Op 3 september 2005 12:40:51 schreef Arjan Swets:
[...]
klopt... er staat BUILD SUCCEEDED

die andere zijn meer waarschuwingen...

maar ik heb nog steeds geen hex file:(

Op 3 september 2005 12:43:35 schreef Jan Bot:
[...]

wie kan me helpen bij het maken van een hex-file in MPLAB?

Op 3 september 2005 15:41:02 schreef Jan Bot:
[...]

wie kan me helpen bij het maken van een hex-file in MPLAB?

je moet wel ergens een .hex file hebben van wat je build, als ie aangeeft dat alles gelukt is...

zit je wel in de goede map te kijken?
(dus in de map waar ook het.pjt file van je project staat)

ik heb mijn draaitrafo af!

maar ik kan geen foto posten want ik ben mijn memmorystick kwijt... (zonder dat ik me kan herrineren 'm ergens anders te hebben neergelegd...:()

verder heb ik wel een spanningsregelaar van mircel, maar weet ik niet of deze gelijk te gebrijken is als de mic2941A. het gaat om de mic29502. (die heb ik ooit van een oud moederbord gehaald)

verder geen nieuws, over naar het weer :)

ik heb die ring vanboven op mijn transfo weggehaald en de spoelen opnieuw gewikkeld.
Nu krijg ik belast 6V. (belast met 2 fietslampjes)
Maar mijn primaire word heel warm dus daar moet ik nog een deel wikkelingen bijleggen. En de transfo piept nogal irritant.

Hoi stynus.
Hoeveel wikkelingen gebruik je ? En wat is de diameter en hoogte van de twee spoelen ongeveer?
Ik wil even kijken of ik kan berekenen waarom die primaire zo heet wordt.

De frequentie verdubbelen heeft het zelfde effect als op beide wikkelingen wortel(2)=1,4 keer zoveel wikkelingen leggen. Dat is misschien handiger. Dan ben je ws ook meteen die piep kwijt.

Op 4 september 2005 15:54:19 schreef fry:
Hoi stynus.
Hoeveel wikkelingen gebruik je ? En wat is de diameter en hoogte van de twee spoelen ongeveer?
Ik wil even kijken of ik kan berekenen waarom die primaire zo heet wordt.

De frequentie verdubbelen heeft het zelfde effect als op beide wikkelingen wortel(2)=1,4 keer zoveel wikkelingen leggen. Dat is misschien handiger. Dan ben je ws ook meteen die piep kwijt.

dus moet ik als ik straks de rest klaarheb op een hoge frequentie gaan draaien?

(heb primair iets van 30 wikkelingen, secundair iets van zestig)

hoeveel wikkelingen weet ik niet want ik tel ze niet (teveel werk)

Maar de sec is 3mm dik en 1.4Cm hoog
de prim is 1mm dik en 1.6cm hoog.
de draad is 0.8 denk ik (van een smsp gepikt :-p)

Op 4 september 2005 15:09:17 schreef Stynus:
ik heb die ring vanboven op mijn transfo weggehaald en de spoelen opnieuw gewikkeld.
Nu krijg ik belast 6V. (belast met 2 fietslampjes)
Maar mijn primaire word heel warm dus daar moet ik nog een deel wikkelingen bijleggen. En de transfo piept nogal irritant.

De reden dat de primaire spoel te heet wordt is meestal te weinig wikkelingen. De beste resultaten heb ik bereikt bij ongeveer 100 wikkelingen. Arjan zal dit waarschijnlijk bevestigen.
Dat de trafo piept komt denk ik doordat de frequentie die je gebruikt binnen het hoorbare gebied valt. De bovengrens van het gehoor van een gemiddeld persoon ligt op zo'n 18kHz. Daar moet je dus boven gaan zitten.

zal ook maar even een toevoeging doen.

na verschillende ontwerpen , heb ik het gehouden bij een transfo met primair 2*50 wikkelingen , en secundair 100 wikkelingen.

als ik dit hier zo lees wat julie gebruiken uit redelijk dikke draad.

foto van draaitransfo:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=draaitransfo+klein.jpg

de primaire wikkelingen (2*50) worden bekrachtigd vanuit een oscillator , waardoor de frequentie afhankelijk is van hoeveel energie er secundair wordt afgenomen.

ontwerp oscillator:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=oscillatorontwerp.jpg

dit werkte bij mij redelijk goed ,zonder gezoem zoals ik hier soms lees. misschien dat ik hier iemand mee help.

