Mijn bijna 40 jaar oude Bocama/Lafayette LA-224B (buizen)versterker heeft de geest gegeven. Ik ben een volkomen leek, maar kon zien dat (minstens) 1 buis, een Hitachi ("94 - 6BQ5" ??), was geknapt; ook de zekering was doorgebrand.
Intussen (bij Harry Sacksioni voor € 42) een "matched 4tet" Sovtek EL84's gekocht, alle oude 6BQ5's vervangen en een verse 5 Amp zekering ingezet, maar helaas: ploink ! zekering meteen weer doorgebrand...
Hoe nu in vredesnaam verder ? Iemand suggesties en/of adressen ??

Waar woon je? Beetje in de buurt van Zoetermeer.
Dan ben je welkom, om dit mooie apparaat weer proberen te herstellen.

Schema heb ik eventueel wel voor je, als je het zelf wilt doen.

Hugo, bedankt voor je aanbod.
Een schema zal helaas abacadabra voor me zijn, gezien mijn totale onkunde (nog afgezien van gebrek aan apparatuur: buizentesters e.d.??).
Ik woon in A'dam; zijn er oplossingen dichterbij? Of moet (geluids)honger rauwe bonen Zoet(er/meer) maken?

De buizentester is het laatste wat je nodig hebt.
Eerder een goede universeel meter met AC en DC spanning en stroom meting.

Eventuele onderdelen heb ik nog liggen voor deze versterker. o.a. een komplete trafo set.

Als eerste simpele test zonder meetapparatuur kan je eens alle buizen verwijderen, en hem weer aan zetten. Springt de zekering dan nog door, is de voedingstrafo overleden.
Zo niet, gelijkrichter terug plaatsen (GZ34). Springt de zekering dan door zit het in het HSP voedingscircuit (300V DC).
Zorg voor een voorraadje zekeringen.

Amsterdam/Zoetermeer is niet zo ver.

Deze versterker staat bekend om zijn slechte papier-in-olie condensatoren.
Vervangen van *alle* signaalcondensatoren is eis nr. 1.
Vervanging van de voedingselco's kan ook heel nuttig zijn.
Verder, als je toch bezig bent, is er een respectabel aantal tweaks mogelijk die deze versterker op een heel hoog plan kunnen brengen, de trafo's zijn nl. van uitstekende kwaliteit (ik heb er zelf een triodeversterker mee gemaakt, deze was oa. te beluisteren op DIY Audio 2005 in Zutphen).

Mocht je niet bij Hugo terechtkunnen (of willen ), ik woon in Huizen (bij Hilversum) en ben ook bereid om deze versterker aan te pakken :-)

KT88, dank voor je reactie.
Alle signaalcondensatoren en voedingselco's(?) vervangen?
Respectabel aantal tweaks(?) tot triodeversterker?
Klinkt allemaal erg ingrijpend! Is dat niet heel erg langdurig (en duur)? En moet daarna dan ook de rest van de installatie op de schop? Of valt het wel mee?

Dat hangt er vanaf.
Ga je overal AuriCaps inzetten en BlackGates voor de voeding wordt het kostbaar.

De EL84's in triode is een kwestie van wat weerstanden, dus dat valt wel mee.

Maar doet ie het ondertussen alweer?

Nee Hugo, hij staat me -moet ik bekennen- nog steeds zwijgend en verwijtend aan te staren op de eettafel..
En muziek/radio krijgen we hier dus al weken ook alleen via de pc etc te horen.
Gewoon op z´n minst weer goed aan de praat krijgen, daarmee zou ik al tevreden zijn!

Je bent bij mij of KT88 welkom met die versterker.

Op 31 juli 2005 13:29:44 schreef HarmH:
Alle signaalcondensatoren en voedingselco's(?) vervangen?

Yep. Die gaan na verloop van tijd (elektrisch) lekken, en de elco's verliezen hun capaciteit door uitdroging.
Lekkende koppelcondensatoren veroorzaken een afwijking van de instelling van de buizen, met name de eindbuizen gaan dan teveel stroom trekken en zijn dan spoedig overleden.

