Dat is de prijs van stabiliteit ... Op deze manier maak je de ingang van de versterker ook minder reactief, dus meer "ohms".
En wie het onderste uit de kan wil, krijgt het deksel op zijn neus ...
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
ORN
Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
Op 4 september 2005 10:39:10 schreef westcoast:
condities zijn niet denderend , op lange afstand wat beter , ontvang laser op 6220 , 6285, RFL op 6275,
orion op 6295 zeer zwak(half uur geleden) , op 6380 een station waar ik geen naam van gehoord hebben , 6300 flarden van muziek, 6305 engels station.
Inderdaad, op afstand beter, maar ook erg wisselvallig, local zit het haast dicht helaas.
Op 4 september 2005 10:48:22 schreef Sparks:
Dan zou ik een antenne naar buiten moeten hangen en die aan de scoop binden...Maar wat ik zo vreemd vind is dat ik mezelf recht onder de inv.V door 5 betonnen vloeren in een betonnen hok zonder antenne op de buizenradio prima ontvang.
Dus ik heb wel het idee dat er een signaal weg gaat.Maar goed dat is allemaal speculeren natuurlijk komende dagen een duidelijk beeld van wat er gebeurt.
Of in ieder geval wat de staande golf is en wat ik erin prop.
ja , staande golf aflezen is een must, maar veldsterkte met een losse meter buiten is ook ideaal , misschien komt het signaal niet goed weg en blijft het binnenin het gebouw dat kan je met de veldsterkte meter goed zien.
Met zo iets kan jij al zien of de antenne goed afstraalt!
http://electriczone.extremerobotics.nl/veldsterkte.htmhttp://www.talkingelectronics.com/Projects/LEDPwrMeter/LEDPw...Meter.h…
Ik heb er ook een paar gemaakt onder andere deze:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=11&id=5371...y=U73YT…Rob007.
Helaas was ik veel te laat wakker om nog wat mee te krijgen van de activiteiten.
Ach, dan maar eerst verder met die ontvanger, het is wel lastig om steeds 455 kHz op te tellen bij de te ontvangen frequentie 
Op 4 september 2005 00:58:58 schreef Sparks:
Ik lees in de datasheet volt anode (met een een o erachter) 550 volt maar inderdaad de rest is max 300 volt.
Ik ben dus iets verkeerd aan het doen heb ik in de gaten....
300V is de max. statische spanning (DC), met uitsturing mogen de pieken wel hoger liggen. 450 VDC in rust op de anode is echter veel te veel.
Rob007 schreef:
@KT
Schema? Wat heb je in elkaar gezet? Moeilijk?
Het zou toch zo leuk zijn als we een schema hadden dat:
Simpel, betaalbaar, en toch goed werkend zou zijn.
Dan zouden er meer mee kunnen luisteren naar het
gerommel van ons.
Het is nu een spinneweb van een experiment, als ik het goed werkend heb zal ik er een mooi schema van maken metfoto's en dit posten.
Nu is het echt een verzameling rommel die de naam ontvanger niet mag dragen 
Tipje van de sluier: ECF82 mixer (triodehelft moet CIO worden), ECC91 oscillator en scheidingstrap, EF89 2 x als MF.
Bedoeling is nog een EAA91 als detector en uitgestelde AVR, alsmede een handregeling voor toekomstige CW ontvangst.
Als je een simpel betaalbaar en goed werkend schema wil dat voor iedereen na te bouwen is is het misschien wel handiger met transistoren...
Ik zeg neti dat buizen niet betaabaar zijn of dat ze slecht zijn, een beginner kan er misschien niet zo goed aan komen(ik zou ook niet weten waar ik ze moet halen, zonder er superhoge prijzen voor te betalen, 50euro voor een EL84)...
50 euro voor een EL84 is diefstal, al zou die gouden pennetjes hebben. Maar ik weet inderdaad dat sommige audiophools dat zonder blikken of blozen op tafel leggen voor een XF2 Philips of Ulm Telefunken.
Waanzin.
De reden dat ik het met buizen doe is simpel omdat het (voor mij) makkelijker werkt, ik alle onderdelen heb liggen en omdat ik er eigenlijk nooit aan heb gedacht dat ik ook voor anderen aan het ontwerpen was 
Tipje van de sluier: ECF82 mixer (triodehelft moet CIO worden), ECC91 oscillator en scheidingstrap, EF89 2 x als MF.
