Leuk @Henry!
Er is geen regel als we het over tijd hebben.
Het gaat:
1 om de LOL
2 de techniek (kijken wat er gebakken word!)
3 je bent van de straat en kan dus geen stoute dingetjes doen!
(BV geen bommetjes plaatsen!)

@grotedikken doe jij ook mee?
Het is wel niet op een frequentie waar het op mag,
Maar och het hoeft ook geen 100Watt te zijn.
Gewoon een open dipooltje en een paar mW - AM.
Dan zal ik je hier wel kunnen horen!
In België luisteren er trouwens ook (2)luister amateurs.

Rob007.

Op 29 juli 2005 21:50:32 schreef rob007:
Het is wel niet op een frequentie waar het op mag....

Owww.....now you've done it...! :-7
Ik moet je nageven, lef heb je wel Rob!

Het is wel niet op een frequentie waar het op mag,
Maar och het hoeft ook geen 100Watt te zijn.
Gewoon een open dipooltje en een paar mW - AM.

Doet GD niet, misschien doen een paar kratjes Chimay wonderen ...

MvgEat ;)

Op 29 juli 2005 20:06:38 schreef Mr Soldeer:
[...]

dit is iets voor tweakers.net :D

Nee, zeker niet. Het is een interessant gegeven hoe electronica en een relatie kunnen samengaan. Een bediende op de personeelsdienst zal niet zo gauw 's nachts opstaan om een probleem met de verlofbriefjes op te lossen, maar bij electronici is het heel gewoon.
Misschien moet iemand er maar een topic over openen.

Op 29 juli 2005 19:49:01 schreef Bertrix:
[...]

En wat ivm met Powerline injection? hoe moet je dat peilen(vooral met bovengrondse kabels)

Lach maar niet, Power line communication wordt DE
uitdaging van de volgende jaren. Er zit enorme druk achter van de Europese commissie. Ze denken op die manier achtergebleven gebieden van internet te voorzien. Ook voor indoor kun je een gans netwerk opbouwen zonder extra bekabeling. Wifi is gewogen en te licht bevonden voor televisieoverdracht. Jammer natuurlijk voor de zendamateurs, het achtergrond storingsniveau in de band 2-35 MHz zal spectaculair stijgen. En het zullen geen localiseerbare storingsbronnen zijn, het zal van overal en nergens komen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

Eigenlijk wordt power-line communication al op grote schaal toegepast.
In tele-distributienetwerken.

De distributieversterkers, line-extenders en aanverwante apparatuur worden via dezelfde kabel gevoed en voorzien van breedband signaal.

IN de apparatuur wordt vervolgens het signaal van de 60V wisselspanning gescheiden d.m.v. filters.

(klaag nu niet dat 60V geen netspanning is; het principe is voor de netspanning hetzelfde.)

Op 29 juli 2005 22:57:02 schreef grotedikken:
...Jammer natuurlijk voor de zendamateurs, het achtergrond storingsniveau in de band 2-35 MHz zal spectaculair stijgen. En het zullen geen localiseerbare storingsbronnen zijn, het zal van overal en nergens komen.

jah, zo doen de geleider in de muren van de woonkamer dienst als zendantenne :( - over storing gesproken dan :(

Soldeer, heb je nog steeds behoefte aan een scoop ?
Misschien ben je geïnteresseerd in een PM3208 (Philps, +20 jaar oud) ?

[offtopic]ja, ik zoek nog steeds een scoop, maar +20jaar oud - hmm, wel beetje heel oud vind ik. ga effe wat googelen op die scoop.. maar ik vrees dat ik een jongere generatie prefereer...[/offtopic]

Jammer natuurlijk voor de zendamateurs, het achtergrond storingsniveau in de band 2-35 MHz zal spectaculair stijgen.

Dat hoor ik wel vaker rond plannen voor internet over het electriciteitsnet en dergelijke.

Ik vraag me af of het in nederland zo erg zal zijn, hier liggen vrijwel alle kabels naar woonhuizen onder de grond. Qua uitstraling zou dat niet veel erger moeten zijn dat de DSL signalen die door de telefoonkabels razen - alleen in een wat hogere frequentieband.

De grootste problemen met storing zijn komen denk ik uit amerikaanse situaties, waar buiten de steden veel powerlines gewoon open aan masten hangen.

Op 29 juli 2005 23:26:34 schreef Mr Soldeer:
[offtopic]ja, ik zoek nog steeds een scoop, maar +20jaar oud - hmm, wel beetje heel oud vind ik. ga effe wat googelen op die scoop.. maar ik vrees dat ik een jongere generatie prefereer...[/offtopic]

Hee.......geen interesse meer in de Hitachi?
Fijn dat ik dat ook even hoor...... :-P

Op 29 juli 2005 23:04:47 schreef Wim P.:
Eigenlijk wordt power-line communication al op grote schaal toegepast.
In tele-distributienetwerken.

De distributieversterkers, line-extenders en aanverwante apparatuur worden via dezelfde kabel gevoed en voorzien van breedband signaal.

IN de apparatuur wordt vervolgens het signaal van de 60V wisselspanning gescheiden d.m.v. filters.

(klaag nu niet dat 60V geen netspanning is; het principe is voor de netspanning hetzelfde.)

Jaja, en peren zijn uitgezakte appels.
Op wat voor kabels wordt dit soort zaken getransporteerd?

