[off topic]
of je bouwt er een audioeindversterker mee.
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Renes-EF95-Festplatten-Amp…
Buisjes worden onbetaalbaar als de "high end boys" dit weer "ontdekken"
[on topic]
torren doen het werk inderdaad goed, maar buizen zijn vele malen leuker. met buizen rommelen hoeft niet duur te zijn, BV. ik heb nu 2 stereo buizenradio's te koop voor E 10 per stuk. zit dus een mooie 2x 3w stereo versterker in.
speakers moeten 800 ohm impedantie hebben, anders moet je de uitgangstrafo's vervangen.
als je je ogen goed open houd kan je ook nog wel eens wat gratis krijgen hier en daar.
EDIT: radio's verkocht
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
@Ben_
Er zijn printjes in de handel, een soort converter die 455 kHz omzetten in 12 kHz. Er zit dan ook een kristal/resonator in van 467 kHz.Deze moet wel *voor* het smalle filter aangesloten worden omdat de bandbreedte van een DRM signaal maar liefst 20 kHz is.
Ah, dat doet inderdaad wel zo'n beetje wat ik in gedachten had ja. Voordeel van zo'n printje voor de middenfrequent is dat het ook gaat werken bij radio's die van zichzelf alleen AM demoduleren.
Op 19 augustus 2005 21:33:07 schreef Rd12tf:
[...]Als je nog nooit iets met buizen hebt gedaan is dat gewoon leerzaam.
De prijs van deze buis (EF95) is ongeveer ~3-4,5 Euro.
Zo is het maar net, heb hem voor ik meen 3 euro gekocht op een beurs en hij ligt te wachten tot er wat mee gedaan wordt haha dus ik ga hem in een ontvangertje gebruiken. Of een DRM of een kortegolf superhet aangezien ik door dit topic toch heel veel wijzer geworden ben over het verwerkings princiepe daarvan.
:)
Op 20 augustus 2005 14:50:01 schreef Bertrix:
nog een nadeel van buizen: je kunt er niet aan rekenen.
Nee maar de EF95 als mixer doet niet onder voor een NE612

Op 20 augustus 2005 14:50:01 schreef Bertrix:
nog een nadeel van buizen: je kunt er niet aan rekenen.
Dus aan fets ook niet? 
Kom op Bertrix!!!
Buizen hebben net als fets karakteristieken en daar kan je prima mee rekenen.
Op 20 augustus 2005 15:00:44 schreef ripkip:
[...]Nee maar de EF95 als mixer doet niet onder voor een NE612
![]()
Zelfs beter, een buis kan veel meer ingangsspanning verdragen zonder te vervormen. Heeft een grotere dynamiek.
Bertrix heeft mijn signature wat te letterlijk genomen vrees ik.
Inderdaad valt er aan buizen prima te rekenen, en zeker bij mixers en HF trappen moet je dat wel doen omdat anders het resultaat tegen kan vallen.
Mijn ervaring is dat het met audio meestal wel meevalt, maar ook dat is allemaal te berekenen.
Helaas komt spreiding in de karakteristieken bij nieuwe productie buizen veel voor, de oudere (NOS) productie is wat dat betreft veel beter.
Op 19 augustus 2005 21:15:55 schreef Wim P.:
Elektuur had enkele artikelen over DRM een klein half jaartje geleden
Daar ben ik mee bezig. Print en de meeste componenten binnen 
Helaas komt spreiding in de karakteristieken bij nieuwe productie buizen veel voor, de oudere (NOS) productie is wat dat betreft veel beter.
Dat is met j-fets net zo, misschien wel erger.
Ja, met de AD9835 DDS synth. Misschien is de DRM software te misbruiken voor de VFO, ik doe zelf nooit meer aan programmeerbare hardware (dat is nog C64 nostalgie).
Ik heb nu even de kennis uit dit topic toegepast op hetvolgende schema wat overigens geen DRM schema is maar een KG ontvanger moet zijn/worden.
klik voor het volledige formaat
Klopt dit een beetje? Nog suggesties? Het is de bedoeling dat de 6000khz + 12pF nog wel iets zal wijzigen om een ander afstem bereik te verkrijgen. 6200 a 6500 ofzo eerst maar eens...
Op 21 augustus 2005 17:46:33 schreef Bertrix:
Van die buis ken ik niks, maar gaat die niet overstuurt worden door 2 RF preamps?...
Ik ga het geheel op 6V laten draaien dus die preamps zullen wel niet heel erg versterken en het bandpass filter is passief. Misschien wel een idee om voor de zekerheid een potmeter voor de ingang van de EF95 op te nemen om zo de toevoer te kunnen regelen?!
Die buis overstuur je niet zomaar ...
Als je per sé een rf-amp wilt, kan ik je deze aanraden:
Bron: www.qrp.pops.net
Alleen op het linker deel letten ripkip!
Cascode versterkers met fet's zijn goed stabiel en kunnen gerust een paar honderd millivolt op de ingang hebben (de buis een paar volt ...) en hebben een hoge versterking.
Als ingangsverzwakker gebruik ik vaak een koolpotmeter van 1k.
Ach het hoeft niet per sé hoor maar het leek me wel gewoon nuttig als ik toch wat ga rommelen om dat ook meteen in het ontwerp mee te nemen.
Ga wel eerst testen zonder en daarna met rf-ampjes+ filter 
Zit dat met die 455khz zo goed ?
Haal om te beginnen de 4n7 weg bij de anode van de buis, deze was nodig als rf filter in het oorspronkelijke ontwerp (12 kHz uit).
Wat voor filters ga je gebruiken? van die ceramische (driepoots) filters? De zijn van oorsprong bedacht om te filteren in *transistor* schakelingen dus niet echt voor fet's. Ze zijn namelijk ca. 330 ohm in/uit.
Ik heb gezocht voor een schema, maar niet echt een goede kunnen vinden.
Maar je kan het volgende doen: Neem een eenvoudig ontwerp van een transistor versterker met een BC547, maak er drie van en plaats tussen de trapjes een 455 kHz ceramisch filter.
Koppelcondensatoren tussen de trappen zijn niet nodig want die filters laten geen DC door. Als ik straks tijd heb teken ik wel wat.
@Rd12tf
Ik heb nog niet echt bedacht wat voor filters ik ga gebruiken. Kan alleen deze krijgen bij de lokale electroboer.
BC547 zat, als het goed is komen er 500 binnen komende week..
Ga nu even die 4n7 aan de anode weg halen, zal het bovenstaande schema update'n
Haast je niet!
Oei! Tweepoots filters!
Daarom deze *experimentele* schakeling, dus om het goed te krijgen moet er (flink) gefrutseld worden 
Q1-4 zijn dus die resonatoren, ik zag dat ze niet echt goedkoop zijn, laat anders een trapje weg.
Ik heb ze hier als frequentie afhankelijke koppel - en ontkoppel condensator (mis)gebruikt.
@Rd12tf
heel erg bedankt voor het tekenen!! Het alles gaat op 6V draaien maar dat lijkt mij geen probleem.
Ze zijn idd aardig aan de prijs ja. Weet niet of dat normaal is bij deze onderdelen maar ik kan ze denk ik wel gaan bestellen maar dan ben ik het verschil in verzendkosten al kwijt lijkt mij.
Wat ik nog even moet tekenen is een potmeter op de antenne ingang als attenuator...(1k)
De torretjes zijn ingesteld op 1,5 mA bij een voedingsspanning van 6V, vergeet de + niet te ontkoppelen met 100n + 10u/16V.
Bij Barend Hendriksen:
CSB455 1.02
Maar dan heb je weer verzendkosten ...