Goedenavond allen,
Wil mijn accu verbinden met een (nood) schakelaar. Ofwel, geen stroom wel stroom voor de aansturing van een maximaal 50A elektromotor motor. De afstand tussen de accimu en zekering is dermate klein dat knellel met ogen en accukabel (16mm2) geen oplossing is. Ik zat te denken aan een koperen strip maar dan reist bij mij de vraag.. hoe dik moet zo’n koperen strip zijn eigenlijk?
Als ik de dikte van de zekering bekijk is dat vooral erg dun :/

Als de kabel 16mm2 mag zijn dan geld dat ook voor een koper strip. In principe mag de koper strip dunner zijn omdat die geen isolatie heeft die warmte vast houd. Daarmee bedoel ik als je strip van 12mm2 of 15mm2 vind is dat verder ook geen probleem.

Aluminium strip mag ook die dan zeg zo rond de 20mm2 - 25mm2 nemen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]

Je kunt roodkoperen strip bij @Metaalwinkel,nl vinden. De oppervlakte van de doorsnee moet gelijk zijn aan die van je 16mm² kabel. Dat houdt dus in dat je bij een dikte van 2mm een breedte van 8mm moet hebben.
Ik zou uitgaan van een strip met eeb breedte van 15mm dan kun je een gat voor een bout van 8mm maken voor een goed contact. Gebruik bronzen veerringen voor een goed contact.
Breng een goede coating aan tegen oxydatie en vertin de uiteinden.

Schrik alleen niet van de prijs, voor een standaardstrip van 1m! Koper is dúúúúr!!

Dank voor de reacties, netto aan elkaar gelijk dus top (y)

Op donderdag 9 juli 2026 21:00:04 schreef Tidak Ada:
Je kunt roodkoperen strip bij @Metaalwinkel,nl vinden. De oppervlakte van de doorsnee moet gelijk zijn aan die van je 16mm² kabel. Dat houdt dus in dat je bij een dikte van 2mm een breedte van 8mm moet hebben.
Ik zou uitgaan van een strip met eeb breedte van 15mm dan kun je een gat voor een bout van 8mm maken voor een goed contact. Gebruik bronzen veerringen voor een goed contact.
Breng een goede coating aan tegen oxydatie en vertin de uiteinden.

Schrik alleen niet van de prijs, voor een standaardstrip van 1m! Koper is dúúúúr!!

Kan krimpkous ook? Waar anders mee te coaten?

Ik zou eventjes naar de lokale oud-ijzerboer gaan als u zelf geen restantje koper heeft liggen....

Let op, geen messing ('geel koper') gebruiken. Voor een kort stukje roodkoper kunt u misschien ook een afvalstukje koperen leiding in de lengte doorzagen en openbuigen. Of een stukje remleiding plathameren?

(Niet-geanodiseerde) aluminium strip is ook een oplossing en misschien wat makkelijker te vinden en goedkoper. Wel een paar goede, harde scherpe veerringen gebruiken onder de moeren, en goed vastdraaien. Een klein beetje accuvet (of zuurvrije vaseline) op de electrische contactvlakken kan ook geen kwaad, vooral niet bij aluminium.

Krimpkous als isolatie lijkt me prima.

Aluminium Oxide is een isolator, vroeg of laat gaat dat parten spelen.

Al geleidt ca. 1,6x slechter dan Cu, voor gelijke weerstand heb je een dikkere/bredere strip nodig.

Normaal zit zo'n schakelaar tussen min en massa. Een zekering is dan niet nodig.

Op vrijdag 10 juli 2026 07:45:39 schreef GJ_:
Normaal zit zo'n schakelaar tussen min en massa. Een zekering is dan niet nodig.

Vind het wel een prettig idee dat een zekering vlak bij de accu zit.. wat als de motor vast loopt?

Op donderdag 9 juli 2026 22:53:56 schreef Erik82:
[...]

Kan krimpkous ook? Waar anders mee te coaten?

Epoxy- of siliconenlak

Let op, geen messing ('geel koper') gebruiken.

Huh, waarom? Ik heb ooit eens een lengte messing gekocht en daaruit voor meer dan een kampeervoertuig een massa-bus gemaakt. Nooit problemen mee gehad, dus wat..?!

Op vrijdag 10 juli 2026 12:05:43 schreef Erik82:
[...]
Vind het wel een prettig idee dat een zekering vlak bij de accu zit.. wat als de motor vast loopt?

Voor die motor moet wel een zekering natuurlijk, in de plus.
Maar dit soort schakelaars zit normaal in de massa, en dan moet er bij de schakelaar geen zekering.

[Paulinha_B] Huh, waarom? Ik heb ooit eens een lengte messing gekocht en daaruit voor meer dan een kampeervoertuig een massa-bus gemaakt. Nooit problemen mee gehad, dus wat..?!

