ik heb hier een bosch vaatwas welke plots niks meer doet.
vaatwas opengedaan , schakelaar krijgt spanning en geeft deze nog door aan de electronische sturing . is er iemand die iets meer weet betreft veiligheden waarom er niks meer gebeurt. als het electronisch gedeelte stuk zou zijn , is dit zelf nog te repareren en of bij vervanging duur ? zou deze dus liever zelf repareren , maar heb geen schema. vandaar mijn oproep hier om hopelijk een bruikbare tip te kunnen krijgen (of schema) type SGI5606
Mvg Luc
ben ik mee begonnen , niks te zien kwa verbrande onderdelen ofzo , wat is het meest voor de hand liggend in deze gevallen , herstellen / nieuw ?
Mvg Luc
hmm van zo'n dingen wordt het snell een nieuwe hoor
als je aan een schema kan komen met referentiespanningen, zeker niet laten eens beetje te meten (je hebt nie veel te verliezen he)
)
ah ja geen schema kzie et nu
kijk ook eens naar de onderzijde of er geen slechte contacten zijn - controleer elcos (gezwolle, verkleurd ??)
[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op ]
De volgende punten al nagezien?
Filterzeefje in de wateraanvoer dicht met kalk, afvoerfilter, afvoerslang verstopt.
9 van 10 is het zo iets.
Resetprocedure gevolgd? Deze staat waarschijnlijk wel in het instructieboekje. Is voor elke machine anders.
kleine info toevoegen , maschine was aan het wassen toen de uitval is gebeurd. kon ik zien aan het niet afgepompte water en de vaat die (nog) niet volledig proper was.
als ik de vaatwas inschakelde zag ik steeds een cijfer oplichten , nu niks meer. dacht eerst aan interne zekering maar de spanning kwam tot aan de schakelaar en deze geeft de net spannning door aan de sturingseenheid.
enige wat ik niet weet is door beveiligingen dat de maschine niks meer doet en het misschien een kleine kans zou zijn dat de sturing niet defekt zou zijn.
Mvg Luc
zelfs de vermelde webpagina kan ik niet vinden (staat achteraan op het boekje)
http://www.bosh-hausgeraete.de/
olibollie
Er bestaan geen problemen, alleen uitdagingen.
heeft een bosch niet net als een miele een reset functie? kan je zien of ie weer in de foutcode schiet. is meestal een combinatie van knoppen indrukken en dan aanzetten
Op 3 juli 2005 00:38:26 schreef marder:
zelfs de vermelde webpagina kan ik niet vinden (staat achteraan op het boekje)
http://www.bosh-hausgeraete.de/
Je bent de "c" vergeten in bosch
http://www.bosch-hausgeraete.de/de/start/index.php
Deze is handiger
http://www.bosch.nl/content/language1/html/index.htm
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Meet eens of je 'stuurstroom' op de besturingsprint hebt.
Deze zal ergens tussen de 5...24 volt DC zijn.
Als deze niet aanwezig is, controleer dan het voedingsdeel op de print.
bedankt reeds voor de tips , na verdere controle blijkt de transfo op de stuurprint defekt te zijn , een klein printmodel , 9v 1,9VA , een vervanger zou kunnen zijn van het merk EREA met nr E109TR2 of E109TR3 , weet iemand waar er op maandag electronincawinkels open zijn in oostvlaanderen ? (of desnoods verder)
Mvg Luc
Bosch vaatwas werkt terug .
na metingen bleek mijn transfo op de stuurprint defekt te zijn. kon op dat moment niet weten of de stuurprint verder ok was maar het geluk stond me bij want gisteren heb ik een nieuwe transfo gesoldeerd en daarmee was alles terug 100% ok. iedereen die reageerde bedankt voor eventuele tips.
Mvg Luc
dag Luc,
wellicht heb je alles al terug gemonteerd, maar moest er iemand anders in hetzelfde geval deze thread nog lezen is het misschien interessant om weten dat water in de bodemplaat van de vaatwas (tgv een lek) ervoor kan zorgen dat de vaatwas niet meer werkt, al zal dan meestal de afvoerpomp wel draaien en gaan er toch nog lichtjes branden.
Op Bosch-vaatwassers zou ik aanraden als je de module toch gedemonteerd hebt om het relais van de verwarming (zit op de print) eens opnieuw te solderen. Ik heb er al af en toe gehad waarbij een pinnetje loskomt.
