Beste Leden ,
Heb al een poos een eigenaardig probleem ! nl.
De temperatuur blijft op bvb. -4 , compressor draait , buiten rooster komt warm , dus volgens mij koelt hij en voelt ook koel aan de bovenkant alleen wanneer ik deur open doe en dicht klap draait de ventilator een 2 tal sec. en valt dan stil !
Dus is er te weinig lucht circulatie ,
Heb die al een paar keer ontdooid ,volledige stroom af en de bovenkant losgemaakt , aan de ventilator voel ik geen probleem !
het zit zo , kan dan zijn dat hij dan een paar weken goed koelt tot -18 en leg ik mijn oor tegen de wand en hoor ik de ventilator draaien , en is er geen vuiltje aan de lucht ,
Dan opeens alarm -13 !! en is het terug hetzelfde liedje.
Vreemd als ik dan mijn oor tegen de wand leg is het terug zo , deur open en toe en ventileert een 2 tal sec. en valt dan stil !
Heb al 1 keer meegemaakt doe ik hem super frost en koelt tot -24 graden , leg de stroom af om eens te testen , na 1 minuut terug aanleg en toont het display -18
Dus in 1 minuut van -24 naar -18 !
Toch een vreemd geval !
Zou er iemand dit probleem herkennen van dit type Liebherr ?
Dank

Mogelijke verdachten:

De mkt. Zwarte legoblok op de print. Behoort rond de 0,68uF te zijn. Waarde staat er op (tss 1 en 0,47).

De ntc vd ontdooiing.

De ventilator als hij een wit omhulsel heeft.

Check via service mode. Lees actuele sensorwaarden uit en bedien manueel de ventilator. Meet de mkt (losgesoldeerd) na.

Hallo ,
Ik zie nergens een MKT in van 068 micro,

Zou er iemand een schema in het bezit zijn waar alle connectors verbonden zijn met de stuurprint /display ,
Serienr is 26.413.295.0
service nr : 9989182-00
Zou daar meer verder kunnen om alles eens uit te kunnen meten !

Links van de print , 1 met 2 draden en de andere met 3 draden,
Recht 3 kleine connectoren van telkens 2 draden ! 2 witte en 1 grijze kabel
Langs boven 1 voor de verlichting .
Dank

Heb je eenemail adres waar ik het kan parkeren? Desnoods een tijdelijk aanmaken.

Groter kan de condensator niet wezen:

[Bericht gewijzigd door EricN op (20%)]

Ok bedankt ,
gvux@hotmail.com

[Bericht gewijzigd door Geert V. op (43%)]

Dus in volgorde:
1: meet de mkt na. Uitsolderen!

2: bekijk de actuele sensorwaarden. Als de compressor niet draait behoren de 2 waarden gelijk te zijn. "E".

3: test de ventilator of deze bij elke start vertrekt. Dus meermaals stilleggen en wachten tot hij volledig stil staat. De hapering gebeurt meestal bij vertrek. Eens hij draait gaat hij blijven draaien "L".

Beste ,
Heb de verdampersensor vervangen !
Volledig ontdooid ,
Steeds is het zo dat de ventilator maar een paar sec. draait wanneer deur open en toe !
Heb die als test verbonden met 220v en draait dan wel goed en is een zwarte kunstof .

E3 = -9
E4 = -26

op display staat -3 !!
Dus nu nog niet inorde , MKT meet 0.68 en is een grijze .

En wat nu ? zou het niet weten !
Dank

De basis lijkt dan in orde. Dan moeten we dieper.
Het is een frequentie gestuurde compressor. Dwz dat de snelheid waarmee de compressor draait afhankelijk is van de koudevraag. Wil je -18 en hij heeft -3 dan gaat hij normaal tegen hoog toerental draaien. Dit zou moeten een driftig geluid geven aan de compressor. Hij wordt koud maar wordt hij koud genoeg en snel genoeg koud? Maw, zit er punch in het gascircuit of is het een slappe boel. Dit zullen we moeten uitzoeken.

1: ik zie-3/-26, na hoe lang draaien en tegen welk toerental? -26 is voor deze apparaten vrij weinig als de ventilator niet draait. Ze kunnen tot -36.

2: wat gebeurt er als je 220 op de ventilator zet terwijl de compressor 2-4 continu(!) Volgas geeft? Dan moet het toestel op -18/-21 komen. Wel de ventilator vd print loskoppelen. Geen 220 op de print injecteren. Je kan wel de ventilator triac overbruggen. Dat is eenvoudiger.

PS. Niet blindstaren op de display. Die geeft gemiddeldes aan om klanten niet te fel te laten panikeren. E waardes zijn correct en actueel.

Nog mogelijkheden:
Is ondooielement goed? Mss is uitmeggeren op verliesstromen.
Elco vd print. Komt bij liebherr zelden voor maar dit is een oudje dus zeg nooit nooit.

