Op maandag 6 juli 2026 18:41:26 schreef JoWi:
Meetfoutje, hebben we allemaal wel eens meegemaakt (maar dan waren de consequenties wat minder). Of zitten hier techneuten die dat nog nooit hebben meegemaakt ?

Precies.

Er zitten hier een hoop mensen die weten hoe het werk en hoe het moet. Ik snap daarom niet waarom we nog mensen te kort komen.

(maar dan waren de consequenties wat minder)

En daar zit hem nou juist de clou. Als ik hier achter m'n bureau een meetfoutje maak heeft niemand anders daar last van. Hooguit springt er hier een stop of blaas ik m'n meetinstrument op.

Maar wanneer er veel en grote consequenties aan vasthangen dan mag een 'meetfoutje' niet voorkomen. Ik denk dat we ook niet zo lakoniek zouden omgaan met een meetfoutje in een kerncentrale: 'oeps, foutje, bedankt!'

Blijkbaar waren er geen back-up meetsystemen, of iemand die even logisch nadacht en zag dat een rare meetwaarde op een bepaalde plek in het systeem niet correspondeerde met normale meetwaarden op andere plekken? Enfin, het klinkt mij (als buitenstaander) in elk geval eerder in de oren als een menselijke fout dan een meetfout. Al was het maar omdat iemand niet genoeg inzicht had in wat de *werkelijke* toestand was van het systeem, los van een evt. misaanwijzend meetinstrument.

(risico = kans dat iets gebeurt * consequenties van die gebeurtenis)

lastscheiders die verkeerd ingesteld waren op t werk ook al vaker gezeik mee gehad. bij een groot industriepand werd de koeling aangezet nog voor oplevering, bam hele trafo ging plat. bleek na veel zoekwerk en gedoe dat de netbeheerder de piekstroom een factor 10 te laag had ingesteld op de lastscheider. er liep nog amper stroom toen..

Op maandag 6 juli 2026 19:13:04 schreef KHJM:
[...]

Precies.

Er zitten hier een hoop mensen die weten hoe het werk en hoe het moet. Ik snap daarom niet waarom we nog mensen te kort komen.

Omdat die zelfde mensen zich nu al een slag in de rondte werken? :)
Werk in overvloed, en dat wordt steeds meer.

Op maandag 6 juli 2026 19:43:26 schreef nonius:
[...]
Maar wanneer er veel en grote consequenties aan vasthangen dan mag een 'meetfoutje' niet voorkomen. Ik denk dat we ook niet zo lakoniek zouden omgaan met een meetfoutje in een kerncentrale: 'oeps, foutje, bedankt!'

Blijkbaar waren er geen back-up meetsystemen, of iemand die even logisch nadacht en zag dat een rare meetwaarde op een bepaalde plek in het systeem niet correspondeerde met normale meetwaarden op andere plekken? Enfin, het klinkt mij (als buitenstaander) in elk geval eerder in de oren als een menselijke fout dan een meetfout.

Ik zie het helemaal voor mij:
Operator in Tsjernobyl:
Jongens, mijn meter geeft een rare en potentiële gevaarlijke waarde aan.
Zullen we een vergadering beleggen om te bekijken of mijn meetwaarde klopt met jullie meetwaarden. Dan kunnen we na de vergadering de kerncentrale uitschakelen als iedereen het er mee eens is. ;)

Jongens, mijn meter geeft een rare en potentiële gevaarlijke waarde aan.

Volgens mij is dit letterlijk een scene uit de film 'The China syndrome' (*), waarbij een operator op een analoog meetinstrument tikt omdat hij een meetwaarde niet vertrouwt en op die manier een vasthangende wijzernaald losmaakt.

Je mag hopen dat ook in deze digitale wereld mensen/operators nog steeds het besef hebben dat hun meetinstrumenten slecht kunnen functioneren. Sterker nog, in de luchtvaart zijn er zelfs speciale procedures voor uitgewerkt die gevolgd moeten worden wanneer een vlieger vermoedt dat bijv. z'n hoogtemeter niet goed werkt. (nog los van alle redundancies en backups aan boord).

