In een Orban Optimod 9000A zit een IC die problemen geeft omdat het hier gaat om een ronde metalen uitvoering gestoken in een DIL voet. De pootjes zijn al krom, eentje is afgebroken, gelukkig zat daar niets aan vast.

Ik zoek nu de DIL uitvoering, het gaat om de CA 3080E. Een OpAmp.
Is niet te bestellen bij bekende on line winkels.
Liefst 2 , wat er zit er nog een in.

(IC 907 en 911 in bord no 9)

Een optimod 9000 is een audioprocessor voor AM zenders.
Op dit moment dienst doende voor R Paradijs 1467 AM Utrecht.
Bij temperatuur verandering valt het geluid steeds uit, rommelen aan het IC in de voet brengt het weer terug, soms maanden lang goed, maar soms maar paar minuten.

Wie weet een betaalbare oplossing, of liefst wie heeft zoiets ergens liggen en wil m opsturen.
Bij Ali 10 voor 6 Euro of zo, maar dat vertrouw ik niet.

Bij voorbaat dank.

Verloop printje maken. Deze erop solderen. Voet verwijderen, verloop print op de PCB solderen.
Doel van de verloopprint is dat je nauwelijks aan de pootjes hoeft te buigen.

Alternatief: verloopprintje kopen. Ding op z'n kop op de PCB plakken. Met apehaar naar de pootjes toe - dan hoef je helemaal niet meer te buigen...

Is een NTE996 wat? Waarschijnlijk net zo obsolete, maar in elk geval een zoek kreet meer...

Donberg heeft 'm. En uit ervaring weet ik dat ze geen imitatie leveren.

https://www.donberg.ie/catalogue/semiconductors/semiconductors_c-d/ca_…

Dat hel wel werkt na rommelen aan die voet bewijst dat het hier om slecht contact gaat, weg met die voet zal het probleem helemaal oplossen. Vast solderen zou ik doen. Ik denk die anders nog helemaal goed werkt en niet stuk is, dit is puur slecht contact.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (21%)]

Ik heb er 1 voor je maar die is gebruikt.
Hein Pragt heeft er nog vier NOS liggen.
https://www.heinpragt.nl/?product=ca3080e-ota

Eventueel kan ik vd week even bij Piet langsgaan, maar zelf ff bellen met Piet is net zo snel denk ik.

Dit IC is al enige tijd obsolete. In oude Dynacord en Peavey ampen zitten ze nog. Ik heb ook oplossingen gezien met verloopbordjes naar LM13700 IC's.

Hou er wel rekening mee dat dit IC met zijn hoogimpedante ingangen flink ESD gevoelig is. Dit IC heeft géén ingebouwde ESD beveiliging (moderne opamps hebben dat wel). Aard je apparaat en sluit jezelf aan aarde aan met een polsbandje. Als je dat niet hebt gewoon jezelf ook aan aarde leggen, mag met weerstand, alhoewel een polsbandje veiliger is.

Het is ook bij de hobby altijd goed ESD bewust (?) te werken, maar dit is aan de andere kant geen CMOS.

Met een blik in de datasheet zou ik de -, A en AE versies niet uitsluiten. SOIC (M) is mogelijk wat onhandig, hoewel daar adapters voor in de handel zijn.
Ze zijn obsolete. Maar voor enkel stuks voor reparatie e.d. zou ik mij geen grote zorgen maken. En anders zijn er inderdaad andere OTA's, maar dat vereist allicht ontwikkelen (en die zullen ook obsolete raken?).

Dat IC is het probleem niet. NIET meer buigen want dan breekt er meer af en is het over en uit. Ik vermoed een koude las. Ofwel beetje tinrot of een breukje als gevolg van temperatuur wisselingen. Door dat rommelen maak je weer contact, maar dat gaat natuurlijk een keer helemaal fout als alles afbreekt.

Oplossing, print eruit en even met een beetje loodhoudend solder en fijn boutje alle contacten even doorsolderen (simpelweg even laten vloeien). 99% dat het probleem dan is opgelost.

Gewone transistors, geen FETS of MOSFETS te bekennen. Als het dringend is (?) even bellen en zelf ophalen bij de leverancier.

Als dit echt het schema van de die is, is dit nogal simpel. En dan is er vast een vervanger te vinden. Alleen even naar bandbreedte en compensatiecondensator kijken ivm stabiliteit.

Met die bias input werd een opamp zomaar een OTA. Tja.

Op zondag 26 juli 2026 08:24:04 schreef CrossFireX:
Dat hel wel werkt na rommelen aan die voet bewijst dat het hier om slecht contact gaat, weg met die voet zal het probleem helemaal oplossen. Vast solderen zou ik doen. Ik denk die anders nog helemaal goed werkt en niet stuk is, dit is puur slecht contact.

Hij zit er helemaal scheef in, te vaak aangedrukt denk ik, pootjes flink verbogen, gek genoeg werkt het nog wel even nu, dat is meer verassend.

Vast solderen is helaas geen optie, los van mogelijk breken pootjes, is het een dikke dubbelzijdige print

Het apparaat zit vol met dit soort oplossingen, wonder dat het nog werkt.

Je kan het zelf horen op 1467 kHz, niet te ver van Utrecht of via Kiwi Sdr (Rotterdam)
Op een gevoelige SDR in Chichester is tie s nachts tot in Zuid Engeland te ontvangen!
Tot zolang het duurt......

Iedereen zeer bedankt voor de reacties, ik heb er in ieder geval wat adresjes bij voor onderdelen.

Inmiddels heeft op een ander forum iemand aangeboden een aantal snel op te sturen, dus ik ben geholpen.

Zoals gezegd werkt het op dit moment, en te horen op 1467AM vanuit Utrecht.