Goedenavond,
ik ben met de aanschaf bezig van een lithium accu, er wordt bij het uitzoeken van deze materie vel gesproken over de laadcyclus van een accu. Nu begrijp ik dat als je een accu vol laadt en deze weer ontlaadt, dan heb je 1 cyclus. Maar als een accu steeds maar een beetje wordt ontladen en dan weer wordt geladen, is dat steeds een laadcyclus?
En hoe moet je het lezen als een accu iedere dag weer door zonnepanelen wordt geladen en er nagenoeg niet wordt ontladen, is dat dan iedere dag een laadcyclus?
En af en toe een dag, dat er een paar uur door een dynamo worden geladen en is dat dan ook een cyclus ?
Ik hoor graag,
fijne avond, Arthur
100% naar 0 en weer naar 100 is 1 cyclus
100% naar 50% naar 100% is maar een halve cyclus. dus dat 2 keer telt als 1 cyclus.
voor een auto start accu bv, die heeft veeeel dunne platen, elke plaat kan stroom leveren, dus een start accu levert veel stroom.
die platen vergaan snel, dus een start accu kan een 80 cyclus doen.
een lood accu cyclus is 100%-50% weer naar 100%. dus die verslijten heeeeeeeeeeeel snel. is ook een stokoud principe.
doordat een auto accu 3-5% levert bij het starten en direct weer opgeladen wordt kom je theoretisch op 10x meer startbeurten dan cycli.
als die telkens 5% ontlaad bij starten, en je kan 80x50% ontladen, zou je denken dat je dat 800 keer kan doen, maar je kan dat veel meer.
bij li-ion ook zo.
dize kan 500-1000 cycli aan, afhankelijk merk en model (chemische samenstelling). na die 500 of 1000% zou je accu nog 75% capaciteit moeten hebben.
neem nu 500x van 100% naar 0 en weer opladen.
zou je van 100%naar 50% doen en weer naar 100% zou je dit 1000x kunnen doen. echter zal je 1200-1500keer kunnen. ze versnlijt er minder van.
wat haten li-ion: op 100% staan, en leeg staan.
ga je dus telkens van van 80% naar 30% en weer naar 80%, dan is dat ook 50% ontlading. doordat je niet op 100 gaat elke keer, zal je dit NOG VEEL MEER kunnen doen. waarschijnlijk 1500-2000keer
de diepte van ontlading, DOD zegt dus alles
lifepo4 is ook een li-ion soort. die haalt 3000-6000 cycles .
hier een grafiek
als je dus telkens van 100 naar 0 gaat en weer naar 100, dan heb je na 2000 cycles nog 80% capaciteit over.
doe je telkens maar 80% ontlading (bv 100 naar 20 weer naar 100), dan kun je 4000 cycles doen voor ze aan 80% zit.
ontlading tot 50% kan je dat 6000 keer doen.
30% ontladen (bv 100 naar 70 weer naar 100) zou je dat 10 000keer kunnen doen
het ideale is wegblijven van 100 ook.
dus als je 50% ontlading doet, probeer tussen 90 en 40 te blijven, of 80-30
heel belangrijk bij li-ion is wegblivjen bij 100%.
heb je een accu, laad je ze op tot 100% en zet je ze dan 3maand in de kast, daar verouderd ze heel snel van.
veroudering niet als verlies van capaciteit maar de inwendige weerstand die te hoog wordt. met een hoge Ri kan je daarna dan niet meer alle capaciteit benutten
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@fcapri, Ik ben het met je eens dat 2x van 80 naar 30% ontladen en opladen als 1 cyclus moet tellen. (nu zal die 80-30-80-30 minder belastend zijn dan 100-50-100-50, maar laten we dat even verwaarlozen).
Jou grafieken lijken haast er op alsof iemand in cycli van "50%" gaat tellen, dus bovenstaande twee keer als twee cycli.
Eigenlijk zouden we voortaan duidelijker moeten zijn en Wh/Wh (= geen eenheid net als cycli) als waarde moeten specificeren.
Het is watt-uur "omzet", gedeeld door de watt-uur nominale capaciteit.
