En... 1 November wordt het nóg duurder door de toeslag verwerkingskosten van afhandeling.

Wil je die vermijden dan bestellen vóór 15 Oktober.

Op zondag 19 juli 2026 11:22:17 schreef flash2b:
En... 1 November wordt het nóg duurder door de toeslag verwerkingskosten van afhandeling......

Over wat heb je het? Daar vind ik niks van terug of is het enkel in NL.

Vanaf nov komt er 2euro per pak bij. Dus als ze je 5 paar sokken koop en ze steken die in 2 pakketten komt er 4 euro handling bij

[Bericht gewijzigd door fcapri op (56%)]

Op maandag 20 juli 2026 08:53:00 schreef fcapri:
Vanaf nov komt er 2euro per pak bij. Dus als ze je 5 paar sokken koop en ze steken die in 2 pakketten komt er 4 euro handling bij

Oww...dat wist ik niet :S

Op maandag 20 juli 2026 08:53:00 schreef fcapri:

Voor België wellicht. Nederland gaat dat niet doen.

Het is voor de hele EU dus ja het komt er echt bij.

O, dat het Europees wordt ingevoerd is mij ontgaan. Dat is dan per pakje en niet per productcategorie?
Lekker weer.

Dat is eigenlijk een stuk natuurlijker dan invoerheffingen. Immers worden de verzendkosten door o.a. de postunie gesubsidieerd dus zo halen we die subsidies weer terug.

Per pakket: 2 EUR gaat maar de afhandeling, 0.42 EUR naar de staatskas
Per product categorie: 3 EUR naar de EU en 0.63 EUR naar de staatskas.

Ik bestelde bij Sculpfun (https://eu.sculpfun.com/) reserve lensjes voor mijn lasercutter, met de verwachting dat die, net als de lasercutter zelf, uit de EU geleverd zouden worden.

Groot was mijn verbazing toen ik een YunExpress-trackingnummer: YT2620300701893xxx kreeg. Ik dacht meteen dat wordt de douaneheffing + handeling betalen.

Vanmorgen werd het pakketje door GoFo zonder extra kosten in de brievenbus geleverd. Geluk gehad, of heeft Sculpfun de nodige belastingen betaald (staan niet op de factuur), of hebben ze een andere weg gevonden ?

Op dinsdag 28 juli 2026 18:29:01 schreef Roland van Leusden:
Geluk gehad, of heeft Sculpfun de nodige belastingen betaald (staan niet op de factuur), of hebben ze een andere weg gevonden ?

Die vragen heb ik al weken en niemand die het helaas weet.

Ik heb 2 Aliexpress zendingen gekocht en betaald na 1 jul. De ene met PDN de andere met postnl. Geen van beide heeft lopen zeuren om betaling. Ik krijg de indruk dat ik net als vroeger gewoon de BTW via Ali betaal.

2 artikelen van 1.89 (ex btw) oid. 2*1.89*1.21 = 4.573 afgerond 4.58 mij best. (Die 1.89 is een omgerekend dollarbedrag wat kennelijk in werkelijkheid 1.893 is...)

[Bericht gewijzigd door rew op (30%)]

Dit is wat Google Ai ervan maakt

Het verschil in facturatie en kostenverdeling zit in de specifieke regels voor bulk-inklaring per product versus per order

1:IOSS / AliExpress (Per Product-regel): Bij deze budgetroutes heft de douane de btw en een vaste administratieve afhandelingsfee van circa €3,- per individueel product binnen het pakket, in plaats van één keer per totale order. Als een zending uit meerdere losse artikelen bestaat, telt die €3,- + btw per product hard door in de kosten.

2: DDP Budget-lijn (YunExpress / Sculpfun): Dit verklaart de lensjes van Roland exact. YunExpress hanteert diezelfde regeling van circa €3,- + btw per product voor de inklaring van de bulk-pallet. De transporteur verwerkt deze verborgen kosten echter direct in het totale contracttarief met Sculpfun. Omdat Sculpfun dit vooraf afdekt, merkt Roland er aan de brievenbus niets van en staat het niet als aparte post op zijn lensjes-factuur.

3: DDP Premium-lijn (Mouser): Mouser maakt géén gebruik van dit soort consumenten-budgetlijnen. Zij klaren alles in bulk in als één grote, zakelijke commerciële zending via hun eigen EU-hub. Mouser neemt alle administratiekosten en die €3,- fee per product volledig voor eigen rekening. Je betaalt als klant puur de Nederlandse btw over de totale orderwaarde, zonder ranzige toeslagen per artikel.

4: EU-Magazijn: Grote machines worden vooraf per zeecontainer binnengebracht en direct vanuit de EU verstuurd, waardoor er helemaal geen importvlag of toeslag per product van toepassing is."

Ik wist van deze 'pakketjes belasting', maar de eerste keer had ik het niet door, je ziet het pas ook bij het allerlaatste scherm van het afrekenen.

En zoals ik begrepen heb is het in principe per productcategerie, maar in de praktijk lijkt het per bestelregel te gaan, voor kleine onderdeeltjes funest.

Ik snap het principe van deze maatregel dat we weer meer lokaal gaan kopen/produceren/bestellen en ik sta daar in principe ook achter, maar dan nog kunnen we niet tegen China op zeg maar. Maar zoals met zoveel belastingen komt het niet terecht waar het voor bedoeld is.

Ik repareer zoveel dingen met behulp van onderdelen van Aliespress, dat wordt ook een stukje duurder. Laatst ook een carburateur besteld voor een oude bosmaaier, die loop weer als een zonnetje.

We zullen zien waar het heen gaat en of het echt helpt. Voor kleding etc. sta ik hier wel achter, maar de onderdeeltjes niet.

Waarbij voor optie 1 van het lijstje van @benleentje ook geldt dat Ali en consorten voor verschillende producten uit dezelfde productgroep alsnog 3€ + BTW per product rekenen, want dan doen ze het in ieder geval niet fout.