De oudere serie smalle alamats waren spanningsafhankelijk, en dat was niet toegestaan in woonsituaties.
De nieuwe zoals de ABB DS301C is niet meer spanningsafhankelijk en mag wel in woonomgeving gemonteerd worden.
Welke regels er gelden voor dat bootje weet jij wel, dat is geen discussiepunt.
Ik gebruik die ABB DS301C regelmatig in onderverdelers omdat het dan compact kan blijven.
Werken prima.
Hier de complete datasheet, die is lastig te vinden.
https://search.abb.com/library/Download.aspx?DocumentID=9AKK108471A505…
EricP
mét CE
Van WIE mag dat dan niet in een woon situatie?
Dat is hier elke keer het probleem met kreten als 'mag niet' en 'is afkeur'. Op basis waarvan dan?? En heb ik daar wat mee te maken? (als in: als dat van een wet als AREI bijvoorbeeld niet mag... niet interessant in deze context).
Dus wederom: je kunt er best met een schuin oog naar kijken onder het motto: daar hadden ze vast een reden voor en is die reden ook hier geldig (cq. is het dan ook handig om daar over na te denken).
Wat mag en wat niet mag wordt bepaald in de 'rules'. Die verschillen van klasse bureau tot klasse bureau. Doorgaans staat er niet zoveel spannends in wat (in elk geval Nederlands) 'gezond verstand' niet zelfstandig zou opbrengen (laat hetzelfde eens in de MED doen, dan zou je zomaar een heel ander resultaat kunnen krijgen
). En wat door het ene klasse bureau verplicht wordt gesteld is bij een ander expliciet verboden. Kortom: 'gezond verstand' is leidend. Dus vandaar de vraag eens hier neer gelegd.
Dat over klasse bureaus kan ik van meepraten: had afgelopen half jaar Lloyds (ISM inspectie) en BV (Special survey) aan boord en BV vond ergens iets van. Ik zei dat we voldeden volgens hun regels en kon dat onderbouwen.
BV man vond dat het anders moest, maar dat mocht niet van de regels kon ik onderbouwen. Ik kreeg notabene back-up van de Lloyds man.
Maar even terug:
Welk klasse bureaus heb je?
En wat voor systeem heb je aan boord. Bij een IT systeem (wat ik heel veel heb) is een ALS absoluut niet gewenst.
Bij een TN stelsel kan het wel, echter of je het moet willen... Maar dan zit je wel met je walstroom, of daar moet je een trafo tussen plaatsen, anders klapt de ALS op de wal er meteen uit. (Hoewel dat misschien bij kunststof schepen anders zou kunnen zijn, nul ervaring daarmee, maar kan bij regen ineens wel weer heel leuk worden dan nog)
ABB DS301C is spanningsonfhankelijk , de Siemens 5SV13166KK16 niet. Daarbij is de ABB nog goedkoper ook dus de keuze lijkt me niet zo moeilijk toch?
EricP
mét CE
Surveyors zijn prima, zolang het geen zeurveyors worden.
En het leuke (of trieste...) is... er is er maar zelden eentje die een beetje kijk op electriciteit heeft. Dus zolang een 'extern bedrijf' het doet en het ziet er fatsoenlijk uit, is het snel goed... Als er dan ook zo her en der nog een 'nautisch keurmerkje' op staat, dan gaan ze met een harde plasser van boord.
Maar goed, het spul zit er in. Dinsdag moet-ie weer naar zee...
Aan boord kun je wat betreft installtie op zich kiezen wat je hebt 
Als in: alles is volledig bedraad tot aan de zekeringkast aan toe.
Omschakelen alles 4-polig. Sterpunt generatoren hard aan ground.
Dus walstroom met ALS gaat (zolang je niet teveel aardlek hebt
) goed. ALS met genny gaat ook goed. En dan ook nog een stukje omvormer (of eigenlijk: 3 in ster) met ook een geaard sterpunt.
ALSen in walstroomkasten? Dat leeft meestal niet lang. Dan is iemand het zat. Als er al wat in zit, dan is het meestal 500mA. Doet een stuk minder pijn...
Zou je IT willen doen, dan kan dat ook nog - sterpunt los en klaar (nou ja, de aardlekindicatie moet er nog ff bij). En de ALSen doen niet veel meer natuurlijk...
