lol enige wat die "coach" doet.
is zogenaamd je verbruik en winst zo hoog mogelijk aanhouden
waarna je naar de productpagina allemaal veel te grote accu's, tegen een schandalig tarief krijgt te zien.

dat is gewoon schaamteloze productafzet, tot randje oplichting

Marstek venus A doet 2.2kWh voor 600 euro.

Inclusief :
- Battery.
- Inverter voor battery naar 230V en terug.
- Omvormer voor 4xMPPT.
- Stopcontact voor noodstroom.
En alle regelingen.

Op donderdag 6 augustus 2026 19:49:35 schreef DK:
lol enige wat die "coach" doet.
is zogenaamd je verbruik en winst zo hoog mogelijk aanhouden
waarna je naar de productpagina allemaal veel te grote accu's, tegen een schandalig tarief krijgt te zien.

dat is gewoon schaamteloze productafzet, tot randje oplichting

Er staat toch in koeienletters koop niet een te grote thuisbatterij

Heb je de test ingevuld?

Ja die test komt met een antwoord voor een 28kwh pakket, voor 3,5kW aan zonnepanelen 8)7

Ik heb nog nooit 28kwh overschot gehad 8)7

En dan nog kost een 28kwh pakket geen €15k, nog niet de helft van dat

Ah, duidelijk. Dat is wel een gemiste kans van de auteur want die wil zoveel mogelijk onwetenden beschermen tegen 'cowboys'

Beschermen?
Door >20kWh pakketten te verkopen en op zijn hele site geen woord te zeggen over de PGS37?

Die is vooral bezig om zijn eigen zak te vullen
Koop de accu hier, koop de gids

Oke je merkt al ik heb er geen verstand van...

Op donderdag 6 augustus 2026 20:32:30 schreef DK:
Ik heb nog nooit 28kwh overschot gehad 8)7

Dat hoeft ook niet. Als je op twee of drie achtereenvolgende dagen die 28kWh vol weet te krijgen, dan kan je vervolgens 2 of 3 bewolkte dagen doorkomen.

Dat wil niet zeggen dat 28kWh een prima investering is, maar "dat krijg ik nooit in een dag vol" is geen argument voor dat het complete onzin is.

Ik zou direct een 28kWh accu kopen mits dat ding dan rond de 1000-2000 euro zou kosten. Het is altijd een economische afweging...

Met de huidige prijs van 240 euro per kWh moet ik op m'n werk ongeveer 6 kWh bruikbare capaciteit kopen om optimale terugverdientijd te verkrijgen. Het enige is dat extra capaciteit niet zo vloeibaar is dat ik precies 2 kWh bij kan kopen.

Kennelijk heb ik m'n accu in de anderhalve maand dat ik hem heb zo'n 33 keer van vol naar leeg en/of andersom gekregen. (idealiter gaat ie niet leeg en blijf ik tot de zon het weer overneemt 's ochtends draaien op de accu, maar dat lukt dus minder dan de helft van de dagen). De least squares fit coeffcient is -42 Wh/maand. :-(

Ik heb een gesimuleerde accu. Die kan op dit moment onbeperkt geladen worden en houdt dan de hoogste waarde in kWh bij. De data (groen) komt uit de kaifa meter. Netverbuik is ontladen en teruglevering is laden. Loopt van af begin mei met nul lading en de hoogste lading tot vandaag was 247 kWh.

Tja, in de zomer houd je dan over en loopt de opgeslagen energie (vrijwel) dagelijks op.

Ik heb nu een 4kWh (wordt verkocht als 5) accu. Die gaat vrijwel iedere dag vol en weer leeg.

Dat ding verdien ik nu met ongeveer een euro per dag terug.

Koop ik nu nog zo'n ding, dan gebruik ik die "vrijwel iedere dag" maar voor een kwart. De terugverdientijd van dat dnig is dus 4x langer!

Iedere extra kWh die je fysiek koopt heeft een langere terugverdientijd. In jou simulatie zal je de eerste 5kWh in een jaar of 5 terugverdienen. De 40e 5kWh zal 2 of 3 cycles per jaar zien. Die levert minder dan een tientje per jaar op en met een aanschafprijs van ongeveer 1000 euro, zit je aan een terugverdientijd van een eeuw of meer.

bwa, NU wel, in de volle zomer.
maar als je in de herfst vandaag 10kWh injecteerd en dan is het 2dagen minder, dan kan je die 10kWh perfect gebruikt.
heb je maar 5kwh, is die vanavond ook volgeladen en morgenavond leeg. en zondag betaal je dus alles van het net.

zou je bv 100kWh accu hebben, en je kan 10kwh per dag opladen en ontlaad savonds/snachts 5kwh.
stel dat ze 50% geladen is, vanavond dus 60kwh, morgenvroeg weer naar 55kWh
morgen laad je weer 10kWh, ze gaat naar 65kWh, snachts terug naar 60kWh
dag erna regen, je laad 1kwh bij, ze komt op 61. je ontlaad snachts 5kwh
de dag erna weer veel bewolking, 1kWh erbij, komt op 57kwh, je ontlaad weer 5kwh
daarna een zwak zonnige dag, 5kwh erbij, savondsq 5kWh eraf. je blijft op 52kwh geladen.
dag erna volle zon, 10kwh erbij, je zit op 62, savonds 5eraf, weer naar 57
dag erna volle zon, weer 10 erbij, 67kWh, savonds weer 5eraf, 62 over.

