BTW. Ik heb nog een scoop 20 MHZ met probes, delayed sweep en InCircuit component tester. Een Backman Industrial 9020.

Doe maar een bod zou ik zeggen.:):)

GR Richard.

PS Hij staat wel in Noord-Holland in de buurt van Amsterdam.

@Amateur19: hou oud is die scoop ???

Op 31 juli 2005 18:54:31 schreef Mr Soldeer:
als ie van een beetje overspanning al doorfikt ... ze maken een scoop die anders oersterk is, maar de voedingstrafo fikt door bij kleine overspanning (nuja,15V ong)

Offtopic:

Ik zeg niet dat het bij die scoop zo is, alleen dat de mogelijkheid bestaat.

De meeste trafo's worden (krap) berekend op een bepaald vermogen bij een bepaalde netspanning en frequentie.
Kom je daar dan maar iets boven, dan raakt de kern in verzadiging en gaat de trafo zelf vermogen dissiperen (= warm worden).

Ik heb regelmatig Amerikaanse versterkers (ook de topmerken! ) moeten voorzien van nieuwe, op Europese specs gemaakte transformatoren.
Die daar worden berekend op 60 Hz, wat al een kleinere kern oplevert.
Daarbij gevoegd de netspanning verhoging van 220 naar 230 en zelfs hoger was voor vele trafo's teveel.

Dat heeft dus weinig te maken met de op zich kleine spanningsverhoging, maar alles met de reserve die in het ontwerp zit ingebouwd.
Dat verzadigingsverschijnsel is tamelijk progressief, er kan tot 225 V niets aan de hand zijn terwijl bij 226 V de kern reeds begint te brommen.

Hij is niet van mijzelf maar ik dacht iets van <10 Jr.
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=Scoop9020.jpg

GR Richard

Op 31 juli 2005 20:08:59 schreef KT88:
Dat verzadigingsverschijnsel is tamelijk progressief, er kan tot 225 V niets aan de hand zijn terwijl bij 226 V de kern reeds begint te brommen.

Het brommen van een transformator heeft niets met kernverzadiging van doen. Het punt waarop de kern verzadigd is slechts één punt (twee, de negatieve meegeteld) in het hele magnetische traject van de magnetisatie curve. De effecten van kernoversturing verlopen zeer geleidelijk. Het is niet zo dat van het één op het andere moment de kern overstuurt raakt.

Het starten van het brommen, hetzij de kern, hetzij de wikkelingen heeft alles te maken met het moment dat de krachten, veroorzaakt door het magnetisch veld en/of de stroom, dusdanig groot worden dat de krachten die de onderdelen op zijn plaats moeten houden overwonnen worden.
Dit heeft dus niets met kernverzadiging van doen.

Een van de versterkers die dit probleem vertoonden, een JBL-Urei 2 x 500 watt eindtrap, speelde best tot 225V op de variac.
Vanaf 226 V begonnnen de 2 trafo's te brommen en tegen de 230V klapten de primaire zekering a 5 amp. eruit.
Ik meen toch te begrijpen dat dat door verzadiging kwam?
Na vervanging door correct berekende 50 Hz trafo's met 230V primaire was dit probleem verholpen.

Dat het verschijnsel niet abrubt is in die zin dat het gelijk over en uit is, ben ik wel eens, maar de marge was in dit geval klein.

Idem dito met een bepaald model Mark Levinson versterker dat met de originele trafo niet eens op de markt is gekomen, ik heb de eerste zending van plm. 20 stuks allemaal van nieuwe trafo's voorzien :-)
Nadien had men bij Madrigal wat ruimerere trafo's geplaatst. Dit is wel ca. 10 jaar terug.
Pikant detail: ook hier lag de grens zowat bij 225V.

Als je snel bent kun je hier nog aan meebieden:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=12960&it…

Edit: jammer hij is verkocht voor 106,- euro, geen slechte koop voor een nieuwe oscilloscoop :-P

Hiervan kun je dus leren ebay en andere sites, goed in de gaten te houden.

[Bericht gewijzigd door Xenobinol op ]

Het gaat eigenlijk niet om (kern)verzadiging maar om (kern)oversturing. Kernverzadiging is het punt waar alle magnetische domijnen gericht zijn en de permeabiliteit gelijk is geworden aan dat van lucht. En dat is hier nog niet het geval.

Ik was nieuwschierig geworden hoe trafo's gedimensioneerd zijn. Gemeten aan een oude jaren 70 versterker trafo.
Een hoop metingen gedaan vanaf 10 tot 270 Vrms. magnetisatiestroom en onbelast verliesvermogen gemeten.
Het scoopplaatje is één van de metingen, hier bij 230 V.

http://home.hetnet.nl/~f-alf/images/trafoverlies.gif

De magnetiseringsstroom en het verliesvermogen verloopt redelijk vloeiend. Als de trafo, zoals je beschrijft, bij een kleine spanningsverhoging een dusdanige stroom opneemt dat een 5 A zekering eruit vliegt, is die kern echt over het randje gedimensioneerd. Zeer ongebruikelijk.

@amateur19
effe de manual opgoogelen - of weet iem em toevallig staan :D

Op 31 juli 2005 22:26:19 schreef Xenobinol:
Als je snel bent kun je hier nog aan meebieden:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=12960&it…

Edit: jammer hij is verkocht voor 106,- euro, geen slechte koop voor een nieuwe oscilloscoop :-P

Hiervan kun je dus leren ebay en andere sites, goed in de gaten te houden.

hmm Daaaaammmm, was gaan werken - mja, 2 late...

wat denk je hier van
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=9712&am…

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op ]

hmm, effe oude topic oprakelen, maar tis te onozel om een niewe te maken hiervoor

weet iemand toevallig wat de bandbreetdte is van een PM3253 scoop, kweet zo eentje te koop voor 50 euro

meet google, kom ik er nie, en phillips maaiel levert binnen de 3 jaar geen info op, en later waarsch ook nie

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op ]