thnx Rd12tf,

dat is ook het plan wel maar loop nog steeds stiekem in mijn hoofd met het maken van een xtal gestuurde 1 kanaals KG ontvanger. Gelukkig begin ik het te snappen...

Als die filters niet op de geluids kaart zouden zitten dan zou er een filter op de uitgang van het buisje komen waar nu dus die C zit voor de output en dan gevolgd door een detector.

/edit

stiekem krijg ik het idee dat het ontvangers virus ook wat de kop op steekt

[Bericht gewijzigd door Tedde op ]

Wederom juist, eventueel een filter + versterker + filter + ... + detector.

/edit
Ja, ontvangers bouwen is inderdaad erg verslavend!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

een 1 kanaals ontvanger is wat dom lijkt me, overweeg een pll!

Op 18 augustus 2005 21:42:20 schreef Bertrix:

Nou ik zal je zeggen dat ik die PLL van freddo laatst ook noemde hè en ik zat te denken van ja dat kan ook prima als oscillator aan de EF95 komen te hangen! Maar ik heb nog geen kaas gegeten (is dat in BE ook een uitdrukking?) van ontvangers dus begin makkelijk :) Voor 6400 ofzo ;)

@ Rd12tf,

filter + versterker + filter + ... + detector.

Dan neem ik aan dat die twee filters identiek zijn? Wat is hte grote voordeel van nog een keer versterken er daarna weer filteren met eenzelfde filter want het signaal is toch al de IF na 1 keer filteren of geeft dat meer nauwkeurigheid etc?

Hoe meer filters hoe stijler de flanken

Op 18 augustus 2005 21:42:20 schreef Bertrix:

Pll geeft meer 'spurious', 'birdies' en andere storende elementen net als (betaalbare) DDS.

Qua eenvoud en spectrale reinheid kan niets op tegen een goede Xtal oscillator of ambachtelijk gemaakte VFO.

ja maar het gebruiksgemak, je tikt op een keypad in 6.321KHz en enkele seconden later is het zover!

Op 18 augustus 2005 21:45:46 schreef ripkip:
[...]

Nou ik zal je zeggen dat ik die PLL van freddo laatst ook noemde hè en ik zat te denken van ja dat kan ook prima als oscillator aan de EF95 komen te hangen! Maar ik heb nog geen kaas gegeten (is dat in BE ook een uitdrukking?) van ontvangers dus begin makkelijk :) Voor 6400 ofzo ;)

@ Rd12tf,
[...]
Dan neem ik aan dat die twee filters identiek zijn? Wat is hte grote voordeel van nog een keer versterken er daarna weer filteren met eenzelfde filter want het signaal is toch al de IF na 1 keer filteren of geeft dat meer nauwkeurigheid etc?

Zie opmerking Bertrix, steilere flanken, meer selectie door smallere bandbreedte.

Op 18 augustus 2005 21:48:27 schreef Bertrix:
ja maar het gebruiksgemak, je tikt op een keypad in 6.321KHz en enkele seconden later is het zover!

Met een xtal osc. heb je dat niet zo nee, maar een VFO kan je combineren met een frequentie teller en kan je op tientallen hertz of beter nauwkeurig afstemmen. Een eenvoudige PLL *niet*, meestal stapjes van 1 kHz!

http://www.radio-electronics.com/info/receivers/superhet/s_het02.gif

Mn handen beginnen te jeuken om eens wat te gaan rommelen hiermee, en het leuke is dat je het net zoals zendertjes in stappen kan opbouwen! Nu nog even een buisvoetje regelen en dan zal ik eens ook wat gaan rommelen met ontvangers.

http://www.radio-electronics.com/info/receivers/superhet/superhet.php

@Esoterist

thnx! Ik vind het altijd fijn om meerdere schema's te hebben met hetzelfde doel. Hou me namelijk niet altijd aan 1 schema maar vind combineren + experimenteren leuker :)

Op 18 augustus 2005 21:51:22 schreef Rd12tf:
[...]

Met een xtal osc. heb je dat niet zo nee, maar een VFO kan je combineren met een frequentie teller en kan je op tientallen hertz of beter nauwkeurig afstemmen. Een eenvoudige PLL *niet*, meestal stapjes van 1 kHz!

