Hallo ik ben opzoek naar iemand die ervaring heeft met de module van een Flexi Neb (Paarden vernevelaar).

Deze functioneert niet meer en de leverancier geeft aan dat hij dan vervangen moet worden. Ik zou graag onderzoeken of hij nog te repareren is.

Wij hebben er ook 1, maar pas aangekocht.

Wat is er defect?
Ik heb een ernstig verschil tussen de vernevelingscupjes. Opbrengst is totaal verschillend tot soms niet bij 1.

Aanvulling:
Let ook goed op dat je de cupjes met gedestileerd water schoonmaakt en niet met gewoon water.
Ook afhankelijk wat je vernevelt.

Ik heb de controller nooit open gehad, maar is geen rocket science zoals ik zie.

3 intensiteiten voor een blokgolf generator.
Een oplader met indicator en that's it.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (48%)]

als de flexi neb lang niet gebruikt is geweest en de accu te ver leeg is getrokken kan de accubeveiliging zijn ingekomen op onderspanning en daarom niet meer willen opladen. check dus de interne accu eerst.

Volgens mij is dit nog geen lithium cel, maar kan idd ook nog.

Op zaterdag 15 augustus 2026 12:28:35 schreef Corné R:
(Paarden vernevelaar).

Paarden moet je niet willen vernevelen :+

Deze functioneert niet meer en de leverancier geeft aan dat hij dan vervangen moet worden. Ik zou graag onderzoeken of hij nog te repareren is.

Evt. openschroeven en een paar goede foto's hier plaatsen, zodat we een beeld kunnen krijgen van wat er in het apparaat zit en welke potentiële defecten overeenkomen met uw foutomschrijving.

En daarnaast een goede foutomschrijving hier plaatsen: wat doet het apparaat niet meer en wat nog wel? Gaat er een LEDje ergens branden? Klikt er ergens iets, etc. etc.

De meesten hier hebben een klein beetje/veel kaas gegeten van electronica, maar paardenvernevelaars is wel een dusdanig niche product dat ik me kan voorstellen dat de meesten er hier nooit eentje van dichtbij hebben gezien. Maar dat wil niet zeggen dat we hem niet zouden kunnen repareren.

Ik heb er zeker geen flauw benul van. Het lijkt me trouwens (vanop een afstand toekijkende) dat het nog helemaal niet zo simpel is om een paard te vernevelen.

Je benevelt hem ook.
Je krijgt medicijnen die je moet vernevelen.

Helpt bij paarden met astma.
Onze arme Thor (eigenlijk red man) heeft er ook last van. Vooral met de warme dagen...

Het is dus een soort van puffer.

Op zondag 16 augustus 2026 21:34:32 schreef Paulinha_B:
dat het nog helemaal niet zo simpel is om een paard te vernevelen.

:+ _/-\o_

Hallo allemaal, dank jullie voor de reactie. Wij zijn al een aantal jaren actief met de flexie nep. Alleen de controle die we nu hebben heeft het helaas begeven. We hadden nog een reserve die we nu gebruiken maar omdat we redelijk veel en intensief gebruik maken willen we niet kijken of deze te repareren was inderdaad ik had hem al open geschroefd. Ik heb alles al gecontroleerd, batterijspanning en dergelijke. Alles is goed behalve dat het apparaat na een aantal seconden zichzelf uitschakelt zouden een paar opties kunnen zijn, alleen ik kan die persoonlijk niet doormeten, dus vandaar dat ik op zoek was naar mensen met ervaring.

Hij gaat dus aan, maar schakelt uit.

De simpele vraag is:
Wat doet hij met opladen?
Wat heeft de accu meter aan als hij aangaat?

Je foto is net niet duidelijk genoeg om types te kunnen lezen. Echter in ic5 (u5) kan een beschadiging zitten (kan ook druppel flux zijn) dat lijkt mij ook de regelaar/ voeding dus kan kloppen met je klacht.

De andere optie is simpeler en een hangende schakelaar: volgens mij als je hem inhoud schakelt apparaat weer uit. (Even uit mijn hoofd, ben niet thuis nu)

Welke accuspanning meet je? Was dit onbelast gemeten, of met het apparaat aan?

Want als het apparaat inschakelt en gewoon normaal lijkt te werken tot hij een paar seconden later weer uitschakelt, zou mijn allereerste verdachte toch het accupack zijn. (dit zonder verdere metingen en informatie maar gebaseerd op gevoel/ervaring). En wanneer schakelt het apparaat precies uit? Net op het moment dat hij bijv. begint te vernevelen (i.e., er een extra, zware belasting optreedt?) Zo ja dan is dat ook belangrijke informatie.

Ik zou de accuspanning zeker eerst eens onder belasting meten, indien nog niet gedaan, voor je dieper in het apparaat gaat graven.

Evt. een externe voeding aansluiten en het apparaat met 7.2V voeden (accu afgekoppeld), en kijken of het apparaaat dan wel blijft werken. Als het dan blijft werken is de kans heel groot dat óf het accupack versleten is (geef ik in dat geval de grootste kans), óf dat de laadregelaar of adapter niet goed meer werken.

Hoe oud is het apparaat, en is dit nog het originele accupack? Heb je ook geprobeerd de packs van beide apparaten te verwisselen en te kijken of het dan wel goed werkt?