Respectabel aantal tweaks(?) tot triodeversterker?
Klinkt allemaal erg ingrijpend! Is dat niet heel erg langdurig (en duur)? En moet daarna dan ook de rest van de installatie op de schop? Of valt het wel mee?

Met respectabel aantal tweaks bedoel ik inderdaad wijzigingen in de schakeling, andere (duurdere! ) onderdelen enz.
Dat kan qua tijd en geld inderdaad aardig oplopen :-)
Triodeschakeling van de EL84s kan, maar denk er wel aan dat het afgegeven vermogen dan minder dan de helft bedraagt van wat het nu is.
Wat ik bedoelde is de trafo's gebruiken in een nieuwe versterker, zoals ik bijv. gedaan heb met 6BX7 dubbeltriodes in push pull.

De rest van de installatie hoeft niet op de schop, waarom zou dat nodig zijn?

Vervangen van de koppelCs en de voedingselco's, nazien van de schakeling en testen van de buizen is niet zo'n enorm karwei hoor, het is gelukkig geen uitgebreide versterker.
Het hoeft ook niet duur te zijn als je uitgaat van de "standaard" kwaliteit onderdelen.
Die heb ik voldoende in voorraad, en Hugo neem ik aan ook wel.

Wat ik bedoelde is de trafo's gebruiken in een nieuwe versterker, zoals ik bijv. gedaan heb met 6BX7 dubbeltriodes in push pull.

Dat noem ik geen tweaken meer, maar kompleet re-designen.

6BX7 Geen verkeerd buisje, heb nog een set Bocama UGT's.
Voorlopig staat iets op stapel naar dit ontwerp.
http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/9U13-EL843.JPG

Ik liep zomaar tegen twee stuks Unitran 9U13 aan.http://welther.nl/hugo/smilies/music.gif

Op 31 juli 2005 19:11:30 schreef Hugo Welther:
6BX7 Geen verkeerd buisje, heb nog een set Bocama UGT's.

Da's mooi, laat maar even weten of je interesse hebt in mijn ontwerpje. Volgens vele luisteraars tijdens DIY audio 2005 klonk het goed ;-)

Voorlopig staat iets op stapel naar dit ontwerp.
[[url=http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/9U13-EL843.JPG]afbeelding][/url]

Waar komt dat vandaan?
Meteen gaat het kriebelen: een driver stage tussen fasedraaier en eindtrap voor 2 EL84s die niet eens in triode staan? Bang voor roosterstroom?

Ik liep zomaar tegen twee stuks Unitran 9U13 aan.[afbeelding]

Some people have all the luck..... :-)
Mooie trafo!

Da's mooi, laat maar even weten of je interesse hebt in mijn ontwerpje. Volgens vele luisteraars tijdens DIY audio 2005 klonk het goed

Laat maar komen. Altijd intressant om eens te bekijken.
Staan op het net ook een paar ontwerpjes met de 6BX7 PPP.

Waar komt dat vandaan?
Meteen gaat het kriebelen: een driver stage tussen fasedraaier en eindtrap voor 2 EL84s die niet eens in triode staan? Bang voor roosterstroom?

Komt uit een RE van 1959 of daaromtrend.
Is een door Unitran gemaakt ontwerp ter intro bij de 9U13.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Heren, heren !!
Dank voor deze wetenswaardigheden.

Maar mijn versterker, daar moet ik toch wel 'ns wat mee.
KT88's aanbod -uit Huizen- komt mij het beste uit, nu ik in Amsterdam woon (en in de Bijlmer werk).
Hoe pak ik dat nu verder aan?

Stuur een mailtje naar KT88, zie zijn profiel voor het mailadres.
Hij heeft even wat computerproblemen, begrijp ik uit een ander topic. http://www.circuitsonline.net/forum/view/24108
Maar hij zal zeker antwoorden als dat mogelijk is.

Ik ben inmiddels weer online.
Harm, je kunt me mail sturen, adres staat in mijn profiel.
Een weekend-dag is het handigste voor mij.

Hallo en goedendag allemaal.

Ik heb me zojuist aangemeld om aan dit prettige onderwerp mee te doen. Ik had namelijk nooit verwacht dat ik ooit eens iets concreets over de Bocama LA-224B op het internet zou vinden! Maar nu dan toch.

