De Sony camera CCD-TR3200E heeft een duimwieltje waarmee je nadat je de menu knop indrukt door het menu kunt lopen en door indrukken een keuze kunt maken.

Het blijkt dat dit wieltje erg wispelturig is: ook onaangeraakt zie je steeds wisseling van gekozen menu item. Ik heb er wat contact reiniger doorgespoeld hetgeen niks helpt.

Even er op blazen voordat je het wieltje bedient helpt gek genoeg wel iets.

Wat zou dit kunnen zijn, statische electriciteit misschien, iets aan te doen, hoe dan?

mijn gok is "los contactje". controleer of het mechanische wiel-ding nog wel goed vastgesoldeerd zit op de print.

Schijnt 'Sony eigen' te zijn... :)

Ik heb 2 AB's van de STR-DB1080i receiver, beide met duimwiel issues... (doen soms niks, hakkelen, of meerdere stappen ineens, verkeerde kant op...)
(vooral na een tijdje stilstand, bij veel gebruiken komt de boel weer op gang, schoonmaken deed niet veel...)

Duimwielen (rotary encoders) krijgen vaak last van contactdender en dat is maar beperkt op te vangen in de software. Mogelijk een combinatie van vervuiling, slijtage en wat slapper wordende contacten. Openmaken, schoonmaken, smeren helpt vaak (voor zover mogelijk). Anders vervangen.

Contact reiniger beter niet gebruiken, zeker niet "doorspoelen" ;( die zooi vreet alles juist kapot.
Schoonmaken met IPA ( alcohol) is veiliger.
En als je iets wil gebruiken daarna om te reinigen en licht smeren , een beetje tunerspray.
Maar een minieme hoeveelheid...

Die camera zal intussen wel 25+ jaartjes oud zijn. Als het tot nu toe goed ging, dan is dat wel een prestatie :-).

Zoals hierboven reeds beschreven, die dingen verouderen en het contact is niet meer zuiver aan uit wat verwarring geeft voor de processor die er achteraankomt. Zeker geen contactolie gebruiken. Nu dat kwaad al geschied is, uitspoelen is de boodschap. Kontakt WL is daarvoor het meeste geschikt.

Kontakt WL lijkt me inderdaad prima. Tuner 600 of eventueel IPA zullen het ook doen denk ik. Maar daar achteraan geen Kontakt 61? Normaal zijn die dingen toch ook gewoon gesmeerd?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]

Excuses maar Kontakt spray spuiten in een camcorder en niet weten waar dat spul overal heen gaat of heen kruipt?
Met een beetje pech raken het loopwerk, de videokoptrommel en tapes besmeurd.

Hier een Sony met duimwiel die het na vele jaren nog perfect doet.

Camcorder open maken en het duimwiel controleren en evt. met een wattenstaafje met IPA of ethanol de contacten reinigen.
Het kan ook zijn dat de contacten gewoon op / versleten zijn door langdurig gebruik.

Op maandag 20 juli 2026 14:31:43 schreef maartenbakker:
Duimwielen (rotary encoders) krijgen vaak last van contactdender en dat is maar beperkt op te vangen in de software.

Dat is, mits je de software goed schrijft heel goed op te vangen in de software.

In het "theoretische" geval dat of linksom of rechtsom gedraaid wordt, dan kan je op iedere opgaande flank van A:

if (b) count=count+1 else count=count-1; 

doen.

Dat kan niet tegen denderen.

Iets beter is om op interrupt basis er naar te kijken. Maar dan nog, kan je eea verkeerd doen.

Je moet opletten: Bij iedere verandering moet je kijken en de pin waardes copieren naar een interne variabele en op die interne variabele kan je reageren. Let op dat je het lezen van de pins en het resetten van de pinchange interrupt in de juiste volgorde doet: Een extra interrupt is niet erg. Een verandering van de pins die je negeert doordat de pins veranderen nadat je de interne variabele hebt geupdate en voordat je de interrupt reset is wel erg.

Echt heel veel mogelijkheden om het fout te doen, maar als je het goed doet, dan werkt het als een tierelier en ook met contact dender (de enige voorwaarde is dat B stabiel blijft terwijl A dendert en andersom.) .

Dank voor de reacties en het meedenken.

Ik heb het bordje waar het wieltje op zit vanzelfsprekend eerst uitgebouwd alvorens er de contact spray door te spoelen. Het wieltje zit goed gesoldeerd aan de print. Is echter niet te openen (eenvoudig).

Opvallend is dat m’n beide exemplaren deze kuren vertonen, een D8 camera heeft ook zo’n wieltje en toch ook al wat jaren oud en is stabiel.

contactspray

Geen Kontakt 60 of andere zurige spray gebruiken. Als je dat wel gebruikt hebt, opnieuw uitspoelen.