Ik moest in huis een extra (blauwe) draad trekken naar een punt waar nu enkel de lichtschakelaar zit, maar een stopcontact bij moet komen.

Ik maakte de centraaldoos open (was ik nog nooit in geweest), en ik vond dat die onaangenaam vol was.
(7 viervoudige lasklemmen waarvan er 6 vol zaten; het past maar met wat geweld en puzzelen)

Is er tegenwoordig geen maximum aan wat je erin kunt stouwen?
Vroeger hanteerden we altijd bij opbouw lasdozen de 'regel' dat het mocht zolang je een lasdoos 'met gepast geweld' kon sluiten.
(bijv aandrukken met hamersteel)

Vanuit deze centraaldoos gaat er voeding naar een volgende centraaldoos, ook 'goed gevuld'

Ik moest een van de lasdoppen vervangen (4 > 5 gats). Draden een voor een overgezet, en na de 2e draad viel de oude lasklem gewoon op de grond!
(draden waren ver genoeg aangestript en zaten er helemaal in, daar gaan je haren toch wel van overeind staan...)

Op maandag 10 augustus 2026 20:01:50 schreef Arco:
....
Ik moest een van de lasdoppen vervangen (4 > 5 gats). Draden een voor een overgezet, en na de 2e draad viel de oude lasklem gewoon op de grond!
(draden waren ver genoeg aangestript en zaten er helemaal in, daar gaan je haren toch wel van overeind staan...)

Je moest er toch een nul bij trekken? Geen bruine fase draad?

Hoe kunnen je haren dan overeind gaan staan?

Het lijkt erop dat je ergens een aardfout hebt. >:)

Doet me denken aan de centraaldoos in mijn keuken...
Ik heb dat oerwoud van doorgeluste 4-voudige steekklemmen danig uitgedund door gebruik te maken van 8-voudige steekklemmen van Wago (met dank aan Jinny), type 2273-208.

als er al zoveel draden inzitten, waarom moest je dan nog een blauwe draad bijtrekken?zat die er nog altijd niet in met die 7 blokken?

Op dinsdag 11 augustus 2026 07:39:29 schreef Rontronix:
[...]

Toch wel:
[bijlage]

Groeten, Ron.

Inderdaad, zijn ervoor 2, 3, 4, 5, 8 en de bekende "hendeltjes" klikwago zelfs voor 10 tegenwoordig.

Die volle lasdozen zijn een bekend fenomeen.
Als ik er iets in moet aanpassen gaan er meteen nieuwe lasklemmen in meestal, en dan een paar 8 voudige in plaats van de draadbruggen.
Ik heb het idee dat er bij de eerste installatie nog wel eens een in gezet is waar de draden eerder "uitgerukt" zijn en daar kunnen ze dus niet tegen.
Vooral de grijze gaan wel eens los zitten.
Over de oranje en grijze bouwmarktmeuk wil ik het maar niet niet hebben....

Op dinsdag 11 augustus 2026 07:39:29 schreef Rontronix:
[...]

Toch wel:
[bijlage]

Groeten, Ron.

weer wat geleerd, waar ik ze haal hebben ze enkel 2, 3 en 5.

Op dinsdag 11 augustus 2026 08:39:41 schreef revado:
[...]

Inderdaad, zijn ervoor 2, 3, 4, 5, 8 en de bekende "hendeltjes" klikwago zelfs voor 10 tegenwoordig.

Die zijn nou net niet handig in een lasdoos. Want die zijn een stuk lomper dan de 2273 serie.

En inderdaad, de 8-voudige variant is een veel beter idee (en veel compacter) dan een paar dikke grijze wago's doorlussen.

Op dinsdag 11 augustus 2026 09:35:07 schreef Harrie729:
[...]

weer wat geleerd, waar ik ze haal hebben ze enkel 2, 3 en 5.

Nee hoor je hebt gelijk, de variant van Wago met handeltjes zijn er inderdaad NIET in 4-voudige uitvoering.
Gewone steekdoppen wel.

Boven de 5 a 6 buizen in een doos zou ik ook niet aanbevelen.

Die klikwago's ( hendeltje) zijn om soepel te koppelen, of soepel aan VD.
Ik wilde alleen aangeven dat die er tot 10 zijn.
In een lasdoos met VD horen steekdoppen ( of draailassen >:) ).

Wat voor maat zijn de schroefboutjes om de draden in een wcd vast te zetten eigenlijk normaliter?

Ik heb een wcd waar er 2 ontbreken, en die uit een andere wcd (waren 3mm) passen niet... :(
Is daar geen eenheid in?

Daar is geen standaard in, niet zelde M4, maar soms ook vreemde draad.

En WCD's met schroeven? Dat is of oud spul, of bouwmarkt reut. (lees: dat doet niemand meer)

Is bestaand spul, dus daar zal ik het mee moeten doen...
Het is zo te zien iets tussen M3 en M4 in. (UNC?)

Nee, M3,5, of soms zelfs M4:

M5 ter voorbeeld. Met deze tang kan je de lengte van de schroefdraad prima afkorten.

[Bericht gewijzigd door keebrev op (66%)]

Ik heb (wisselend) succes gehad met M3.5, maar als het materiaal van Engelse komaf is gaat dat niet werken en zul je iets van 1/8 Whitworth of mogelijk zelfs 4BA nodig hebben...

Als het Amerikaans van oorsprong is zul je een #6 boutje nodig hebben, maar dan is de vraag of het UNC (32tpi), UNF (40tpi) of UNS (38tpi) is...

En als het heel erg oud is: veel succes...

Ik wist niet eens dat M3.5 bestond... ;) (ik ken wel M2.6 en M3.2)
Raar dat er met zoiets zo'n wildgroei is ontstaan in maten en soorten boutjes...

Ik hou van standaards, vooral omdat het er zoveel zijn.
Ik heb er zelfs een op mijn fiets... ;)

Toevoeging: M2.6 is inmiddels 'vervangen' door M2.5; je vond M2.6 vooral in telefoonapparatuur.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (34%)]

Op donderdag 13 augustus 2026 10:36:36 schreef fatbeard:
je vond M2.6 vooral in telefoonapparatuur.

O.a. bevestiging van DIN backplane connectors en in 19" racks...

Op donderdag 13 augustus 2026 10:24:33 schreef Arco:
Is bestaand spul, dus daar zal ik het mee moeten doen...
Het is zo te zien iets tussen M3 en M4 in. (UNC?)

Foto van het ding ?
Ik heb een doos oude meuk ( uit 1968 flat) liggen, daar zit misschien wel wat bij.

Bedankt,

Ik heb op zolder nog een oude wcd gevonden waarvan de schroefjes passen...
(dus voorlopig kan ik weer vooruit...)

Op donderdag 13 augustus 2026 10:16:56 schreef Sine:
Daar is geen standaard in, niet zelde M4, maar soms ook vreemde draad.

En WCD's met schroeven? Dat is of oud spul, of bouwmarkt reut. (lees: dat doet niemand meer)

hier in NL wel maar voor BE worden nog speciaal wcd's met schroeven geproduceerd. men wil die daar liever..

.

[Bericht gewijzigd door nonius op (100%)]