Als jou grafiekje klopt, dan zal mijn thuisbatterij na 3000 cycli op garantie vervangen moeten worden.
bij lifepo is het alvast wel zo. die 6000 cycles zijn dan cycles van 50% oftewel 3000 full cycles van 100% (wat 50% meer is dan als je 100% zou ontladen want die halen er 2000)
je moet de laatste dan zo zien
2000 cycles van 100% DOD is 2000 full cycles
4000 cycles van 80% DOD is dan 3200 full cycles
6000 cycles van 50% DOD is dan 3000 full cycles (dit lijkt raar, minder dan met 80%)
10 000cycles van 30% DOD komt dan ook weer op een 3300 full cycles uit. eigenlijk ben je dus beter van met 90% te ontladen altijd)
li-ion is ook zo:
500 cycles van 100%
1500cycles van 50% zijn en dus slechts 750 cycles van 100%.
maar dan klopt de volgende voor geen meter.
2500cycles van 25% zou dan op 640 full cycles zijn? net als bij lifepo?
Op donderdag 30 juli 2026 08:35:08 schreef rew:
Als jou grafiekje klopt, dan zal mijn thuisbatterij na 3000 cycli op garantie vervangen moeten worden.
dat is kort door de bocht. jouw accu zal dan MINIMAAL nog 80% capaciteit hebben. je moet ze niet vervangen, je moet er rekening mee houden dat ze dan nog rond de 4kWh capaciteit heeft
[Bericht gewijzigd door fcapri op (21%)]
Beste Fcapri,
bedankt voor je uitgebreide en duidelijke uitleg, dit maakt veel duidelijk.
Waarom ik het wil weten is dat ik niet zeker ben of je je accu's het hele jaar door op de zonnepanelen mag laten laden, dus iedere dag een beetje, of dat je ze moet afkoppelen als je de accu's een tijd niet gebruikt.
Die accu's zitten op een motorboot, zijn wel lekker vol als ik weer eens aan boord kom, maar ik vind dat ze maar kort geleefd hebben....
Ik hoor weer graag,
groeten Arthur
als je li-ion langdurig op 100% houd verslijten ze snel. dat gaat de inwendige weerstand Ri omhoog. en die bepaald hoeveel stroom ze nog kan leveren.
stel een 12V accu, li-ion, vol op 12.6V leeg op 9V.
Ri is 0.05ohm. als je daar 10A uit trekt, krijg je een spanningsval van 0.5V (10A x 0,05 ohm).
jouw volle accu van 12,6V zakt dus naar 12,1V als je die verbruiker aan zet. prima, alles werkt.
je trekt de accu leeg. de accu valt normaal uit op 9V, maar door die 0.5V spanningsval zal de accu reeds op 9.5V uitvallen. absoluut geen probleem, ze schakelt dus uit als ze een 15% heeft.
heb je bv 5ledjes, dan zie je dat alle ledjes uit zijn ineens. je verbruiker koppelt af en het laatste ledje gaat ineens weer branden.
nu is je accu 1jaar oud en heeft altijd vol gestaan. de Ri is gestegen naar 0.1ohm. nog absurd laag zou je denken.
je accu is vol op 12,6V, en je zet die verbruiker aan van 10A. (10A x 0,1ohm = 1V spanningsval).
jouw accu gaat INSTANT van 12,6V naar 11,6V (=70%). van 100% naar 70% door gewoon het toestel aan te zetten.
nu zal de accu dus niet uitvallen op 9V maar op 10V en dat is rond de 30%.
je schakelt de verbruiker uit als al je ledjes uit waren en ineens gaan er weer 2 branden.
de accu wordt nog wat ouder en krijgt een Ri van 0.2ohm.
je accu is vol op 12,6V (100%), je zet een 10A verbruiker aan en die gaat instant naar 10,6V (40%).
na een tijdje valt de accu uit wegens leeg, de verbruiker gaat uit en ineens toont de ledjes dat ze halfvol is
en na een tijd is de Ri zo groot dat ze direct uitvalt als je het toestel aanzet. je denkt dan: mijn accu is leeg.
je steekt je accu in de lader en die zegt ineens dat die vol is
de meeste laders gaan op een bepaald moment over naar "druppel" laden, ik heb altijd het idee gehad dat je dat gewoon aan kunt laten staan, maar nu snap ik dat je beter na het opladen de lader kunt ontkoppelen. Zie ik dat juist?
li-ion heeft GEEN druppellaad functie.
