rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die foto van retiredat55 die lijkt op de fotos van LCSC. Kennelijk heeft iemand z'n eigen logo er op gezet.
Als de LCSC foto er is, kan je ze betrouwbaar daar bestellen. Zal met verzending duurder zijn dan bij aliexpress.
Ik heb ze verleden jaar ook besteld bij aliexpres kreeg ze opgestuurd in een zakje met Rtlecs erop gedrukt..
Zoals op de foto van retiredata.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tja, op hun eigen site doen ze het zonder achtergrond.
https://www.rtlecs.com/Products_7_4/
Ik kan ook geen RTLECS producten op LCSC vinden dus misschien heb ik het verkeerd gegokt.
nonius
set SCE to AUX.
Lijkt me een Molex-connector (maar er bestaan meerdere varianten, met onderling onuitwisselbare contacten).
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Het staat er gewoon op: Molex serie 5051...
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik zoek iets als de TDA7440: audio ingangstrap met keuze van audiobron en eventueel toon- en volumeregeling erachteraan. Inderdaad is die TDA7440 perfect voor mijn doel, BEHALVE dat hij maar vier stereo ingangen kent, en ik heb er zes nodig.
De toon- en volumeregeling kunnen desgevallend apart gedaan worden, maar waar vind ik een ingangsselector met 6 of meer stereo-ingagen?
Ik kan natuurlijk gaan voor 2 x CD4051, maar daar moet dan nog een aparte I2C-latch voor komen; en er moeten vandaag betere analoge schakelaars bestaan dan die in de CD4051.
Twee TDA7440 in cascade zou misschien ook een oplossing kunnen zijn, maar dan heb ik twee verschillende I2C-adressen nodig...
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
... of een I²C multiplexer ...
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op vrijdag 7 augustus 2026 17:49:06 schreef fatbeard:
... of een I²C multiplexer ...
Hm, sorry hoor, maar deze PCA9545A heeft toch ook maar vier stereo-ingangen? En ja er zit interruptlogica bij op maar daar heb ik niks aan. Over cascadering vond ik ook al niks. Lijkt me geen meerwaarde tegenover een TDA7339/7440.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Nee dat I2C ding is een mux voor I2C lijnen, helemaal niet wat jij wilt.
Misschien kun je een MUX507 van Texas Instruments ervoor (mis)ge-bruiken?
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/mux506.pdf
8 differential in/out lines. Selectie DMV 3 select lines.
Cross-talk is wel iets om bij alle switches te vergelijken.
2x een 4051 is waarschijnlijk een stuk goedkoper?
CD4097 is ook een leuke. Mouser € 1,14 of 0,662 afh van het package.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als het voor enkel(e) stuks gaat, een MT8816 misschien?
Is obsolete maar nog wel hier en daar te koop. (is een 8x16 analog switch matrix)
Kun je alles wat je wilt aan elkaar knopen...
nonius
set SCE to AUX.
Maxim had vroeger (en misschien nog steeds) de MAX456, dat was eigenlijk een video-matrix, maar die is mogelijk ook als audio-matrix te misbruiken?
Volgens mij moet ik er daar nog eentje hebben liggen.
In dezelfde serie hadden ze meer IC's, ik meen ook een 16x8 matrix (pin me er niet op vast, is lang geleden dat ik me er mee bezig heb gehouden; was voor een video-matrix bij de lokale ATV-repeater).
Er was nog een fabrikant (veel kleinere waarvan de naam me nu niet wil te binnen schieten), een redelijk onbekende naam, die ook dergelijke IC's had.
Oh ja, ik kom hier nog wel een paar stuks MT8806 tegen (8x4 matrix) in PLCC-versie. Ex-equipment. Als ze bruikbaar zijn zijn ze voor u. Gratis, maar garantie tot aan de deur....
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Volgens mij heb ik ook nog ergens een groot bord liggen van een video matrix, met een hele vracht gold-plated tulp connectors. Kan goed zijn dat daar ook van die matrix mux-switches op zitten.