Omdat de soortelijke weerstand enorm hoog is, 35x zo groot als die van koper. Ter vergelijking: zelfs staal presteert een stuk beter dan messing. U had beter een stuk staal kunnen pakken. 3x lagere soortelijke weerstand en fijner voor de portemonnee....

(les die ik jaren geleden geleerd heb toen ik een zwaar trafo puntlasapparaat wilde bouwen....)

soortelijke weerstanden (rho), volgens m'n beduimelde Binas:

koper = 17 * 10^-9 ohm.m
aluminium = 27 * 10^-9 ohm.m
staal = 180 * 10^-9 ohm.m
messing = 600 * 10^-9 ohm.m

(RVS = 720 *10^-9 ohm.m ; RVS is een berucht slechte electrische geleider en warmtegeleider; da's ook gelijk de reden dat het heerlijk materiaal om te (punt-)lassen is)

Dank! Alweer wat bijgeleerd!

't werkt wel, mits correct gedimensioneerd. :-)

Op vrijdag 10 juli 2026 19:55:10 schreef nonius:
[...]

Omdat de soortelijke weerstand enorm hoog is, 35x zo groot als die van koper. Ter vergelijking: zelfs staal presteert een stuk beter dan messing. U had beter een stuk staal kunnen pakken. 3x lagere soortelijke weerstand en fijner voor de portemonnee....

(les die ik jaren geleden geleerd heb toen ik een zwaar trafo puntlasapparaat wilde bouwen....)

soortelijke weerstanden (rho), volgens m'n beduimelde Binas:

koper = 17 * 10^-9 ohm.m
aluminium = 27 * 10^-9 ohm.m
staal = 180 * 10^-9 ohm.m
messing = 600 * 10^-9 ohm.m

(RVS = 720 *10^-9 ohm.m ; RVS is een berucht slechte electrische geleider en warmtegeleider; da's ook gelijk de reden dat het heerlijk materiaal om te (punt-)lassen is)

In de meeste tabellen die ik kan vinden zit messing toch wel een stuk lager, eerder in de buurt van 60e-9. Een binas die ik online vind zit op 0,07e-6, in de zelfde orde.

Het hangt ook nog eens van de legering af, lagere getallen komen ook langs.

Messing geleidt dus wel slechter maar niet ZO dramatisch. Overigens is ook de warmtegeleiding slechter, waarmee opwarming in het centrum van een geleider ook harder gaat.

Hm. Interessant. Volgens Wikipedia is de soortelijke weerstand inderdaad tussen 30*10^-9 en 60*10^-9 ohm.m (afhankelijk van het zinkgehalte). https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_resistivity_and_conductivity#…

Daarom een andere Binas (helaas dezelfde editie uit 1986) erop nageslagen maar daar staat ook 0.6*10^-6 ohm.m in (= 600*10^-9 ohm.m), voor messing met een zinkgehalte van 30% tot 45%; vervolgens een flink aantal tabellenboeken uit m'n studie erop nageslagen, maar non-ferrometalen worden er stiefmoederlijk behandeld, laat staan v.w.b. electrische eigenschappen. Ook de lexicon 'Non-ferrometalen' geeft geen uitkomst.

Toch nog iets gevonden dat inderdaad suggereert dat koper en messing veel dichter bij elkaar liggen dan ik in m'n vorige post schreef (alhoewel de logaritmische schaal dan weer wel een vertekend beeld geeft):

Paulinha_B kan dus waarschijnlijk op z'n beide oren slapen.

Heb een aantekening gemaakt in Binas dat de waarde van messing hoogst dubieus is of zelfs fout. Waarschijnlijk de komma op de verkeerde plek (factor 10 verschil). Leermomentje voor nonius: één bron is geen bron.

Paulinha_B kan dus waarschijnlijk op z'n beide oren slapen.

Bedankt om uw bezorgdheid, beste @nonius, maar die was ietwat overbodig ;)

Met excuus voor mijn onwetendheid: wat is (een) Binas?

wat is (een) Binas?

Een naslagwerkje voor op school, met allerlei constanten, formules etc. voor de schoolvakken Biologie, Natuurkunde, Scheikunde.

Nou ja, school... ik heb er vér in mijn loopbaan toch maar weer een gekocht.
Niet alleen handiger dan internet, maar bovendien... dat was er toen nog niet. :+

:) :) :)

Zoiets was niet beschikbaar in de dagen dat ik de Vlaamse middelbare scholen onveilig maakte (+/- 1970). En ook vandaag kan ik me zoiets niet voorstellen, en inderdaad staat het vandaag wel allemaal op het www, soms in verwarrend overaanbod.

