Op 23 september 2005 23:44:04 schreef XiniX:
[...]

Jazeker wel!!
Het gaat alleen wat minders snel als ik zou willen. Dit heeft alles te maken met diverse andere activiteiten en verplichtingen. Dat zal jullie toch ook bekend voorkomen, of niet soms?

Goed nieuws voor diegenen onder ons die nog bezig zijn met het wikkelen van de draaitrafo. Ik heb de energie overdracht flink op weten te krikken door een condensator parallel aan de primaire spoel te schakelen. Op deze manier ontstaat er een soort resonantiekring.
Eerst een plaatje van de draaitrafo:
[afbeelding]
Scopebeeld van de secondaire uitgangsspanning zonder condensator. 2V/div
[afbeelding]
En nu met condensator van 100nF. 2V/div
[afbeelding]
De secondaire spoel was belast met een 6V 500ma lampje die op volle sterkte brandde! Met parallel condensator heb ik dus nog een spanning van 13V top-top. Ik weet dat er formules zijn om de resonantie frequentie en Q-factor te bereken. Ik heb echter de waarde van de condensator proefondervindelijk bepaald.

Ziet er heel netjes uit... en die tip met condensator had ik ook wel eens gehad van Willy worteltje

Op 23 september 2005 23:44:04 schreef XiniX:
Goed nieuws voor diegenen onder ons die nog bezig zijn met het wikkelen van de draaitrafo. Ik heb de energie overdracht flink op weten te krikken door een condensator parallel aan de primaire spoel te schakelen. Op deze manier ontstaat er een soort resonantiekring.[...]

Ziet er goed uit! Met wat voor schakeling stuur je de primaire spoel nu aan?

ga ik ook proberen met die condensator.

ik ben net ff naar de e-boer geweest, en heb nu alle onderdelen (op 1 na, en volgens mij 1 verkeerd onderdeel)...

de electroboer heeft mij een tsop 1740 gegeven ipv een tsop1836...

ik dacht dat de laatste 2 cijfers de frequentie was?

verder heb ik de irled/indexled en ontvanger (bp103-3)

en een buz11 ipv een buz10

voor deze 4 onderdelen was ik 9,23 armer.
(is dat een normale prijs?)
dan ben ik nog opzoek naar een sfh506. de e-boer had het over een filtertje, op het schema van de klok echter staat: IR-reciver.

en wat is er compitable met de sfh506? want de e-boer had m niet. (allebij niet...)

wat doet dat ding eigenlijk?
en hoe duur zijn ze ongeveer?

volgens mij is zo'n sfh506 tzelfde als zo'n TSOP ontvanger.
Kost niet zo veel, bij reichelt zo'n 65 cent ;)
Ik zou ook wel eens zo'n draaitrafo moeten wikkelen eig.

Ik was aan het denken voor dcf ontvangst, euhm, zou je op de vaste print niet zo'n ontvanger kunnen plaatsen, en dan via IR deze info naar de klok zenden ? Hoe je dat programmmeert is een andere zaak :p

Even iets anders, ik wil graag weten hoeveel ampere ik nou echt uit de spoel kan trekken. Ik dacht aan een regelbare weerstand met een mosfet ofzo? Wie weet hoe dat schema eruit moet zien?

Op 24 september 2005 13:40:29 schreef Lucky luke:
ga ik ook proberen met die condensator.

ik ben net ff naar de e-boer geweest, en heb nu alle onderdelen (op 1 na, en volgens mij 1 verkeerd onderdeel)...

de electroboer heeft mij een tsop 1740 gegeven ipv een tsop1836...

ik dacht dat de laatste 2 cijfers de frequentie was?

verder heb ik de irled/indexled en ontvanger (bp103-3)

en een buz11 ipv een buz10

voor deze 4 onderdelen was ik 9,23 armer.
(is dat een normale prijs?)
dan ben ik nog opzoek naar een sfh506. de e-boer had het over een filtertje, op het schema van de klok echter staat: IR-reciver.

en wat is er compitable met de sfh506? want de e-boer had m niet. (allebij niet...)

wat doet dat ding eigenlijk?
en hoe duur zijn ze ongeveer?

