fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Omdat ik op voor mij nieuw terrein kom ben ik wat onzeker over mijn layout, dus vraag ik de meer getalenteerde op dit vlak er even naar te kijken voordat ik het ga bestellen.
Het is een RJ45 splitter/combiner waarbij er twee circuits over 1 kabel gaan; handig als je ergens een tweede kabel nodig hebt maar niet kunt trekken en een hub/switch niet kan.
En ja, ik realiseer me dat POE niet kan.
De trace-lengtes per paar zijn binnen 10 micron gelijk en het geheel komt in een afgeschermde behuizing.
Ik hoef er geen gigabit over te doen, maar wat zou de maximaal haalbare snelheid kunnen zijn?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die bestaan toch al?: https://www.alibaba.com/product-detail/D-Type-Module-RJ45-Socket-conve…
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
in principe max 100mbps gezien dat 4 draads is. of het werkt is de vraag, 2x digitaal over 1 utp kan problemen geven. in t verleden weleens 4 analoge telefoonlijnen over 1 utp getrokken, dat ging prima zonder overspraak. bij een door ratten aangevreten kabel ook weleens de boel alleen op aderpaar bruin/blauw laten draaien voor nood. heeft nog jaren gedraaid.
dit verloopje kun je overigens maken met een rj 45 stekkertje stukje cat5e en een paar data outletjes.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk dat je best 2 datastromen van 100mbit over 1 CAT5e of hoger kunt jagen. Ik zie in het verloopje van Fatbeard ook niet zo gauw problemen, maar ik heb de pinout niet nagelopen (ervan uitgaande dat hij daar geen fout zou maken).
Die splitterblokjes werken prima, genoeg gebruikt in camera's, die doen toch maar 100mbit
Verder totaal niet de moeite om zelf te maken, die dingen kosten een euro ofzo, google utp splitter
Verder sporen gelijkhouden, afscherming etc totaal overdreven, als het contact maakt doet het 100mbit
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op zondag 2 augustus 2026 14:20:22 schreef Arco:
Die bestaan toch al?: https://www.alibaba.com/product-detail/D-Type-Module-RJ45-Socket-conve…
Klopt, maar ik heb er geen 500 nodig...
Bovendien wordt het dan met bijna 400 euro all-in wel een bééétje begrotelijk.
@DK: WAAR?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zijn er ook in kleinere aantallen... 
https://www.bol.com/nl/nl/p/ethernet-splitter-2in1-rj45-poort-netwerkk…
Ik heb er ook al vele tientallen van gebruikt de afgelopen jaren.
Vaak om telefoon en pc te combineren omdat me nog wel eens bespaart op netwerkpunten...
Die dingen zijn zo te koop, een RJ45 die je in het patchpaneel steekt en daar weer outlets op.
Aan de outlet hetzelfde.
Zelf maken is veel duurder.
Zoek maar eens op lan kabel splitter.
Werkt tot 100 mb, voor 1 gig heb je alle 4 de aderparen nodig.
Edit, Arco was mij voor.
fatbeard
Honourable Member
Inmiddels zelf ook gevonden: https://aliexpress.com/item/1005012645644833.html en héél wat goedkoper dan BOL...
´t Was een leuke vingeroefening om het inclusief een behuizing te ontwerpen en heb er toch nog wat van opgestoken.
https://www.kabeldirect.nl/isdn-splitter-rj45-v-2x-rj45-v-utp-8p8c-wit…
Jammer van de verzendkosten overal, mogelijk meebestellen met wat anders
Ik heb er ook nog van liggen. Vroeger werden ze verkocht als ISDN splitter voor 2 á 3 euro, afhankelijk van de uitvoering. Ik gebruikte ze als RS485 splitter, dus hoe ze zich in een netwerk gedragen weet ik niet.
EricP
mét CE
Nou lijken 100Mbit verbindingen in de praktijk vaak best tolerant te zijn. Een paar meter 8-polige flatcable er tussen (ooit eens door een collega... een voor telefoon gebruikte patch tijdelijk voor netwerk gebruiken en niet weten dat er nog een patchkast tussen zit waar die flatcable in zat... het was toch maar telefoon...) heeft niemand gemerkt aan perfomance.
Dus ja, buiten spec. Nee, daar was het absoluut niet dramatisch.
Arco
Special Member
Het hangt ook van het netwerk af...
We hadden een Token-ring net (met maar 16 Mbps) in een systeem, waar een stagiare een aantal korte pachkabeltjes had gemaakt van bandkabel.
Dat werkte totaal niet meer, was nog een flink tijdje zoeken naar de oorzaak...
fatbeard
Honourable Member
Inmiddels ook weer/nog wat wijzer geworden: er blijken veel uitvoeringen van te bestaan en slechts heel weing aanbieders geven informatie waaruit ik kan opmaken dat het de juiste splitter voor mij is...
Bijvoorbeeld "Dit product is niet geschikt wanneer u beide apparaten tegelijkertijd wenst te gebruiken." geeft mij een verkeerd signaal, anderen vertellen hetzelfde in soortgelijke bewoordingen.
