Zie nieuws:

https://www.bndestem.nl/breda/enexis-schakelde-delen-van-het-stroomnet…

18.000 huishoudens in het donker door overbelasting van het net...

De ene keer zijn het 18.000 huishoudens, de andere keer 18.000 "gebruikers"... Zouden het echt allemaal eenpersoonsgezinnen zijn aldaar? Anders gezegd, het ruikt mij wat te veel naar sensatiejournalistiek.

Dat het te gebeuren stond, dat was in de sterren geschreven.

En wat was er "rolling" aan deze stroomstoring?

Vorige week lag bij mij de spanning er langer af dan 17 minuten, maar dat was omdat ik de buitenlamp verving en er nogal lastig bij kon, duurde iets langer dan gepland :)

Idd, deze is niet rolling, maar ik maakte me bewust schuldig aan sensatie journalistiek.

Het feit dat het een bewuste actie van netbeheerders is om gebruikers in het donker te zetten is wel een feit.

Tjoooonge, tjonge, tjonge... zeventien héle minuten.
Zou iedereen dat wel gemerkt hebben?

Afgelopen donderdag zat ik gewoon overdag tussen 8u en 15.30 u zonder stroom. Voor de derde keer.
Waarom? Omdat ze het net aan het verzwaren zijn, waar ook een andere wijktrafo en ander schakelmateriaal bij hoort.

Niet dat ik er last van had, trouwens: de auto levert ook gewoon 230 V. Tot 16 A, maar dat is voor mij prima.
De buren kwamen vragen hoe het kon dat de schoonmaakster gewoon aan het stofzuigen was. :)

Uit het artikel:

Monteurs zijn direct uitgerukt om het probleem te verhelpen en het net opnieuw te schakelen. Na ongeveer 17 minuten kregen ongeveer 17.900 huishoudens weer stroom.

Eerder in het artikel staat er:

„Er ontstond overbelasting op een bepaald deel van het stroomnet in de regio. Om grotere stroomuitval te voorkomen hebben we tijdelijk klanten moeten afschakelen. Dat is een noodmaatregel,”

Ik krijg zo de indruk dat er ergens een maximaalrelais getript heeft op overbelasting. Dat is dom. Die dingen zet je op kortsluitstroom waarde, pak em beet 2x de belastingwaarde van je te beveiligen kabel.
Er zal wel weer iemand over nagedacht hebben.

Edit1: laatste alinea.

Volgens Enexis is er sprake geweest van overbelasting, maar moet nog worden onderzocht wat de exacte oorzaak was.

Edit2: Of, er is afgelopen vrijdag geschakeld tussen twee stations met trafos met verschillende kortsluitspanningen. Komt weleens voor. Moet niet te lang duren, er kunnen flinke vereffeningstromen lopen. En als je dan vergeet om zo'n verbinding weer open te zetten, gaat het soms een dag of twee later mis.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (15%)]

Op zondag 5 juli 2026 16:43:58 schreef High met Henk:
Idd, deze is niet rolling, maar ik maakte me bewust schuldig aan sensatie journalistiek.

Titel even daarop aangepast ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op (20%)]

Dan moeten er toch ergens 10tallen of 100den kilowatten gedissipeerd worden. Zou dat niet opgemerkt worden? Worden de temperaturen van de trafo's gemonitord en gelogd... of gaat dat vooral in de kabels zitten?

Anyway, lijkt mij vooral een fout van de netbeheerders en niks te maken te hebben met trend naar meer el. gebruik.

Op zondag 5 juli 2026 18:52:49 schreef joopv:
Dan moeten er toch ergens 10tallen of 100den kilowatten gedissipeerd worden.

Ik neem aan dat u doelt op die vereffening waar ik over schreef?
Die stroom gaat gewoon naar de afgaande kabels in het schakelhuis met de grootste trafo, naar de distributietrafo's in de wijken. Hoe groter de trafo, een 50/10kV of een 25/10kV, hoe groter de impedantie. Doe word uitgedrukt in procenten kortsluitspanning. Zet je twee verschillende trafo's, laten we zeggen een 13MVA en een 22MVA parallel, dan loopt de stroom die naar de afgaande velden gaat, vanaf de kleinste naar het station met de grootste trafo. Is gewoon zo. Er zijn al wat schakeltechnici daardoor verrast. In het beste geval piept ie eruit onder je handen.