In het uiterste geval mss de print vervangen maar dit lijkt eerder een gok vanuit eliminatie en kan dus een dure teleurstelling opleveren.

Als de verdamper sensor -26 aangeeft en omgevingssensor -9 klopt het wel. maar als je de kast eens lekker een dagje zijn gang laat gaan. Als de Verdamper sensor als defect is geweest levert dat soms een ontregeld programma op. IDD -3 is indicatief, zegt niets. Is reedrelais van de deur nog OK? Laat je de print er buiten hangen tijdens test?? Draait compressor continu?

Wat het reedcontact betreft zou ik constant alarm verwachten. Dat kun je volgens mij niet zomaar weg disablen. Indien wel, met een duk op de alarm toets dan is dat ook een kanshebber maar ik had altijd de ervaring dat het alarm dan maar korte tijd weg ging en alsnog terug kwam. Tenzij die info door TS niet vermeld is...

Deur kun je onder "E"testen. Sensor "A" of "8"

Edit:
In de service info:
Ventilator gaat parallel met compressor als verdamper -25 bereikt heeft.
Dus als de verdamper net niet koud genoeg wordt gaat de ventilator niet continu starten.

[Bericht gewijzigd door EricN op (21%)]

Beste ,
Heb nu intussen toch kunnen oplossen door 2 minirelais van 220 v aan te sluiten parallel op de ontdooi verwarming van de verdamper en 1 parallel op het deurlicht ! kost 10 €
Heb de ventilator afgekoppeld van de triac en verbonden met 2 in serie NC contacten van die 2 relaistjes ,
Waardoor die niet meer ventileert als de deur open is en of als die ontdooid !
Heb wel enkele draadjes moeten solderen op de print die afkomstig waren van de triacs naar die spoelen van die relais.

Zag het niet zitten om een nieuwe module te bestellen op zo'n oude diepvries ..
Zo heb ik nu een mooie contante vries temp. van -20 graden .
De waarden zijn E3 = -26
E4 = -35
De compressor staat nu en dan stil of draait heel langzaam , wil die ontdooien en heb gemerkt dat dit werkt valt de ventilator stil en hoor ik water lopen ..
Tot nu toe heel tevreden van de werking .

Heb nu nog niet gemeten dat dit zou werken zonder die aanpassing op de sturing van de triac ventilator door dat nu wel op -35 staat , maar het werkt nu subliem en ga het nu zo laten !

Bedankt voor al de hulp ,
Groeten

Heel knap en creatief opgelost. Het enige wat je nog zou kunnen doen is de opbouw vd print reverse engineeren vanaf de microcontroller uitgang tot aan de gate vd ventilatortriac gate. Ik verwacht geen zware ingewikkelde elektronica. Mss 1 of 2 weerstandjes of hoogstens een ontkoppelende transistor er tussen. Als je de poot vd uC hebt gevonden die naar de ventilatortriac gaat kun je die spanning monitoren (of led met serieweerstand op zetten) en kijken of de uitval vd ventilator samenvalt met de uitgang. Is dat zo dan is het moeilijk op te lossen. Blijkt het een onderdeel onderweg te zijn (de triac, ontkoppeltransistor, weerstand,...) omdat de ventilator niet draait bij hoge uitgang vd uC dan is dat makkelijk op te lossen. Gezien het veel zoekwerk is gaat daar wel veel tijd in kruipen.

Wel knap gedaan, maar dan heeft de vriezer wel een probleem dat de ventilator ook draait als de verdamper na ontdooing weer hoop vocht bevat, dat geeft een korte temperatuurdaling en veel vocht in vriezer. Dus koelproces start niet OK. En ventilator draait continu wat een verhoogd gebruik geeft. Bedoeing is eerst dat de vriezer tot -25 gaat en dan ventilator aanslaat. Ik zou ook ff reverse engineering doen in ventilator circuit, stelt niet zoveel voor IDD

Beste ,
Weet dat na de ontdooi cyclus onmiddellijk ventileert ,was daar al aan het denken om een tijd vertraging te monteren na ontdooiing ! Was daar mee bezig .en hoeveel tijd is dat dan ? 1/2 uur ong. tegen die tijd gaat die wel op -25 staan .

En dat de Fan blijft draaien qua stroomverbruik is dat een kleine 3 Watt , daar ga ik nu niet van waker liggen !
We zien wel , mocht ik problemen ondervinden na enige tijd dan qua ontdooiing kijk ik voor een tijdvertraging maar nu is die top !

Dank voor de hulp

Nope, het is niet de 3 Watt, maar de kast moet een paar graden elke keer terugkoelen, dat gaat veel meer energie kosten. Beste is circuit met Tryac te herstellen gewoon zoveel componentjes zijn dat niet, dit is leuk als noodoplossing.