Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ooit iets uit de Elektuur gemaakt, ergens begin jaren ´90.
Een PIP ding, jaaaren gebruikt, werkte vrijwel in een keer. (nadat ik alle LEDjes omgedraaid had, mijn fout)
Daarna nooit meer.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op maandag 10 augustus 2026 12:55:19 schreef Fotohuis:
Elektuur als abonnement gehad vanaf 1979 tot half jaren 90. Zo heel af en toe koop ik een los nummer van de Elektor in de boekhandel als er wat interessants voor mij bij zit. Ik heb ook de e-mail gehad maar ik heb dan ook een account. Sinds de jaren 2000 is het veel uP en uControllers. Ik doe dan wat met Arduino, maar dat is het dan ook. Daarvoor hoef je niet een duur Elektor abonnement te hebben. De beste artikelen eind jaren 70, tot half - eind jaren 80. En die zijn nu, allemaal vrij te downloaden.
Ik ben begonnen met de HG van 1971 van een klasgenoot tijdens mijn elektronicastudies.
Sindsdien elke maand trouw, aan de overkant van de school, mijn gereserveerde Elektuur gaan ophalen in de boekhandel.
Vanaf 1976 heb ik dan toch maar een abonnement genomen tot ergens in de jaren '86.
Vanaf '86 mijn Elektuur gereserveerd in de boekhandel beneden in de straat van mijn eerste koophuis.
Ergens in de jaren '90 begon ik serieus mijn enthoesiasme en interesse voor de Elektuurartikels te verliezen (ik herinner me dat ik in de jaren '70 dagelijks ging vragen aan de boekhandelaar: "Is de Elektuur al aangekomen?").
Ik las Elektuur van de 1e tot de laatste letter, advertenties inbegrepen.
Nadien nog sporadisch een exemplaar gekocht en sinds begin 2000 gewoon gestopt.
Sindsdien nooit meer een Elektuur/Elektor in mijn handen gehad.
De honderden exemplaren die ik reeds bezat zijn allemaal op de papierhoop beland...
Ik heb een aantal Elektuurschakelingen succesvol nagebouwd (met fotografisch uit het maandblad geëtste printen), o.a. de XR2206 functiegenerator, de digitale capaciteitsmeter, aangepaste 1982 labvoeding met LM723, e.v.a.
De enige schakeling die ik nooit aan de praat gekregen heb is het jaren '70 (of '80?) OTA lichtorgel.
Optocouplers waren nog geen mainware dus de lichtsluizen waren opgebouwd uit een rode LED en een LDR in de behuizing van een DIN-connector.
Het lichtorgel ligt sinds al die tijd in een doos op zolder 'voor later'.
De XR2206 functiegenerator is na jaren werken er opeens mee gestopt.
Oppervlakkige diagnose wees op een voedingsprobleem met de -8V (zeners).
Ligt in de doos met het lichtorgel 'voor later'. 
Gelukkig heb ik nog steeds mijn Wienbrug sinusoscillator uit een Frans maandblad met een 6V-50mA gloeilampje als stabilisator.
Heb ik veel gebruikt om audioversterkers met elco uitgang af te regelen op de halve voedingspanning (symmetrische clipping) en ruststroom (crossoververvorming).
Ik heb ook nog de originele Elektuurprint liggen met alle onderdelen (o.a. PIC + LCD) van de ESR-meter uit de jaren ??.
De XR2206 funktiegenerator uit 1977 (los nummer) ook gemaakt. Uit de bibliotheek kopie de Edwin versterker uit 1971, ook ergens in 1977 gemaakt. De labvoeding maar dan 0-45V 5A uit 1982. En ook nog vele andere dingetjes. De funktiegenerator werkt nog steeds goed, de labvoeding ook. Zo ook de Edwin versterker op 45VDC.
De Elektuur printen kan ik nog steeds maken met een monochroom laserprinter, foto print en persulfaat om te etsen. De tijdschriften 1979 tot ergens 1995 liggen ook nog gesorteerd op de car poort zolder. Het leest iets gemakkelijker dan een download.