Dus als je vaatwasser op een dag niet meer warmt weet je waar gezocht.
inderdaad , alles terug gemonteerd , maar tijdens de controle heb ik de print heel goed bekeken en ja ook naar de kleine bijna onzichtbare ringetjes die voorkomen bij een slecht soldeer kontakt en niks gezien wat niet ok was.
ik had namelijk geen lek maar gewoon uitval van de machine, dus in de richting wat je verteld hoef ik me (niet direkt hoop ik) geen zorgen te maken.
Mvg Luc
Marder,
Ik weet niet of jou probleem al is opgelost maar ik heb hetzelfde voor gehad met mn bosch vaatwas.
Midden in z'n programma sloeg hij af.
Er was gewoon een stuurIC uit elkaar gespat. Er zaten twee dezelfde stuur ic's op( type vergeten). Het smd-type vond ik nergens maar wel die met gewone pootjes. Dan maar met draadjes gewerkt.
Nu gaat hij al twee jaar terug. 
Een probleem dat ik nu heb : Soms warmt hij niet of onvoldoende. Dus bij vettige waat blijft er van die witte smurrie achter. Ik denk dat het thermstaat niet goed werkt. Ik zou die eens willen uitmeten maar vind deze niet.
Weet er iemand deze zitten??
Bij de meeste Bosch- vaatwassers zit deze onderaan en kan men het verwarmingselement zien . Bij mijn vaatwas zie je het verwarmingselement niet. Ik denk dat die ergens onder de inox moet zitten. Het thermostaat vind ik helemaal niet.
Sweet Winter Smile
A long answer is not short!
Op 19 augustus 2005 11:38:02 schreef Mitch64s:
Een probleem dat ik nu heb : Soms warmt hij niet of onvoldoende. Dus bij vettige waat blijft er van die witte smurrie achter. Ik denk dat het thermstaat niet goed werkt. Ik zou die eens willen uitmeten maar vind deze niet.
Weet er iemand deze zitten??
Bij de meeste Bosch- vaatwassers zit deze onderaan en kan men het verwarmingselement zien . Bij mijn vaatwas zie je het verwarmingselement niet. Ik denk dat die ergens onder de inox moet zitten. Het thermostaat vind ik helemaal niet.
Kijk eens in de vaatwasser, je kunt daar gemakkelijk zien waar de stroom aansluiting aan de onderkant vh element zit. Daar komen de spiralen nl. weer samen...
De thermostaat moet ergens tegen de onderkant van de behuizing zitten. Vaak zit dit geschroefd o.i.d.
Proberen...
Bedankt voor de tip.
Het verwarmingselement van dit type vaatwas is niet zichtbaar. Ik weet niet hoe ik er aan kom.Bij de meeste zie je het zo zitten, bij deze niet.
Wees blij dat je je element niet ziet, want bij de machines waar je hem wel ziet, daar wil je tupperware nogal een smelten als je hem in het onderste rek zet.
Ik zou denken dat het aan de rechterzijkant zit (als je ervoor staat). Maar heb je nu je programmator al eens losgemaakt? Die lijkt een beetje op een sandwich (2 printen), die moet je "openvouwen" (een paar plastic haakjes losmaken) en dan eens kijken aan die relais. Je hebt veel meer kans dat het daaraan ligt dan aan een haperende thermostaat.
Bedankt,
Ik heb de relais bijgesoldeerd en het probleem is opgelost.
Wel raar, want ik zie niet veel aan de solderingen hoor.
Al veel losgekomen lassen gezien aan transfo's van televisies (die waren heel duidelijk te zien) maar hier zag ik (bijna) niets.
Hij draait al 4 dagen goed warm , dus probleem opgelost.
nog eens bedankt. 
Capt501
http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
Ik begrijp het probleem niet.
Ik doe ook nooit de afwas.
Vrijdag komt de poetshulp die lost het probleem vanzelf op.
Zie je wel 
De meeste klanten bellen pas als de vaatwas niet meer warmt (en dan realiseren ze zich dat de afwas al een tijdje minder proper was) en dan zie je echt wel het zwart kringetje rond de relais-aansluiting. Maar het komt vaak voor (zeker in tv's) dat je met het blote oog een slecht contact niet kan waarnemen.