100Hz is best haalbaar, maar meer dan dat is redelijk nutteloos

Op 18 augustus 2005 23:24:48 schreef Bertrix:
[...]

100Hz is best haalbaar, maar meer dan dat is redelijk nutteloos

Ach als er geluid uit komt vind ik het al heel wat hahahaha ik heb nog geen ervaring met ontvangers maar ik heb in dit topic al erg veel bij geleerd! Echt leuk :) :)

Als je DRM wilt ontvangen lijkt het me ook mogelijk om een bestaande ontvanger tamelijk eenvoudig te modificeren. Als de ontvanger ssb-capable is, zou het eigenlijk alleen nodig zijn de bandbreedte van middenfrequent en audio wat te vergroten. Het DRM signaal kun je dan zo uit de audio-out in je geluidskaart sturen, demodulatie gebeurd verder op de PC.

Ik zie allerlei schemaatjes langskomen, maar klinkt bovenstaande onmogelijk?

Op 18 augustus 2005 23:53:39 schreef Ben_:
Als je DRM wilt ontvangen lijkt het me ook mogelijk om een bestaande ontvanger tamelijk eenvoudig te modificeren. Als de ontvanger ssb-capable is, zou het eigenlijk alleen nodig zijn de bandbreedte van middenfrequent en audio wat te vergroten. Het DRM signaal kun je dan zo uit de audio-out in je geluidskaart sturen, demodulatie gebeurd verder op de PC.

Ik zie allerlei schemaatjes langskomen, maar klinkt bovenstaande onmogelijk?

Ik heb eens bij een download van de DREAM DRM Software 2 programmatjes bijgekregen die blijkbaar geschikt zijn om
een normaal signaal naar 12 KHz te decoderen.
Het gaat om SD Radio en DSP IF.
Echter gebeurd er bij tot op heden niets als ik deze programma's gebruik.
Wie weet waar deze programma's voor zijn en hoe ik ze moet gebruiken?

Groetjes
Alexander Roos

Direct aansluiten zonder modificatie zal niet gaan denk ik, daarvoor is de bandbreedte van zowel middenfrequent als audio op een normale ssb ontvanger te klein.

De 'truc' zal hem erin zitten een aantal khz 'naast' het te ontvangen DRM station af te stemmen, en dit signaal door zowel MF als audio te loodsen.

@Ben_
Er zijn printjes in de handel, een soort converter die 455 kHz omzetten in 12 kHz. Er zit dan ook een kristal/resonator in van 467 kHz.

Deze moet wel *voor* het smalle filter aangesloten worden omdat de bandbreedte van een DRM signaal maar liefst 20 kHz is.

@Roosradio
Bedoel je dit?
http://www.sdradio.org/
Dit is een complete am, ssb en fm detector geheel in software uitgevoerd, voor optimaal gebruik heb je echter een mengtrap in je ontvanger nodig welke een I (In phase, 0 graden faze gedraaid) en een Q (Quadrature, 90 graden faze gedraaid) signaal afgeeft op laagfrequent.

DSP IF is er ook een en er volstaat een enkelvoudig middenfrequent signaal van ~13 kHz.
http://www.detomasi.it/en/project.html

Beiden hebben weinig met DRM van doen.

Mischien een rare vraag,
maar waarom de combinatie transistoren en buis ?
je kunt toch gewoon het hele ding met een buis maken
of het hele ding met twee torren.
het schematje van mijn QRP tranceiver (zonder het zend gedeelte zal het ook prima doen.

Waarom een (dure) buis? een dual-gate mosfet kan het ook

Elektuur had enkele artikelen over DRM een klein half jaartje geleden

Op 19 augustus 2005 21:15:05 schreef Bertrix:
Waarom een (dure) buis? een dual-gate mosfet kan het ook

Als je nog nooit iets met buizen hebt gedaan is dat gewoon leerzaam.
De prijs van deze buis (EF95) is ongeveer ~3-4,5 Euro.

Je moet er wel aan kunnen geraken, ik ken geen enkele eboer die buizen verkoopt