Op dinsdag 4 augustus 2026 14:48:15 schreef nonius:[..]
(nu ik eraan terugdenk, de Elektuurs die ik altijd met het meeste plezier heb gelezen waren de juli/augustus-nummers ('halfgeleidergidsen'), bomvol met schakelingen. Dat was altijd een feest in de zomer.)
Je wens is vervuld :
https://www.elektormagazine.nl/news/elektor-circuit-special-2026-nu-ve…
Op maandag 10 augustus 2026 18:17:25 schreef Turbokeu:
Gelukkig heb ik nog steeds mijn Wienbrug sinusoscillator uit een Frans maandblad met een 6V-50mA gloeilampje als stabilisator.
Dat zou zomaar een Philips bouwset clone kunnen zijn, zit er een stereopotmeter in?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/169213/1
De Phlips NL 6832 sinus oscillator revisited
Het werkte idd tot volle tevredenheid ik hem weggegooid tijdens de laatste verhuizing
En met de instelpot kon je de min. vervorming instellen.
Mooie Wien bridge!
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op donderdag 13 augustus 2026 15:49:08 schreef RAAF12:
[...]
zit er een stereopotmeter in?
Jawel.
Voor de rest weet ik niet meer wat er nog verder inzit (behalve een zelfgeëtst printje en een trafootje) en bezit ik zelfs het schema niet meer.
Frontplaatje en wijzerschaal bedrukt met Alfac/Decadry/Mecanorma wrijfsymbolen.
Wijzerschaal rond gezaagd uit een stuk plexi en aan een metalen potmeterknop gelijmd.
Het meeste werk heb ik gehad aan het bepalen van de schaalverdelingen (met een counter)...
Ding is quasi 45 jaar oud.
(Aansteker ter referentie voor de grootte)
nonius
set SCE to AUX.
Netjes gebouwd! Dat doet niet onder voor commerciële producten uit die periode! Heb hier een commercieel-gebouwde TV kleurentestbeeldgenerator staan die met dezelfde technieken gebouwd is (Telectronics - overigens óók gebouwd naar een Elektuur-ontwerp; het EPS-nummer staat nog op de print
).
(m'n enige irritatie is de ondersteboven gemonteerde aan/uit-schakelaar; de regel is dat 'hendel naar boven = aan'; en schakelt die schakelaar 230Vac? Gerede kans dat hij daar niet voor geschikt is qua isolatie-afstand.)
De 'oplossing' van Telectronics? Helemaal geen aan/uit-schakelaar! 
(dit was een Elektuur-ontwerp dat ik ooit ook wilde bouwen TOT ik de prijzen van de IC's zag. En ook dubbelzijdige printjes etsen was toen een brug te ver voor mij. Reden dat ik het project nooit heb gebouwd. Jaren later kreeg ik dit apparaat van een zendamateurkennis, wat dus *precies* het ontwerp bleek te bevatten dat ik jaren (lees: decennia) eerder wilde bouwen....)
Turbokeu
Golden Member
Op vrijdag 14 augustus 2026 16:28:44 schreef nonius:
[...]
Netjes gebouwd!
(m'n enige irritatie is de ondersteboven gemonteerde aan/uit-schakelaar; de regel is dat 'hendel naar boven = aan'; en schakelt die schakelaar 230Vac? Gerede kans dat hij daar niet voor geschikt is qua isolatie-afstand.)
Dank u...
Wat betreft de netschakelaar heb je volledig gelijk.
Uit nieuwsgierigheid heb ik de Wienbrugoscillator weer bovengehaald en opengemaakt.
De schakelaar schakelt inderdaad de netspanning (gemakkelijk aan te passen zodat hij de secundaire spanning schakelt).
