killerbeezz16
HF door me brain!
japs, ik ken het,
Ben ook nog aan het doctoren..
Hij wil nog niet, geen sluiting.. moet effe scope hebben
Nog niet aanwezig jammergenoeg
Ps ik heb nog niemand van de uitdaging gehoord trouwens..
Ik luister elke dag wel even op de 6 mhz
nog niets...
Tis vaak wel druk op de 7mhz
Op 20 september 2005 22:37:51 schreef Hugo Welther:
[...]
Tja, dat zijn de officiële (stekker) amateurs.
Valt mij vooral op dat de Duitsers die 40 meter als een soort semi lokale CB band gebruiken, maar dan met héél veel vermogen ... (Constatering, geen waardeoordeel
)
Op 20 september 2005 22:40:21 schreef Rd12tf:
[...]Valt mij vooral op dat de Duitsers die 40 meter als een soort semi lokale CB band gebruiken, maar dan met héél veel vermogen ...
Dat heb ik ook al eens geconstateerd. Vooral op zondag ochtend. Hoe "kook ik een ei" en meer van dat soort zeer interessante onderwerpen.
Net wel een leuk QSO op 40 tussen een stel ruziende spaanstalige amateurs. De woorden als puta vlogen door de eather.
killerbeezz16
HF door me brain!
Ook veel roemenen, hongaren, engelsen enz
(even uurtje zitten loggen, meer dan 25 CW'ers kunnen loggen uit vooral oost europa (was een ARI-DX)
Ps welke frq is vaak ook druk?
GRoeten
Bas
Overdags zit er ook veel DX verkeer op de 20M. 14000-14350Khz. Als de propagatie goed is hoor je ze overal vandaan.
Later in de avond is de 80 meter ook leuk, naast (ook weer, zijn onze buren) veel Duitsers, veel Nederlanders in phone. Maar, ik moet het eerlijk zeggen, is het 'eier-kook-recept' gehalte ook van onze kant soms wat hoog ...Vroegâh, ging dat toch meer over techniek!
Anoniem
Op 20 september 2005 23:18:41 schreef Rd12tf:
Later in de avond is de 80 meter ook leuk, naast (ook weer, zijn onze buren) veel Duitsers, veel Nederlanders in phone. Maar, ik moet het eerlijk zeggen, is het 'eier-kook-recept' gehalte ook van onze kant soms wat hoog ...Vroegâh, ging dat toch meer over techniek!
Daar heb je nu internetfora voor. Waarom zou je moeilijk zitten doen via een amateur bbs die maar een beperkt aantal mensen kan bereiken. Wil je ut een beetje gericht doen, dan moet je heeel ingewikkeld doen en de propagatievoorspellingen nauwgezet bijhouden en je frequentie en tijd
zorgvuldig kiezen, wat een gedoe. Toen er niets beters was, ja dan moest hetwel. Maar nu?
Via het internet kun je om het even wie wanneer bereiken, het maakt niet uit of ik in venezuela of Rusland zit , ik kan gewoon om het even wanneer mijn mening kwijt op bvb CO.
Als ik naar Parijs ga, dan neem ik de TGV en twee uur later sta ik er al. Geen haar op mijn hoofd die erzou aan denken om drie dagen te paard te rijden en aan te komen met een gebroken rug en geplette ballen, alleen omdat men dat vroeger wel deed en het romantisch LIJKT.
off topic
... en rauw geschuurde ballen ....
Dan zit je verkeerd in je zadel!
Rij mijn hele leven al paard, nog nooit last van gehad. Zelfs na 24 uur in het zadel niet.
on topic
Tja, uit de tijd van de inbel internetverbindingen noemden zendamateurs internet, een beetje denigrerend wel de 600 ohms band.
Ik vind toch een beetje dat ze hier recht op hebben omdat ze in feite de uitvinders zijn van een vorm, van een interactief netwerk.
Toch kan ik mij de romantiek ook goed voorstellen, niet met 500 Watt met een gekochte set en een door de commercie geïnstalleerde antenne maar qrp (op vakantie of in de achtertuin) met een zelfgemaakte set en stuk luidspreker snoer in een boom als antenne.
Zie deze Amateur b.v.
http://www.geocities.com/pa2ohh/
Ik drink ook liever een goede Chimay i.p.v. een door geoptimaliseerde gistcellen "uitgekakt" maar modern ice-beer. (Dit even ter vergelijk
)
Als je zo de jaargangen van Practical Wireless doorleest zie je dat veel 'chaps' met 'home-brew' werken. 
Op 20 september 2005 21:41:50 schreef KT88:
BTW ik heb mijn zonnebril bij je laten liggen, kun je die zaterdag meenemen of aan hans meegeven? Ben er nl. nogal aan gehecht
@Sander
Het was ons al opgevallen dat er een verdacht op een zonnebril gelijkend voorwerp op onze tafel lag, na demontage en uitvoerig onderzoek heb ik de woonkamer weer vrij kunnen geven.
Natuurlijk is het mogelijk om de onderdelen weer aan de rechtmatige eigenaar te doen toekomen.
Zaterdag a.s. lijkt mij daarvoor een goede gelegenheid.
Izaak 
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
@Iedereen: Mochten er onverhoopt toch geinteresseerden zijn om iets als de SAMLEX M 27 MATCHBOX uit te willen breiden voor de gehele KG (en evt. zelfs MG - zie beschrijving op pag. 11 in dit 3e deel), dan spreekt het voor zich, dat de spoel op 32 mm. (*zucht*...tevreden ORN?) PVC, niet zomaar op de metalen bodem van het bakje mag liggen, maar dat deze los van de bodem moet komen te staan, door b.v. daarvoor schroefjes en moertjes te gebruiken aan weerskanten van de spoel. Voor de spoel zou je 0,4 of 0,5 windingdraad kunnen gebruiken...
