Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 27 juli 2005 09:29:54 schreef Hugo Welther:
Ouder!
Aan mijn TEK465 zijn in 1975 door TEK modificaties doorgevoerd.
Het schemablad van die modificaties (zit in het manual) is gedateerd 24 april 1974.
Dus toch wel hè, goed spul maakte ze toen dus 
Zelf heb ik een tek 2235 en die is volgens mij al uit 1985 en ook nog steeds in perfecte staat.
Er zit een ongeloofelijke hoeveelheid licht in de pijp, meer dan dat ik ooit bij een andere analoge scoop heb gezien.
Zelfs op de hoogste sweepsnelheid, krijg je nog steeds een duidelijk zichtbare trace.
Hoe zit dat eigenlijk bij de Tek 465?
Wat mij verder opvalt is dat sommige scoops wel voor de eeuwigheid gemaakt lijken te zijn, enkele jaren terug repareerde ik een PM3219 (ex natlab exemplaar), en belde met pemstar/fluke voor een copy van de service manual.
De beste man aan de telefoon wist mij te vertellen dat deze scoop al minstens 15 jaar out of service was 
Om die reden mocht ik het laatste exemplaar van de service documentatie wel gratis hebben 
Het bleek dat er een draadje van een van de draaiknoppen los zat, was afgebroken vlak achter de soldeerlas.
Voor de rest werkt deze 50MHz analog storage scoop nog geweldig, en deze heeft zelfs een DC/DC converter aan boord en je kan dus het geheel met 12Vdc voeden.
Laatst heb ik enkel even de condensatoren moeten vervangen want deze waren uitgedroogd.
Zo zie je maar dat deze oude apparatuur nog geweldig functioneert met een klein beetje onderhoud.
Heb zelf 4 Tek scoops
2 x 454, 1 x 475 en 1 x 475A.
Allemaal nog perfect in orde. De helderheid van de beeldbuizen is inderdaad verbluffend na al die jaren. Ook de schakelaars en potmeters zijn nog prima in orde. Die dingen kostten toen natuurlijk ook een heleboel .....
Het licht in mijn TEKs'is zelfs op de hoogste sweepsnelheid perfect.
Enige nadeel - eigenlijk is het ook een voordeel - is dat de transistoren in voetjes zitten i.p.v. op de printen gesoldeerd. Had laatst een storing en dit was dus wat oxidatie in een transistorvoetje in het chopper gedeelte.
Nagenoeg alle onderdelen zijn nog verkrijgbaar in de USA. Wel wat kostbaar soms.
De nuvistor die in sommige types zit wordt wat moeilijker.
@fzwart
Heb je schakelaar van de ingangsverzwakker wel eens bekeken. Mooie walsschakelaar met goudenlamellen en goudcontacten, ook op de print.
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Ik heb hier een Tek 485 staan van 1973. 350 MHz bij 50 ohm input risetime 1nS en 250 MHz bij 1Mohm input Risetime 1,4 nS
Ik wil niet weten wat die toen gekost heeft. 
GR Richard
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 27 juli 2005 16:20:19 schreef Amateur19:
Ik heb hier een Tek 485 staan van 1973. 350 MHz bij 50 ohm input risetime 1nS en 250 MHz bij 1Mohm input Risetime 1,4 nSIk wil niet weten wat die toen gekost heeft.
GR Richard
Volgens mij was de Tek 485 in die tijd de eerste "portable" oscilloscoop met zo'n bandbreedte, de rest moest je transporteren op een meetkarretje 
Op 30 juli 2005 01:31:10 schreef KT88(in andere topic - maarja):
[...]
Hee.......geen interesse meer in de Hitachi?
Fijn dat ik dat ook even hoor......
...
hee w8 effe...
@KT88 - die hitachi staat in het lijstje met kanshebbers...
specs: 2 kanaals 20MHz, analooge scoop met 1 probe, accu en draagtas met gebruikssporen
ong 10 jaar oud
het enige probleem is dat je zo ver woont - ik zou de scoop die ik koop werken willen zien alvorens ik centjes laat rollen
- dus effe 500 km rijden voor een scoop van 100 euri... - tenzei je een andere truck kunt opdissen
verder had ik nog een andere 2kanaals 20 MHz analoge scoop met 2 probes, handboek, draagtas voor 150 euro, maar deze was al verkocht... :5 - waarom zetten ze die advertentie dan nog online !!!
ook heb ik nog deze scoop op het aag: Hung Chang 2kanaal 20Mhz analoge scoop met 1 probe, hanboek en draagtas - zo goed als nieuw !!! 8jaar oud - weg wegens overschakelen op type met meer bandbreedte
wat denk je van die laatste - iemand ervaring met dat merk ???
