xbake
Meten is weten!
zou iemand die basic file van picbasic eens kunnen omzetten naar assembler, want met een demo versie van crowhill kom je der blijkbaar niet. Met 2 programmeertalen tegelijk bezig zijn is ook niet zo handig..
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 22 september 2005 16:43:15 schreef xbake:
ik snap niet hoe hij aan die msd en psd komt. Mijn pic 16F628 gebruikt de interne oscillator van 4MHz, maar de dichtstbijzijnde freq die hij opgeeft is 4.1943. Mag ik dan ook 0xff gebruiken voor de kristal divider ?* wss zal je wel meer van deze domme vragen van mij kunnen verwachten.
Met die routine kan je géén 4MHz Xtal gebruiken, alleen kristallen met een frequentie die een macht van 2 is.
Voor 4MHz zou je MSD op 244,140625 moeten zetten om exact één sec te bekomen (met MSD=244 loopt de klok iets voor, met 245 te traag).
Ik gebruik nog het liefst een Xtal van 4.096MHz, PSD (prescaler) is dan 0x03, MSD is 0xFA (250 decimaal), msec is 10.00msec en sec exact 1.000sec.
CD 
PS: Mijn klok verloopt in standalone zonder DCF synchro minder dan een seconde/dag met deze routine, hetgeen zeker nie slecht is voor een 30ppm kristal.
heb een dcf module weten te vinden
identiek van de conrad met nr 190691
ik zal kunnen starten met de klok
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 22 september 2005 17:08:37 schreef xbake:
zou iemand die basic file van picbasic eens kunnen omzetten naar assembler, want met een demo versie van crowhill kom je der blijkbaar niet. Met 2 programmeertalen tegelijk bezig zijn is ook niet zo handig..
Ik denk niet dat je met de code van de dissassembled basic file veel gaat kunnen doen: Er is geen commentaar bij de code, alle labels worden vervangen door Label1, Label2,..., daarbij is de gegenereerde assembler code van een Basic compiler praktisch onleesbaar, onlogisch en onbegrijpbaar ('k spreek van ondervinding).
Ik heb complete DCF-klokroutines geschreven voor gebruik met LCD-modules, VFD-modules en LED 7-segment displays.
Als ge me nu eens vertelt welk type display ge wilt gebruiken kan ik schema + code doorsturen.
CD 
xbake
Meten is weten!
dat zou bijzonder sympathiek zijn 
ik gebruik gewone LCD modules met een hd44780 controller (meestal 16x2 regels).
Meestal met een avr, maar dat kan ik snel zelf aanpassen. De routine voor dcf ed vind ik alleen nog iets te moeilijk, ben dan ook nog maar student die pas dit jaar µC krijgt, maar door intresse probeer ik toch wat basis dingen al. Dcf klokken zijn wss niet echt basis, maar ook ik heb zoals CD een fascinatie voor klokken
. Ook die RTC softwarematig is mss net iets te veel momenteel 
in feite mag je me redelijk veel doorsturen(7segment/lcd/..), daar kan ik alleen maar van leren 
wat is trouwens anders op een vfd? heeft die geen 8 datalijnen en 3 controle lijnen ?
mvg, bert
Turbokeu
Golden Member
Op 24 september 2005 13:09:05 schreef xbake:
dat zou bijzonder sympathiek zijnik gebruik gewone LCD modules met een hd44780 controller (meestal 16x2 regels).
Meestal met een avr, maar dat kan ik snel zelf aanpassen. De routine voor dcf ed vind ik alleen nog iets te moeilijk, ben dan ook nog maar student die pas dit jaar µC krijgt, maar door intresse probeer ik toch wat basis dingen al. Dcf klokken zijn wss niet echt basis, maar ook ik heb zoals CD een fascinatie voor klokken
. Ook die RTC softwarematig is mss net iets te veel momenteel
in feite mag je me redelijk veel doorsturen(7segment/lcd/..), daar kan ik alleen maar van lerenwat is trouwens anders op een vfd? heeft die geen 8 datalijnen en 3 controle lijnen ?
mvg, bert
Ik moet de DCF routines nog nakijken in de LCD/VFD versies (heb die enkel gebruikt om de DCF routines te debuggen, de laatste mods zijn er dus nog niet in doorgevoerd...)