@ORN: Ik maak er geen PUNT meer van...
@Henry S: (zendmast Big L bij nacht) Als je lang genoeg kijkt kun je de contouren van de mast zien!!!
@ROB007: Ik hou ook van jou, Robbie-boy!
@KT88: Om de kans van ontmoeting nog verder te minimaliseren, welk tijdstip ongeveer?
@Hugo Welther: Kijk eens aan, een echte vent met ballen!
@MRF Technology (schrijf ik dit goed?): Was jij erbij dat de gigantische mast van Caroline tijdens een storm naar beneden flikkerde?
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
ORN
Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
Op 21 september 2005 17:24:09 schreef Hans de Swan:
Voor ORN weer commentaar geeft: Het is inderdaad MRF-Technoligy!
hmmm en bedankt.. Nu lijk ik wel een zeur zucht...
toch ben je wel lief, maar denk dat ik dan op het verkeerde forum zit.......
Op 20 september 2005 22:37:51 schreef Hugo Welther:
[...]
(stekker).
Tijdje geleden vroeg iemand op 7MHz hoe je een antenne tuner moet aansluiten (zijn zender kostte 5200euro!) [de vette stukken zijn leuk]
Persoon X: Er zitten 2 draaiknoppen aan en een draaischakelaar met coil boven.
Persoon Y: sluit je SWR meter aan tussen zender en tuner, zet de coil op de goede band en draai tot je een goede SWR hebt
Persoon X: een SWR meter? wat is dat? [stilte] wacht, ik heb hier in het menu van mijn zender een optie SWR, ik zal eens kijken
Persoon Y: Ok.
Persoon X: daar staat een 1 en een 4.
Persoon Y: Oei das slecht, draai wat aan de knoppen van je tuner.
Persoon X: Wat moet ik doen met 'coil' er staat 1.8MHz, 7MHz en 14MHz bij.
Persoon Y: Wat denk je? de frequentie waar je op zendt duh!
Persoon X: Ah zo! [stilte] Ah de SWR is stukken beter nu er staat nu een 1 en een 6.
Persoon Y: Je hebt het slechter gemaakt!, het moet zo dicht mogelijk bij 1:1 zijn, niet zo hoog mogelijk!
Persoon X: Oei, ik heb mijn nieuwe zender van 5200euro nu toch niet kapot gedaan?
Persoon Y: Dat hangt er van af, zou kunnen.
Persoon X: Ik geraak maar tot 1:1.5.
Persoon Y: ja, das best goed.
Persoon X: Ik denk dat ik de 'naam van antenne hier[weet niet meer]' antenne eens ga kopen, er staat bij 'SWR 1:1 op alle banden' en ze kost maar 320euro
Persoon Y: Maak er toch zelf een
Persoon X: Ja, dag jan, en dan iets opblazen zeker!
Persoon Y: ik heb een hekel aan stekkeramateurs, tik eens in op het keypad van uw tranceiver [aantal nummers](het eindigde op 0.050) [ik denk dat het zendvermogen op 50mW zet]Persoon X: wat doet het?
Persoon Y: Het maakt uw antenne beter!
Persoon X: Ah zo, effe doen.
Persoon X: [heel krakerig] Er kwam even PWR SET DONE, maar ik zie geen verandering
Persoon Y: Ik versta u niet goed, uw zender zal kapot zijn, ik denk dat je een nieuwe zult moeten kopen
Persoon X: [krakerig] SHIT! Wat gaan mijn ouders daarvan zeggen!
[verder niks meer]
Wel een gemene die Persoon Y!
Persoon X: Oei, ik heb mijn nieuwe zender van 5200euro nu toch niet kapot gedaan?
Aan het taalgebruik te zien was persoon x geen nederlandse amateur, het zou dus kunnen zijn dat dit een belg was met een basisvergunning, deze amateurs mogen niet anders dan hun spullen kopen. en bezitten nog minder kennis dan mensen zoals ik met een novice vergunning. maar troost u, eens zullen we ook in nederland deze vergunning invoeren.
Op 21 september 2005 18:29:41 schreef HOT-AM:
Persoon X: Oei, ik heb mijn nieuwe zender van 5200euro nu toch niet kapot gedaan?Aan het taalgebruik te zien was persoon
Dat is al een tijde geleden, ik vertel het nu min of meer in mijn eigen woorden... Zijn callsign was in elk geval NL... (en met een basis mag je niet op de KG!)
Band Frequentie Zendvermogen Modulatie
160 m 1,810 - 1,875 MHz 10 W spraak (SSB, AM, FM)
morse (CW)teletype (RTTY)beeld (SSTV, FAX)
digitale modes
80 m 3,500 - 3,800 MHz
40 m
7,000 - 7,200 MHz
30 m 10,100 - 10,150 MHz
20 m 14,000 - 14,350 MHz
17 m 18,068 - 18,168 MHz
15 m 21,000 - 21,450 MHz
12 m 24,890 - 24,990 MHz
6 m 50 - 52 MHz
2 m 144 - 146 MHz 50 W
70 cm 430 - 440 MHz
mijnheer bertrix, een bezoekje aan de site van het bipt leverde mij bovenstaande informatie op
http://www.uba.be/ham/foundation_nl/basisverg_banden_nl.html
de url is wat duidelijker website uba
ORN
Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
Op 21 september 2005 18:38:47 schreef rob007:
6300KHZ - AM muziek!Jullie zijn allemaal lieverdjes!
Rob007.
Dank je rob, Misschien de Meteoor op 6300, zou zijn balun testen.
[edit] Hoor hem wel, S9+20db, maar wel wat storing en fading, maar nog geen ID.
[Bericht gewijzigd door ORN op ]