een li-ion wordt eens met een CC opgeladen tot de eindspanning is bereikt, en gaat dan over naar CV mode. is de stroom onder 10% van nominaal dan stopt het laden.
lood batterijen hebben een druppellaadfunctie en als je een lood accu lader op li-ion zet, dan maak je de accu mogelijks kapot
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Fcapri: dat is theorie en praktijk. Veel li-ion laders stoppen niet bij 10% van de nominaalstroom, maar bij een lagere stroom of werken op klemspanning om een groene LED te laten branden. Veel fotocamera/videocamera accu's en ook wel sommige gereedschaps-accu's worden bij 4 Volt per cel al vol gemeld. Dat is opzich wel prettig, zeker bij gereedschap, want die accu's worden vaak met belachelijke stromen weer volgepompt.
@ Arthur49: wat de fabrikant als een cyclus ziet, staat (als het een beetje fabrikant is) in het datablad van de accu. Dan zie je vaak ook staan dat de geadverteerde cycli alleen gehaald worden bij laden tot 80% en ontladen tot 40% of iets dergelijks.
Hoger opladen en dieper ontladen kan, maar dan gaat de totaal-levensduur van de cellen sneller achteruit.
Lithium-gebaseerde cellen slijten het snelst van vol opgeladen of totaal leeggetrokken 'weggelegd' worden, ze rond de 40-50% ladings-toestand houden werkt het allerbest voor de totaal-levensduur, net zoals ze niet te warm of koud laten worden (de JEITA-standaard gaat hierover).
Je mag er vanuit gaan dat een thuisbatterij een zodanig goede lader aan boord heeft dat de cellen zo lang mogelijk meegaan, anders kiezen mensen een ander als het ding te snel stuk gaat.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Maar wat doen bijna alle mensen met apparaten gevoed op accu? Juist altijd zo snel mogelijk VOL opladen na zelfs 5 minuten gebruik, en het liefst dag en nacht aan de lader laten hangen, dan heb je immers altijd een volle accu als je ze nodig hebt...
Handleidingen worden niet gelezen en raakt na een paar maanden verloren, niemand vind hem dan terug... Allemaal typisch gedrag, en zelfs als ik er op hamer blijven ze dit doen, de lader blijft dag en nacht in stopcontact zitten met kabel die erbij hangt. Of laden van je telefoon in bed onder je hoofdkussen in bed is ook favoriet...
Waar ik werk hangen in veel stopcontacten een lader met draad van bij hun thuis. Die laten ze na het werk gewoon hangen want je hebt hem morgen toch weer nodig. Begrijp soms niet dat onze baas daar niks van zegt.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (16%)]
RAAF12
Golden Member
Stroom van de baas is gratis! Veel mensen laten de telefoon tijdens de voor de bedrust bestemde tijd aanstaan, dat vind ik vreemd, behalve als je het ding als wekker wil misbruiken. Wel mooi dat de telefoons laten zien in hoeverre de accu versleten is.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (16%)]
laders moeten van europa in rust al een heeeeeeeeeeeeeel laag verbruik hebben.
wij hebben in de keuken een usb lader met 4 kabels aan (1 microusb, 2 usbC en een iphone).
daar worden overdag diverse apparaten in gestoken en snachts laad mijn vrouw haar usb speaker van het massagesalon op. die lader blijft er altijd in.
mijn gsm laadt op in de slaapkamer. die heef wel al slimmere electronica want die weet bv dat ik in de week om 5h op sta en zal ervoor zorgen dat de telefoon op dat moment net op 80% komt. slecht voor de accu is het ook al niet meer.
want me wel matig stoort is dat die gsm loeiheet wordt als ik die in de auto als GPS gebruik. dat kan niet gezond zijn voor de accu.
en dan echt loeiheet dat je je hand niet op het display kan houden
RAAF12
Golden Member
Mijn iPhone 13 pro max (ook oud!) heeft daar geen last van met Bluetooth, Wifi en GSM data aan. Die eerste twee zijn noodzakelijk voor de draadloze Carplay verbinding met de infotainment in de auto.
Zelfs met een Magsafe hoesje erom (met magneten) om draadloos te kunnen opladen wordt die niet zo warm. Het display staat hier nooit aan in de auto dat vreet stroom. En de telefoon ligt niet in de zon en de auto heeft airco. Misschien is dat het verschil?