CSB455 - 0,89 euro bij Kent maarja ook daar de verzendkosten... Misschien mail ik wel even of het niet per enveloppe kan voor 4 van die jongens:)
Op 21 augustus 2005 20:49:09 schreef Rd12tf:
Als Rinus een goeie bui heeft?Hij is net van vakantie terug dus?... Sterkte!
yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes
ow? Ja ik bedoel natuurlijk dat ik een mail terug heb van rinus dat hij er acht stuks wil opsturen in een enveloppe voor minder verzendkosten. En nu zullen jullie wel denken van ach die paar euro maar ja met die paar euro kan ik weer een hoop leuks...
:):)
zweetvoetje
Free the whales!
ach ja, kent is de kwaadste nie...
Ik heb zo'n setje van 25 van die filtertjes gekocht. Heb nog genoeg op voorraad...
Maar naar mijn ervaring werkt een LC-kring met FET ook erg goed. LC-kringen werken alleen slecht met transistoren, maar met buizen gaat dat ook best. even een paar radio'tjes slopen en je hebt er genoeg. enig probleem is de bandbreedte van 12KHz. Daar zijn ker. filtertjes misschien wel handiger voor.
Ik heb weer een vraagje over het superhet princiepe.
Hoe zit het met de "image" frequentie want als ik een IF heb van 455khz en een oscillator van laat zeggen 6 MHz dan komt er dus zowel 6000+455 = 6455 kHz als 6000-455 = 5545 kHz door de mixer. Hoe wordt dit normaal gesproken opgelost? Is een bandpassfilter daarvoor genoeg?
Een goed bandfilter moet dat oplossen, hoe lager de middenfrequent, hoe dichter de spiegel bij de echte ontvangstfrequentie ligt, hoe selectiever (beter) het bandfilter moet zijn.
Soms kan je de spiegel misbruiken. Door het bandfilter om te schakelen naar de spiegel ontvang je een andere frequentie.
Voorbeeld: MF=9 MHz Fosc=5 MHz
Fontvanger1=9-5=4 MHz
Fontvanger2=9+5=14 MHz
Zo kan je met een beetje slimmigheid (twee bandfilters aan de ingang) de 80 m en de 20 m band ontvangen met één oscillator en één middenfrequent.
Dat is inderdaad wel een leuk handigheidje Rd12tf!
Ik ben van plan dit schema te gaan gebruiken. De waarde's van onderdelen zijn geen standaard waarde's dus zullen de specificaties nog wel iets wijzigen. Ik ga er van uit dat dit wel een goed filter is aangezien je deze wel vaker tegenkomt in diverse ontvangers op internet... mocht het niet zo zijn... 
Ik vind bij dit soort filters de waarden van L1/C1 en L3/C3 zo extreem. Dat heeft met de in- en uitgangsimpedantie te maken. Het zal echt wel werken hoor!
Ik heb nu straks een IF van 455 khz.
Ik wil om te beginnen eens rond 6300 a 6400 als ontvangstfrequentie gebruiken. Dit betekend dus dat mijn oscillator op 5845 kHz tot 5945 kHz moet draaien. Nu was het plan er een kristal oscillator in te stoppen en deze met een inductie en condensator te kunnen tunen over dit bereik dus van 6000 tot 5845 is 155 kHz. Nu heb ik even lopen zoeken met google op VXO en wide VXO en overal kom je tegen dat de frequentie shift maar enkele kHz bedraagt tot enkele tientallen bedraagd.
Is er niet een manier op dit op kristal basis te realiseren met redelijk standaard kristallen? Of ben ik nu aangewezen op een VFO of PLL ?
Heb je de resonators nu al? Snel!
Voor die 200kHz shift zou ik een vfo nemen, Hugo heeft een leuke vfo in het KG-uitdaging topic geplaatst. De 'range' van een VXO hangt sterk af van de kwaliteit van het kristal. Hoe beter het kristal des te kleiner het afstemgebied, helaas.
Op 23 augustus 2005 17:36:57 schreef Rd12tf:
Nee dat nog niet hoor Eat, hij heeft als het goed is vandaag het geld binnen gekregen en dan zullen ze wel komen van de week...
Voor die 200kHz shift zou ik een vfo nemen, Hugo heeft een leuke vfo in het KG-uitdaging topic geplaatst.
Ik zal eens gaan kijken in dat topic, een VFO moet ook wel stabiel genoeg zijn 
De 'range' van een VXO hangt sterk af van de kwaliteit van het kristal. Hoe beter het kristal des te kleiner het afstemgebied, helaas.
dat is inderdaad jammer maarja
Nu alleen nog even kijken hoe ik die coil ga maken.
[Bericht gewijzigd door Tedde op ]
je kunt proberen om meerdere kristallen parallel te schakelen om het afstembereik van de VXO wat te vergroten.
maareh je hebt toch 'maar' 100 kHz nodig ?
of idd. een VFO, als je niet wilt dat die wegloopt zijn er hier nog wel wat hulpschakelingetjes te vinden.
Op 23 augustus 2005 18:01:33 schreef DC2PCC:
maareh je hebt toch 'maar' 100 kHz nodig ?
Ja van 6400 naar 6300 klopt maar ik zit met een IF van 455khz dus moet die van 5945 tot 5845 kHz kunnen gaan. Dit is nog steeds 100 khz maar ik begin niet met het downtunen op 5945 omdat ik daar geen xtal voor heb dus dan zou ik op 6000khz beginnen aangezien dat een standaard waarde is..
