Mijn oude buizenradio laat het plots afweten, zet ik er stroom op speelt die even, en nadien gaat het geluid stillaan weg.herhaal ik dit stroom af,terug op doet hij hetzelfde.wat kan het probleem zijn aub?
Mvg

Lastig , de kristallen bol doet het ook niet :)
Welk merk, type, foto's?
Ander is er geen zinnig antwoord te geven.

Heb je de gastoevoer al gecheckt?

(sorry hoor, iets zinnigers valt er inderdaad niet op te antwoorden)

Op zondag 5 juli 2026 21:52:46 schreef Paulinha_B:
Heb je de gastoevoer al gecheckt?

(sorry hoor, iets zinnigers valt er inderdaad niet op te antwoorden)

Ik zou eerder denken: de glas toevoer :-)

wat kan het probleem zijn aub?

Het probleem KAN zijn dat in een van de buizen de gloeidraadverbinding niet goed meer is. Koud wil hij dan nog wel, maar warm verbreekt hij; de kathode koelt af en het geluid zakt weg.
Maar als dat het is, zal zich dit na enige tijd herhalen.

Andere mogelijkheid is verlopen weerstandswaarden. Als de roosterlekweerstand van een buis te hoogohmig is geworden, zal na verloop van tijd de buis 'dichtgedrukt' worden doordat het rooster zich negatief oplaadt en die lading niet weg kan door de lekweerstand.

Ook mogelijk, en eigenlijk hoort dit bovenaan: 'lekkende' condensatoren. Na het aanschakelen verloopt ook dan na enige tijd het werkpunt van een buis.
Teer- of wascondensatoren zou je eigenlijk sowieso moeten vervangen.

Met het schema en een multimeter zou de fout te vinden moeten zijn.

Alvast bedankt voor de nuttige uitleg,maar op dit vlak heb ik er niet veel verstand van, toch bedankt Mvg

Op zondag 5 juli 2026 22:57:09 schreef Dansas:
Alvast bedankt voor de nuttige uitleg,maar op dit vlak heb ik er niet veel verstand van, toch bedankt Mvg

Dat is toch geen beletsel om het merk en type te vermelden?
Het kan best een bekend probleem zijn bij een bepaald merk/ type en we je kunnen helpen.
We lopen een beetje te dollen, maar dat komt omdat er vaak een topic gestart word zonder info over het apparaat zelf.

Als het geluid ook vervormd als het wegvalt, dan is het de koppel C tussen voor en eindversterker, een veel voorkomend probleem.
En gevaarlijk en kan eindbuis en uitgangstrafo beschadigen.
Niet meer aanzetten dus.

Zonder meer mee eens. Niet meer aanzetten!

Op zondag 5 juli 2026 22:57:09 schreef Dansas:

Je kan het merk en type vermelden voor iets concretere tips, dit is eigenlijk essentieel omdat geen enkel apparaat hetzelfde is, maar ik denk dat het in dit geval handiger is om iemand te zoeken die het meubel kan nakijken.

Je zou ermee naar de NVHR reparatiedag kunnen gaan, dat duurt alleen nog even: 20 september.

Je zou ook een oproepje kunnen doen inclusief woonplaats of regio, hier in de categorie Vraag & Aanbod, of op www.nfor.nl in de categorie gezocht.

Beste, ik vrees dat ik het merk niet terug vind,dit zal op de achterste plaat gestaan hebben ,maar die onbreekt helaas
Mvg

Mijn eerste gok is een Nordmende.
Zeker de moeite waard om op te knappen!
Zoals Maarten ook al aangeeft, even hulp vragen, dat moet goed komen.

Belgisch kijkend naar de voedingstrafo en de opdruk op de schaal. Tweetalig.
Denk een SBR (eventueel een licentie toestel).

Hi,

Zoals altijd meet de spanningen.

