Heeft iemand een schema van een looplicht schakeling met de 4017 en NE555 al aan elkaar gekoppeld heb wel een looplicht schakeling gevonden met de 7414 volgens mij maar ik moet er 1 hebben met de NE555.
heb al geprobeerd hier de schakeling van de NE555 te koppelen aan de 4017 maar dat werkt nog niet echt dus mijn vraag is of iemand daar al een schema van heeft

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/14

Hang daar gewoon een NE555 ipv de opamp en klaar.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op ]

Maar die heeft 7 in/uitgangen en de NE555 8

dus dan moet er wel iets aangepast worden?

Pfff veel te ingewikkeld voor mij als nou iemand ff eens schema had want heb net geprobeerd om via multisim die ne555 aan te sluiten op de 4017 maar hij wil niet gaan lopen 1 lampje blijft branden

Als twee volledig uitgewerkte schakelingen die zelfs nog met een programma uit te rekenen zijn na nog geeneens 7 minuten al te moeilijk voor je zijn, dan sluit ik me aan bij EA.

GA BLOEMSCHIKKEN!

Op 4 september 2005 12:27:56 schreef Disaster-NL:
Pfff veel te ingewikkeld voor mij als nou iemand ff eens schema had want heb net geprobeerd om via multisim die ne555 aan te sluiten op de 4017 maar hij wil niet gaan lopen 1 lampje blijft branden

Jammer maar zo gaat dat niet.

Probeer die software voor de NE555 vooradt je de boel aan de wilgen hangt. WIJ hebben het ook moeten leren.

Zoek desnoods nog op deze site naar de specificaties van een NE555 en een 4017 in de IC-Database en probeer het dan eens op paier te tekenen. Als het dan nog niet wil werken, plaats dan een foto van je tekening of desnoods een screenshot van MultiSim, dan kunnen we je misschien verder helpen.

:):) GR

PS. Anders is bloemschikken echt makkelijker.:):)

Aansluitend aan Richard, wat heb je zelf al ondernomen om een schema te vinden?

1 seconde Google op "555 4017" gaf mij een net schema.
http://www.xs4all.nl/~petervoo/menno/looplicht.gif
http://www.xs4all.nl/~petervoo/menno/experiment18e.html
Komt van deze site http://www.xs4all.nl/~petervoo/menno/experimentene.html

PS de loper van P1 moet met het knooppunt P1/R2 worden verbonden.

dit is ook een optie(zonder 555 danwel, maar goedkoper)
http://www.doctronics.co.uk/4017.htm

Op 4 september 2005 12:11:16 schreef Disaster-NL:
Maar die heeft 7 in/uitgangen en de NE555 8

dus dan moet er wel iets aangepast worden?

knip er één af.

wat een antwoorden zal hem nog eens opbouwen in multisim en dan een screentje hier plaatsen

Hier komt het wat ik heb

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=dansvloertest.JPG

Er blijft hier maar 1 ledje continue branden het veranderd niet en normaal is toch de bedoeling dat het een looplicht word dus lampje aan lampje uit volgende lampje aan lampje uit enz.

probeer eens cp0 aan GND te hangen ;)

edit: en een moeilijker schema had je niet zeker :s

edit2: als dat niet lukt, moet je mss eens pin3 van de 555 aan de andere clock input hangen, van die 4017 ;)

[Bericht gewijzigd door the-x op ]

cp0 aan de ground?? waar moet dan de plus aan??

En wat bedoel je precies met moeilijker schema

OMFG
de + hang je aan V++
de min hang je aan V- van je ic'tje!!!!

en + of - op een ingang zorgt niet voor de voeding van je ic!!!
het kan mss daardoor zijn dat er maar eentje brand!
dat de stroom mooi doorloopt, maar dat het ic niet werkt, omdat het geen spanning geeft
bekijk eens goed het schema van hugo welther!!!!
OMFG

en met dat schema bedoel ik dat het erg onduidelijk is

aaaaah
nu versta ik jullie allemaal!

ga bloemschikken!