Ik luister al vele jaren met veel genoegen naar mijn Bocamatje (ooit gekregen van een vriend - goeie gast :-)) via een paar Leak Sandwich speakers van 1970 of zo.

Hij doet het nog prima (heb wel een aparte pu-voorversterker, want de eigen pu-ingang ruist als een bos populieren), maar ik zie wel degelijk wat in het beter maken en voorkomen van ellende die nog zou kunnen gaan komen. Dus ik hou me zeer aanbevolen om in ieder geval met het schema en alle benodigde C's aan de slag te kunnen - ben zelf handig genoeg.

Gaarne zou ik daarover iets af willen spreken!

groeten en bvd

Het schema kan ik je zondermeer aan helpen.
Zie je mailbox.

Condensatoren/elko's vervangen, hangt er vanaf wat je er aan uit wilt geven. BlackGates en AuriCaps zijn kostbaar.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

dank voor de snelle respons!

Ondanks het beperkte aantal C's komt een AuriCaps boodschappenlijstje neer op een paar weken rijst met uien eten...

Bestaat er ook een merk van "minder goede" C's, die zonder meer door de beugel kunnen? Ik ben altijd wat huiverig om zo maar wat C's uit de bak bij Uw Lokale Electronicaboer** :-) te halen, als het om audiotoepassingen gaat. Of is dat onterecht?

(**sowieso een crime, want meestal gaan de standaardwaarden die ze hebben niet verder dan 300 volt oid, en voor buizenspul moet je soms echt meer hebben)

Ik ben zelf nogal te spreken van ERO MK1813 axiale condensatoren. Verkrijgbaar bij Farnell.

Voor de elko's zijn Philips/BC-components geen verkeerde.

Als koppel-C's zijn de bekende gele Philips blokjes uit de jaren 80 heel geschikt (dus NIET de mosterdjes, da's nog een verhaal apart).

Ook goede resultaten met Siemens MKP-tjes die je zo nu en dan wel in de dump kan vinden.
Zijn blauwe rechthoekige C's met zwarte opdruk.

Voor elco's : BHC, Philips long life series en de diverse 105 graden Panasonic series.

Kijk voor Philips LL eens op www.machmat.com, nog redelijk betaalbaar.

Voor de rest: toonregeling overbruggen, bedrading fatsoeneren, vooral de 16/8 ohm schakelaar verwijderen, doorsolderen van alle buisvoeten (soldeer kristalliseert uit door 40+ jaren warmte).
Weerstanden fasedraaier controleren op verloop, de bovenste 5 % kleiner nemen dan de onderste.

RIAA trap ruisen? Probeer dan eens nieuwe buisjes en check de anodeweerstanden, die trap is muisstil als-ie goed is.

bedankt, hier kan ik zeker wat mee!

de 16/8 Ohm schakelaar had ik ooit al uit het circuit verwijderd, vreselijk onding...
ik heb in de loop der jaren alleen nieuwe EL84's geplaatst, na de werkzaamheden zal ik de overige ook eens aan een kritisch onderzoek onderwerpen.

aan de slag en ik hou jullie op de hoogte...

Zo! De Lafayette/Bocama is weer volop aan de praat, dankzij (dank, dank) een ingrijpende operatie in KT88's hospitaal: o.a. voedingstrafo, gelijkrichter, elco en enige condensatoren vervangen.
Alleen stinkt hij eenmaal opgewarmd nog flink naar teer!!
Erfenis van de oude trafo denk ik. Maar trekt dat tzt gewoon wel weg? Of moet ik toch eea weer uit elkaar schroeven en alsnog proberen schoon te maken (met? wasbenzine?)?
En dan nog: welke zekering was ook weer het beste?
Bij Radio Rotor tref ik bijv. in de categorie "snel" 2 & 3,15 & 4 A, en bij "traag" 2 & 2,5 & 3,15 & 4 A.

ik gebruik koppel c's van audyn en nog een heleboel oudere die ik hier heb liggen.
die van audyn zijn goed en niet zo duur.

Dank, Beertje_01.
Maar "koppel c's", wat zijn dàt nou weer? Zekeringen?
Mijn 2e (3e) vraag ging nl. over het aan te schaffen type glaszekeringen: snel/traag? hoeveel Amp. ??