Aha, bedankt voor de uitleg. Foute load balancing dus, om het maar even naar IT termen te vertalen.

Op zondag 5 juli 2026 18:48:08 schreef Sine:
[...]

Titel even daarop aangepast ;)

Grijns - mooi zo!

Op zondag 5 juli 2026 19:00:16 schreef mvdk:
Hoe groter de trafo, een 50/10kV of een 25/10kV, hoe groter de impedantie.

Als leek zou ik denken: hoe groter het normververmogen van een trafo, hoe kleiner (bij dezelfde spanningen) de impedantie.
Bij de kleine trafo's die ik ken, tot een paar kW, is dat ook echt zo.
Bedoel je hier met 'groter' iets anders?

is ook wel een raar moment om overbelasting te hebben, op een zondagmiddag met zon. dat zou je eerder verwachten op een werkdag in de piekuren dan.

Televaag:

Netbeheerder Enexis heeft zondag tegen het einde van de ochtend de stroom voor zo'n 18.000 klanten in en rond Tilburg kort afgeschakeld om te voorkomen dat het elektriciteitsnet daar overbelast zou raken. Dat bevestigt een woordvoerder van Enexis na berichtgeving door onder meer Omroep Brabant. Door de noodmaatregel zaten mensen zonder stroom.

Netcongestie
„Het stroomnet is vol en dat zorgt voor piekmomenten”, aldus de woordvoerder van Enexis. „Waardoor deze piek is ontstaan weten we nog niet. Deze viel op een ander moment dan we zouden verwachten. Maar het zou zeker te maken kunnen hebben met een vol stroomnet.”

Om grotere schade te voorkomen heeft Enexis om 11.37 uur de stroom afgeschakeld voor 18.000 huishoudens. Na een kwartier hadden 17.900 huishoudens weer stroom. „Om 12.11 uur was iedereen weer voorzien”, stelt Enexis.

https://www.telegraaf.nl/binnenland/stroom-rond-tilburg-voor-het-eerst…

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (34%)]

En wie zegt me dat dit normaliter niet vaker gebeurt met storingen maar je daar normaal niets van hoort?

Storingen zijn storingen. Dat deze dan toevallig door een piekvraag wat forser uitpakte en een afschakeling uit voorzorg vereiste is wat anders, maar ik kan me voorstellen dat er wel vaker mensen tijdelijk afgeschakeld moeten worden om een probleem elders te verhelpen.

@ mvdk: altijd interessant, distributie van elektriciteit is echt een vak apart en ook bij de spoorwegen zijn genoeg instinkers waar ik als 'gewone' elektromonteur niet eens aan denk ;)

Op zondag 5 juli 2026 19:55:45 schreef weardguy:
ik kan me voorstellen dat er wel vaker mensen tijdelijk afgeschakeld moeten worden om een probleem elders te verhelpen.

bij grootverbruikers probeert de netbeheerder dit in het contract te laten zetten tegen korting, dan kan er ineens een groot vermogen uitgezet worden om ademruimte te krijgen. niet bij elk bedrijf kan dat, met processen die snel stollen bijvoorbeeld.

edit: wat jaren terug ook uitval gehad van enige uren. er was toen een 25KV verbinding weggefikt bij het schakelstation. hele straat donker, ik had nog internet en alles draaide gewoon door. was net rond 4 uur in de winter, huis was koud want cv sloeg toen pas aan. ketel in ups gestoken en ook nog een warm huis.

dan zie je wel hoeveel mensen geeneens een kaars hebben om de zaklamp te zoeken. maar goed dat een gsm tegenwoordig ook een zaklamp is..

viel me pas op dat er bij gsm masten een snelle inhaalslag lijkt te zijn mbt accu backup op die masten. al meerdere gezien die duidelijk een koppelfunctie hebben ( veel straalverbindingen ) en nu allerhande toevoegingen krijgen. vroegah had een "hoofdmast" een generator aan boord, maar dat is allang niet meer gezien wat er maar bij word gehangen over de jaren. in die tijd had kpn de mast en antennes nog aan zichzelf.