Netjes KT, ben benieuwd naar het schema. Geen kathode coupled megtrap? Te "ongevoelig"? Of is die ECF82 misschien te gevoelig? 
Hoewel ik de triode helft als buffer voor de oscillator had gebruikt en niet als CIO in verband met harmonischen in het ontvangst bereik, maar misschien valt het mee!
zweetvoetje
Free the whales!
Op 4 september 2005 14:12:02 schreef Bertrix:
Als je een simpel betaalbaar en goed werkend schema wil dat voor iedereen na te bouwen is is het misschien wel handiger met transistoren...Ik zeg neti dat buizen niet betaabaar zijn of dat ze slecht zijn, een beginner kan er misschien niet zo goed aan komen(ik zou ook niet weten waar ik ze moet halen, zonder er superhoge prijzen voor te betalen, 50euro voor een EL84)...
Dan kan je heel veel beter FETs nemen. Dan haal je tenminste alles uit je MF trafootjes wat erin zit. Ook gaat het mengen veel beter. Ik heb trouwens nog wel een schema van een dubbelsupertje dat ik ooit gemaakt heb, maar jammer genoeg ligt dat ligt bij mn ouders thuis (jaja, ben nu op kamers
) dus dat duurt minimaal nog een week voordat ik dat heb.
De bandbreedte is ook met gewone LC-kringen wel op zo'n 3kHz te krijgen. (SSB ontvangst is mogelijk) Het grootste probleem was meestal spiegelfrquentieonderdrukking e.d. Daar zal jij (kt88) ook wel last van hebben. Ik werkte altijd op breadboards. Eigenlijk moet je alles netjes gaan inbouwen enzo, maar daar had ik nooit de spullen voor. Ook was mijn osc. nooit zo heel erg stabiel, maar dat was waarschijnlijk ook een behuizingsprobleem.
Op 4 september 2005 14:23:57 schreef KT88:
50 euro voor een EL84 is diefstal, al zou die gouden pennetjes hebben. Maar ik weet inderdaad dat sommige audiophools dat zonder blikken of blozen op tafel leggen voor een XF2 Philips of Ulm Telefunken.Waanzin.
De reden dat ik het met buizen doe is simpel omdat het (voor mij) makkelijker werkt, ik alle onderdelen heb liggen en omdat ik er eigenlijk nooit aan heb gedacht dat ik ook voor anderen aan het ontwerpen was
een XF2 kan ik helemaal neit betalen(das toch een EL34 he?)...
Als iemand weet waar ik aan buisjes kan komen, paar euro.
Overigens kreeg ik op een ander forum de suggesite "ik weet niet meer wat webshop" te proberen, 150euro voor een (jaja) kt88
[Bericht gewijzigd door Bertrix op ]
Op 4 september 2005 15:42:22 schreef Bertrix:
een XF2 kan ik helemaal neit betalen(das toch een EL4 he?)...
XF2 staat voor een bepaalde fabriek van Philips, ik meen Sittard. Daar schijnen ook de Dutch made Mullards en Bugle Boys gemaakt te zijn.....
Ulm was een plant van Telefunken.
Als iemand weet waar ik aan buisjes kan komen, paar euro.
Overigens kreeg ik op een ander forum de suggesite "ik weet niet meer wat webshop" te proberen, 150euro voor een (jaja) kt88
150 euro voor een KT88, dat is zelfs voor een NOS GeCo nog teveel naar mijn mening.
Die idiote audiofielen hebben de vraagprijzen zo waanzinnig opgehoogd dat het gebruik van die "bekende" buizen nauwelijks meer te doen is.
In plaats daarvan kun je uitwijken naar relatief onbekende buizen, dwz. diegenen die in de audio niet gebruikt worden.
Dan kun je bijv. denken aan P-buizen (PL84 enz.), die zijn vaak dirt cheap en net zo goed, het vervelende is alleen die afwijkende gloeispanningen.
Op 4 september 2005 15:11:57 schreef Rd12tf:
Netjes KT, ben benieuwd naar het schema. Geen kathode coupled megtrap? Te "ongevoelig"? Of is die ECF82 misschien te gevoelig?