Ik denk dat die Tsop 1740 het ook wel doet...

en een sfh506 is hetzelfde als de Tsop... alleen een kleinere mooiere behuizing. voor de index led/ ontvanger zo'n kant en klaar lichsluisding door de midden gezaagd... en die werkt prima..

hmm 2x het zelfde is ook niet nodig...

[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op ]

Op 24 september 2005 01:18:26 schreef madwizard:
[...]
Ziet er goed uit! Met wat voor schakeling stuur je de primaire spoel nu aan?

@madwizard:
Ik gebruik het ontwerp van Henk Soubry in iets gewijzigde vorm i.v.m. gebruik van iets andere compomenten. Hierin wordt de primaire spoel aangestuurd door eem FET die op zijn beurt weer aangestuurd wordt door een PIC processor die een 20KHz blokgolf genereert.

Op 26 september 2005 13:31:29 schreef XiniX:
[...]

@madwizard:
Ik gebruik het ontwerp van Henk Soubry in iets gewijzigde vorm i.v.m. gebruik van iets andere compomenten. Hierin wordt de primaire spoel aangestuurd door eem FET die op zijn beurt weer aangestuurd wordt door een PIC processor die een 20KHz blokgolf genereert.

verstel je de duty-cycle ook? dat kan ook nog wel best veel uitmaken.

Op 24 september 2005 14:58:21 schreef xbake:
volgens mij is zo'n sfh506 tzelfde als zo'n TSOP ontvanger.
Kost niet zo veel, bij reichelt zo'n 65 cent ;)

en de e-boer laat mij 2,20 (of was t 2,50?) betalen voor de tsop 1840 (!)

hmm, eens een webshop zoeken die ze heeft...

Op 26 september 2005 11:48:02 schreef Arjan Swets:
[...]

dan heb ik tenminste nog wat aan dat dure ding...

en een sfh506 is hetzelfde als de Tsop... alleen een kleinere mooiere behuizing.

en goedkoper dus...

voor de index led/ ontvanger zo'n kant en klaar lichsluisding door de midden gezaagd... en die werkt prima..

daar heb ik een losse irled (ook ergens tegen de E1 a 2...) en een ir-tor...

Op 26 september 2005 17:57:30 schreef Lucky luke:
[...]
en de e-boer laat mij 2,20 (of was t 2,50?) betalen voor de tsop 1840 (!)

hmm, eens een webshop zoeken die ze heeft...

[...]
dan heb ik tenminste nog wat aan dat dure ding...
[...]
en goedkoper dus...
[...]
daar heb ik een losse irled (ook ergens tegen de E1 a 2...) en een ir-tor...

voti heeft TSOP's

Op 26 september 2005 11:48:02 schreef Arjan Swets:
[...]

en een sfh506 is hetzelfde als de Tsop... alleen een kleinere mooiere behuizing. voor de index led/ ontvanger zo'n kant en klaar lichsluisding door de midden gezaagd... en die werkt prima..

Een "lichtsluisding"?? :-) Dat is nog eens een mooie vertaling voor een slotted opto-coupler! Ik heb zelf ook zo'n ding geregeld:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=slotted+opto-coupler.jpg
Ik heb hem uit een oude laserprinter gesloopt!
Voor de foto heb ik het huisje waarin hij zit verwijderd. Zoals je ziet moet ik hem nog door middenzagen. Ik hoop dat hij in staat is om een iets grotere afstand te overbruggen. Anders maar ietsje meer stroom door de IR led sturen...

IK BEN EEN OEN!

zo, dat moest er ff uit.

ik kom er net pas achter dat tp1 op het schema van de propellerklok geen 25khz moet meten, maar 2.5...

dat kan ik wel meten, toch bedankt voor de adviezen over frequentiedelers.

ik ben trouwens aan het zoeken naar zo'n sfh506 of een 2e tsop 17xx of 18xx, en heb daartoe 1 videorecorder.

hoe ziet zo'n sfh506 eruit? want ik kan nergens een typernr vinden op de irreciever uit die videorecorder...

het is een stukje groene print met een zwarte voorkant met zon bobbel, en dat geheel ingeblikt, met een gevangenisruitje aan de voorkant...