Ik herinner mij nu ook weer dat ik de condensators (o.a. MKM's) van de bereikomschakelaar op het werk met een precieze capaciteitsmeter had geselecteerd op waarde (daarom soms ook meerdere condensators in parallel).
Inhoud: https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-499
Mooi gemaakt Turbokeu, en afstembare Wienbruggen vind ik erg fijn om bijv. dubbele T filters optimaal af te stemmen. De sinus uitfilteren en dan het residue meten wat overblijft, een vervormingsmeting. Als iemand een Nakamichi T-100 in de aanbieding heeft ik mij aanbevolen!
Er zit een heuse stabilisator in die waren er niet toen het eerste Philips bouwpakketje op de markt kwam. Zelfs een oude AC tor met koelblok!! Leuk spul en ook een apart type lampje, zo te zien. Een fiets achterlicht lampje was destijds 6V, 50mA en die waren bol rond in mijn herinnering.
nonius
set SCE to AUX.
Vandaag maar even de circuit special 2026 gekocht [...]
... een AI-gegenereerde cover....?
Kom op zeg. Wil je professioneel overkomen en serieus genomen worden of niet?!
Turbokeu: in die periode bouwde ik zelf helaas een heel stuk minder netjes, en ook de frontplaatafwerking liet hier vaak te wensen over. Het was pas een paar jaar later, toen ik bezig was met de opleiding tot zweefvliegtechnicus en de nadruk daarin op attentie voor detail, dat m'n houding volledig omdraaide, eigenlijk in alle aspecten van m'n leven, óók die in electronica.) Dat vertaalde zich in het gebruik van véél krimpkous, mechanische bevestigingen, tie wraps, wire-lacing, zekeringen, verzorgde frontplaatlabels, typeplaatje op de achterkant, etc.
Daarvóór was een draadje dat vastgeplakt was met soldeer al goed genoeg voor mij. Utzittochvast?!....
De truc met het gloeilampje heb ik ooit ook gebruikt voor een 1kHz spotsinus-generator. Werkt mooi! En die methode (oscillatiestabilisatie met gloeilamp) stond aan de wieg van Hewlett-Packard, in de HP200A! https://en.wikipedia.org/wiki/HP_200A
Ook m'n Leader LAG-26 audio-generator gebruikt dat principe. Op een scope zie je de amplitude zich, na een paar slingeringen, netjes stabiliseren na een belastingverwisseling 
Op de vliegbasis Leeuwarden zetten ze destijds de draadbomen in de F-16 om de 10cm vast. Ik ben niet zo'n nette bouwer maar het werkt meestal wel. En anders zoeken waarom het niet (goed) werkt. Trouble shooten is mijn ding. De onlangs gekochte Delta voeding is leuk t/m 400mA belasting, daarboven bromt ie irritant. Maar dat terzijde.
Niek56
Golden Member
Op vrijdag 14 augustus 2026 17:24:33 schreef Bobosje:
Ziet eruit als alleen een cover...
116 pagina's
Geen 100 schakelingen zoals in de halfgeleidergidsen maar in deze editie 25 projecten.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Op vrijdag 14 augustus 2026 18:02:45 schreef RAAF12:
[...] Op de vliegbasis Leeuwarden zetten ze destijds de draadbomen in de F-16 om de 10cm vast.
Wij maakten onze kabelbomen, we noemden dat afbotten, op deze manier met bruin gewaxte afbotgaren. Een willekeurige foto vanop het net en het garen:
Op een houten bord met spijkers en dan de de aftakkingen langs de spijkers voeren! Alles draadjes klaar en kwam de draad met lusjes om de boom te maken.
Morgen het 65 jarige jubileum exemplaar kopen!
Op maandag 3 augustus 2026 11:30:27 schreef RAAF12:
Ze hebben nog best wel leuke projecten, bijv. een low noise voeding.