Hoewel ik de triode helft als buffer voor de oscillator had gebruikt en niet als CIO in verband met harmonischen in het ontvangst bereik, maar misschien valt het mee!
Het idee was eigenlijk dat ik, door de triode in de ECF te gebruiken als CIO, een soort van parasitaire 'synchronisatie" zou krijgen tbv. de stabiliteit voor SSB ontvangst.
De penthode sectie van de ECF staat gewoon als additieve menger geschakeld, dus injectie op het schermrooster.
Directe koppeling met de anode van de ECC91, de anodeweerstand bepaalt oa. de amplitude.
Werkt goed, mengproducten en spiegels lijken me tnt. geen probleem. Die ECF trap is inderdaad gevoelig genoeg, en de ruis is minder dan met een heptode.
Op 4 september 2005 15:33:57 schreef zweetvoetje:
De bandbreedte is ook met gewone LC-kringen wel op zo'n 3kHz te krijgen. (SSB ontvangst is mogelijk) Het grootste probleem was meestal spiegelfrquentieonderdrukking e.d. Daar zal jij (kt88) ook wel last van hebben. Ik werkte altijd op breadboards. Eigenlijk moet je alles netjes gaan inbouwen enzo, maar daar had ik nooit de spullen voor. Ook was mijn osc. nooit zo heel erg stabiel, maar dat was waarschijnlijk ook een behuizingsprobleem.
Omdat alles nu nog open en bloot op de werktafel ligt, is er van afscherming natuurlijk geen sprake hier.
De bandbreedte van de kringen is relatief breed voor amateurgebruik (MF kringen uit een Philips buizenradio), maar door eventueel toevoegen van meer kringen is het wel smaller te krijgen denk ik.
MF versterking is meer dan groot genoeg met 2 x EF89, vandaar dat ik het wat heb moeten dempen met een negatieve voorspanning (AVR circuit is dus nog niet klaar).
Het idee was eigenlijk dat ik, door de triode in de ECF te gebruiken als CIO, een soort van parasitaire 'synchronisatie" zou krijgen tbv. de stabiliteit voor SSB ontvangst.
Dat gaat niet werken, je synchroniseert dan op veelvouden van 455 kHz +/- 1,5 kHz en het zou toeval zijn als je zo een SSB station kan detecteren en als het dan een keer lukt, gaat je VFO mee met je CIO!. Zorg voor een ruime afstemkring uit de buurt van warmtebronnen en een goede afstemcondensator.
En niet te vergeten de drie A's: Afschermen, afschermen en afschermen... 
Vergeet niet dat in de jaren 50 ook al prima SSB werd ontvangen, met ongeveer de zelfde opstelling als jij nu hebt!
killerbeezz16
HF door me brain!
Hallo mensen!
Ik ben het volgende schema aan het bouwen, alleen nu kom 2 problemen tegen,
1, de modulatie trafo=> wat is dat en waar kan ik die halen??
2 met hoeveel watt moet je deze zender insturen?
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://home.deds.nl/~radio102/69…
ZO @KT das inderdaad geen klein ontvangertje!
Ik dacht die zet een niet al te moeilijk-
Radiootje in elkaar, heb ik dus mis!
Jammer vind ik het dat niet iedereen de lol van-
het KG luisteren kan hebben!
ORN,WestCoast en ik zij de gek hebben weer lol gehad.
We hebben weer met elkaar en allerlei stations gesproken.
En dan te bedenken dat ik steeds de geen ben met het-
kleinste vermogen Rond de 13 Watt zit ik.
Moet ik er bij zeggen dat ik ook vandaag een paar keer vergeten
was om mijn eindtrap af te regelen (dus minder dan 13W)
En toch rammelepammel ik buiten Nederland nog overal binnen.
Even voor de mensen met een 6400KHZ kristal!
Het is echt ongelofelijk wat er de laatste tijd gebeurt.
Ik heb reclame zitten maken voor die 6400,
En of de duivel er mee speelt 6400 zit gewoon de hele dag dicht!
Jullie moeten me geloven voorheen zaten ik en de WestCoas-
Altijd op 6400 ik had geen ander kristal! Echt ongelofelijk!
Rob007.
