Het wikkeldraad is er
Ik zou proberen of ik het morgen op de post kan krijgen. Ik weet niet zeker of ik het dan red want ik moet ook nog werken dus.
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Mooi dan zal het draad nu wel onderweg zijn deze kant op 
Ik ben net weer ff bezig geweest met mijn audio vttc.
Maar nu moet er spontaan weer een salontafel gelakt worden van de basin.
Mischien vanaaf wel een first audio light.
Tot zover ben ik nu gekomen :
Audio trafo
voeding gelijkgericht en afgevlakt met 5 uf heb er nog 5 staan als het te weinig mocht blijken.
Nieuwe wikkeling op de filament trafo mooie dikke vette kabel met iets meer voltage kan nu zelfs boven de max spanning komen.
1 variac voor de filament trafo te regelen
1 variac om de power op de vttc te regelen
Nu alleen nog de boel aan elkaar hangen en dan is ie klaar voor de test..
Sparks
Nou de boel is aan elkaar gehangen..
Maar ik krijg er geen audio modulatie uit....
Het enige wat ik heb kunnen realiseren is een geweldig dikke 50hz brom op 720khz.
Daarna ging 1 van mijn caps kort en rookte de gelijkrichtbrug op..
Einde oefening voorlopig 
Hey sparks, de gewone 1n4007 kan 1kV op 1A verweken, als je er daar een paar van in serie en parallel hangt kun je er een prima brug van maken op die spanningen.
Wel eventjes een ctje en een spoeltje er achter want HF terug er in vind ie niet zo leuk.
Sparks
@ sine
Dat werkt inderdaad prima met die 1n4007 heb wat zooi leeg gerooft en een gelijkrichter gebouwt.
Maar met de mot caps in plaats van die andere grijze caps werkt het prima.
Ik kon nu op de autoradio voor de deur een bass beat ontwaren in de brom.
Verder niks om naar huis te schrijven nog wat gekloot met de grid caps en weerstand.
Had op een gegeven moment een drie meter lange antenne wie helemaal blauw stond.
En op het ritme van de muziek wat meer en minder uitstraling.
Nah een groffe aanpassing van de grid cap van 1 cap naar 6 caps.
Had ik een irritant piepende en fluitende autoradio:P
Maar mijn primaire was niet helemaal opgewassen tegen dat gepruts dus die is nu dood 
Nah ja een goeie reden om maar eens een primaire bij mijn grote sgtc te sleutelen.
ZOW IK BEN T ZAT
heb alles aangesloten met als gevolg dat de condensator scheinbaar niet oplaad of verkeerde groote heeft
ik krijg maar een licht gezoem en dat bij als t goed is 15 nF
met 8 wijnflessen was t nog erger 
heb t volgende gedaan
heb 22 condensatoren met de opdruk : WIMA FKP1 0.015 1250- 600~ in serie gedaan
bij reichelt stond er bij dat t 15 nF was
klopt toch eigenlijk niet volgens mij dan 
Weetje wel zeker dat je alles goed aangesloten hebt ?
Als je 22 condensatoren van 15 nF in serie zet hou je nog maar 0.68 nF over. Dit is waarschijnlijk veel te weinig voor je coil en nst. Maar omdat het met de wijnflessen ook niet werkt heb je waarschijnlijk je sparkgap te ver los staan of iets fout aangesloten.
edit: oeps typ/denkfout verbeterd
WTF
0.15 nf ? dus 0.00015 F
dan klópt de reichelt webshop niet
HELLLUP
ik wil een mmc van 18 nF +-
de condensatoren kunnen 600 ~ hebben per stuk
ik wil een mmc die 13200 volt kan hebben = 22 condensatoren
hoeveel nf F uF oid moet 1 cap hebben
[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]
Sorry ze zijn wel 15 nF. Er moest 0.015 uF staan inplaats van nF. Maar je houdt dan alsnog maar 0.68 nF over.
Beter is het om 2 keer 11 condensatoren in serie te zetten en die 2 strengen van 11 parralel maar dan heb je alsnog maar 2.72 nF.
edit:
las net je edit. Als je de condensatoren binnen hun maxium waarden laat draaien dan heb je zeer veel condensatoren nodig. Stel je neemt condensatoren van 150 nF en 600 volt. Je zet er 22 in serie dan hou je nog 6.81 nF over. Dan moet je daar dus 3 strengen van parralel zetten voor 20.43 nF.
Waarschijnlijk kun je wel met minder condensatoren in serie weg. Ik weet niet hoe goed die wima fkp1 condensatoren er tegen kunnen maar als je de cde caps neemt wie fry, zaq en ik ook hebben dan kun je wegkomen met iets meer als 1 cap per kv. Ik geloof dat je een 8 kv nst had. Als je dan 10 cde caps haalt van 150 nf en die in serie zet heb je een mmc van 15 nf wie perfect is voor je nst.
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Komt mooi uit.