Afhankelijk van de status van de eindbuis welke waarschijnlijk de EL84 is,
kan je de DC roosterspanning meten t.o.v. de Kathode pen-3, pen-2 van de EL84 is het stuurrooster.
Deze zal tussen 6,5v en 9V moeten zijn, standaar nieuwe buis en goed ingesteld is het rond de 7V voor een klasse A versterker wat deze radio ook is.

Komt de spanning op het stuurrooster van de EL84 boven de 9V uit(wat al aan de hoge kant is) dan is de koppelcondensator naar de voorgaande buis vrijwel zeker slecht. (lek)
Hou er rekening mee dat er behalve de koppel condensator en nog een condensator kan zijn vanaf het Anode circuit van de EL84 naar het rooster circuits van de zelfde EL84.

Links van de voedings elco zit een gat met draden die naar boven komt met direct daarnaast vrijwel zeker de buis EABC80.
Als je die verwijderd, mag de roosterspanning van de EL84 niet noemenswaardig veranderen. (dit is een koppel condensator snelle lekstest)

Er wordt in de oude radios vele tegenkoppel circuits toegepast om het geluid zo te "kneden" dat het lekker klinkt. :-)
Dat vraagt vaak om extra compensatie om de eindbuis stabiel te houden, dus als je er achter bent welke type radio het is, hou er dan rekening mee.
Als je het type radio weet en er een schema beschikbaar is, dan kijk ik graag met je mee.

Wat opvallend is, is dit, er is een grote uitgangtransformator, dat houd meestal in de de basweergave van de EL84 versterker goed kan zijn!

Groet,
Bram

Toestel is zeer waarschijnlijk nog voorzien van papiercondensatoren. Als je er zelf geen verstand van hebt, is het noodzakelijk om de radio naar iemand te brengen die dat wel heeft.

Wat is dit voor logo/type aanduiding?

Zoals het ter sprake kwam, best iemand laten naar kijken,ik ben maar een leek in deze branche, jammer genoeg
Mvg

ik ben maar een leek in deze branche,

Dat waren we allemaal ooit. Niemand is geboren met deze kennis en ervaring. Het valt allemaal te leren.

U zou al kunnen beginnen door, in het donker, te kijken of alle gloeibuizen netjes blijven gloeien.

[FET] Het probleem KAN zijn dat in een van de buizen de gloeidraadverbinding niet goed meer is.

Wat ook kan helpen om slechte overgangscontacten (oxidatie van de aansluitingen) te diagnosticeren: buis voor buis voorzichtig uit zijn voetje trekken en terugsteken (met het apparaat uit en netstekker uit wandcontactdoos).

Of voorzichtig met de buizen 'jutteren' als het geluid weer wegvalt. Wel opletten want hoogspanning in het apparaat aanwezig.

Bedankt voor de tips,ik probeer deze oplossing eerst
Mvg

Gezien de twee verzonken potmeters links en rechts naast het klavier lijkt het merk Loewe Opta te zijn. Hier een soortgelijke constructie.

Er zijn schema's van de Loewe Opta Magnet te vinden op het net als dat makkelijker is om het ding te repareren.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (51%)]

twijfel aan Loewe, die hadden zeer kenmerkende MF trafo's (afgerond).

De schaal wijst erop dat de radio oa voor België is gemaakt. Brussel staat voor een keer correct. (meestal staat er Bruxelles II of Brüssel II op 927kHz...).

Het zou wel eens een mix kunnen zijn..

Die 2 verzonken toonregeling potmeters zijn typisch Loewe..

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]

Google Lens zegt dat 't een Telefunken Opus is, maar die lijkt er niet eens op... :+
Gezien de lomp grote FM tuner is het een vroeg model, ik schat tussen 1955 en 1960.

[Bericht gewijzigd door Arco op (34%)]

Of een Telefunken Opus 6 NOPE

Die trafo is wel een typisch ding.Het is geen Loewe Opta iig.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (53%)]