Ergens heb ik iets gelezen over een VXO met een resonator i.p.v. een kristal. Die haalde wel iets van 150 kHz, ik zal nog eens zoeken. 
edit:
deze b.v.:
http://eweb.chemeng.ed.ac.uk/jack/radio/projects/resnote3.html
http://www.qsl.net/vu2msy/homebrew/Ceramic_Resonator_VFO_by_VU2ITI_SPA…
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Moet nu helaas even weg maar ga het vanavond even lezen, klinkt wel meer als wat ik in gedachte had! Alvast bedankt iedereen voor alle hulp!
Op 23 augustus 2005 18:37:28 schreef Rd12tf:
[...]
http://www.qsl.net/vu2msy/homebrew/Ceramic_Resonator_VFO_by_VU2ITI_SPA…
Leuke truuk, door de frequentieverdubbeling verdubbel je het bereik.
Op 23 augustus 2005 17:36:57 schreef Rd12tf:
Vandaag kwamen ze binnen per post. Erg snel. Had meteen maar 8 stuks besteld... Vandaag eens jou printje maken Rd12tf met die IF en detector.
Hoop binnenkort ook mijn EF95 voetje binnen te krijgen en dan begint het geheel vorm te krijgen. Zit alleen nog steeds te twijfelen over de oscillator maargoed dat kan altijd nog vanalles worden... Leuk die dingen die je stapsgewijs opbouwd

Ben benieuwd naar die mf versterker, of je er veel aan moet wijzigen.
Modulair bouwen heeft zeker zijn voordelen, bevalt een module niet? Dan maak je een ander!
Hier nog een link naar vfo's met ceramische resonators:
http://www.agder.net/la8ak/12345/n19.htm
Allemaal moeilijke dingetjes.
heb ik hier wat gevonden is dit misschien ook nog wat?
http://f16.parsimony.net/forum28305/messages/69998.htm
Het is misschien niks maar heb ik hem wel weer van de bodem omhoog gehaald!
Rob007.
Mooi Rob! Alleen voor die 402 vragen ze tegenwoordig de hoofdprijs.
In Doorn heb ik er een zien liggen voor 30 Euro.
En hoe vaart Ripkip?
Op 3 september 2005 16:41:04 schreef Rd12tf:
En hoe vaart Ripkip?
Dit is het tweede weekend waarin ik 30 uur werk dus het ligt stil op mijn bureau.
Wel heb ik al het buisvoetje bevestigd op een mooi standaard printje van wat zal het zijn, 10 bij 6 ofzo uit mijn hoofd. Heb er ook al even 5 volt op gezet, op het buisje dan, moest het even laten gloeien
.
Heb 95% van de onderdelen in huis dus hoop binnenkort weer eens verder te kunnen. Zal ook foto's + bevindingen posten wanneer ze er zijn 
MF filter + demodulatie zit al 75% in elkaar.
tot zover mijn update. zondag avond weer tijd
Op 3 september 2005 16:41:04 schreef Rd12tf:
Mooi Rob! Alleen voor die 402 vragen ze tegenwoordig de hoofdprijs.
In Doorn heb ik er een zien liggen voor 30 Euro.
...
Je moet Brink's Waarde Transport meenemen als je er één koopt 
Voor de experimenteerlustige een pdf-je met de originele gegevens van de 402-spoel en hoe je hem kunt namaken.
download hier
Kijk! Daar kunnen we wat mee. Hugo bedankt.
Eind jaren 60 heb ik twee van die (ronde) 402 spoelen gekocht bij Radio Groeneveld in Amsterdam voor Fl.2,50 per stuk. Daar heb ik destijds lang voor moeten sparen ...
Alles wat Amroh heet, schijnt tegenwoordig HOT te zijn, vooral kwa prijs.
Er bestaan ook twee varianten van deze spoel.
Één in een pyramide vormige behuizing van dezelde plastic als de voet. Deze werd gebruikt in de Amroh Step by Step beginnens bouwdoosjes. Die worden nu in een fluwelen doosje in een kluis bewaard.
Er bestaat dan ook nog een Maxwell Pupil variant. Kleinere vierkante alu-behuzing dan de 402 met pertinax bodem plaat.
Die worden in een kleiner fluwelen kistje in een dubbel dikke kluis bewaard. 
http://members.home.nl/pe1lhj/Maxwell/pupil-oer.htm
http://home.planet.nl/~poort373/div/rx/htm/pupil.htm.htm
Later is men hier de 402 van Amroh voor gaan gebruiken.
Ik haal hem even omhoog
Maar misschien moet ik een andere (nieuwe) discussie openen
@Hugo
Jij maakte het net zo interessant!
Nu moeten we wel verder blijven gaan,
leuk die sites en die schema's vinden jullie ook niet?
Die 402 spoel van Amroh die weet wat,
nee anders nog die 402 beheerst te veel!
En eerlijk gezegd komt ie me strot uit!
Kunnen we die spoel niet open maken?
Bijwijzen van spreken natuurlijk,
En dan er een kopie van maken misschien van een
combinatie van hout aluminium of printplaat
en niet te vergeten natuurlijk spoeldraad
OEI nu lees ik te laat dit stukje
@Hugo kwam er zelf mee aan:
http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/Temp%20downloads/Amroh%20402.pdf
Ten aanval zou ik zeggen!
Rob007.