Op donderdag 20 augustus 2026 14:03:00 schreef Hugo Welther:
Mijn broer (jouw wel bekend) repareert op componentniveau laadunits en rem regeneratie units van de Fiat 500 en andere eV's.
Daar gaat door bezuinigen op componententypes regelmatig van alles stuk. Bijv. SMD relais die volgen specs 200V max kunnen schakelen wordt 400V accu spanning mee geschakeld. Na een jaar zijn ze weggebrand. Het juiste relais kost €4,-. Wat er door de fabrikant in is gefrut €1,-.
Zo'n unit kost nieuw rond de €6.000,-

Zo zijn er nog 100-den praktijk voorbeelden. IGTB's die de stromen niet aankunnen, 63V C's op de 400V rail. etc etc

Ja, alles voor de centjes hé. Of dat die paar Euro uitmaakt op zo'n bedrag, te zielig voor woorden.

Ik had hier een kleine aquarium ledverlichting liggen, werkt op een condensator voeding. (niks mis mee op zich)
Alleen de primaire elco was 100v (lekker goedkoop)

Dat gaat goed zolang er geen leds kapot gaan, want als dat gebeurt komt er 325v op het elcootje te staan...

Die paar centjes op dat bedrag betekent dat er miljoenen extra chinese EV's naar europa komen, dus ja dat maakt uit

Een auto zit vol met duizenden van dat soort centenwerkcompromissen

Nou ik heb geen medelijden met autofabrikanten hoor en ook niet met de dealers, er wordt zat verdient.

Van een EV is het accupakket het duurste van de hele auto en als dat accupakket het na 10 jaar begeeft is de auto geen kwartje meer waard omdat de dagwaarde lager is dan de aanschaf van een accupakket.

De huidige auto's met een verbrandingsmotor gaan als ze goed onderhouden om en nabij de 20 jaar of langer mee en zijn op de tweedehandsmarkt nog volop te te koop.

Consumenten bruin en witgoed zijn in de loop der jaren veel goedkoper geworden maar kwalitatief veel minder geworden en dat was te verwachten want de consument wil de laagste prijs betalen maar verwacht wel dat het product zonder kapot te gaan minstens een jaar of 10 mee gaat.

Zat verdient?
Er zijn momenteel honderdduizenden mensen die werkeloos worden bij de duitse autofabrikanten
Dat met de miljoenen werkelozen in de toeleveranciers

De opmars van chinese ev's raakt de totale europese economie.
En dan proberen ze het nog te remmen.
Ook zonder medelijden merk je die gewoon in je portemonnee

Op donderdag 20 augustus 2026 15:28:04 schreef DK:
Zat verdient?

Ja er is zat verdient. Dat het nu minder gaat was te verwachten met de auto's uit China.

Er zijn momenteel honderdduizenden mensen die werkeloos worden bij de duitse autofabrikanten
Dat met de miljoenen werkelozen in de toeleveranciers

Kan jij er iets aan doen dan, het is nu eenmaal zo. En vergeet niet dat het handen met geld gekost heeft die sjoemel software affere. Ik heb echt geen medelijden met zo.

Op donderdag 20 augustus 2026 15:28:04 schreef ronny530:
Van een EV is het accupakket het duurste van de hele auto en als dat accupakket het na 10 jaar begeeft is de auto geen kwartje meer waard omdat de dagwaarde lager is dan de aanschaf van een accupakket.

Bij het MEB platform van VW/Skoda/etc kunnen gewoon cellen gewisseld worden hoor (ik dacht +/-12 cellen per pakket). Daar hoeft je geen heel compleet nieuw accupakket in te hangen.

notxt

[Bericht gewijzigd door buzzy op (92%)]

Op woensdag 19 augustus 2026 23:47:26 schreef benkr:

2. Een kennis had een jaar of wat geleden problemen met zijn Audi A8 ++, een ding van heel ruim 100.000 Euries.
Op een bepaald moment had hij een vreemd geluid in de automaat, naar de garage, ze konden niets vinden.
Na weer even gereden te hebben weer terug, zelfde verhaal, tot 5 of 6 keer op een rij. De laatste keer reed hij de garage uit en tikte er een oud baasje die bij de werkplaats op bezoek kwam tegen zijn raampje, "meneer, u moet de olie van de versnellingsbak eens laten verversen, dan maakt hij niet meer zo'n raar geluid".
Bleek de man de inmiddels gepensioeneerde werkplaatschef te zijn. "Meneer, wilt u nu even met mij mee naar de service bali lopen om dit verhaal daar uit te leggen!".