De dichtste benadering was het boekje met logaritmes, waarmee ik ooit goed uit de voeten kon, tot en met interpolatie voor een extra decimaal. Rekenliniaal werd ooit aangeleerd, niet in de les wiskunde, wel in de fysica=natuurwetenschappen; maar ik heb het nooit echt gebruikt.

Niet alleen handiger dan internet, maar bovendien... dat was er toen nog niet.

ARPA-net en dial-in BBSen bestonden al wel in mijn schooltijd, maar de enige computers stonden in het computerlokaal en waren 10 Acorn Electrons, één Acorn BBC en 10 Tulip PC's. Dus niet echt praktisch :) Overigens mocht in mijn schooltijd Binas alleen gebruikt worden bij natuurkunde en scheikunde, NIET bij de biologie proefwerken/schoolonderzoeken/centraal examen, ondanks het 'Bi' in Binas. Anders was het ook niet nodig geweest heel de Krebs/citroenzuurcyclus uit het hoofd te leren, want die stond ook gewoon in Binas! O-)

Het grootste voordeel is dat ik er m'n weg blindelings in kan vinden dankzij jarenlang intensief schoolgebruik. Dit i.t.t. veel andere tabellenboeken die hier in de kast staan. Na al die jaren is het nog steeds het eerste tabellenboek waar ik naar grijp. Ondertussen ook rijkelijk geannoteerd met voor mij relevante info (in m'n schooltijd waren aantekeningen in Binas academische fraude. Vóór het examen controleerde de docent eerst de boekjes van alle leerlingen....)

Toen ik de kleurcodes van weerstanden nog niet zo goed kende was Binas daar ook handig voor. Totdat ik 'Zij Bracht Rozen Op Gerrit's Graf Bij Vies Grijs Weer' leerde, daarna had ik Binas niet meer nodig daarvoor.

Nu ik nog eens terugdenk: op de middelbare school hád ik helemaal geen Binas, want die waren er nog niet. Die kwamen pas in 1977 en toen heb ik er eentje gekocht. Later heb ik die blijkbaar zoekgemaakt, en in 1992 (dat staat erin) de derde druk gekocht.

Wat ik op de middelbare school gebruikte heette eenvoudig 'Tabellenboekje'; dun, rode kartonnen kaft. Dat heb ik niet zoekgemaakt en het staat zelfs naast de Binas; dit exemplaar is een druk van 1969.

Veel 'constanten' zijn later door modernere definities, of door nauwkeuriger metingen, veranderd. De boekjes zijn handig, maar zouden 'in het echt' vervangen moeten worden. Maar nu is er wél internet. :)

Op zaterdag 11 juli 2026 20:48:54 schreef Frederick E. Terman:
Nu ik nog eens terugdenk: op de middelbare school hád ik helemaal geen Binas, want die waren er nog niet. Die kwamen pas in 1977 en toen heb ik er eentje gekocht. Later heb ik die blijkbaar zoekgemaakt, en in 1992 (dat staat erin) de derde druk gekocht.

Wat ik op de middelbare school gebruikte heette eenvoudig 'Tabellenboekje'; dun, rode kartonnen kaft. Dat heb ik niet zoekgemaakt en het staat zelfs naast de Binas; dit exemplaar is een druk van 1969.

Veel 'constanten' zijn later door modernere definities, of door nauwkeuriger metingen, veranderd. De boekjes zijn handig, maar zouden 'in het echt' vervangen moeten worden. Maar nu is er wél internet. :)
[bijlage]

dat geloof ik, daar staat nog een metrahit M2005 op de voorkant. daar werkte ik mee bij een vorig werkgever, bijna 2 decennia terug inmiddels. ik was blij dat het trage lompe kreng toen eens overleed :P

Voor de gein eens een Binas gedownload en de kleurcodes voor weerstanden bekeken, Binas kent de groene tolerantie ring niet.
Zegt dat iets over de nauwkeurigheid of de tolerantie van de algehele informatie in de Binas? :)

Binas kent de groene tolerantie ring niet.

Groene tolerantiering? Ik dacht eerst aan een grapje (kom zelf nooit verder dan zilver of goud ;) ) maar inderdaad, een groene tolerantiering (0.5%) bestaat....

Grappig genoeg staat hij ook niet in mijn Binas uit 1986! Dus blijkbaar is dat de afgelopen 40 jaar nog nooit opgemerkt. (Desondanks heb ik dit nooit als een probleem ervaren tot nu toe.)

Maar ik zou zeggen, breng de NVON-commissie op de hoogte, misschien krijgt u als bedankje dan wel een papieren Binas :)

Voor de gein eens een Binas gedownload

Of uw geld terugvragen! >:)

Oh ja - één tabelletje dat ik altijd erg gemist heb heb ik er dan zelf maar voorin ingeplakt (AWG <> mm). De twee conversievergelijkingen heb ik daarnaast ook in m'n HP32 geprogrammeerd.