Hmmm, ja, op zich een best leuk projectje. Maar EUR 225 voor een bouwpakket voor een 50Watt voeding en dan zonder transformatoren en behuizing? Als zo'n bouwpakketje onder de EUR 100 zit is het nog het overwegen waard, maar > EUR 200 maakt het heel gemakkelijk: laat maar. Dan stop ik er liever zelf een paar uur tijd in om een printje te tekenen.
Voornamelijk om het schema te bekijken en ik moet mijn puntlasser uit China nog gaan testen. Mja ik heb ook andere bezigheden binnenhuis én buitenshuis en bivakkeer in meerdere panden, dus ook reizen 
Bapaktus
Special Member
RAAF12
Op de vliegbasis Leeuwarden zetten ze destijds de draadbomen in de F-16 om de 10cm vast. Ik ben niet zo'n nette bouwer maar het werkt meestal wel. En anders zoeken waarom het niet (goed) werkt. Trouble shooten is mijn ding. De onlangs gekochte Delta voeding is leuk t/m 400mA belasting, daarboven bromt ie irritant. Maar dat terzijde.
============================================================================
Tijdens mijn opleiding bij de LETS *, Schaarsbergen moesten wij, buiten de elektronica lessen, óók praktijk opdoen.
O.a. het maken van kabelbomen voor vliegtuig bedrading.
Dus inderdaad plank met spijkers etc.
Daarna heb ik zelf voor mijn "bouwsel"op de HTS en thuis ook vaak kabelboompjes gemaakt.
Allereerst met z.g. "Lacing Tape". Die is echter (al na 50 jaar!) verdroogd.
Later heb ik een klos met kabelboom bind draad gekocht.
Ook geïmpregneerd met was.
Dat gebruik ik soms nog wel.
Een paar jaar geleden heb ik bosjes gemaakt met dit draad en gratis weggeven of voor weinig verkocht.
De klos die ik nog heb maak ik zeker nooit meer op. 
* Luchtmacht Electronische en Technische School.
ruud
Ja tandenflos is ook wax draad en te gebruiken voor dunne kabelbomen. De laatste keer dat ik een spijkerbord zag was in Hilversum, dat zal de Gooische Radioschool óf Rens&Rens zijn geweest. Die eerste deed zowel vonkenboer opleiding als radiomonteur.
Elektor is uitverkocht bij de Bruna.
Turbokeu
Golden Member
Op vrijdag 14 augustus 2026 17:36:14 schreef RAAF12:
[...]
Er zit een heuse stabilisator in die waren er niet toen het eerste Philips bouwpakketje op de markt kwam. Zelfs een oude AC tor met koelblok!! Leuk spul en ook een apart type lampje, zo te zien. Een fiets achterlicht lampje was destijds 6V, 50mA en die waren bol rond in mijn herinnering.
Het schema in het maandblad kwam zonder voeding, dus bij het PCB-ontwerp heb ik er maar direct een voedinkje bij gemaakt, vandaar de 7824 regulator.
Wat betreft het gloeilampje, ik had op dat moment geen fiets meer (wel een 50cc motorfiets) en heb dat 6V/50mA lampje toendertijd (dacht ik) bij Cotubex gekocht.
Op vrijdag 14 augustus 2026 17:38:16 schreef nonius:
[...]
Turbokeu: in die periode bouwde ik zelf helaas een heel stuk minder netjes, en ook de frontplaatafwerking liet hier vaak te wensen over. Het was pas een paar jaar later, toen ik bezig was met de opleiding tot zweefvliegtechnicus en de nadruk daarin op attentie voor detail, dat m'n houding volledig omdraaide, eigenlijk in alle aspecten van m'n leven, óók die in electronica.) Dat vertaalde zich in het gebruik van véél krimpkous, mechanische bevestigingen, tie wraps, wire-lacing, zekeringen, verzorgde frontplaatlabels, typeplaatje op de achterkant, etc.
Ik in de jaren daarvoor ook.
Geen trekontlasting, dikwijls lusterklemmen met vertinde draden, onvoldoende isolatieafstanden, geen Tyraps e.d.
