Er slingerden hier 'toevallig' nog twee van dergelijke motortjes op de werkbank rond (don't ask - er slingert hier erg veel rond op de werkbank). Heb ze even aangesloten op een kleine 12V-accu. De motortjes zijn verbazingwekkend stil, MITS je ze in de hand houdt. Wanneer je ze op de tafel legt en een beetje aandrukt, dan gaat het als een klankkast werken en dan is het waarschijnlijk te luid. Het is inderdaad de vertragingskast die het meeste geluid maakt.

Mocht je ze verend/zwevend kunnen monteren (met rubbers), dan denk ik dat het wel zou kunnen. Als je er nog een geluidsisolerend kamertje omheen bouwt zal het zeker wel goed zijn, denk ik. Het klinkt een beetje als een zacht snorren; geen vervelend geluid, maar niet iets wat je wilt hebben in stille passages.

Weet niet waar OP ergens in NL woont, maar als het in de buurt van Bergen op Zoom is mag hij langskomen om zelf te luisteren.

De bovenste motor is net te traag denk ik (1 of 1.5Hz), de onderste komt redelijk in de buurt van 5Hz, op het oog schattend.

Nog los van de vraag van het vereiste vermogen, die niet beantwoord is, lijkt me dat een niet-vertraagde DC-motor zou moeten kunnen werken, als je de aandrijving vervolgens vertraagt met een snaarsysteem. Dat moet mechanisch ook niet zo moeilijk te maken zijn, me dunkt.

[Bericht gewijzigd door nonius op (12%)]

Op zondag 4 oktober 2026 10:01:34 schreef fatbeard:
Dat is wel een koolborstelmotor, dus niet bepaald geluidsarm...
Is een BDLC met aansturing nix?

Synchronous Reduction = zonder koolborstels, toch?

'synchronous reduction' zegt me helemaal niets :)

Klinkt alsof een marketing-type wat technische termen heeft gehoord en aaneen geknoopt....

Een synchrone motor draait 100% synchroon met het aandrijvende AC-signaal (geen slip). Een asynchrone motor heeft slip en draait net wat langzamer (bijv. een 4-pools asynchrone kooiankermotor die aangedreven wordt met 50Hz, draait niet op 1500RPM maar op ca. 1460RPM; het verschil van 40RPM is 'slip', inherent aan het werkingsprincipe van dergelijke motoren).

'Reduction' is puur mechanisch: tandwieltjes e.d.

Geen idee wat het koppelen van de twee termen probeert duidelijk te maken :)

[Bericht gewijzigd door nonius op (63%)]

Maxon is wel een uitstekend merk moet ik zeggen, zijn zeer goede motoren, één nadeel, er hangt voor nieuwe motoren wel een prijskaartje aan.

Maxon is inderdaad geen Chinees merk. Heb ik nu de loterij gewonnen? >:) (geen zorgen, ik ga OP het vel niet over de oren trekken)

Amersfoort is jammer genoeg een beetje uit de buurt. Heb net eventjes echt gemeten en kom dan op 267-268 RPM uit, gevoed met 12Vdc:

Dus qua toerental zou het wel moeten kunnen.

PA3HFU, is er een manier om in contact te komen? Ik zie uw email adres niet bij uw persoonlijke gegevens staan.

Om hier geen privé-gegevens te hoeven plaatsen zal ik de motor straks even kort in 'Vraag & Aanbod' plaatsen; als u dan op de advertentie reageert, kunnen we rechtstreeks contact hebben zonder privé-gegevens op een openbaar forum te hoeven plaatsen.

[Edit: en voor alle duidelijkheid en volledigheid, dit zijn dus wel degelijk motoren met koolborstels en niet brushless! Net als de motor in de Walmart-link overigens.]