Xenobinol
Op 30 juli 2005 10:26:22 schreef Mr Soldeer:
Hung Chang 2kanaal 20Mhz analoge scoop met 1 probe, hanboek en draagtas - zo goed als nieuw !!! 8jaar oud - weg wegens overschakelen op type met meer bandbreedtewat denk je van die laatste - iemand ervaring met dat merk ???
De laatste twee low-budget modellen van philips (meen 20 en 40MHz), zijn eigenlijk gewoon hung Chang scoops.
Hung Chang maakte exact dezelfde modellen maar dan niet in de bekende philips kleuren.
dus die Hung Chang is eigenlijk een phillips scoop ontwerp, maar zonder "phillips" erop...
wat bedoel je met dat eerste, de laatste 2 phillips scoops die op de markt kwamen??? --> is een hung Chang, door phillips gemaakt ofzo
ze "stelen" dus elkaars ontwerpen ??? - leuk 
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
ik heb er ook eentje te koop
een Combiscope van Fluke. Kan zowel analoog als digitaal meten. 60MHz bandbreedte en 2 kanalen. 100 Megasample. diep geheugen ( 40k punten ).
alle instelling afleesbaar op LCD scherm naast beeldbuis, cursorcontrole, automatische metingen van spanning en tijd.
ongeveer 10 jaar oud. Kostte nieuw boven de 3500 euro. mag weg voor deftig bod. ( en nee 500 euro is niet genoeg )
Op 30 juli 2005 10:26:22 schreef Mr Soldeer:
het enige probleem is dat je zo ver woont - ik zou de scoop die ik koop werken willen zien alvorens ik centjes laat rollen- dus effe 500 km rijden voor een scoop van 100 euri... - tenzei je een andere truck kunt opdissen...
Ik doe niet in trucks, wel in CX-en 
Ik heb geen oplossing voor dit dillemma, ik ga hem ook niet even langsbrengen op een regenachtige zondagnamiddag......
Maar goed, zoals ik al zei, haast heeft het niet en ik moet er niet per se vanaf.
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Op 30 juli 2005 14:33:14 schreef free_electron:
ik heb er ook eentje te koopeen Combiscope van Fluke. Kan zowel analoog als digitaal meten. 60MHz bandbreedte en 2 kanalen. 100 Megasample. diep geheugen ( 40k punten ).
alle instelling afleesbaar op LCD scherm naast beeldbuis, cursorcontrole, automatische metingen van spanning en tijd.ongeveer 10 jaar oud. Kostte nieuw boven de 3500 euro. mag weg voor deftig bod. ( en nee 500 euro is niet genoeg )
525,- 
maar is dit niet die philips die je op een site had staan met dat lijstje van te verkopen spullen?
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
hehe. ja. maar 525 is ook nie genoeg 
ik denk dat ik hem maar zal houden.
der staat er zo ene op ebay. met gebarsten frontpaneel , krassen op display , inktvlekken. tis een wrak en ze vragen er nog meer voor dan ik.
@ Mr. Soldeer: iets dichterbij:
Aangeboden: Oscilloscoop Philips PM 3055
Oscilloscoop Philips PM3055,2-kanaals,bandbreedte 60 MHz,met digitale uitlezing van de instellingen ,met gebruikssporen,in perfecte staat van werking.Wordt geleverd met1 omschakelbare probe 1/1 en10/1 .Zelf af te halen,Vlaams-Brabant(Belgie)
cs01
Prijs: € 250
Datum: woensdag 06-07-2005 20:26
Staat bij vraag en aanbod hier op CO.
Xenobinol
Op 30 juli 2005 14:25:47 schreef Mr Soldeer:
dus die Hung Chang is eigenlijk een phillips scoop ontwerp, maar zonder "phillips" erop...wat bedoel je met dat eerste, de laatste 2 phillips scoops die op de markt kwamen??? --> is een hung Chang, door phillips gemaakt ofzo
ze "stelen" dus elkaars ontwerpen ??? - leuk
Hung Chang ontwerpt en maakt die scoops, philips kocht ze daar en lieten hun naam erop zetten (het was ook maar een budget lijn).
Zo werkt dat voor heel veel soorten apparatuur.
