AEG Lavamat stopt programma, diverse foutcodes

Op vrijdag 28 augustus 2026 18:24:39 schreef smd:
Nee hoor, FETs kan je op de print doormeten, het zijn elke keer 2 FETs als paartje, dus per paartje moet het identiek meten. NTC zit op de koellichaam van motormodule

FETs doorgemeten, lijken allemaal oké. Telkens per setje 480 (rechts) en 500 (links). Ook omgekeerd gemeten, allemaal OL.

De meest terugkerende fout lijkt wel E5A te zijn, maar echt al meteen na een paar keer draaien van de trommel:

Overheating caused by continuous operation or ambient conditions. Overheating on heat dissipator for Inverter. The dissipator exceeds a temperature of 88 °C.

Mogelijke oorzaak: Inverter PCB faulty. NTC open (on the Inverter PCB).

Het lijkt me sterk dat er 88° bereikt wordt na een paar keer trommel (soepel) draaien. Dus kan de NTC stuk zijn? Ik heb alleen deze gevonden, maar de aanduiding "1" doet mij vermoeden dat er meer zijn:

Hoe verder? NTC vervangen?

Voor wat het waard is: Google's Gemini probeert mij te overtuigen dat de IGBT chip op de motorbesturings PCB kapot is. Die PCB is overigens nergens meer los te krijgen, zie ik. Dus of machine afdanken, of PCB repareren.

Ik heb ook het harnasje voor de motorvoeding gecheckt, ziet er prima uit, maar ik heb (nog) geen megger.

"Overheating caused by continuous operation or ambient conditions
(let appliance cool down); Inverter PCB faulty. NTC open (on the
Inverter PCB)"

Dat vind ik raar. Een NTC wordt lager in weerstand als de temperatuur toeneemt (Negatief Temperatuur Coefficient). Een te lage weerstand zou dus een oververhitting nabootsen, niet een open NTC. Goed schoonmaken dus, en checken of dat allemaal goed zit met dat koelblok daar. Ik neem wel aan dat het daar koel blijft.

Veel hoop bij vervangen heb ik niet, het ziet er goed uit, en er zijn meerdere meldingen, maar je moet toch wat.

dat is de enigste NTC op de Inverter print. Meet of er DC op staat als print bijkomt en verandert als temperatuur door fohn oid word veranderd..

Op donderdag 27 augustus 2026 15:28:56 schreef erikdenhouter:
[...]
Kan je alle nummers van de foutmeldingen eens neerzetten ?

Ik heb gezien:
E58: "Inverter is drawing too much current > 4.5A"
E11: "Water fill difficulty during washing"
E5A: "Overheating on Inverter board heat dissipator"

Maar het meest frequent is E5A, ook als de machine echt koud is, en de trommel maar een paar rondjes heeft gedraaid.

Op zondag 30 augustus 2026 19:03:07 schreef smd:
dat is de enigste NTC op de Inverter print. Meet of er DC op staat als print bijkomt en verandert als temperatuur door fohn oid word veranderd..

Oké, dit wil ik wel proberen. Super onhandig natuurlijk, vanwege die korte draden, maar ik weet niet goed welke nul ik op de print moet gebruiken. En moet er bij inschakelen van de machine dan al meteen spanning op die NTC staan, ook als de motor niet draait?

In de meeste gevallen is de ground toch ook het chassis van de machine. En ja, bijna zeker dat die sensor meet vanaf het aanzetten, daarvoor hoef je geen programma te starten.

Niet geschoten altijd mis, maar ik vermoed geen defecte NTC.
Het lijkt iets algemener, daarom noemde ik de voeding, of een gewezen lekkage die wat vuil heeft achter gelaten of zo. De fouten hebben volgens mij te weinig met elkaar te maken, tenzij een lek bij de water intake wat het inverter board/ bekabeling vernaggelt. Maar dat zou toch duidelijk zichtbaar geweest zijn.

Zet machine op centrifuge programma, print komt direct bij