Heb hem ook al in een ander gedeelte van dit forum geplaatst, maar ik denk dat dit een betere plek is.

Ik heb een kabel gemaakt volgens dit schema:
http://www.casiocorner.rpd.nl/images/cables/Univer.jpg
Maar nu had ik hem mooi in elkaar gesoldeerd, en hij deed het....Toen wou ik nog een spelletje naar de Graf.rekenmachine (Casio 9850GB PLUS) en deed ie het niet meer. Dus toen heb ik alles uitelkaar gehaald en weer inelkaar gesoldeerd, en weer deed ie het alleen de eerste keer. Waar zou dit aan kunnen liggen dat ie het steeds maar een keer doet?

Waar het misschien aan zou kunnen liggen, is dat die 78L05 die daar naast is afgebeeld, niet als onderaanzicht is afgebeeld, zoals op deze site(bij electronica info), maar van boven. Deze zou je dus verkeerd om hebben zitten. Ik heb hem ook gemaakt, en bij mij werkt hij wel, al geeft hij wel een receive erro, als ik een spelletje naar de rekenmachine stuur, maar dan komt hij wel gewoon aan. Ik heb echter ook een simpler schema, waarbij die max232 helemaal niet nodig is, dat scheelt bijna 5 euro voor de hele schakeling. Ik hoop dat ik je zo heb geholpen.

Een link naar dat simpelere schema heb ik niet, ik heb hem gewoon op papier staan.

Succes.

ik heb de 78L05 al eens een omgekeerd, en toen werkte die ook niet. Maar zonet heb ik een breuk in een kabeltje gevonden, en dat heb ik nu opgelost. Nu doet ie het nog steeds niet, maar zoals je zegt doet ie het misschien nu wel als ik de 78L05 omdraai omdat de breuk nu niet meer mee kan spelen. Ik zal het ff proberen.

PS. Die receive error komt van FA-123, als je FA-122 gebruikt moet het over zijn.

Op 1 februari 2003 17:15:22 schreef Fatal_ERROR:
Heb hem ook al in een ander gedeelte van dit forum geplaatst, maar ik denk dat dit een betere plek is.

Geef ons voortaan even een signaaltje, dan verplaatsen wij het topic mocht dat nodig zijn. Want 2 topic's liepen er nu en dat is ook weer niet de bedoeling.

okee, sorry.

ontoppic/
Balen!!. Gister zijn de pinnetjes van de transistor afgebroken. Nu moet ik tot maandag wachten.

Het kabletje doet het nog niet. Ik snap er niks van, want hij heeft het een paar keer gedaan. Straks ga ik het goedje maar weer eens uitelkaar halen, en door meten.

Sietse, hoe sterke condensators heb jij gebruikt? Want op het schema staat 1 tot 22 Uf. Ik heb 10 Uf, maar misschien zijn die toch te zwaar of zwak.

Op 4 februari 2003 14:55:57 schreef Fatal_ERROR:
Want op het schema staat 1 tot 22 Uf. Ik heb 10 Uf, maar misschien zijn die toch te zwaar of zwak.

Is wel goed hoor. 1 werkt maar 4,7 en 10 ook.

Ik heb ook 4,7 uF gebruikt. De link voor het kabel zonder condensators en MAX 232 is deze:
http://www.geocities.com/bredero2000/schema/casio_by.miniK0bo.bmp
Ik heb em ook gemaakt en hij werkt perfect, misschien moet je die maar eens proberen.

Geocities host niet echt prettig,.. plaatjes laad ie niet als het niet in een html staat.

Je moet ff naar http://www.geocities.com/bredero2000/schema/ en dan op casio_by.miniK0bo.bmp klikken

Ik zal anders wel ff een html maken, maar ik had niet gedacht dat ik mijn adres nog ergens anders zou terugvinden :)

Misschien toch het overwegen waard dat schema. Maar moet ik wel weer nieuwe onderdeeltjes. Wat kost alles zo bij elkaar? Mijn linkkabeltje van het schema met max232 koste zo'n 11 euro

Ik snap er niks van. Het doet helemaal niks meer. Vroeger deed ie het tenminste nog de eerste keer naar het solderen. Nog suggestie's? Zijn er ook onderdeeltje die je snel kapot kunt solderen? Ik heb een socket voor de MAX232, dus die kan niet kapot gaan.

De rest van de onderdelen :)
Het zijn er nogal weinig dus je kunt ze zo testen.

Hoe kan ik condensators testen met multimeter?

Op 7 februari 2003 21:37:24 schreef Fatal_ERROR:
Hoe kan ik condensators testen met multimeter?

Dat kan alleen als je een capaciteits meting op je multimeter hebt. Is dat niet het geval dan kun je alleen maar ff een quick test uitvoeren door de condenstaor op te laden en weer te laten ontladen over een ledje bijvoorbeeld.

ik heb dezelfde cabel gemaakt en ze werkt perfect. Maar ik voed de schakeling apart!