22 caps in serie en dat 22 keer parallel. Geeft 15,0 nF. 484 caps nodig, das wel veel...
Jorrit, bedankt voor het draad, het is binnen !
@fry.
Mooi dat je het draad ontvangen hebt. Er zit 1 kilo extra op maar daar zul je vast wel niets op tegen hebben 
vandaag mijn nieuwe primaire afgemaakt. Hier een brakke foto ervan. (ouders hebben digicam mee)
Sparks
Das balen electrogek... nog maar een paar caps halen dan?
Mwah voor zo'n brakke foto lijkt het er aardig strak uit te zien jorrit
Maar we zijn ook niet anders meer van je gewend 
Owjah m'n draad is ook binnen en de print en de feriet kern
Mijn dank is zeer groot Jorrit 
Ik ben vanaaf aan het opruimen geweest
De vttc gedemonteerd en opgeruimt
De sg tank cap leeggegoten de bierflesjes alleen.
de wijnflessen zijn nog gevuld want die zijn ook nog goed en met die alu folie erom is dat een stuk schoner en makkelijker in gebruik.
Maar nu we het toch over caps hebben.....
Ik wil graag 40 cde caps hebben
En ik dacht dat Jorrit ook nog caps moest hebben?
En Fry? jij ook?
Electrogek in ieder geval...
Dus nu is de hamvraag wie kan/wil die dingen bestellen.
Het financiele gedeelt komen we wel uit hoeft dus niks voorgeschoten te worden zeg maar
Ik zou erg blij zijn als iemand dat zou kunnen regelen...
Bij voorbaat ernstig veel dank
ArjanEmm
Wat een vette rol draad is dat Jorrit ! Het leek me al wat veel. Ik kan voorlopig nog wel wat secondaires gaan wikkelen 
Ik heb nog wel caps nodig. Ik heb er nog 30 en moet er nog 50 bij hebben om de oude mmc van de grote tesla te vervangen. Upgrade van 20kv dc/45 nF naar 28kv dc/54nF (bijna 3 keer zoveel Joules !!). Maar dat wordt een herfst project. Zo ellendig dat het aantal caps kwadratisch toeneemt met het verhogen van de spanning 
Een vriend van mij gaat ze over een paar maanden bestellen deze keer. Hij wil ook de btw terug vragen maar dan moet het wel een onopvallend factuurtje blijven
Dus ik kan julie helaas niet helpen.
Ik dacht dat jij ze ook al eerder besteld had Sparks ?
Bij een eigen bedrijf is trouwens het btwnr: sofinr.B01.
Volgens mij kraait er geeb haan naar als dat btwnr. niet blijkt te bestaan, maar goed dat is eigen risico
Die caps heb ik ook besteld terwijl mijn prive bedrijf een jaar niet meer bestond.
Ik ben weer met mijn SSTC aan het klooien geweest. Hij draait nu op 150 V en geeft 10 cm streamers. Alle componenten blijven koud. Ik moet alleen wat meer hoogspannings elco's vinden om de voeding tot 340V uptegraden.
Het vreemde is dat hoe groter de toroid, hoe langer de streamers worden. Ik had altijd begrepen dat dit bij sstc niet opging. CW had ik ook altijd problemen met het springen naar hogere resonantie modi. Maar ik draai nu op 10% duty cycle en nu werkt het perfect.
Zal binnen kort wat pics schieten.
als we toch caps bestellen 
hoe duur
levertijd
en kan iemand doorsturen naar duitsland (daar ben ik nog steeds
)
ArjanEmm
groter
De sstc op 200V. De lange dunne streamertjes zijn iets van 15 cm. Ik moet echt mijn buro eens gaan opruimen voordat ik de spanning verder opvoer. Alle multimeters ed slaan volledig ophol in de nabijheid van het ding en ik begin me ook zorgen te maken voor de andere projectjes die er nog rondslingeren 
Electrogek, ongeveer 150 euro voor 50 stuks. Jij zou er nu tien nodig hebben voor een 15 nF Cap. Bij mij hielt die het prima uit op een 12kV 100ma trafo in mij kleine tesla.
@fry
ziet er goed uit die sstc van je 
Wat voor een fets gebruik je op dit moment en wat voor een driver ?
Je haalt nu ongeveer dezelfde vonken als mij maar ik zat toen op 90 volt dc. Hoger kreeg ik mijn variac niet omdat hij het gewoon niet aankon. (coil trok meer als 10 A bij 90 volt en de variac is berekend op 2.5 A) Toen ik alleen mijn sstc rechstreeks op het lichtnet inplugde resulteerde dat in een 16 A zekering wie er aan ging en 2 kapotte fets in m`n h-brug.
Ik krijg deze week weer 8 fets binnen dus dan ga ik weer verder experimenteren.
@sparks.
Ben benieuwd wanneer jouw sstc vonken gaat geven
Het printje functioneerd bij mij in ieder geval goed 
edit:
Ik zit er over te denken om er nog 22 caps bij te kopen maar zeker weet ik het nog niet.