En voordat men nu begint over 'aarde wal aan huid schip is ellende'... Nuanceer ik dat meteen met 'kan ellende zijn'. Dit soort bootjes gaat elk jaar wel een keer droog (er een duiker onder door jagen voor inspectie is niet serieus goedkoper dan droog zetten; mochten die beelden reden voor twijfel zijn, dan kun je er alsnog uit), de huidverf is daardoor doorgaans in prima staat, de anodes ook. Galvanische corrosie van de huid zie je eigenlijk nooit. Blijkbaar is het probleem alhier niet zo groot.
Kun je wat van vinden, zo werkt die wereld...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou het trouwens logischer hebben gevonden als ze voor de smalle 1" hadden gekozen (heb je wat meer ademruimte ook...)
EricP
mét CE
Tsja... Blijkbaar vonden de makers dat niet 
Ruimte in kasten is vrijwel altijd 'een ding'. En als je dan 4P wilt doen (of 3P+N), dan is het wel gelijk een ding van 4" - dat is best fors...
Op zaterdag 19 september 2026 08:17:06 schreef EricP:
Van WIE mag dat dan niet in een woon situatie?
De aardlekschakelaarpolitie 
Je had dat zelf ook zo op kunnen zoeken.
https://www.se.com/nl/nl/about-us/newsroom/news/press-releases/pas-het…
Je hebt duidelijk geen ALS op de walstroom: wij dus wel op de yard van mijn werkgever.
En nee die klappen er niet uit. Voor bootjes met sterpunt aan aarde even die verbinding los maken OF een trafo plaatsen.
Maar terug naar je probleem. Je hebt feitelijk een kast met alleen maar natte groepen. Tja die zet je achter een Alamat.
Of je doet simpeler en zet er een Bender in met gewone automaten
Je zegt trouwens ook elk jaar droog te gaan? Waarom?? Je hoeft maar eens in de 2.5 naar. Je 5 jaarlijkse special en je intermediate daartussen.
Dus ik ben stiekem heel erg benieuwd waarom je elk jaar gaat en wellicht wil ik daarom wel een keer van gedachte wisselen buiten dit draadje om (wij hebben namelijk ook schepen die noodgedwongen vaker droog gaan)
EricP
mét CE
Je had dat zelf ook zo op kunnen zoeken.
Ah, we hebben weer een religieuze te pakken die denkt dat de 1010 de bijbel is voor alles in de hele wereld.
Niet interessant, niet van toepassing (en daarnaast: het is maar een norm). Zie startpost. Dus nog een keer: van wie mag dat dan niet?
Je hebt duidelijk geen ALS op de walstroom: wij dus wel op de yard van mijn werkgever.
Dat is dan 1 aansluiting. Een bootje vaart. Volgende haven, nieuw verhaal. Er zijn genoeg landen die niet weten wat een ALS is...
En nee die klappen er niet uit.
Dat is mooi. Als dat inderdaad een 30mA exemplaar is... best knap met de berg switchers die hier al aan boord zit (en allemaal een netfilter naar aarde hebben... Nog even afgezien van wat er hoe dan ook een beetje lekt)
Dus ik ben stiekem heel erg benieuwd waarom je elk jaar gaat en wellicht wil ik daarom wel een keer van gedachte wisselen buiten dit draadje om (wij hebben namelijk ook schepen die noodgedwongen vaker droog gaan)
Die periode is afhankelijk van je certificaten en wat je met die boot doet. Daarnaast moet het ook nog een beetje passen in je werk. 'Te laat' kan vaak wel, maar het is stevig onderhandelen (met een risico dat je er niet mee weg komt). Te vroeg is nooit een probleem. In de praktijk is 2.5 jaar in het water gewoon te lang (dat het 'mag' wil niet zeggen dat het 'verstandig' is...).