dat heeft een maat van me ook gehad. mondeo van nog geen 6jaar oud met 90 000km, valt stil op de autosnelweg aan 120km/h
getakeld naar garage, nog garantie
nieuwe software en ECU erin 3000€ kosten.
week later zelfde probleem, afgesleept naar garage
nieuwe dieselpomp erin: 3000€
week erna weer van hetzelfde. auto terug naar garage en de garage moest er zelf maar een week mee rijden als test.

dat heeft daar veel geld gekost, tot een oud ventje met zijn zwarte overal bij die 'jeugd techniekers' kwam staan en zei: "en jongens, vind de computer de fout niet?" al lachend.

die jonge techs dan: ja, kost ons veel geld en die auto blijft uitvallen.
die oude: heb je de tankfilter al eens vervangen

probleem opgelost, tankfilter vuil door vervuilende diesel uit de pomp. auto kreeg gewoon gene brandstof genoeg aan 120km/h.

maat heeft direct zijn auto verkocht: nog geen 6jaar oud, nog geen 100 000km, nieuwe ECU, nieuwe pomp en nieuwe software erin. topokkasie

Zo zijn er nog 100-den praktijk voorbeelden. IGTB's die de stromen niet aankunnen, 63V C's op de 400V rail. etc etc

in ebikes van 36 en 48V steken ze automotive zekeringen die maar tot 32V voorzien zijn
https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/839701_BB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400&format=jpg&ex=400&ey=400&align=center

[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]

Mijn broer (jouw wel bekend) repareert op componentniveau laadunits en rem regeneratie units van de Fiat 500 en andere eV's.
Daar gaat door bezuinigen op componententypes regelmatig van alles stuk.

Was er niet een hele file van Stellantis EV's die allemaal problemen hadden met de door Stellantis ingekochte electronica? Die gewoon niet geschikt was voor zijn doel, wellicht doordat Stellantis ook nog 0 ervaring had met het bouwen van EV's.

Afijn, electronica die het begeeft omdat een fabrikant er een ongeschikt component inzet is zo oud als de ontdekking van barnsteen. Dat was 40 jaar geleden niet anders.

Op woensdag 19 augustus 2026 23:47:26 schreef benkr:
Je stipt hier een heel veel en bekend fenomeen aan, een wasmachine of een auto of whatever, het staat en valt met electronica die de boel bestuurd en monitord. Dealers hebben servicetools die aangeven (of althans zouder moeten aangven) wat er mis is, component (lees module) swap en verder met de geit.
Ja, zo zou het moeten gaan tenminste, maar de praktijk is helaas echt anders.
Wat voorbeelden:
1. Bij mij in het gebouw heeft iemand een Citroen C4 van iets van 10 jaar oud die nu inmiddels bij de 2e of 3e garage staat en die nog steeds niet loopt., hij heeft van garage #1 een leenauto, maar of hij ooit zijn eigen auto nog werkend terug ziet betwijfel ik/ En wat uiteindelijk het prijskaartje wordt is denk ik ook twijfelachtig.
Mijn zoon had een Peugeot 2008 lease auto, op een bepaald moment had hij een niet helemaal regelmatig draaiende motor, soms een beetje gesputter en zo. De diagnose vertelde dat er in de versnellingsbak 2 sensoren zaten die voor de problemen zouden zorgen. De versnellingsbak moest er uit, en worden geopend, zou ruim een dag werk zijn voor 2 man. Omdat het een lease auto was maakte het hem allemaal niet uit verder, er werd een afspraak ingepland (duurde weken voordat dat kon qua garage planning) Na de reparatie was de klacht slechts gedeeltelijk verdwenen, het was wel iets beter maar zeker geen zonnetje. Omdat zijn lease contract binnen een paar maanden afliep heeft hij maar zo gelaten, maar je zal die auto nadien maar tweedehands kopen, gaat je een hoop ellende opleveren.
2. Een kennis had een jaar of wat geleden problemen met zijn Audi A8 ++, een ding van heel ruim 100.000 Euries.
Op een bepaald moment had hij een vreemd geluid in de automaat, naar de garage, ze konden niets vinden.
Na weer even gereden te hebben weer terug, zelfde verhaal, tot 5 of 6 keer op een rij. De laatste keer reed hij de garage uit en tikte er een oud baasje die bij de werkplaats op bezoek kwam tegen zijn raampje, "meneer, u moet de olie van de versnellingsbak eens laten verversen, dan maakt hij niet meer zo'n raar geluid".
Bleek de man de inmiddels gepensioeneerde werkplaatschef te zijn. "Meneer, wilt u nu even met mij mee naar de service bali lopen om dit verhaal daar uit te leggen!". Ja, toen werd het probleem in no time verholpen, dat wist die daiagnose apparatuur ook niet.
2. In de straat waar ik tot voor ruim 2 jaar heb gewoond zat een voormaloge Yougoslaaf, echt supergoed was/is in autoelectronica. Hij repareerde echt elke superdure auto, Audi, Mercedes, BMW, Porsche, Bently etc. etc.
Het deed zelfs voor Porche en BMW die problemen die zij zelf niet konden oplossen plus later door de dealer niet in te bouwen opties inbouwen, hij had zelfs gloednieuwe BMW's staan die door hem werden voorzien van de gewenste opties omdat BMW dat zelf niet kon. Porsche Brabant en Gelderland brachten hun probleem gevallen standaard naar hem, en zeker niet de goedkoopste modellen en ook geen oude auto's, soms weken of maanden oud waar de dealer geen raad mee wist, hij maakte ze.
Hij repareerde ECU's, deed chiptuning, opties inbouwen of vrijschakelen etc. etc.Had hij een goede opleiding? Nee, vrijwel alles was 'auto didactish' door hem zelf uitgevonden.
Ja ik kean nog tientallen van dergelijke voorbeelden maar daar zal ik jullie niet mee gaan vermoeien.

