Hallo allemaal.
Heb eens een vraag over abb busboard installatieautomaat.
Ik lees div verhalen.
Ik weet dat je een installatieautomaat met zo schroefklem niet dubbel mag bekabelen, tenzij je zo speciaal blokje voor gebruikt.
Hoe zit dit met de abb busboard automaat?
Deze heeft een optie om 2x blauw en 2x bruin aan te sluiten?
Mag dit?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Die op het plaatje?
Daar mag in elk gaatje een draadje.
En dan moet Sinterklaas nog komen….
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (30%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
steek klemmen hebben meerdere merken tegenwoordig, ook hager heeft dat. is wel zo fijn met meerdere draden op 1 groep, zo'n aftakblokje is ook niet handig of kun je vaak amper kwijt. nu zou ik in geval ABB eerder de automaten nemen met bedrade voeding ipv die prutbus dingen. al zeker in geval zonnepanelen of autolader waar veel stroom lange tijd loopt.
Op zondag 9 augustus 2026 17:40:24 schreef testman:
steek klemmen hebben meerdere merken tegenwoordig, ook hager heeft dat. is wel zo fijn met meerdere draden op 1 groep, zo'n aftakblokje is ook niet handig of kun je vaak amper kwijt. nu zou ik in geval ABB eerder de automaten nemen met bedrade voeding ipv die prutbus dingen. al zeker in geval zonnepanelen of autolader waar veel stroom lange tijd loopt.
Gelukkig draait het huis alleen op busboard.
De later geplaatste groepenkast als uitbreiding ernaast heeft ook abb automaten, maar dan bedraad.
Hierop zitten mijn batterijen en zonnepanelen op aan gesloten.
Op zondag 9 augustus 2026 15:52:35 schreef Toeternietoe:
Die op het plaatje?
Daar mag in elk gaatje een draadje.En dan moet Sinterklaas nog komen….

Ik ben blij dat dit wel mag.
Scheelt mij een heel hoop werk.
Ik heb 1 groep die bijna niet wordt belast.
Ik moet een wcd plaatsen ivm traplift om de accu op te laden.
En had 2 opties.
1. De gips plafond in de kelder eruit breken en een aftakdoos plaatsen (te weining en geen ruimte tussen plafond / groepenkast) boven plafond zit genoeg ruimte.
2. Aansluiten op een bestaande groep ( netjes invoeren, buisjes plaatsen, ect)
Scheelt mij een hoop werk.
Bedankt
Laat ik het zo zeggen: Als een installatie-automaat dubbele uitgangen heeft op de fase en nul, dan zal het waarschijnlijk ook zo zijn dat je die mag gebruiken. Anders zou het misleidend zijn.
De ABB Busboard groepenkasten hebben bij bepaalde installateurs een minder goede repuatie, metname omdat het Busboard fragiel dan wel storingsgevoelig zou zijn. Ook al is het Busboard volgens opgave 63A geschikt, hier hoge continuestromen doorheen jagen geeft grote kans op storingen, of zelfs versmelten van steekcontaten. Het is mede daarom dat het afzekeren van een PV installatie, of een thuisaccu niet via een Flexomaat in het Busboard mag, maar dat je dit soort zekeringen apart en los bedraad moet aansluiten.
ABB heeft ca. 2 jaar geleden de Flexline serie zekeringen geintroduceerd. Een soort tussenoplossing tussen het Busboard en bedraad aansluiten. Onder de Flexline zekeringen kun je een speciale Flexline 10mm2 kamrail drukken, die klemmend vastzit wat tijd scheelt. Daarnaast heeft elke Flexline zekering ook schroefverbindingen die af-fabriek verstopt zitten achter kleine kunstof lipjes en waarop je bijvoorbeeld de voedende kabels kunt aansluiten om zo de hele kamrail van spanning te voorzien.
Gek genoeg lijkt de ABB Flexline oplossing nooit echt populair geworden, want naast de Busbaord oplossing is de normale kamrail met normale schroefzekeringen nog steeds het meest gezien.