Op 30 juli 2005 12:54:22 schreef Wim P.:
Coaxiale kabels.

Ja, dat wilde ik je toch zelf laten zeggen.
Coax is natuurlijk een gans ander verhaal.
Coax is asymetrisch en afgeschermd terwijl netkabels dat niet zijn. Coaxen worden netjes afgesloten met hun eigen immpedantie, netkabels hebben een volstrekt onvoorspelbaar gedrag. Er staan grote verbruikers op. Dus de signalen die erop geplaatst worden moeten veeeel groter zijn.
In de woning,met name de verlichtingsscircuits worden de draden uiteengetrokken en vormen grote lussen, (antennes).

Wat er met de draden ook gebeurt, hoogfrequente signalen sijpelen zowat overal door.

Daarop is het principe gebaseerd.

Op 30 juli 2005 01:31:10 schreef KT88:
[...]
Hee.......geen interesse meer in de Hitachi?
Fijn dat ik dat ook even hoor...... :-P

zie topic waar we reeds gestart waren ...

Op 29 juli 2005 21:53:16 schreef KT88:
[...]
Owww.....now you've done it...! :-7
Ik moet je nageven, lef heb je wel Rob!

Nee, zeker niet. Tis niet omdat ik vind dat absolute noobs zich eerst wat basis eigen moeten maken vooraleer met het grotere werk te beginnen omdat zenden nu eenmaal risicos inhoudt dat ik daarom een moraalridder ben. Alhoewel ik Rob in den beginne enkele malen de boom in gejaagd heb ben ik hem zeer gaan waarderen .

Op 30 juli 2005 14:01:16 schreef Wim P.:
Wat er met de draden ook gebeurt, hoogfrequente signalen sijpelen zowat overal door.

Daarop is het principe gebaseerd.

Dat begrijp ik niet

Zelfs met foutief afgesloten uitgangen, of met onderbroken verbindingen komen hoogfrequente signalen, mits enige verzwakking, nog door.

Een defecte transistor houdt het hoogfrequente signaal niet helemaal tegen.
(met verontschuldigingen voor de late reactie; ik was even een interventie aan het doen.)

[Bericht gewijzigd door Wim P. op ]

@rd

Ik vind de versterker teveel rotzooi produceren en niet efficient genoeg bij 200mW, ik ga een andere maken.

dus ook nog steeds niet tevreden, zie ik.
ik blijf ook bezig met de laatste tor, misschien eens driver en dan de eind tor proberen
bdw
je pi filter
http://nixan.tk/co/pi7mhz.jpg

Op 31 juli 2005 21:26:02 schreef olibollie:
@rd
[...]
dus ook nog steeds niet tevreden, zie ik.
ik blijf ook bezig met de laatste tor, misschien eens driver en dan de eind tor proberen
bdw
je pi filter
[afbeelding]

Ah! Je hebt mijn edit gelezen. Heel goed want die versterker gaf bij de minste misaanpassing een soort breedbandruis af.

Ik heb dit gedrag van een BD tor eerder gezien, in een RC-zender voor een boot die ik vroeger had.

Zo blijven we experimenteren! Daar is toch om te doen? Bij mij tenminste wel!

Zo vond ik, tussen mijn rommel, nog een mooi tunerblik afkomstig uit de kabel(radio/tv) techniek. Loopt van 1MHz-500MHz. Daar ga ik eens een mooie (maar simpele) spectrumanalyzer van maken. Géén overbodige luxe als je met dit soort dingen bezig bent.

Dat pi-filter is voor ongeveer 6,8 MHz, die van mij voor ongeveer 7,5 MHz. Misschien is die van jouw beter omdat de 'eind-piek' van het filter in de band valt.

@Wim P. en Grotedikken:
De firma Devolo heeft voor rond de 110 Euro een Ethernet to powerline 'bridge'. Het is bedoeld voor de thuismarkt, op het werk heb ik er wat experimenten mee gedaan en de resultaten vallen mij erg mee: Met behulp van de installatie tekening had ik twee punten bepaald die qua afstand de meeste lengte hadden ca 350 meter. Op deze punten heb de bridge aangesloten en had nog steeds een overdrachtssnelheid van 5 Mbit (dus geen byte!) per seconde.
Echter een KWh uurmeter is een niet te nemen vesting voor dit systeem!

MvgEat

De hebbedingetjes zijn ons wel bekend.

Zo blijven we experimenteren! Daar is toch om te doen? Bij mij tenminste wel!

presies hier dito, alleen het wordt zo een bende op je buro:)
edit:
pll is van de baan, had met vcap een bereik van 20k, dat is dus iets te weinig (osc te stabiel?)

[Bericht gewijzigd door olibollie op ]

Op 31 juli 2005 21:56:10 schreef Wim P.:
De hebbedingetjes zijn ons wel bekend.

Oh, maar dan hebben we niets gezegd ;)

@olibollie:
Prachtig toch die zooi en de vrouwen maar brommen ... :)
Hows ze PLL??? (ok, edit gzien!)

MvgEat

Zo vond ik, tussen mijn rommel, nog een mooi tunerblik afkomstig uit de kabel(radio/tv) techniek. Loopt van 1MHz-500MHz. Daar ga ik eens een mooie (maar simpele) spectrumanalyzer van maken. Géén overbodige luxe als je met dit soort dingen bezig bent.

je gaat dus zoiets maken :)
http://www.home.zonnet.nl/laar60/438.htm