Ik wil een scoop aanschaffen, maar weet niet wat ik precies nodig heb. 20mhz, 2 kanaals is dat voldoende?
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
wat voor scoop je nodig hebt, hang af van wat je er mee wil doen
wil je signalen op 100 MHz tonen, ofwil je een TTL klok signaal van 1Hz tonen ???
budget???
[offtopic]hey thomas, ik heb familie in evergem
[/offtopic]
[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op ]
zou dan toch iets meer dan 20MHz nemen...
over cd electronica weet ik niet zoveel (in een cd zit toch geen electronica hahahaha) - weet dus niet welke frequenties/spanningen er in cd-spelers voorkome. maar het zal wel in mV ordes draaien.n dus een scoop voor kleine signalen met weinig ruis...
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Of er probes bijgeleverd zijn. Die heb je nodig om goed te meten, vooral bij hogere frequenties. Ze kosten toch snel zo'n 20 euro per stuk indien je ze apart koopt.
Op 25 juli 2005 23:22:20 schreef Mr Soldeer:
zou dan toch iets meer dan 20MHz nemen...over cd electronica weet ik niet zoveel (in een cd zit toch geen electronica hahahaha) - weet dus niet welke frequenties/spanningen er in cd-spelers voorkome. maar het zal wel in mV ordes draaien.n dus een scoop voor kleine signalen met weinig ruis...
20MHz scoop voldoet dan ook wel.
Wardje
Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening
Op 25 juli 2005 23:18:34 schreef TVBOY:
Ga het gebruiken voor Tv, video en cd elektronica
CD spelers repareren beperkt zich naar mijn ervaring tot het vervangen van de laser indien deze defect is.Meestal is hij dan ook hersteld.De rest van de schakeling is allemaal SMD IC.Voor het afregelen van de laser (indien nodig)heb je wel een dubbel beam scoop nodig,en een service manual.Wat video betreft,nog een paar jaar en er zijn geen video's meer alles DVD.
Trouwens deze kunnen ook gewone CD's spelen.
Mvg
Wardje
[Bericht gewijzigd door Wardje op ]
Op 26 juli 2005 08:05:30 schreef Wardje:
CD spelers repareren beperkt zich naar mijn ervaring tot het vervangen van de laser indien deze defect is.Meestal is hij dan ook hersteld.De rest van de schakeling is allemaal SMD IC.Voor het afregelen van de laser (indien nodig)heb je wel een dubbel beam scoop nodig,en een service manual.
Oeioei Wardje, nu kom je op mijn terrein 
CD spelers repareren houdt toch wel iets meer in, het vervangen van een laser houdt niet automatisch in dat de speler dan ook meteen goed is afgeregeld.
In het verleden heb ik al eens afregelprocedures voor CD spelers gepost, bij een beetje kwaliteitsspeler zijn het minstens 5 instelpotjes die afregeling behoeven.
Daarvoor is een enkelstraals 20 MHz scoop voldoende.
Hoi KT88, dus een 20mhz, 2 kanaals scoop is dus voldoende, ook voor het afstellen van cd lasers en spannings meetingen voor tv's? Aan wat voor merk moet ik denken en wat kost een goeie scoop ongeveer?
Grtz
[Bericht gewijzigd door TVBOY op ]
Kijk eens op Marktplaats, er wordt voldoende aangeboden.
Ik werk zelf al jaren met een Hameg en een Hitachi, maar heb ik het verleden ook Philips, Kenwood, Telequipment en Tektronix gehad.
Er zijn nog meer merken, en ik moet zeggen dat ik nog nooit een echt slechte scoop in mijn handen heb gehad.
Over de hobbymerken als Voltcraft e.d. kan ik niets melden, geen ervaring mee.
In mijn opinie koop je best een tweedehands scoopje, voor 100 euri moet je wel een 2 kanaals scoopje 20 MHz kunnen vinden.
Voor een buizenfreak klinkt het misschien gek, maar probeer wel een transistorscoop te pakken te krijgen en geen buizenscoop.
Alhoewel de laatsten zeer zeker niet onderdoen in gebruik, hebben ze uiteraard wel last van verslijtende buizen.
De schakeling zal dat tot op zekere hoogte wel opvangen, maar uiteindelijk moeten ze toch wel een keer vervangen worden (natuurlijk net als jij hem hebt gekocht...)
Dat kan nog aardig oplopen in de prijs, goeie ECC88-jes zijn niet zo heel voordelig meer.
Belangrijk is ook dat je goeie probes 1:1/1:10 aanschaft, zonder begin je eigenlijk nog niet veel.
Oké, dank je voor de info
Ik zal is gaan kijken op marktplaats, misschien dat ik er ééntje tegenkom 
Grtz
Wardje
Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening
Op 26 juli 2005 19:25:58 schreef KT88:
[...]
Oeioei Wardje, nu kom je op mijn terreinCD spelers repareren houdt toch wel iets meer in, het vervangen van een laser houdt niet automatisch in dat de speler dan ook meteen goed is afgeregeld.
@KT88
Ik heb niet gezegd dat ze alle in orde zijn na vervanging van de laser.Ik heb toch het afregelen van de laser aangehaald.
Niet bv bij de Pioneer spelers .Die moeten trouwens volgens de service handleiding voor sommige regelingen met een dubbel beam scoop en LF. generator afgeregeld worden.(o.a. de Focus servo loop Gain.)
Maar de lasers van het merk Sony ,al die met KSS beginnen vb KSS213C kunnen in veel gevallen zonder meer vervangen worden.
Ik bedoelde ook nog dat je buiten vervanging van de laser en of de spindlemotor weinig kunt doen aan een defecte speler.(smd ic's)
Tot zover mijn ervaring met (8 jaar) cd speler herstellingen.
Vriendelijke groeten
Wardje
Ik heb nog een vraagje....Moet de scoop digitaal of analoog zijn?
[Bericht gewijzigd door TVBOY op ]
Op 26 juli 2005 22:48:14 schreef TVBOY:
Ik heb nog een vraagje....Moet de scoop digitaal of analoog zijn?
Een goede digitale scoop is nog wel wat duurder dan 100 euri...
Om te beginnen gewoon een analoog scoopje, als de eisen na verloop van tijd zwaarder worden zou je eens kunnen kijken naar een storage scoop.
Ik hobby al 30+ jaar en heb nooit de behoefte aan iets digitaals gevoeld, alhoewel een storage functie af en toe wel van pas komt.
Op 26 juli 2005 19:43:48 schreef KT88:
Voor een buizenfreak klinkt het misschien gek, maar probeer wel een transistorscoop te pakken te krijgen en geen buizenscoop.
Klinkt helemaal niet gek hoor. Voor sommige dingen is die oude rommel domweg slecht bruikbaar 
Ik werk overigens prima met een Fluke 123 scopemeter. Die kun je overal mee naartoe slepen, werkt op batterijen en hij gaan niet stuk van een keertje stuiteren.
Probeer dat maar eens met buizen 
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]