Restauratie Philips D8110 draagbare radio cassette recorder.

Op dinsdag 14 juli 2026 05:02:30 schreef kris van damme:
wat versta je onder modern?

Modernere. Ik dacht dat het vaker een probleem is van vóór de jaren '80, maar ik heb niet zo'n enorme ervaring om dat zeker te weten.

Op dinsdag 14 juli 2026 12:38:08 schreef henri62:
Stel het interne C-tje is lager in capaciteit is geworden, correspondeert dat dan met het feit dat ik de kern er verder uit moet draaien (dan wordt de inductie minder neem ik aan)?

Ze staan als product in de vergelijking, dus als de ene kleiner wordt moet de ander groter worden om op dezelfde frequentie te resoneren. En ja, de kern verwijderen uit de spoel doet de inductie verlagen.

Probeer nog eens het probleem zoals het nu is te beschrijven ?

Dit had ik een paar weken geleden gemaakt (geen tijd gehad laatste weken, nu weer even):

Ik heb met een krokodillensnoertje aan de antenne aansluiting nu best wel een redelijk sterk geluid en stereo. Slechts zeer weinig de boel getrimmed.
Het lukte me niet om een testsignaal op de antenne te zetten om de bandfilters te trimmen trouwens, AM heel weinig en met FM kwam er helemaal niks doorheen.

Nu komt het, met 2 krokodillen snoertjes aan elkaar heb ik een goed signaal. Maak ik de kap dicht met de antenne (of sluit de antenne clip via 1 krokodillensnoertje aan) heb ik vrijwel geen signaal en ontvangst meer.

Rara hoe kan dat?

De kap is geheel van kunststof, geen coating nada niks.

Het ingangs circuit van de antenne is ook niet helemaal zoals in het schema staat, is een pcb trace spoel (aangeduid met S links boven in) met een aftakking half-wege die met een C-tje aan massa ligt. Het PCB padje van het C-tje was ook afgebroken en heb ik met een kort zeer dun draadje weer gefixed.
Hier de foto van dat hoekje:

Op het vertinde vlak komt de antenne veerclip terecht. Het meest rechts op dat vlakje is een PCB link, aan de andere kant, en die gaat naar het midden van de spoel.

Het draadje heb ik met 2-compontenlijm vast gelijmd, volgt het originele spoor.

Je bent dus blijkbaar niet zeker of de antenne goed contact maakt na het sluiten van de kap.
Soldeer een heel lang dun draadje aan het centrum van dat track spoeltje, en laat die naar buiten tussen de achterklep of via batterijklep. Kan je zo meten of dat met de antenne verbindt ?
Let ook op of het PCB zelf goed ondersteund wordt om tegendruk te geven.

De verbindingen zijn niet zo makkelijk te zien op een 2D foto, niet goed in te schatten door reflecties. Je kan een wattip nemen met wat alcohol en de hars op- en rond die soldeerverbinding wat schoonmaken. Thinner kan ook, maar hou elk spettertje weg van (bijna) elk plastic !

Edit: ik lees nu dat dat twee-componentenlijm is geworden ;) Dat krijg je niet weg.

Die clip maakt wel contact, maar het is net of de impedantie compleet aan de haal gaat en dat is het rare.

Dat vlak is trouwens goed schoon.

Dat kan zoveel niet schelen. Wat is het verschil tussen een draadje met een clip, en de lengte van de spriet. Als dat vergelijkbare lengtes zijn zal het verschil moeilijk te horen zijn.
Is er niet ergens een los contact wat in beeld komt wanneer je de klep sluit ? Dat er b.v. dan druk op het PCB komt door die antenneveer?

[Bericht gewijzigd door erikdenhouter op (10%)]

Op dinsdag 4 augustus 2026 23:34:06 schreef erikdenhouter:
Dat kan zoveel niet schelen. Wat is het verschil tussen een draadje met een clip, en de lengte van de spriet. Als dat vergelijkbare lengtes zijn zal het verschil moeilijk te horen zijn.

Dat dacht ik ook, vandaar mijn verbazing.

Is er niet ergens een los contact wat in beeld komt wanneer je de klep sluit ? Dat er b.v. dan druk op het PCB komt door die antenneveer?

Dat zal ik morgen eens bekijken, had ik nog niet aan gedacht. Kan een printscheurtje zijn of een onderdeel wat niet goed gesoldeerd is (die ik gemist heb, ik heb zo goed als alle solderingen als eens onder een loep bekeken).

Sorry, dit las ik niet:

Op dinsdag 4 augustus 2026 23:00:59 schreef henri62:
Nu komt het, met 2 krokodillen snoertjes aan elkaar heb ik een goed signaal. Maak ik de kap dicht met de antenne (of sluit de antenne clip via 1 krokodillensnoertje aan) heb ik vrijwel geen signaal en ontvangst meer.

Rara hoe kan dat?

Dus één snoertje niet, twee wel.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de antennetrimmer op de afstemcondensator geregeld moet worden.
Er zitten er twee voor FM, twee voor AM op de afstemcondensator, klopt dat ? Ik moet mij even het hele topic herinneren of we daar al geweest zijn.

Edit: de antennetrimmer voor FM is C801b.