In het geval van de Wienbrugoscillator ook geen echte trekontlasting maar een 'spannend' gaatje in de plastieken behuizing en een Tyrap aan de binnenkant.
Aan frontplaten maken had ik altijd een hekel.
Meestal wrijfsymbolen (tijdrovend!) en achteraf een laagje Plastic70 van Kontakt Chemie ter bescherming.
Als behuizing gebruikte ik altijd wat ik op dat moment beschikbaar had en voldeed qua omvang.
Behuizingen waren meestal relatief duur in verhouding tot de schakeling, dus als itinerante technicus sprong ik onderweg altijd binnen in één of andere nabije elektronicashop en kocht ik daar uitverkoop/laatste stuks/promotieonderdelen zoals behuizingen, schakelaars, verklikkerlampjes, spanknoppen, m.a.w. alles wat je 'ooit' zou kunnen nodig hebben. 
In de fietsenwinkel hadden ze destijds ronde 6V 50mA lampjes. Jij hebt een langwerpig model. Kan je lezen of er een naam of code opstaat? Ik ben wel nieuwsgierig naar dat lampje.....
In het oa. het Philips Wienbrug revisited forum item kwam het ook ter sprake hoe belangrijk de PTC is voor het gedrag van de stabilistatie in de lus (en lage vervorming)
Ik heb ze later wel met een FET/LDR/ opto gedaan. Ook met een dubbele 500pF varco ipv een stereopot maar vergeten in te blikken, en dan werkt het niet. Al doende leert ik 
Elektor is Elektuur niet meer.
Zeer verouderde ideeën dat die publiceren. Nu weer een artikel over 3D printen? Waar halen die Duitsers het vandaan? Dat is oldskool.
Vaak zijn hun ideeën al wijdverspreid onder maker-community's dat mijn hoofd begint te tollen als die daar dan jaren later pas een artikel over beginnen.
Vroeger leerde ik wel eens iets over elektronica uit Elektuur, nu zijn het vaak niche projecten die misschien een handvol mensen interesseert. In plaats van meer een wat verklarende functie te hebben merk je aan alles dat ze willen verkopen.
Vroeger werden er meer kleine projectjes gepost, zaken waar je nog wat van kon leren. Je kon dan beter begrijpen wat pitfalls zijn bij het ontwerpen. Nu krijg je een complex project dat voor een handvol mensen interessant is met amper duiding.
Hun artikel over stekkerzonnepanelen? Mooi, maar veel te specifiek. Na een halve bladzijde moet je al afhaken omdat dit over een heel specifieke toepassing gaat.
Wat is het nut van hun "De markt van ... over de jaren". Vaak vullen die twee bladzijdes met de prognose van de verkoop van ... ADC's of, SMD connectoren (of dergelijke). Wie heeft wat aan die info? Misschien professionals die instaan voor de aankoop van bepaalde producten? Wie boeit dat?
Een boek over een oude reeks oscilloscopen? Retrotronica? Een verhaal over hoe ooit iemand een condensator heeft vervangen in een bakeliete radio? Allemaal zaken van vroeger.
Ik heb zeer slechte ervaringen met de Elektor-shop. Dit is niet meer dan een box-mover, maar dan een slechte versie. Ook heb ik de reflex om, als ik hun "promoties" zie, eens ergens anders online te checken om de prijs te vergelijken. Hun promotie is vaak duurder dan dat je het item ergens anders online gaat kopen.
Ze verkopen geregeld USB sticks met oude nummers, of nummers rond een bepaald thema. Hebben die ooit al eens op het internet gesurft? Bijna alles is gratis te vinden..
Nee, er zijn veel actuelere, gratis bronnen op het internet. Die Duitsers kunnen me wat.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sommige mensen denken dat Limburgers, reserve-Duitsers zijn, wellicht.
Ik heb tijdens mijn korte verblijf in Spanje in 2 tijdschriftenafdelingen rondgesnuffeld op zoek naar Elektors, maar niets aangetroffen.