dan een hele week mottig weer, 1kwh opladen, 5eraf savonds
63=>58 =>59=>54 =>55=>50 =>51=>46 =>47=>42 =>43=>38 =>39=>44
...
wat is het resultaat? een accu die hier op 14dagen tijd altijd tussen 38 en 77% is gebleven.
je hebt 14dagen lang 5kwh snachts gerecupereerd: 70kWh bespaard

had je 5kWh gehad, dan had ze
dag1: volledige cyclus
dag2: volledige cyclus
dag3: amper geladen en leeg
dag4: amper geladen en leeg
dag5: volledige cyclus
dag6: volledige cyclus
dag7: volledige cyclus
en de dagen erna 7x leeg
accu 5x op 100% gestaan en 9 dagen leeg gestaan. 34kwh bespaart

de cellen zelf zijn het duurste niet, die hardware erond is het probleem.
7kwh erbij kost mij 500€ aan cellen

@fcapri Dat vind ik nu eens een goede duidelijke berekening/voorbeeld!

Ik heb 2 PiB's van 2,5 kWH, m1aar sinds half juni krijg ik ze in de nacht niet leeg.
Met eentje had ik hem in 8 jaar terugverdiend, maar die 2de heeft 15 jaar of meer nodig.
En de prijs van een accu is niet de prijs van een systeem.
En werkt het ook als jij er niet (meer) bent ?
Ik kan 100 uur zelf knutselen, maar kan ook voor 100 uur facturen schrijven. Wat levert meer op?

Puur qua cellen zou ik op dit moment rond de 70 á 75.- euro per kWh opslag betalen. Da's dan nog wel een stevig bedrag voor 250 kWh.

Wat de inverter betreft zou ik op dit moment, gas stook en kook, genoeg hebben aan een 8 tot 10 kW op de huidige 1F 35A aansluiting. De 2 kW PV ligt op oost, dus die gaat nu wel inkakken. Zeker nu de mobile airco á 1 kWh nog draait.

Op vrijdag 14 augustus 2026 14:32:12 schreef fcapri:

dan een hele week mottig weer, 1kwh opladen, 5eraf savonds
63=>58 =>59=>54 =>55=>50 =>51=>46 =>47=>42 =>43=>38 =>39=>44

Ja.... Maar de capaciteit tussen de 60 en de 65kWh die gebruik je niet iedere dag. Die komt maar 1x in de zoveel dagen/weken in actie. De bespaart je dus maar 1x in de zoveel weken een 5kWh die je anders uit het net had moeten kopen.

De eerste 5kWh geeft iets van 200x per jaar vol-en-leeg. Bespaart je dus ongeveer 200x een euro per jaar.

De tweede 5kWh krijgt in de zomer regelmatig met "komt niet leeg" te maken. Daar heb je dan niet 200x per jaar nut van maar zeg slechts 100 of 150x. De terugverdientijd is dan 4/3 tot 2x zo lang.

Als je al begint met een terugverdientijd van 5 jaar, dan is 10 jaar economisch al minder verantwoord (ga je onderhoudskosten aan het ding krijgen? Hoe groot is de kans dat ie na 6 jaar compleet vervangen moet worden? )

Als de kosten 10x minder zouden zijn, dan verandert de boel. Dan is die tweede 5kWh die je in ongeveer een jaar zou terugverdienen zeker WEL de moeite waard.

Ik snap heus wel dat het leuk is om de zon van 2 weken terug toch te kunnen gebruiken als het een weekje bewolkt is. Maar economisch is het dus niet omdat je maar ongeveer 1 euro (per 5kWh gekochte accu) terugwint eens in de 1 a 2 weken. Met de huidige per kWh prijzen wordt de terugverdientijd wordt dan gewoon te lang.

Er zijn zonnepaneel omvormers van ongeveer 200 euro die 1 of 2kW aan vermogen aankunnen. Samen met losse cellen en een BMS kan je dan een thuis accu samenstellen die een factor 2 a 3 goedkoper is per kWh dan de Marstek die al behoorlijk voordelig in de markt staat t.o.v. andere opties. Dan wordt voor mij 10-15 kWh aantrekkelijk.

Het voordeel is dat je 10dagen lang alle energie er kan insteken ook al gebruik je het niet direct. En ook 10dagen lang kan je ze leegtrekken ook al was er geen zon. Een te kleine accu is vol voordat de zon onder is en kan geen 2 dagen overbruggen. Een te grote krijg je op een week niet geladen. Ik heb 14kwh thuis battery en 77kwh in de EV en krijg nog al mijn injectie niet weg.
Ik heb ook 3 aircos en een zwembadverwarming draaien om nog wat energie te verstoken.
Een kleine accu gaat vlot door zijn life cycles gaan ( ik draai op li-ion ebike) en dan is grotere capaciteit handiger omdat je veel langer in die 30-80% lading blijft zitten.

TE groot is ook niet goed. Bv 300kwh, daar kan je de winter haast mee door maar in januari/februari krijg je dat nooit vol. Ik wil eigenlijk een oldtimer EV kopen en saar heel veel accu in steken. In de winter dan 1x naar een laadpaal gaan om die weer op te vullen

Mijn 7.5kwh was ongeveer 800euro voor te bouwen waarvan de cellen 500euro waren. 15kwh kost me dan 1300euro. 22kwh een goeie 1800euro. Dat is betaalbaar. alleen de sturing is wat traag.

Ik heb er 2 gebouwd. Ik kan in de toekomst alle 36v cellen parallel gooien en met de andere hardware bv. Een 48v lifepo systeem bouwen. 1 snelle voor capaciteitspieken op te nemen, 1 tragere om het dagelijks verbruik op te vangen