Ik heb voor de vervangende koolborstels voor Metabo en Makita tussen de 3 en 5 euro betaald bij lokale gereedschapsdealers (echte winkels; Leys/Polvo en Akkermans/VanderPeijl-groep). Dat zijn originele vervangonderdelen geleverd door de fabrikant zelf (meestal niet de goedkoopste optie; alhoewel Makita wat dat betreft bij mij in hoog aanzien staat, ook met vervangingslagers.)

Ik vind 13 euro ook behoorlijk pittig voor een setje borstels. Maar als je daarmee de garagepoortopener weer werkend krijgt z'n geld toch wel waard, denk ik.

Borstels zelf op maat maken heb ik ook gedaan. Niet moeilijk, gaat erg snel (soms zelfs te snel; let op dat je niet teveel materiaal verwijdert!), maar wel een hele vuile klus. Niet moeilijk maar zeker niet m'n favorietje klusje.

Voor de borstels voor DC-motoren (harde borstels met hoog kopergehalte) zou ik eerder eens langsgaan bij een lokaal alternator/autodynamo-herwikkelbedrijf en door de catalogus van hun borstelleverancier bladeren, om te kijken of daar iets geschikts tussen zit (al dan niet met zelf op maat maken).