Je kunt er een duiker onderdoor jagen. Dat moet dan een duiker met een of ander certificaatje zijn. Er moet een zeurveyor bij zijn om de beelden live te bekijken. En zodra je iets vindt wat de keurdruif (of jezelf...) niet aan staat, kan het ding alsnog droog. Voor een 300m bak snap ik dat. Voor een klein bootje van 50m trek je dat gewoon ff de helling op. Een zeurveyor betaal je per uur. Die duiker ook. Als het ding droog staat, dan is die keurdruif doorgaans met een half uur wel klaar en die pakt dan meteen alles wat 'droog' gekeurd kan worden ff mee. Geen gezeur over 'slecht zicht' (troebel water of aangroei; kun je alsnog droog) enzo. De aangroei die er is, is er weer af, het loopt beter (zeker met een zomer als afgelopen jaar, kan het soms in een paar weken een pokken-boot worden, ondanks anti-fouling). En werk kun je ook beter plannen. Als bijvoorbeeld: een schroefas of een roerophanging die speling begint te krijgen... Kan nog wel een jaar... De volgende keer weet je wat er moet gebeuren en is het voorbereid.
Je moet je het ook niet al te spannend voorstellen. Als alles (tij, weer, planning surveyor, niks gevonden) mee zit, dan is het in een dag gepiept. Plan diezelfde dag ook ff radio survey en bijvoorbeeld een FiFi vogel. Varen doet-ie toch niet en dan is dat ook weer klaar.
Wij hebben vaste contracten met klasse, dus per uur betalen is er niet bij.
Bootjes ban onder 50 meter hebben we ook zat (sterker nog is grootste deel wat ik onder mijn hoede heb) we gaan eigenlijk alleen droog met een special of intermediate mits geen problemen.
Die bootjes werken ook gewoon minimaal 43 weken per jaar, dus dokken kost werktijd.
De ALS in de walstroom nooit bekeken eeelijkheidshalve. Valt niet in mijn beheer. Als hij eruit klapt, moet ik het aan mijn end oplossen: das dus het bootje wat eraan hangt.
Een helling op ben je afhankelijk van getij en kost ook tijd. Vooral een langshelling. Dwarshelling gaat sneller.
Dok afzinken/laten drijven kost ook tijd.
Een dok leegpompen gaat ook veel tijd kosten. Vollopen kan snel, maar dat wil je niet 
Dus eigenlijk ben ik nog steeds heel benieuwd waarom je zo graag droog wilt.
Als het aangroei is: prima, is een legitieme reden en kun je je koelers goed schoon krijgen.
Echter 50 meter zeegaand denk ik niet aan tankers, containers, bulk of ferries.
Eerder aan tugs, multicats, suppliertjes (hoewel erg klein), loodsbootjes of ander werktuig. Het meeste van dat spul vaart vaak snel (lees meer dan 5 knopen) en op diep zee water. Schades aan onderwaterschip zouden minimaal moeten zijn. Dus geen reden om droog te gaan.
Er is maar 1 tak die ik kan bedenken...
Survey bootjes kan ook nog, maar die zijn vaak zelfs trailerbaar.
EricP
mét CE
Je doet net alsof droog gaan een wereld onderneming is...
Dat is dus niet zo. Ding staat in max. een half uur droog en ligt er in een kwartier weer in. Enig punt is: gebeurt het op het moment dat je hebt afgesproken?
[Nog verder off-topic]Ik heb zelf wel eens een werfbeurt gedaan waarbij de voorganger een woonbootje was. Bij afspuiten bleek het Emmentaler te zijn. Dan is het ff jammer. Aan de andere kant... dat weet je ook voordat je bij de werf ligt - daar hebben ze ook telefoon.
De overwegingen heb ik reeds beschreven - het scheelt ook nog 'verrassingen'. Bodemschade is niet aan de orde - dat weet men wel vooraf. Als alles mee zit, dan kun je er 's ochtends uit en in de middag incl. afspuiten, keurdruif er onderdoor jagen en in de huidverf zetten weer in. Niet spannend.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
waar die huidige alamatjes wel een hekel aan hebben is de isolatietester. daar zit bij sommige zelfs een waarschuwing voor over de afgaande schroeven heen.
EricP
mét CE
Daar is in zoverre over nagedacht dat ABB specificeert dat die dingen 'beide kanten op' gebruikt kunnen worden.
Aangenomen dat de tekening op de alamat klopt, dan zit 'afgaand' in deze aan de bovenkant, 'achter' de contacten die moeten schakelen. Als de zekering wordt uit gezet om de groep te meten, dan zou dat goed moeten gaan, zo heb ik het verzonnen...
Overigens wel grappig dat je het noemt. Ik ken het van alamatjes. Maar ik heb het nog nooit op een ALS zien staan (wat natuurlijk ook weer niet alles zegt, maar goed...).