Op 4 september 2005 17:20:27 schreef killerbeezz16:
Hallo mensen!
2 met hoeveel watt moet je deze zender insturen?een modulatie trafo zorgt ervoor dat jij je audio kan moduleren op de draaggolf , in jouw geval heb je voldoende
aan een gewoon trafo met 2 gescheiden 24 volt wikkelingen , de ene wikkeling sluit je aan op de speakeruitgang (mono) van bijv. een normale audio versterker en de andere wikkeling door stuur je de spanning v/d eindransistor doorheen ,nadeel is wel dat je spanning verlies hebt van +/- 3 volt (hangt een beetje af welk trafo je gebruikt)duidelijk nu ?
[Bericht gewijzigd door westcoast op ]
Op 4 september 2005 17:20:27 schreef killerbeezz16:
Hallo mensen!
2 met hoeveel watt moet je deze zender insturen?
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://home.deds.nl/~radio102/69…
1. Probeer eens wat trafotjes, misschien een trafo voor 2*25V en 1*230V, je moet dan wel enkel de 25V wikkelingen gebruiken, de 230V laat je los(en isoleer je goed)
2.Deze zender moet je niet insturen, die wekt zelf zijn signaal op (ong 1W schat ik)
Op 4 september 2005 17:39:14 schreef rob007:
Radiootje in elkaar, heb ik dus mis!Jammer vind ik het dat niet iedereen de lol van-
het KG luisteren kan hebben!
ORN,WestCoast en ik zij de gek hebben weer lol gehad.
We hebben weer met elkaar en allerlei stations gesproken.
En dan te bedenken dat ik steeds de geen ben met het-
kleinste vermogen Rond de 13 Watt zit ik.
Moet ik er bij zeggen dat ik ook vandaag een paar keer vergeten
was om mijn eindtrap af te regelen (dus minder dan 13W)
En toch rammelepammel ik buiten Nederland nog overal binnen.Even voor de mensen met een 6400KHZ kristal!
Het is echt ongelofelijk wat er de laatste tijd gebeurt.
Ik heb reclame zitten maken voor die 6400,
En of de duivel er mee speelt 6400 zit gewoon de hele dag dicht!
Jullie moeten me geloven voorheen zaten ik en de WestCoas-
Altijd op 6400 ik had geen ander kristal! Echt ongelofelijk!Rob007.
ik wou ook nog even wat kwijt , het was vandaag bijzonder druk op 48 meter , het lijstje met stations wat ik gesproken heb overschrijd de 20 en dan heb ik het nog niet over de vele SMS en telefoontjes en E Mail ,
ook was er een nieuw station , waarvan ik dacht dat het er een was van CO , dit station met de naam ,,Paardenkracht,,
zat met 15 watt en een 1/4 golf dipool , ook hij stond er versteld van dat hij rapport uit engeland kreeg ,ik wil ermee zeggen , het kan dus wel met laag vermogen kijk maar naar deze nieuweling en ROB die kwam ook overal binnen , alleen denk ik dat 6400 minder geschikt is tegewoordig vanwege de qrm beter zou zijn 6300, 6305 , 6290, 6312,
Op 4 september 2005 17:14:50 schreef Rd12tf:
Dat gaat niet werken, je synchroniseert dan op veelvouden van 455 kHz +/- 1,5 kHz en het zou toeval zijn als je zo een SSB station kan detecteren en als het dan een keer lukt, gaat je VFO mee met je CIO!. Zorg voor een ruime afstemkring uit de buurt van warmtebronnen en een goede afstemcondensator.
Dan doen we het anders, ik maak een losse oscillator met een EC92 oid. en een buffertrapje met de triode uit de ECF.
Da's het voordeel van een spinnewebconstructie, je kunt er nog alle kanten mee uit 
Op 4 september 2005 17:39:14 schreef rob007:
Radiootje in elkaar, heb ik dus mis!
Zo heel uitgebreid is het nu ook weer niet hoor, de complexiteit overschrijdt die van een gemiddelde AM-buizensuperhet niet.
Hooguit is het gebruik van een penthode als mixer wat ongebruikelijk, maar tov. bijv. een ECH81 scheelt het behoorlijk in de ruis.