Op 30 juli 2005 14:33:14 schreef free_electron:
ik heb er ook eentje te koopeen Combiscope van Fluke. Kan zowel analoog als digitaal meten. 60MHz bandbreedte en 2 kanalen. 100 Megasample. diep geheugen ( 40k punten ).
alle instelling afleesbaar op LCD scherm naast beeldbuis, cursorcontrole, automatische metingen van spanning en tijd.ongeveer 10 jaar oud. Kostte nieuw boven de 3500 euro. mag weg voor deftig bod. ( en nee 500 euro is niet genoeg )
hmm, valt beetje buiten m'n budget - zie je, student -> vakantiejob -> vedient 1500 eur in 2 maanden, en daar moet ik dan een jaar electroen, dus als ik 1000 eur aan een scoop besteeds - zie je - jammer, vast een mooie scoop 
Op 30 juli 2005 17:59:07 schreef KT88:
@ Mr. Soldeer: iets dichterbij: [...]
Staat bij vraag en aanbod hier op CO.
weet het, staat ook op ebay (of marktplaats of die andere dingetje...) - mooi ding, maar prijs kan nog net - gebruikssporen, wat moet je daar onder vertaan...
interesant dat Phillips Hung Chang gedoe... gebeurd ook bij eetwaren, m'n ma komt het vaak tegen in de boekhouding... maar dat is vast offtopic haha
die Hung Chang zie ik wel zitten. probe(s) bijkopen en kan weg
is het beter dat je met 2 gelijke probes werkt, of maakt dat nie uit (mjah, de signalen die erdoor gaan zijn eigenlijk toch anders)
[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op ]
Op 30 juli 2005 18:23:58 schreef Mr Soldeer:gebruikssporen, wat moet je daar onder vertaan...
Krasjes, vlekjes.....
Alles wat gebruikt is vertoont gebruikssporen, het hangt van de gebruiker af hoe erg.
Gebroken kasten, gebarsten of ontbrekende knoppen vallen daar niet meer onder in mijn beleving.
Mooi voorbeeld daarvan: de Rohde & Schwarz scoop van Flip Zwart in het topic "je mooiste meetapparatuur". 
is het beter dat je met 2 gelijke probes werkt, of maakt dat nie uit (mjah, de signalen die erdoor gaan zijn eigenlijk toch anders)
Zou geen probleem moeten zijn, ik gebruik ook allerlei verschillende probes door elkaar.
Belangrijk is wel dat ze afgeregeld worden, er zit een klein trimmertje in de probe die bij 1:10 afgeregeld wordt op goede blokgolfweergave zonder under- of overshoot.
De meeste scoops hebben een naar buiten uitgevoerd testpunt daarvoor.
krijg nou wat
juist mail gekregen
"tektronix 465 100MHZ 2 kanalen te koop.
200 Euro met 2 probes."
leuk, heel scherpe prijs vind ik !!! en dat is 15km van hier
- beter nog, ik passeer er dagelijks voor m'n vacantiejob
Op 30 juli 2005 18:34:21 schreef Mr Soldeer:
200 Euro met 2 probes."
Helahola, da's zeker een messcherpe prijs zeg!
Meteen aanpakken die boel, niet laten lopen!
jah, heel zeker
kan iem eens snel als de bliksem mijn aan het "boek" van die scoop helpen
- google lijkt hier in slow motion te gaan van de spanning (ja spanning, gelukkig zit ik op isolerende stoel of het was stroom
)
iem die em (manual) toevallig weet staan 
die tek465 is zowat de meest bekende scoop die er is zeker?
PS, heb die mens die em verkoop direct Co aangeraden 
Freddy
Hompage: https://meettechniek.info
Op 30 juli 2005 18:32:20 schreef KT88:
...Zou geen probleem moeten zijn, ik gebruik ook allerlei verschillende probes door elkaar...
Er zijn meer dingen die mis kunnen gaan. Bijvoorbeeld looptijdverschillen bij verschillende probekabellengtes.
In zo'n geval kun je een extra faseverschil meten tussen twee signalen die er in werkelijkheid niet is.
Hier vind je zeker een manual van deze TEK.
Heb wat geduld met deze site, lage bandbreedte!
MvgEat
bedank zeg
- over lage bandbreedte gesproken 
krijg nou wat, alles van de 465 gaat nie, page not found 
Xenobinol
Op 30 juli 2005 18:34:21 schreef Mr Soldeer:
krijg nou watjuist mail gekregen
200 Euro met 2 probes."leuk, heel scherpe prijs vind ik !!! en dat is 15km van hier
- beter nog, ik passeer er dagelijks voor m'n vacantiejob
tjalala tjalala
2b continued
Probeer nog even wat af te dingen, 200 eurie is best nog wel een hoop geld voor zo'n oud beestje.
wat bedoelje met oud beestje 10/15/20/25/30/40/50/60/100/200 jaar
...
edit is 30 jaartjes oud - hmmm
heb ondertussen de manual van de eigenaar ontvagne