Maar of het nu gaat om die wasmachine, of die auto, of je TV, repreren bestaat tegenwoordig uit modules swappen en als dat geen resultaat oplevert dan is de volgende stap NIEUW kopen wan repareren lukt kennelijk niet.
In mijn functie eisen stond destijds heel mooi HTS Electronica als opleidingsnivo, het probleem was alleen dat er echt nergens in Nederland nog electronica onderwezen werd en wordt, waar leert een student heden ten dage nog het electronica vak? Mijn MTS loste dat ten tijde dat mijn zoon daar probeerde iets te leren door gewoon geen les te geven ,ze hadden geen leerkrachten en in het 3e en 4e jaar MTS hadden ze ook geen boeken. Daarom kregen wat dictaten per mail thuisgestuurd, en voor het examen kregen de leerlingen of de letterlijke vragen, of de vragen plus de antwoorden, of een mix hiervan. Later schreven ze wel met dikke letters in de krant dat ze zo'n goed sl;agingspercentage hadden. Ik had toen een collega die lesgeven echt prachtig vond, ik had toen geregeld dat hij kosteloos daar les ging geven, maar dat werd afgehouden omdat dan wellicht toch wat van de problematiek duielijk werd.
Ik heb later van stagieres op mijn werk precies dezelfde verhalen gehoord, ze waren gewoon niet in staat om zelfs maar een heel klein beetje vakkennis over te dragen.
Omdat wij een echt groot electronica onderhoudsbedrijf (Defensie) waren heb ik een aantal jaren schoolverlaters die bij ons kwamen werken een week of 4 gemiddeld bijgespijkerd, de theorie die de meesten toch wel hadden gevonden in de studieboeken aan de praktijk te knopen zodat ze in ieder geval begrepen wat electronica repreren in de praktijk betekende, dat was met name in de HF technieken, HF kringen afregelen, hoe doe je dat in de praktijk, wat zijn de valkuilen, wat zij Db's en wat doe je daar mee, hoeveel is 3 Db, 6 Db, 10 Db, 20 Db, en dat in spanning én vermogen ( 3 Db of 6 Db voor een verdubbeling) wat is signaal-ruis verhouding etc. etc.
Zo'n verhaaltje begon bijna altijd met "Oh, nee, dat hebben wij niet gehad op school", en dan gaande weg kwam er dan van sommigen "ja, dat hebben we wel gehad, maar ik heb er nooit iets van begrepen, nu snap ik het pas.

De eenheid Db ken ik niet.
Bedoel je wellicht de decibel, dB?

Moet je daarvoor een heel bericht quoten?

Op donderdag 20 augustus 2026 15:28:04 schreef ronny530:
De huidige auto's met een verbrandingsmotor gaan als ze goed onderhouden om en nabij de 20 jaar of langer mee en zijn op de tweedehandsmarkt nog volop te te koop.

Dat ze te koop zijn, dat zal nog wel even blijven, maar dat ze gekocht worden voor een redelijk bedrag... Dat gaat er binnenkort uit! Steeds meer plekken (stadcentra) mag je met een benzine-auto niet meer in. De gebieden waar dat geldt zullen als een olievlek uitbreiden.

En zoals installateurs in oa. A'dam dat oplossen: zoek maar een ander, dit schiet voor mij niet op.