Weer zo'n gevalletje: Zonde om weg te gooien. Ligt er natuurlijk al jaaaaaaren.
fatbeard
Honourable Member
Op vrijdag 7 augustus 2026 17:58:18 schreef Paulinha_B:
[...]Hm, sorry hoor, maar deze PCA9545A heeft toch ook maar vier stereo-ingangen? En ja er zit interruptlogica bij op maar daar heb ik niks aan. Over cascadering vond ik ook al niks. Lijkt me geen meerwaarde tegenover een TDA7339/7440.
Je had het zelf over cascaderen van de audio-mux, maar dat dat niet gaat omdat het I²C adres niet instelbaar is.
Die PCA9545A kan één I²C bus multiplexen naar vier, waardoor je toch met één I²C bus op de processor uitkomt en geen adres-collisions hebt. Is wel iets lastiger in de software, maar geeft je wel de mogelijkheid om te expanderen tot 12 stereo-ingangen...
Paulinha_B
Honourable Member
Allen bedankt. Tot nader order ga ik voor een TDA7440, en een CD4052 ervoor als "input expander", deze wordt gestuurd door een pcf8591 (met 1/8 instelbaar adres op de I2C-bus!)
Weet iemand het verschil tussen een TDA7439 en een TDA7440?
1. 
Het verschil zit in de toonregeling. volgens AI (binnen 1 seconde) En ik neem aan dat dit juist is.Het nut van AI....
Edit\Controle.....Ja,het klopt.
te laat 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (67%)]
fatbeard
Honourable Member
Waar zou ik deze schakelaar kunnen kopen?
Komt uit een Husqvarna CL21A naaimachine.
Deze geeft ca. 100 Ohm als-ie is ingeschakeld, maar die waarde wisselt nogal.
Aangezien de schakelaar maar net 1 schroef is bevestigd en verder vertrouwd op zijn afmetingen (past precies in een uitsparing) is de vorm wel een dingetje...
Bapaktus
Special Member
Misschien een uitweg?
Ik heb vaak bij dit type schakelaar de klinknageltjes uitgeboord zodat ik, na het losmaken van beide helften, binnenin, de contacten kan reinigen etc.
Daarna weer 3 stuks M2/M2,5 of M3 boutjes (met moertje natuurlijk) er in.
Klaar.
ruud
nonius
set SCE to AUX.
Werkt het mechaniek verder nog wel gewoon goed (i.e. duidelijke overcentering) ?
Tsja, ik weet dat Kontakt-61 niet hoog aangeschreven staat hier
, maar ik zou zelf in dat geval eerst proberen de schakelaar flink vol te spuiten ermee, paar keer bedienen, en daarna heel goed uitspoelen met IPA. Beste is een klein bakje met IPA in de ultrasoonreiniger. En waarschijnlijk 2-3x nieuw, schoon IPA gebruiken voor het uitspoelen.
M'n tweede optie zou openmaken zijn zoals Bapaktus beschrijft. Ook goed te doen, maar meer 'invasief'.
3e optie.... een donorapparaat. Iemand die het repareren/restaureren van oude naaimachines als hobby heeft lijkt me de meeste kans te hebben. Denk dat je meer geluk op een naaimachineforum gaat hebben (die bestaan - hebben me ooit enorm geholpen met m'n Gritzner GZ).
fatbeard
Honourable Member
Na een keer of 100 de schakelaar te hebben bediend was de contactweerstand terug naar 0.4Ω, uit elkaar halen kan alijd nog als het probleem opnieuw optreedt; hij bedient alleen een LED lampje van 4W (origineel 25W gloeilamp).
fatbeard
Honourable Member
Ander vraagje: ik ben op zoek naar een 8-polige female 5.0mm pitch haakse connector, een beetje zoals deze (klikbaar):
die dan ook nog op 1.3mm pinnen moet passen.
Alleen is deze niet (meer) verkrijgbaar in 8-polig en heeft 5.08mm pitch.
Oja, de maximale lengte van het ding mag niet groter zijn dan 43mm...
henri62
Op woensdag 12 augustus 2026 15:53:30 schreef Retiredat55:
Hij mag ook zwart zijn!![]()
Gelukkig, anders wordt je weer beschuldigd van discriminatie. 
ik wou vertind of verzilverd,deze pennen zijn verguld (printpennen met kapsones