VFD: Hangt ervan af welke VFD: je hebt LCD-compatibele VFD's (je vervangt je LCD zò door zo een VFD), en je hebt "standaard" 8-bit parallel en/of RS-232 VFD's met hun eigen specifieke commando's en aansluitingen (zie Noritake website)...
CD 
PS: Ik ben dus niet alleen wat betreft die fascinatie voor klokken...
hoe kan ik de dcf testen op de scoop ?
ik kreeg een mooi digitaal signaal
en met de antenne te verplaatsen krijg ik er nix meer uit na enkel uren proberen
Turbokeu
Golden Member
Op 1 oktober 2005 12:32:58 schreef Extragroot:
hoe kan ik de dcf testen op de scoop ?ik kreeg een mooi digitaal signaal
en met de antenne te verplaatsen krijg ik er nix meer uit na enkel uren proberen
Wat moet je met een scoop op een DCF receiver?????
Hang er de goedkoopste voltmeter aan die je kunt vinden, we meten hier een transmissiesnelheid van 1 (één) baud...
CD 
PS: de antennerichting heeft ééénorm veel belang (lange kant naar Frankfurt richten).
Op 1 oktober 2005 14:40:29 schreef Turbokeu:
[...]
Wat moet je met een scoop op een DCF receiver?????
Hang er de goedkoopste voltmeter aan die je kunt vinden, we meten hier een transmissiesnelheid van 1 (één) baud...CD
PS: de antennerichting heeft ééénorm veel belang (lange kant naar Frankfurt richten).
hoe kan je anders het signaal zien ?
en controleren of je een "1" of "0" ontvangt ?
met een voltmeter heb ik 2.5volt op de uitgang , terwijl ik 2.6 volt als VCC gebruik
Turbokeu
Golden Member
Op 1 oktober 2005 17:49:18 schreef Extragroot:
[...]
hoe kan je anders het signaal zien ?
en controleren of je een "1" of "0" ontvangt ?met een voltmeter heb ik 2.5volt op de uitgang , terwijl ik 2.6 volt als VCC gebruik
Bij een niet geïnverteerd DCF-signaal (hangt af van de module of er een niet geïnverteerde/geïnverteerde uitgang aanwezig is) is een "1" 200msec hoog en een "0" 100msec hoog.
Aan de 'uitslag' van een analoge voltmeter kan ik zien of het om een "1" of een "0" gaat.
Anders zet je een LEDje via een BC547 op de DCF uitgang.
De lengte van de DCF pulse is heel duidelijk te zien in het flikkeren van de LED.
CD 
PS: Die 2.5V is toch goed? Vergeet niet dat het uitgangssignaal via een (open collector) transistor uit de DCF module komt.
Op 1 oktober 2005 18:07:18 schreef Turbokeu:
[...]
Bij een niet geïnverteerd DCF-signaal (hangt af van de module of er een niet geïnverteerde/geïnverteerde uitgang aanwezig is) is een "1" 200msec hoog en een "0" 100msec hoog.
Aan de 'uitslag' van een analoge voltmeter kan ik zien of het om een "1" of een "0" gaat.
Anders zet je een LEDje via een BC547 op de DCF uitgang.
De lengte van de DCF pulse is heel duidelijk te zien in het flikkeren van de LED.CD
PS: Die 2.5V is toch goed? Vergeet niet dat het uitgangssignaal via een (open collector) transistor uit de DCF module komt.
ik werk idd met ee pullup weerstand ( 100k)
ik heb geen analoge voltmeter
de scoop en voltmeter zijn digitaal
goed idee van die led !! 
Op 1 oktober 2005 19:07:52 schreef Extragroot:
[...]ik werk idd met ee pullup weerstand ( 100k)
ik heb geen analoge voltmeterde scoop en voltmeter zijn digitaal
goed idee van die led !!
ik heb geen goede ontvangt denk ik
ik heb een signaal op de uitgang van 50hz volgens de scoop
dus ik vermoed dat er 220v straling rondzweeft
heb ook een radiogestuurde klok gekocht 100% origineel , maar dat heeft ook moeite met ontvangst
[Bericht gewijzigd door Extragroot op ]
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Computers, TL-buizen, magnetrons, lichtdimmers, enz. storen allemaal op het DCF77 signaal.
Klik www.picbasic.nl/index_info_nl
Klik De werking van het DCF77-signaal