Die van BOL waar Arco naar linkte lijkt wel de juiste te zijn, maar is qua prijs niet echt interessant meer.
Voor wie er interesse in heeft: https://www.pollin.de/p/red4power-cable-sharing-adapter-r4-n100-ee-eth… doet hetzelfde als mijn ontwerpje, maar heeft een pigtail.
Kan in sommige gevallen handig zijn, maar ik heb liever 3x een jack.
Toegegeven, zelf maken is duurder dan kopen; maar geeft wel veel meer voldoening: "the jury is still out"...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 2 augustus 2026 14:43:09 schreef Arco:
Zijn er ook in kleinere aantallen...
https://www.bol.com/nl/nl/p/ethernet-splitter-2in1-rj45-poort-netwerkk…
Maar... is de bedrading precies zoals bij de TS? Dan heeft het GEEN zin om er 1 te verkopen. Waarom verkopen ze ze per 1? Waarom staat er niet bij "2x 100mbps"?
Het kan zijn hoor, dat het is wat je hoopt dat het is, maar zou zomaar ook gewoon iets anders kunnen zijn waardoor je er helemaal niets aan hebt.
> ... niet pinout nagelopen...
ik wel.
Arco
Special Member
Op zondag 2 augustus 2026 15:36:12 schreef rew:
[...]Maar... is de bedrading precies zoals bij de TS?
Als je er twee gebruikt maakt de onderlinge bekabeling weinig uit...
(zolang de uitgangen standaard ethernet zijn...)
3 keystones met een paar draadjes werkt ook prima als je maar een enkel setje nodig hebt.
En dat stop je dan in een goedkoop lasdoosje.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je kunt zoveel met netwerk kabel, heb er al eens een heel coax camera netwerk op overgezet omdat die kabels weg moesten en het systeem toch een keer vervangen zou gaan worden. gewoon 1 aderpaartje nemen en verloopje met coax patchkabeltje naar utp kabeltje maken. de camera voeding zat lokaal, dat scheelt zeker in beeld kwaliteit. of een patchkabeltje met een NC relaiscontact ertussen op ader 1 en 3, mooi om iets "hard" uit te schakelen 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 2 augustus 2026 15:41:19 schreef Arco:
[...]
Als je er twee gebruikt maakt de onderlinge bekabeling weinig uit...
(zolang de uitgangen standaard ethernet zijn...)
De situatie waar ik bang voor ben is dat ze gewoon 3 connectors hebben en alle drie de pin 1 aan mekaar, alledrie de 2, alledrie de 3 enz.
Andere optie is dat ze 1-4 naar links 1-4 en 5-8 naar de rechter 5-8 doen. Dan werkt er niets.
Iets slimmer is om 1-3, 6 naar 1-3, 6 van de linker te doen, en 4-5, 7-8 naar de rechter 4-5, 7-8.
Die laatste werkt goed als je op de tweede aansluiting een telefoon wil doen die normaliter op 7-8 zit.
Er zijn een aantal manieren waarop het aangesloten kan zijn die "niet handig" zijn.
.
Op zondag 2 augustus 2026 14:59:06 schreef GJ_:
Ik heb er ook nog van liggen. Vroeger werden ze verkocht als ISDN splitter voor 2 á 3 euro, afhankelijk van de uitvoering. Ik gebruikte ze als RS485 splitter, dus hoe ze zich in een netwerk gedragen weet ik niet.
Dat zijn andere dingen, die staan parallel, voor ethernet moet je wat paartjes swappen. Je gebruikt twee paar voor iedere link. Vandaar ook de max 100mbit.
Arco
Special Member
Die van BOL waar Arco naar linkte lijkt wel de juiste te zijn, maar is qua prijs niet echt interessant meer.
Ik vind die 8 euro voor enkele stuks best acceptabel. (bij Ali komt er nog toeslag + verzenden bij ook.)
Als je er 1000 nodig hebt wordt 't een ander verhaal... (als je 'm zelf maakt, kost het voor een paar stuks nog veel meer)
[Bericht gewijzigd door Arco op (93%)]
fatbeard
Honourable Member
The jury is back!
Ik heb er 4 bij Pollin meebesteld (moest toch nog wat anders ook hebben), koppelblokjes heb ik nog.
BOL rekent voor vier stuks een whopping €34.00, Pollin met €7.80 minder dan een kwart.
Zelfs als je alleen die dingen bestelt (€8.99 verzending) scheelt het een factor 2...
Op zondag 2 augustus 2026 18:07:16 schreef Sine:
[...]Dat zijn andere dingen, die staan parallel, ...
ehhh, je hebt gelijk ja. Die heb ik nog. Helaas tegenwoordig wat moeilijker te krijgen, nu moet ik zelfs een beetje zoeken.
joopv
Golden Member
Op zondag 2 augustus 2026 14:11:16 schreef fatbeard:
Het is een RJ45 splitter/combiner waarbij er twee circuits over 1 kabel gaan; handig als je ergens een tweede kabel nodig hebt maar niet kunt trekken en een hub/switch niet kan.
Er bestaan ook 3 poorts switches die je kunt voeden met een USB poort van het aangesloten apparaat.