Hallo,
Kan iemand die de klok van Henk Soubry ook bouwt me misschien helpen?
Als ik Base.asm assembleer, dan krijg ik 2 errors:

Error[113] C:\AANGEPASTE SOFTWARE\BASE.ASM 153 : Symbol not previously defined (ADJUST)
Error[113] C:\AANGEPASTE SOFTWARE\BASE.ASM 155 : Symbol not previously defined (ADJUST)

die 2 regels staan ongeveer halverwege de broncode, en maken het mogelijk om met de toetsen 1 t/m 9 enkele waarden met betrekking tot trafospanning, duty-cycle en frequentie aan te passen. Heeft nog iemand deze meldingen gehad? En zoja: heb je het op kunnen lossen en hoe? Want volgens Henk is ADJUST wel van te voren gedefinieerd. En ik kan er wel ';' tekens voor gaan zetten, maar dan kan ik die functies niet meer gebruiken om te debuggen.
Alvast bedankt.
Groeten, Patrick.

Op 3 september 2005 12:43:35 schreef Jan Bot:
[...]

Nou, je opent niet MPLAB. Je moet MPASM hebben, dat moet ook bij MPLAB geleverd zijn. Dan kun je een en ander aanklikken, waaronder het type PIC dat je gebruikt. Bronfile selecteren (URLpad mag niet langer zijn dan 16 karakters geloof ik, dus zet de boel in een map meteen op de C-drive) en assembleren maar. Dan komt in dezelfde map als waar je bronbestand in staat je hex file.

ik heb de meeste van de onderdelen voor mijn klok, alleen die condensatortjes bij de xtallen doen erg raar.

als de temperatuur stijgd dalen ze in waarde!

altans, een 100nf condensator van hetzefe type (ceramic disk, de bruine dingetjes dus, doen me altijd aan linzen denken...) daalde bij 30 graden ongeveer tot ongeveer 82nf ....

en ik had 82k besteld ipv 82 ohm... voor de leds...

en ik kon geen 1000uF/45v vinden, dus ik neem 2x 2200uF/35v in serie, met 2x82k in serie paralel ermee om de spanning over bijden te verdelen.(moest toch zo?)(sorry dat ik het zo vaag zeg, zal ff met ascii gaan knoeien)

Op 9 september 2005 19:27:50 schreef Lucky luke:
ik heb de meeste van de onderdelen voor mijn klok, alleen die condensatortjes bij de xtallen doen erg raar.

als de temperatuur stijgd dalen ze in waarde!

altans, een 100nf condensator van hetzefe type (ceramic disk, de bruine dingetjes dus, doen me altijd aan linzen denken...) daalde bij 30 graden ongeveer tot ongeveer 82nf ....

en ik had 82k besteld ipv 82 ohm... voor de leds...

en ik kon geen 1000uF/45v vinden, dus ik neem 2x 2200uF/35v in serie, met 2x82k in serie paralel ermee om de spanning over bijden te verdelen.(moest toch zo?)(sorry dat ik het zo vaag zeg, zal ff met ascii gaan knoeien)

dat over die condensator kan wel degelijk. Als je condensators hebt met een zwart bovenkantje dus een zwart topje, dan zijn ze niet temperatuurgevoelig

Op 5 september 2005 14:46:35 schreef juulke:
Hallo,
Kan iemand die de klok van Henk Soubry ook bouwt me misschien helpen?
Als ik Base.asm assembleer, dan krijg ik 2 errors:

Error[113] C:\AANGEPASTE SOFTWARE\BASE.ASM 153 : Symbol not previously defined (ADJUST)
Error[113] C:\AANGEPASTE SOFTWARE\BASE.ASM 155 : Symbol not previously defined (ADJUST)

die 2 regels staan ongeveer halverwege de broncode, en maken het mogelijk om met de toetsen 1 t/m 9 enkele waarden met betrekking tot trafospanning, duty-cycle en frequentie aan te passen. Heeft nog iemand deze meldingen gehad? En zoja: heb je het op kunnen lossen en hoe? Want volgens Henk is ADJUST wel van te voren gedefinieerd. En ik kan er wel ';' tekens voor gaan zetten, maar dan kan ik die functies niet meer gebruiken om te debuggen.
Alvast bedankt.
Groeten, Patrick.