[Bericht gewijzigd door testman op (48%)]

Waarom zou je afspraken maken met de grootverbruikers
Die wijken kun je tot 4u uitzetten zonder het een euro kost

Op zondag 5 juli 2026 17:10:01 schreef Frederick E. Terman:
[....]

Niet dat ik er last van had, trouwens: de auto levert ook gewoon 230 V. Tot 16 A, maar dat is voor mij prima.
De buren kwamen vragen hoe het kon dat de schoonmaakster gewoon aan het stofzuigen was. :)

Zoiets heb ik ook twee keer gehad. Buiten seeuwstorm.
Kwamne de buren vragen waarom i 'stroom'had en de hele straat donker was:

Ik had een Petromaxlamp van 250W equiv. >:)

Tweede keer een hele periode storigen ondervonden daaodat de plantsoenendienst een boompaaltje 'te dichtbij' de 10kV middenspannings kabel hadden gejast. Ik had toen een dikke UPS en kon zonder problemen doorcomputren. Heeft een paar weken geduurd voordat de 'fout' boven water kwam.

Ze hadden er al voor gewaarschuwd vorig jaar.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4759888/probleem-met-stroomuitval-…

Er is een keer eerder een industrieterrein tijdelijk afgeschakeld , maar ik kan even niet vinden waar dat was., dacht ook brabant.

Op zondag 5 juli 2026 17:24:49 schreef mvdk:
Ik krijg zo de indruk dat er ergens een maximaalrelais getript heeft op overbelasting. Dat is dom.

Nee dat is het niet. En er is ook geen trip geweest. Er is handmatig (via OT) geschakeld.

De precieze reden laat ik nog even in het midden om mijn werkgever de kans te geven om het via een officiële weg te communiceren.

Maar kortgezegd is er naar aanleiding van daadwerkelijke overbelasting in het distributienet een vooraf opgestelde procedure opgestart om verder schade te voorkomen.

Tijdens het uit bedrijf zijn van de voedende transformator op 150 kV station zijn er schakelhandelingen uitgevoerd om de overbelasting weg te nemen en alle 18k+ aansluitpunten weer in bedrijf te nemen.

Hoop dat dit wat nuance in de zaak brengt. De procedure is heftiger dan het uiteindelijke probleem is mijn persoonlijke mening. Zelfde als 2 sneeuwvlokken en de NS die de gehele dienstregeling schrapt. Maar soms moet je voorsoorteren.

Groet,
KHJM

Het is natuurlijk wel een prachtige manier om extra druk te zetten op investeringen. :+

Dat vooral. Anders was het gewoon een stroomstoring geweest, zoals wel vaker voor komt. Net zoiets als RWS die geen geld heeft om gaten in het asfalt te repareren in de afrit van de A4 naar de N11 (en de boel dus maar afsluit) en gelijktijdig de A12 rijbaan breed gaat asfalteren.

[Bericht gewijzigd door Zeeuwsekees op (53%)]

Op zondag 5 juli 2026 20:16:42 schreef DK:
Waarom zou je afspraken maken met de grootverbruikers
Die wijken kun je tot 4u uitzetten zonder het een euro kost

Nou, je krijgt wel negatieve publiciteit als je dit doet.

Natuurlijk is het vandaag de dag politiek gunstig om deze pulbiciteit te krijgen: zo kan je politiek hardmaken dat er geld nodig is om het net uit te breiden.

De grootverbruikers die contractueel "zo nu en dan" uitgaan, daar hoor je natuurlijk niets van. Zelf weten ze dat ze een forse korting krijgen als de beheerder dat recht heeft om ze af te gooien en de beheerder ziet het als "normaal" om ze te vragen effe wat te dimmen.

Meetfoutje, hebben we allemaal wel eens meegemaakt (maar dan waren de consequenties wat minder). Of zitten hier techneuten die dat nog nooit hebben meegemaakt ?