Steeds meer plekken (stadcentra) mag je met een benzine-auto niet meer in

Ik vermijd stadscentra al decennia met de auto, volkomen vrijwillig - daar hoeven ze me echt niet extra voor te stimuleren met milieuzones.

Dat zone-systeem hebben ze in BE ook al. En het lijkt erop dat ze in mei 2027 ook tol gaan heffen (sorry, ik bedoel, dat buitenlanders een wegenvignet moeten kopen - da's natuurlijk héél wat anders! :p ). Ongelooflijk dom want dat gaat ze veel klandizie kosten van 'ollanders die nu even snel de grens over gaan om inkopen te doen. Ze gaan daar met gemak per Nederlander 100 euro aan winkelomzet mislopen omdat ze 10 cent slijtage aan hun wegennet willen compenseren. Maar goed, onze zuiderburen stonden al langer bekend om hun kortzichtigheid en bekrompenheid - als hier een Franse klant de winkel in loopt wordt hij direct tewoord gestaan in het (absoluut armzalig) Frans of desnoods Engels. Idem met Duitse klanten.

Wat dat betreft zijn wij Nederlanders iets slimmer, hier wordt de rode loper uitgelegd voor mensen die hun geld hier willen komen uitgeven. En hoe meer geld uitgegeven gaat worden, hoe welkomerder dat je bent....

In de regio waar ik woon is 2/3 van het omliggend gebied Belgisch. Veel mensen in deze regio, die nu zonder nadenken even de grens overwippen op een zondag, zullen dat straks zeker niet meer gaan doen. Nog niet eens vanwege de kosten (alhoewel, onderschat ons niet....), maar omwille van het administratieve gedoe eromheen.

Die oudere auto's die hier minder gewenst gaan worden (en het is slechts een kwestie van enkele jaren voordat *elke* brandstofauto niet meer welkom is in binnensteden) zullen ongetwijfeld met veel genoegen opgekocht worden door Oost-Europeanen, waar de auto's nog met gemak 20-30 jaar mee kunnen. Dat zijn de lachende derden.

Op donderdag 20 augustus 2026 17:41:57 schreef nonius:
Die oudere auto's die hier minder gewenst gaan worden (en het is slechts een kwestie van enkele jaren voordat *elke* brandstofauto niet meer welkom is in binnensteden) zullen ongetwijfeld met veel genoegen opgekocht worden door Oost-Europeanen, waar de auto's nog met gemak 20-30 jaar mee kunnen. Dat zijn de lachende derden.

Daar gingen vóór dit elektrificatiedebakel de meeste gestolen auto's al naar toe, onze autoriteiten hebben simpel 'de natuurlijke stroom' geaccentueerd.

Op donderdag 20 augustus 2026 09:31:07 schreef Zeeuwsekees:
Zo'n Ford is eigenlijk een VW ID4. En een accu kost geen 33.000 pond. Met de helft houdt het wel op. Puur de cellen kosten tegenwoordig minder dan 100- euro per kWh.

En wellicht levert VW wel een losse behuizing en losse cellen?

Natuurlijk niet. Je moet 'deskundig' zijn om met zoiets gevaarlijks als een accu om te kunnen gaan. Dat kun je echt niet aan de garage op de hoek overlaten.

(ofwel: het spul moet naar VW. Die reviseert alleen. Ben je alsnog 80% van de nieuwprijs kwijt...)

Op donderdag 20 augustus 2026 15:58:08 schreef buzzy:
[...]De eenheid Db ken ik niet.

Nu snap ik ook dat de stagiaires van bekr geen jota van defensie-electronica snapte.

Op donderdag 20 augustus 2026 17:17:44 schreef rew:
[...]Dat ze te koop zijn, dat zal nog wel even blijven, maar dat ze gekocht worden voor een redelijk bedrag... Dat gaat er binnenkort uit!

Dat kunnen wij met vol vertrouwen aan de overheid overlaten.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (37%)]

Op donderdag 20 augustus 2026 15:58:08 schreef buzzy:
[...]De eenheid Db ken ik niet.

Ja, die bedoel ikinderdaad, ik heb al 7 jaar 'grote vakantie', daar zal het wel aan liggen denk ik.

Op donderdag 20 augustus 2026 14:32:32 schreef DK:
Die paar centjes op dat bedrag betekent dat er miljoenen extra chinese EV's naar europa komen, dus ja dat maakt uit

Een auto zit vol met duizenden van dat soort centenwerkcompromissen

De genoemde voorbeelden zijn geen compromissen, maar ontwerpfouten waardoor de laatste klant straks het licht uitdoet en zo'n Chinese EV koopt.

