Ik heb onlangs voor heel weinig geld een (2e) Fluke MicroScanner Pro LAN kabel tester gekocht. De reden dat deze bijna te geef was, kwam omdat de dongle er niet meer bij zat, waarmee het apparaat in wezen waardeloos is.
Omdat ik al een compleet setje had heb ik voor de grap die dongle eens opengemaakt.
Daar zat toch wel iets meer in dan ik had vewacht maar het zag er ook weer niet heel ingewikkeld uit allemaal, geen IC's maar gewoon een aantal simpele componenten, te weten een paar diodes, weerstanden en condensatoren.

Ik heb toen met mijn multimeter een diagrammetje gemaakt van hoe e.e.a. aangesloten zit met de bedoeling dit na te bouwen.
Even in de demoversie van Lochmaster op gaatjesprint het snel uitgetekend zodat ik het een beetje compact kon houden.

Dat nabouwen heb ik inmiddels gedaan na alle componenten gekocht te hebben, er zitten wat niet standaard weerstandswaarden in, namelijk een 475 Ohm en een 4,02kOhm.
En verdraaid, het dongeltje werkt uitstekend.

Nu nog even verzinnen hoe ik dat in een zo klein mogelijk kastje bouw.

mooi opgelost toch. past het niet in een rj45 koppelblokje? 1 connector eruit frezen. of in een stukje p25 met female rj45 erin gebouwd.

Hier is ook een leuke discussie met nuttige info.
Had ik ooit eens opgezocht voor mijn Fluke 630 ( die gebruikte ik toen dagelijks, heb nu een modernere -niet meer fluke- die ook netwerk activiteit kan zien en POE etc).
Van de dongle van de 630 breken de lipjes van de connector af, en die is ingegoten met de componenten...
Op een gegeven moment sneuvelen de contacten ook, goudlaagje gaat er af na lang gebruiken.
Dan is zelf een paar nieuwe knutselen oneindig goedkoper dan een zakje nieuwe woekerdongles van Fluke... :)

https://www.eevblog.com/forum/projects/reverse-engineering-the-fluke-w…

Even in de demoversie van Lochmaster op gaatjesprint het snel uitgetekend zodat ik het een beetje compact kon houden.

Volgens mij is die schakeling nog veel compacter te maken door hem niet op gaatjesprint te bouwen maar gewoon 'zwevend', i.e. met de pootjes rechtstreeks aan elkaar gesoldeerd, en daarna evt. ingieten in epoxyhars voor extra stabiliteit (of niet, voor repareerbaarheid).

D1 t/m D5 kun je a.h.w. opvouwen/ombuigen zodat ze over R1 t/m R5 komen te liggen; dan zitten aansluitpunten 0-2-5-6-8 ook gelijk aan de buitenkant. Dat buigtrucje, maar nu de andere kant op, kun je nog een tweede keer uithalen met de vier weerstands-condensatorcombinaties aan de rechterkant; nog compacter en dan zitten de aansluitpunten 1-3-4-7 ook gelijk netjes boven de andere. Alle bedrading wordt er een stuk compacter door als je deze schakeling als een harmonica opvouwt, met R1 t/m R5 in de middelste laag.

Alternatief: componenten verticaal monteren op de gaatjesprint. Want deze printlayout is wel héél ruim opgezet, met veel extra bedrading en werk. Ik ken deze software verder niet, maar weet wel dat ik het veel compacter en beter kan bouwen dan de zéér ruime opzet van 'Lochmaster'....

Het is geen nieuws, maar v.w.b. het prijsbeleid van Fluke voor zelfs het simpelste accessoire: 'they charge like a wounded bull'.

[Edit: en wil je toch persé op gaatjesprint opbouwen dan kun je nog steeds volgens mij beter R4 en D5 parallel monteren; idem R2/D3; R3/D4; etc.)

Met SMD-onderdelen en 3D-constructietechnieken past het zelfs ruimschoots in een vingerhoedje :) ]

Ik heb 'm in de praktijk een heel klein beetje anders opgebouwd, de componenten rechtop gezet ipv liggend, dat scheelt ook al een beetje.
Het is voor mij klein genoeg zo, ik zet er zo'n breakout boxje met een RJ45 jack bij en dan in een klein plat kastje en dan is het prima en heb ik weer een werkend setje.

Hier interesse in 1,
Was er al zelf mee bezig, de mijne is kwijtgeraakt. Chat gpt zei 1 weerstandje. Dit werkte niet en toen dat draadje op ev vlog zag, wist ik ook waarom. Iemand die hem voor mij (tegen betaling) wil bouwen ?

Geef even aan welk type, ze zijn allemaal anders voor de verschillende types Fluke.
Misschien wil iemand dat voor je maken.

Op zaterdag 8 augustus 2026 14:45:47 schreef Salient:
Nu nog even verzinnen hoe ik dat in een zo klein mogelijk kastje bouw.

Misschien een ideetje om jouw dongle in te bouwen?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2667132#2667132

Op zondag 9 augustus 2026 13:12:52 schreef Marlon:
[...]
Misschien een ideetje om jouw dongle in te bouwen?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2667132#2667132

Een stuk PVC, daar had ik inderdaad eigenlijk niet aan gedacht nog. Dat ga ik in overweging nemen.
Bedankt voor de tip!