ArjanEmm
Deze fets, 400V, 10A, 0,55 Ohm.
De driver is ongeveer dit . Ik gebruik enkele ucc's en andere CT/GDT's. De pulsdriver gebruik ik ook niet, mijn functie generator doet dat 
Als ik hem constant laat draaien wordt alles warm, de driver ic's , fets en de variac. Die ucc's hebben een enable/disable pin. Daar zet ik met een fuctiegenerator een blokgolf signaal op van ±100Hz met een duty van 10%. De sstc staat dan dus 90% van de tijd uit. Streamers lijken er zelfs langer van teworden alleen wat minder intens. Zo kom ik ook weg met een 4A variac zonder problemen. Het enige nadeel is dat de sstc veel meer nare herrie maakt, 100 hz in dit geval.
OMG das wel aardig duur dan kan ik nog beter 22 grotere bij reichelt halen (duurste is 1.24 euro)
omg ik neem alles terug want bij reichelt is 150 nF t grootste en daarvan heb ik er 40 nodig ( a 1.24€)
waar kan je de condensatoren bestellen ?
[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]
k jongnes vandaag is me dag
4 microgolftrafo's voor 3 euro (de chef was niet in t huis
)
1 vd microgolftrafo's was heel groot en heeft HEEL veel aansluitingen 
mischien dat iemand er uit komt 
Heb gisteravond buiten getest met een hoop toeschouwers erbij en het was vreselijk.
Had van te voren gezegd dat er toch wel vonken van 1,5 meter te zien zouden zijn, kwam ik nog niet eens tot een meter!!!!!!
Met mijn nieuwe topload was het nog erger 30 a 40 centimeter.
Maw ben goed af gegaan.
FF een vraagje voor de deskundigen hier, Ik had de hele handel midden in een weiland staan en toen gewacht tot het donker was ondertussen was alles lekker beslagen door vocht.
Zou dat een reden kunnen zijn van de slechte prestatie??
Mijn neefje had er de aardpin geslagen daar ben ik niet bij geweest dus dat zou ook nog niet helemaal lekker kunnen zijn.
Voor de gene die ook van plan zijn midden in een weiland te testen denk aan een lamp!!!!!!!!
En nog heel iets anders, gaan we nog eens bij elkaar komen voor een nederlandse testhalon?????
dat laatste lijkt me een tof iedee xD
ik heb problemen met me MOTs
als ik 2 in serie doe is de output beter gooi ik er dan nog 1 of 2 bij word t weer slechter 
ik heb secundaires in serie en primaires parrallel klopt toch ?
ArjanEmm
Jammer dat het zo tegenviel Zaq. Hoe letterlijk is dat midden op een weiland ? Heb je daarvoor een lang verlengsnoer gebruikt ? Indat geval kan de spanning flink inzakken. Aangezien E=0,5CV2 neemt het aantal joule per bang snel af als de spanning lager wordt.
Vochtige lucht en condens op de coil lijken me ook niet bevordelijk voor de streamer lengte idd.
Het duurt nogwel even voor mijn grote spoel weer werkt. Maar dan lijkt die teslathon me nogsteeds een geweldig iedee.
Electrogek. De MOT's moeten ook juist gefaseerd zijn. Als je er dus een verkeerdom tussen zet gaat de uitgangsspanning juist weer omlaag.
Als je batterijen in serie zet doe je ze ook niet om en om als je begrijpt wat ik bedoel.
En kijk alsjeblieft uit !
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
@zaq.
Ik heb het ook gehad met mijn tc toen ik hem buiten neerzette werkte hij toch een stuk slechter als binnen. De condens op je tc is volgens mij ook niet echt vonk bevoderend en een slechte aarde ook niet. Test hem anders eerst is buiten je huis een keer savonds als je alles goed hebt afgesteld dan weet je in ieder geval of je coil nog goed werkt met je nieuwe toroid.
@electrogek.
Je moet ook nog op de fase letten. Als je primair een fase verkeerd hebt staan dan werkt deze inderdaad tegen. Wat een makkelijke manier is om te testen of je de fase goed hebt is:
Zet alle mots secondair in serie en hang hier je multimeter aan. Zet primair op de mots ongeveer 6 volt wisselspanning.
Als je de fase's goed hebt moet je secondair ongeveer 200 volt wisselspanning meten. Je kunt eerst gewoon met 2 mots beginnen en kijken of je dan iets rond de 100 volt hebt. Dan een derde erbij aan moet je rond de 150 zitten als de fase goed is en 50 als je de fase fout hebt en dan de 4de erbij aan.
Succes ermee 
De caps zijn trouwens te bestellen bij rell maar dat moet wel door iemand gedaan worden met een btw nummer of creditcard meen ik.
Die teslathon lijkt mij trouwens ook nog steeds een goed idee. Misschien slim om te wachten tot electrogek zijn grote coil draait en mijn nieuwe draait en die van fry en ook de grote van spraks