Nog een hele leuke, de F16 testbank voor de power units was kapot en kon niet meer gerepareerd worden, probleem want daardoor lag het F16 onderhoud stil en kon er op termijn niet meer gevlogen worden.
Sommige delen van een vliegtuig moeten elke 50 vlieguren getest worden, andere ietsje langer, maar eigenlijk allemaal wel na een heel beperkt aantal vlieguren.
De testbank was al best wel een tijdje kapot, er begon paniek uit te breken. Of wij, ik in dit geval, hier ons licht eens over konden laten schijnen? Heel vreemd allemaal, want zonder manual en werkinstructie mag een vliegtuig monteur echt helemaal niets doen aan vliegtuigen ofdelen hier van.
Maar goed, omdat de vliegtuig experts er geen raad mee wisten kwamen ze toch bij ons uit, ons klupje deed niets anders dan electronica ontwikkleling, meestal op het interface vlak tussen oud en nieuwe apparatuur, van oudsher op communicatie gebied, maar sinds wij door een reorganisatie voortaan een Luchtmacht onderdeel waren was het op een gegeven moment zo dat ze bij ons aan kwamen kloppen.
Men had al vestgesteld dat er een bepaalde module het probleem was, zelfs een bepaald printje van ik schat 8 x 15 cm. Dat printje was eigenlijk niet meer dan een fase bewakingsrelais, als er geen 3 fasen werden aangeboden kwam de hele testbank niet in bedrijf. Ze hadden zelfs al ergens vandaan een leeg printje vandaan getoverd (had een partnummer en lag gewoon in het levensgrote magazijn) maar de onderdelen die er op moesten hadden ze niet en bovendien was er daar niemand die gecertificeerd was om hier aan te mogen werken.
Ja, dit soort werk, reverse engineeren, kwam bij ons heel regelmatig voor, als een leverancier niet wilde vertellen hoe iets in elkaar stak dan zochten wij dat wel zelf uit, geen probleem.
Bij dat reverse engineeren ontdekte ik dus dat het eigenlijk ging om een fase bewakings beveiliging, en dat er ergens een klein C-tje kapot was dat er voor zorgde dat via een spanningsdeler er geen 1 op een PROM (16 pins ding) werd aangeboden, gevolg geen go want 1 fase ontbrak volgens deze module.
Dat C-tje vervangen en de boel werkte weer, opgelost. Maar omdat ik toch de hele boel in kaart had gebracht en er dus ook een schema van had terug engineerd had ik ook ontdekt dat het eigenlijk een wonder was dat dit ontwerp door een gerenomeerd vliegtuig bouwer uit de USA was ontworpen en gecertificeerd was om gebruikt te worden in die testopstelling. De 380 V werd namelijk gemeten, maar een normaal weldenkend mens zou die 380 V zo snel mogelijk naar een lage spanning hebben opgedeeld, maar nee, die 380 V liep over vrijwel die hele print, zelfs tussen 2 IC pinnen door om aan de andere kant van die print pas naar beneden gedeeld te worden. Ik had de fout al gevonden en gerepareerd, maar ik heb ook een rapport geschreven met mijn bevindingen, dat deze schakeling eigenlijk gewoon compleet verkeerd was ontworpen, maar door wat componenten van plek te verwisselen kon redelijk simpel, zonder zelfs sporen te wijzigen, de boel op een veel betrouwbaardere manier werken. Bij de gratie gods mocht ik toen de voorgestelde modificatie toch uitvoeren en is de gemodificeerde print weer in het test station ingebouwd, iedereen weer gelukkig en was het F16 onderhoud weer gered.

Op donderdag 20 augustus 2026 15:55:35 schreef blurp:
[...]

Was er niet een hele file van Stellantis EV's die allemaal problemen hadden met de door Stellantis ingekochte electronica? Die gewoon niet geschikt was voor zijn doel, wellicht doordat Stellantis ook nog 0 ervaring had met het bouwen van EV's.

Hoofzakelijk software problemen. Tsja, als je in de software nog niet eens een fatsoenlijke TCP/IP stack stopt (DC chargers dus) die een retry doet op een verloren packet dan stop je laadsessie.
Ik heb er wat mee zitten vechten met hun ellende, er bleven klachten op komen en er is niks wat je er aan kunt doen behalve stellantis op hun flikker geven.

Zelfde issue met renault zoe (aka renault zooitje door mij genoemd), de eerste EV's begonnen pas bij 13A min te laden (AC laden). Dus nu tussen 16:00 en 21:00 als de openbare palen de stroom dicht knijpen laden ze dus helemaal NIETS.