De essentie is dat operators zich een mentaal beeld in hun hoofd moeten vormen. De meetinstrumenten vormen daarbij een (belangrijk) hulpmiddel, maar niet meer dan dat. Maar het werkelijke beeld bevindt zich in het hoofd van de operator. Een vergadering beleggen hoeft niet. Voorwaarde hierbij is uiteraard wel dat het competente operators zijn, met voldoende opleiding, ervaring, geen alcohol of drugs in hun lichaam, etc. Dit alles is tegenwoordig niet vanzelfsprekend meer.

Alles kan kapot. En dat in combinatie met de Wet van Murphy....

((*) en: bekend met de films 'Fail safe' en 'Dr. Strangelove'? >:) Niet dat Hollywood nu de bron van alle wijsheid is, maar toch.)

[Edit: en ondergetekende was geleerd om altijd even tegen de hoogtemeter te tikken vóór de waarde af te lezen, om mechanische frictie te overwinnen. Zelfde gold voor barometers. Je meetinstrumenten proberen je te bedotten! ]

Op maandag 6 juli 2026 21:00:35 schreef nonius:
[...]

Volgens mij is dit letterlijk een scene uit de film 'The China syndrome' (*), waarbij een operator op een analoog meetinstrument tikt omdat hij een meetwaarde niet vertrouwt en op die manier een vasthangende wijzernaald losmaakt.

"This one says it's high!"

-edit-

https://youtu.be/nemYBeT4aQY?si=3DwjAtOkjD8ol6Ou&t=167

Jack Lemmon als baasje van een kerncentrale. Haha.

Peter Sellers in Dr. Strangelove. Neemt drie personages voor z'n rekening, daaronder malletje Herr doktor Merkwurdigeliebe.

Three Mile Island, de kerncentrale van het incident, had een aantal ontwerp fouten. Een veiligheidsventiel, een zogenaamd Pilot Operated Relief Valve,
https://en.wikipedia.org/wiki/Pilot-operated_relief_valve
werd met een magneetspoel aangestuurd. Dan moet je de signaallamp niet parallel aan de spoel zetten, maak een contact in zo'n ding waarop je die signaallamp aansluit. Een aantal voedingswaterpompen stonden met uitgeschakelde werkschakelaars, een procedurefout.
Ik vind die opmerking van forumlid KHJM een beetje flauw. Dat van dat hier zo veel mensen zitten die het allemaal zo goed weten. Sommige dingen zijn zo vanzelfsprekend, en toch word er doelbewust maar wat aangeklooid.

Edit: Al sinds vóór de eeuwwisseling hebben netbeheerders websites waar storingen én de bijbehorende oorzaak op worden geregistreerd. Merkwaardig is wel dat in 95% van de gevallen "oorzaak onbekend" staat. Niet elke storing word, zoals Diemen in 2015, zowel door de ACM, als Justitie en Veiligheid onderzocht. Terwijl voor insiders de oorzaak hartstikke duidelijk, en uitlegbaar is. Ik herinner me een storing in Delft, brand in een eindsluiting in de 150kV hal schakelhuis Kruithuis. Om de brandweer veilig hun werk te laten doen, werd de hal spanningsloos gemaakt. Oorzaak onbekend, stond de volgende dag op de site. Later nog eens opgezocht, nooit aangepast.

Op maandag 6 juli 2026 21:00:35 schreef nonius:
[...]
Sterker nog, in de luchtvaart zijn er zelfs speciale procedures voor uitgewerkt die gevolgd moeten worden wanneer een vlieger vermoedt dat bijv. z'n hoogtemeter niet goed werkt. (nog los van alle redundancies en backups aan boord).

Is/zijn die ingevoerd voor of na flight TK1951?
Polderbaan 25-2-2009

:+

[Bericht gewijzigd door mvdk op (42%)]

Daar was min of meer bekend dat de RA het niet deed. Maar men kon prima visueel en op de andere hoogtemeters vliegen. Echter dat de autothrottle vanzelf in "je bent geland" mode zou gaan was een verrassing....