(excuses voor de vage omschrijving...)

[offtopic]
wat moet ik nog meer uit zo'n video halen aan waardevolle onderdelen? iemand nog wat nodig? (nee, het voedingscircuit (of delen ervan) is(zijn) voor mijzelf!)
[/offtopic]

Hallo allemaal,

Ik krijg de base maar niet werkend. Ik gebruik deze layout:

http://members.lycos.nl/electrojan/layout%20base.PNG

Ik denk zelf dat het aan de PIC ligt. De fuses staan toch gewoon goed?

http://members.lycos.nl/electrojan/fuses.PNG

De pic maakt geen pwm signaal. Ook stuurt hij de diode niet aan. Weet iemand wat ik kan doen?

Ik ben dus ook bezig met een propellor klok maar ik heb net even op de website van fuzzbass gekeken en daar staat dat je een PC ventilator kan gebruiken van 8x8 en 9x9 voor die draaitrafo, maar ik wou het dus met slijpschijfen gaan doen maar maakt een PC fan van 6x6 genoeg toeren?

Op 1 oktober 2005 11:05:11 schreef cociedecooc:
Ik ben dus ook bezig met een propellor klok maar ik heb net even op de website van fuzzbass gekeken en daar staat dat je een PC ventilator kan gebruiken van 8x8 en 9x9 voor die draaitrafo, maar ik wou het dus met slijpschijfen gaan doen maar maakt een PC fan van 6x6 genoeg toeren?

Jaahor is genoeg. Wel is hoe groter de fan hoe beter wel belamgrijk. Want hij moe ook wat kracht hebben

Dus als ik er een pcb'tje op maak heeft hij nog wel genoeg kracht?

Op 30 september 2005 19:30:33 schreef Jan Bot:
Hallo allemaal,

Ik krijg de base maar niet werkend. Ik gebruik deze layout:

[afbeelding]

Ik denk zelf dat het aan de PIC ligt. De fuses staan toch gewoon goed?

[afbeelding]

de source zet de fuses toch zelf goed?
wel opletten of je een 628 of een 628A heb...

Volgens mij zet hij ze zelf wel goed dus je moet ze niet gaan veranderen!!!

Ik weet het niet want bij "Oscilator" staat HS als ik hem laadt. Terwijl dit XT moet zijn. Toch?

Als je een kristal van 4mhz of hoger gebruikt moet het HS zijn en anders XT.

Edit:
Zou je voor die prop klok ook dit motortje kunnen gebruiken?

[Bericht gewijzigd door ocmer op ]

Op 1 oktober 2005 15:40:58 schreef cociedecooc:
Als je een kristal van 4mhz of hoger gebruikt moet het HS zijn en anders XT.

Edit:
Zou je voor die prop klok ook dit motortje kunnen gebruiken?

er is geen plaatje:P

Maar het is wel een goed. Het word alleen wel een beetje lastig als je 1 as hebt. Bij een ventilator zit er een soort van plateau'tje op en daarop is een printplaat makkelijk te bevestigen.

Bij een motor met maar 1 as word het wat minder stabiel.

[Bericht gewijzigd door VWG3JB op ]

Dat weet ik, maar het probleem is dat ik hier geen videorecorder heb of iets dergelijks waar ik een motortje uit kan slopen.

Op 1 oktober 2005 18:17:24 schreef cociedecooc:
Dat weet ik, maar het probleem is dat ik hier geen videorecorder heb of iets dergelijks waar ik een motortje uit kan slopen.

bij electronica-onderdelen.nl verkopen ze ook pc-fannetjes hoor :)

(of verkochten?)

Op 1 oktober 2005 18:17:24 schreef cociedecooc:

Heeft je EB niks?