Jullie met je bloemschikken vorig jaar heb ik het nog aan de praat gekregen maar wil nu ff niet lukken en heb het schema van vorig jaar niet meer

bouw het schema van hugo welther perfect na!!!
zo heb ik em hier ook staan!

Zo zie je maar dat je zonder practische ervaring niks hebt aan een simulatie programma.

Je moet de geur van smeulende chips, weerstanden en mensenvlees geroken hebben om daar een harde maar wijze les uit te trekken.

Zijn er ook bloemschiksimulatoren (flowersim)?

hahaha Rd12tf die is echt goed :D

Disaster_NL: ALs je er nou niet uitkomt: bouw dan eerst de klokgenerator, dus ALLEEN de onderdelen die nodig zijn om de 555 de klokpulsen te laten genereren.

Hang een weerstand en LED aan de uitgang van de 555, als die gaat knipperen werkt ie.

Hang dan pas de 4017 eraan, probeer dat eens.

Overigens heb ik nog NOOIT een simulatieprogramma gebruikt, en al helemaal niet eerst een schakeling simuleren en dan pas opbouwen.

Wat Rd12tF zei is niet helemaal als grap bedoeld, als er een chip uit elkaar knalt door een foutje, ga je alles opnieuw nalopen... wat je erg voorzichtig maakt en er ook voor zorgt dat je dezelfde fout niet opnieuw maakt.
Je leert er dus van.

Ik heb ook heel wat 555'jes opgeblazen door stomme foutjes.

Weardguy, jij begrijpt het helemaal ;)

Tja zo heb ik het zelf ook geleerd.

De schakeling met de 2 IC's was voor mij te moeilijk om in 1 keer op te bouwen, dus toen eerst maar eens de klokgenerator zelf gebouwd, dan het ic eraan.

Dan weet je ook veel makkelijker waar het fout zit.
Als je klokgenerator niet werkt kan je onervaren en onwetend als je bent op zoek gaan naar de diodes, of die wel goedom zitten.
Je kan de voedings-aansluitingen gaan controleren, en in het ergste geval de voeding zelf natuurlijk.

MAar als de klokgenerator werkt kan je de voeding controleren natuurlijk meteen wegstrepen.

NOu ja... ik hoop dat je er misschien nog uitkomt.

En o ja, als je er te lang mee bezig bent raak je wat gefrustreerd, en ga je fouten over het hoofd zien.

Ik heb 3 555's opgeblazen door een printspoor wat ik niet onderbroken had.

Na een tijdje raak je zo gefrustreerd dat je het laat liggen.

Dat heb ik dus ook gedaan, na een week ging ik er weer eens voor zitten, en toen zag ik de fout bijna meteen zitten.

Leren gaat met vallen en opstaan... en in de electronicawereld met dingen opblazen en die je op een gegeven moment doorkrijgt.

Hoe vervelend het misschien ook is om meer geld uit te moeten geven aan IC's omdat ze stuk gaan, het zal toch moeten... anders leer je niks.

Op 4 september 2005 20:58:02 schreef the-x:
OMFG
de + hang je aan V++
de min hang je aan V- van je ic'tje!!!!

en + of - op een ingang zorgt niet voor de voeding van je ic!!!
het kan mss daardoor zijn dat er maar eentje brand!
dat de stroom mooi doorloopt, maar dat het ic niet werkt, omdat het geen spanning geeft
bekijk eens goed het schema van hugo welther!!!!
OMFG

en met dat schema bedoel ik dat het erg onduidelijk is

aaaaah
nu versta ik jullie allemaal!

ga bloemschikken!

Alsof jij zoveel beter bent...

Op 4 september 2005 21:06:47 schreef Rd12tf:
Zijn er ook bloemschiksimulatoren (flowersim)?

Je kunt GardenCAD gebruiken, maar das meer voor tuinen, de simulator heb ik nooit getest...