Skinkie
Steun Elkaar! Kopieer Nederlands Waar!
Mijn noodstroom wordt geregeld door mijn omvormer die een EPS circuit heeft en altijd aan staat. Met losse leiding gaat deze naar de groepenkast. Ik heb hier een geïntegreerde 3 fase Automatic Transfer Switch van Dewin. Verder heb ik van Growatt "uitgebouwde" ATS-T variant die op basis van twee ABB-contractors werkt. Van beide oplossingen wordt me duidelijk dat ze alleen schakelen als fase 1 los is. In principe heb ik geen enkel 3 fase apparaat achter de EPS hangen, alleen 1 fase groepen.
Vandaag was Enexis weer eens lekker aan het werk en ik merk toch dat het afvallen van fase 2 en 3 niet goed wordt opgevangen. Zijn er bekende geïntegreerde varianten die bij het afvallen van fase 1 of 2 of 3 schakelen? Of moet ik alle fases gaan splitsen (dus ook de nul!) en een 1 fase ATS er tussen zetten om die garantie wel te krijgen?
Ik weet niet hoe dat systeem werkt, maar ik kan me voorstellen dat je een eigen fasebewakingsrelais er tussen zet die de status "net gefaald" doorgeeft.
Ik snap je vraag,
Echter wat wil je?
Bij 1 fase uitval al omschakelen?
Controleer je dan wel of degene waar je naar omgaat wel 3 fasen heeft?.
Missen van 1 fase is minder erg dan missen van 3 fasen.
Je zal bij omschakelen altijd last hebben dat je door het donker gaat. Er zal geen synchronisatie zijn tussen de 2 bronnen gok ik. (Ga even uit van een generator)
En als de generator nog gestart moet worden en op toeren moet komen dan duurt dat nog langer (zomaar richting minuut of meer)
Je moet je serieus afvragen of het wegvallen van 1 fasr dat waard is.
Al je 3 fasen spul gaat idd uit maar dat gaat het dus sowieso voor 1 minuut.
Je 1 fasen spul draait nu voor 2/3 door.
Als je omgaat gaat ook dat voor 1 minuut uit.
Keuzes die je moet maken voor je gaat verbouwen.
Skinkie
Steun Elkaar! Kopieer Nederlands Waar!
Ik wil inderdaad bij 1 fase onderbreking al direct om (mits noodstroom, wel spanning heeft). Netsynchronisatie loopt via omvormer.
Ik begreep na wat zoeken dat een van de opties zou kunnen zijn op basis van de driehoekschakeling de spanning als uitgangspunt te nemen, en dan te stellen dat die boven een bepaald voltage moet zijn. Kan me echter niet voorstellen dat alle oplossingen alleen de eerste fase als uitgangspunt nemen en daar op schakelen.
[Bericht gewijzigd door Skinkie op (55%)]
Ik weet niet welke omvormer jij hebt, maar de mijne synchroniseert niet op de back-up uitgang.
Die mag je in geen enkel geval aan je net hangen en derhalve ga je een moment door het donker.
Probleem 2:
Jouw omvormer zal net als de mijne maar een beperkte load kunnen hebben. In mijn geval 10 kW.
Als mijn warmtepomp opstart zal die dat wel trekken.
Als je dan ook nog aan het koken bent en de vaatwasser, droger en wasmachine staat aan gaat de omvormer eruit.
In mijn unieke geval is het nog gekker met 2 warmtepompen.
Ik ga voor de optie met meerdere omvormers.
Maar dat betekend ook meerdere transfer switches...
Je probleem is ook op te lossen met fase bewaking relais, contacteren met hulpcontacten en een tijdrelais. Heb je geen dure transfer switches voor nodig.