Het voordeel is ook dat als je een ouwe AM buizenradio sloopt, je al vrijwel alles in huis hebt wat ervoor nodig is.
Op 4 september 2005 18:13:39 schreef KT88:
[...]Het voordeel is ook dat als je een ouwe AM buizenradio sloopt, je al vrijwel alles in huis hebt wat ervoor nodig is.
Het nadeel daarvan is ook dat je eigenlijk opniew een radio maakt, waarom de oude omzeep helpen?
Op 4 september 2005 18:14:50 schreef Bertrix:
Het nadeel daarvan is ook dat je eigenlijk opniew een radio maakt, waarom de oude omzeep helpen?
Omdat de oude radio primair gebouwd is als omroepontvanger, dwz. met brede kringen en vol met compromissen, zoals een gedeelde AM/FM middenfrequent, een ruisende heptodemixer, niet-uitgestelde AVR enz. enz.
Bovendien ga ik er wel van uit dat men de weerstanden en condensatoren uit voornoemde buizenradio terstond in de afvalbak dondert!
Het gaat dan vnl. om de MF kringen, buisvoeten, afstemcondensator, voeding en eventueel het chassis.
Misschien is dat nog wel een idee voor Rob: een ombouwbeschrijving van een ouwe Philips plano tot goede KG-ontvanger, dat hoeft niet zo heel veel extra te kosten.
Op 4 september 2005 18:14:50 schreef Bertrix:
[...]Het nadeel daarvan is ook dat je eigenlijk opniew een radio maakt, waarom de oude omzeep helpen?
Omdat je dan zelf de zaken in handen neemt en er iets beters van kan maken.
Neem een ECH mengtrap, is prima voor omroep ontvangst, maar voor de zwakkere siganlen is het voornamelijk een ruis-generator.
@Rob007
Ik heb het al eerder geschreven: Het is prachtig als je de ruimte en de goodwill van de buren hebt om een antenne te kunnen spannen van 2 X 11 meter of beter op enige hoogte. Heb je dat niet dan kan je net zo goed niet gaan zenden of je moet een een andere zendlocatie gaan zoeken. Het is niet anders.
Even voor @Killerbeezz
Het hele schema kan ook anders in elkaar gezet worden!
Het staat hier ergens in het forum.
Ik weet alleen even 123 niet waar.
Maar goed iedereen heeft het al zo'n beetje getikt
Een trafo met 2 wikkelingen van rond de 24Volt -
en ongeveer 1Ampere, de 220 primair daar doe je niks mee.
En ik neem aan dat je bedoelt Watt je er moet insturen
Dan bedoel jij het vermogen van het LF (geluid)
Misschien heb je een klein oud versterkertje liggen?
Misschien een versterkertje met BV een kanaal stuk.
Neem uiteraard het hele kanaal en stuur de uitgang van die
oude versterker in op een van de 2 wikkelingen van die trafo.
De andere wikkeling van 24Volt die gaat naar het zendertje.
Dit zendertje kan iets van 1,5 . . . 2Watt geven misschien
Meer of minder kan allemaal (licht aan torretjes)
Als jij nu 5Watt LF heb zou dat al mooi zijn.
Rob007.
@Rd12tf
Ja wat je zegt!
Je moet die ruimte maar hebben, ik heb dat geluk!
Maar er zijn ook piraatjes die zenden buitenshuis.
Ik en vincent hebben dat gedaan in Duitsland.
Maar is inderdaad ook niet altijd zo maar ff te doen.
@KT
Een radio ombouwen is inderdaad ook geen gek idee!
Ook hier voor valt het nog tegen iets goeds te verzinnen.
Rob007.
zweetvoetje
Free the whales!
ik vond een avr op de MF nie zo fijn werken. Ik maakte de eerste RF trap instelbaar, een versterking van max ong. 15dB tot een verzwakking van 50dB. (zover als de parasitaire capaciteiten toelieten. Dit deed ik door over de gate en de drain een tweede FET te zetten, van deze fet regelde ik de weerstand d.m.v. het veranderen van de gate-spanning. Klinkt ingewikkeld, maar werkt.
Hierdoor had ik in de hele MF en mixer 2 altijd ongeveer een even sterk signaal, wat heel erg handig is, om ruis en IM vervorming tegen te gaan.