Foto's zijn behoorlijk goed. Wel heeft een printplaat gewoonlijk twee zijdes maar we krijgen er slechts ééntje te zien.... ;) Aan de andere kant zitten normaal de wat grotere componenten zoals connectors en elco's. Deze laatste hebben een beperkte levensduur. Soms is te zien dat ze bol staan, of dat ze gelekt hebben (oxidatie op de print).

goede tip nonius: accu onder belasting meten.

btw conrad heeft een vegelijkbaar pack: https://www.conrad.nl/nl/p/ansmann-2s1p-accupack-aantal-cellen-2-batte…

nog meer capaciteit ook: zo te zien zit er geen BMS per cel op.

accu is van dec 2023, zeker geen oude dus. print kan ook uitschakelen door een fout die word opgemerkt, sensor mist, accuspanning idd te laag, meetwaarde juist veel te hoog.

Hallo, dank jullie voor de reactie. We hebben zelfs een reserve accu die we al geprobeerd hebben maar helaas ook dat werkt niet inderdaad. Als het apparaat op spanning komt schakelt hij zichzelf na een aantal seconden uit. Volgens flexin nep is dit procedure die hoort bij een hoge spanning of slecht contact.

Waar zit je? Ik wil wel een keer een blik werpen, maar er zijn er die meer tijd hebben en beter zijn met elektronica dan ik.

Echter heb zelf ook zo'n ding en kan vergelijken.
Mijne is nu 3 maanden oud ofzo.

kan die flexi neb werken met zowel netadapter als op de accu of alleen de accu? want het zou bijv de DC jack kunnen zijn met een gammel contact. daar zit een contact in wat soms word gebruikt om te schakelen tussen accu en netvoeding.

Alleen op de accu.
En dat is al lastig.
Onze arme Thor moet dat ding ook gebruiken, maar wil er steeds meer schuren. Nadeel is dat hij dat tegen een muur wil doen en de vernevel kamer van plexiglas/polycarbonaat/acrylglas is.

Die kunnen daar slecht tegen.

Moet je nagaan als je ook nog een draadje hebt maar het paard zijn hoofd; maakt het helemaal onpraktisch.

Op woensdag 19 augustus 2026 21:19:18 schreef High met Henk:
Alleen op de accu.
En dat is al lastig.
Onze arme Thor moet dat ding ook gebruiken, maar wil er steeds meer schuren. Nadeel is dat hij dat tegen een muur wil doen en de vernevel kamer van plexiglas/polycarbonaat/acrylglas is.

Die kunnen daar slecht tegen.

Moet je nagaan als je ook nog een draadje hebt maar het paard zijn hoofd; maakt het helemaal onpraktisch.

ding omwikkelen met een stuk fietsbinnenband of oude handdoek ofzo om het heel te houden? neem aan dat die dingen niet goedkoop zijn.

je kunt hem wel aansluiten zonder batterij maar dat werkt in de praktijk niet paard staat niet stil. Maar wanneer je wil controleren of het apparaat werkt kan dat zonder batterij op adopter. Uit testen blijkt dat de module defect is ik heb de condensatoren zekering enz al gecontroleerd. Het kan zijn dat er een chip defect is en deze is niet te repareren vandaar dat ik hier opzoek was naar mensen die hier ervaring mee hebben of wat dieper in de electronica zitten. Anders moeten we hem vervangen voor 380 euro. En als ik een onderdeel van een oaar euro kan vervangen zou dat fijn zijn. Wij gebruiken de vernevelaar 2x per dag en dan voor verschillende vernevel medicatie. Mijn dochter is erg ver in de materie asma paarden. Ze heeft veel research en testen gedaan de flexineb is een vernevelkap die het beste werkt. Maar de principe is allemaal het zelfde.

Op woensdag 19 augustus 2026 20:31:17 schreef testman:
kan die flexi neb werken met zowel netadapter als op de accu of alleen de accu? want het zou bijv de DC jack kunnen zijn met een gammel contact. daar zit een contact in wat soms word gebruikt om te schakelen tussen accu en netvoeding.

450 kg paard laat zich niet tegenhouden door een handdoek.

En Thor is een pony met stokmaat 1m38.

Maar ook een shetlander van 250 kg verpletterd zo'n ding.

Apparaat kost compleet 1000 euro, maar spares zijn ook te koop.

De controller kost ca 380 euro.
De aerosol kamer 55 euro.
Vernevel cups zijn 75 euro.

Spares zijn dus niet extreem duur, maar toch wel significant.
https://flexineb.com/en-eu/collections/spares

Op woensdag 19 augustus 2026 22:23:11 schreef Corné R:
Uit testen blijkt dat de module defect is ik heb de condensatoren zekering enz al gecontroleerd.

Alle 2 de zekeringen?

Maar, omdat ‘ie eerst aan gaat en dan weer uit denk ik dat die beiden heel zijn.

Of de aan/uit schakelaar blijft hangen kun je ook nameten. Dat vind ik ook wel een goeie/waarschijnlijke.

En zet je woonplaats in je profiel, wie weet zit er iemand in de buurt.

Een eventuele defecte chip kan ook gewoon vervangen worden in veel gevallen. Moet je wel eerst nagaan wat ze normaal horen te doen en of ze dat nog doen en zonee waarom dan niet meer en of dat echt aan de chip ligt of aan het circuit er omheen.

Je zou ook al visueel / gewoon kijkend kunnen zien of er ergens iets nat geweest is / gecorrodeerd is. De kant van de print die we zien ziet er goed uit, maar de andere?

Dat is ook nog wel te fixen, ik heb ooit een laptop weer werkend gekregen die na een kop koffie (met melk en suiker) in het toetsenbord niks meer deed.