[Bericht gewijzigd door nonius op (11%)]

Dat is een link naar je winkelwagentje, dus ik krijg alleen maar mijn eigen dingen die daar nog in zitten te zien.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (50%)]

Op zondag 4 oktober 2026 16:21:39 schreef Ledlover:
Dat is een link naar je winkelwagentje, dus ik krijg alleen maar mijn eigen dingen die daar nog in zitten te zien.

https://nl.aliexpress.com/item/1005009937366677.html?spm=a2g0o.cart.0.…

Die snelheid is overigens wel afhankelijk van

• de voedingsspanning
  • de leeftijd/slijtage van de lagers en tandwielkast
  • de mechanische belasting

en vast ook nog wel van een aantal andere zaken, dus niet bijster constant...

Dat roept de vraag op: hoe constant dient het toerental te zijn?...

Uiteindelijk let niets OP om een servo-gestuurd systeem te bouwen, met een tacho-opnemer en PID-regellus om het toerental op de fractie van een RPM constant te houden onder variërende belasting en bij variërende temperatuur, luchtdruk, luchtvochtigheid en maanstand.

Of PLL-locken met DCF of een NTP-timeserver? <evil grin & knipoog naar de thread van Revado's schoolklokken>

Of de moeite en kosten in verhouding gaan staan tot het beoogde resultaat? Ik betwijfel het. Maar ik weet heel weinig van orgels.

Wordt de kip aan het spit van je electrische grill ook minder goed gaar omdat het toerental van het spit niet op een fractie van een Hz constant is?

Wat ik me wel afvraag: wordt deze methode van tremulant (met electrische motor) ook door andere orgelbouwers gebruikt, of is dit een eigen idee van OP? In het eerste geval zijn er precedenten en voorbeelden om te volgen, in het laatste geval begeeft OP zich op onontgonnen terrein, met alle risico's en noodzaak van experimenteren en optimaliseren vandien.

Vandaag was ik even druk met een theaterorgelconcert, vanmorgen gestemd en wat gerepareerd, de tremulanten bijgesteld ( :) ) en vanmiddag het concert.

Ik denk dat ik de juiste motor met vetraginsbakje heb liggen.
Ooit een partij gekocht uit medische apparaten.
Zeer hoogwaardig, en stil en zeker sterk genoeg.
Ik heb er onder andere een in gebruik voor de aansturing van een vibrafoon ( impellers in de bekers die draaien) en daar hoor je die niet draaien.
Motor maakt 227 toeren bij 24 volt en is uitstekend te regelen met de spanning.

Eventueel uittesten geen bezwaar.
Ik heb er nog 2 liggen dus een mag er weg.

PM maar eventueel.

Die motoren draaien zo'n 3000 T/M, bij 15/1 kom je dus op 200 T/M uit bij 24VDC. Maar zo'n motor mag meer dan 24VDC hebben, je kunt de spanning rustig een volt of 4 verhogen zonder schade.

Dat kan zeker.
En met een tandriempje en 2 riemschijfjes in in iets verschillende diameter ( zie voorbeeld) kan je het toerental makkelijk verhogen en de motor langzamer laten draaien.
Die motor is sterk genoeg.
De 2e as waar het exentriek op komt kan dan misschien ook een klein vliegwieltje op als dat het stabieler maakt.
De genoemde vibrafoon zitten meerder van deze tandriemen in, die zijn absoluut stil.

https://www.conrad.nl/nl/p/aluminium-tandriemschijf-reely-boordiameter…

Op maandag 5 oktober 2026 07:38:20 schreef revado:
En met een tandriempje en 2 riemschijfjes in in iets verschillende diameter ( zie voorbeeld) kan je het toerental makkelijk verhogen en de motor langzamer laten draaien.

Dat had ik een aantal posten terug ook al geopperd, daar kun je alle kanten mee op en is ook erg stil.

Het ene moment heb je niets, het andere word je overstelpt met aanbieidingen van motoren :)

Heb OP ook gemaild, ik zet de verzending nog even op 'hold' tot ik uitsluitsel heb of OP de motor nog steeds wilt.

En inderdaad, zelf zou ik voor een snaaraandrijvingssysteem kiezen - stil en eenvoudig in elke overbrengingsverhouding te maken die je wenst. Had ik ook al eerder gepost, net als Lambiek en mogelijk anderen.