ADJUST komt uit de source file Keys.asm zitten er geen typfouten in ergens??

(hoi trouwens allemaal, ik ben weer terug van 12 dagen roemenië .. voor werk..)

Op 9 september 2005 22:52:34 schreef Jan Bot:
[...]

dat over die condensator kan wel degelijk. Als je condensators hebt met een zwart bovenkantje dus een zwart topje, dan zijn ze niet temperatuurgevoelig

das mooi. ik heb nu nog ff gekeken, en aleen mn 100nf ctjes blijken temperatuurgevoelig te zijn, de 27pf, hebben allemaal een zwart puntje en zijn geen van alle temperatuurgevoelig.

ik heb nog niks met ascii gedaan over die afvlakelco's... sorry... komt eraan...
edit:

kan ik zo met de elco's maximaal 70V verwerken ipv 35?
           er waren er geen van 1000uF/45V zodoende.
  de capiciteit halveert toch bij 2 gelijke elco's in serieschakeling?
       2x200uF/35V
           \     net zoals weerstanden paralel toch (zelfde formule)?
            \  .-----------------------------------  van gelijkrichter
             \ |        |
               |+      .-.
              ===      | |
              /-\      | |82K
               |       '-'
               |        |
               o--------o
               |+       |
              ===      .-.
              /-\      | |
               |       | |82K
               |       '-'
               |        |
               '----------------------------------- van gelijkrichter
(created by AACircuit v1.28.5 beta 02/06/05 www.tech-chat.de)

[/edit]

dan is nu het wachten op de led's uit de led IA!

en dan moet ik nog wat weerstanden hebben die ik vergeten ben te kopen (voor de IR RC5 decoder) en een paar die ik verkeerd heb gekocht (82K voor de leds van de klok ipv 82R) en nog wat dingen kopen die ik niet bij eo.nl (nee, niet de evangelische omroep...) kon krijgen hebben (BUZ10, irled, tsop1836 ect)

nog wat boutjes + moertjes bij de DIY shop of in goed nederlands DHZ winkel. (om de klokrotor vast te zetten) en het soldeerwerk kan beginnen...

ik heb trouwens mijn trafo weer eens herwikkeld want er brak een draad in de sucundaire af... de onderste...

nu is mijn secundaire netter gewikkeld, maar mijn primaire was ik het aantal wikkelingen vergeten en heb ik ook herwikkeld maar die is nu slordiger... en ik weet het aantal wikkelingen nog niet echt... (ongeveer 30 primair, 100 secundair... gaat dat goed?)

[offtopic]
welkom terug Arjan Swets!
[/offtopic]

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

Vandaag gezien op Tweakers:
http://home.cc.umanitoba.ca/~umparekh/hard_drive_clock.html
Het principe is iets anders als de propellorklok (je kunt alleen rechte lijnen projecteren, geen teksten bijvoorbeeld). Evengoed vind ik deze manier de moeite waard om te vermelden.

ik heb nog een vraagje: voor de klok is de mic2914a nodig.(of een compitabelle variant) ik heb de mic19502bt. is deze (pin- en -anders) -compitable?

Op 15 september 2005 18:36:06 schreef Lucky luke:
ik heb nog een vraagje: voor de klok is de mic2914a nodig.(of een compitabelle variant) ik heb de mic19502bt. is deze (pin- en -anders) -compitable?

Hoi,

Ik ben zelf begonen met schrijven van software. Alleen gebruik ik denk ik nog wel dezelfde schema + software voor de base.

@lucky luke:

kijk maar in de datasheet:

http://www.national.com/ds/LM/LM2941.pdf van de MIC2914 (is het zelfde als de LM2914)

de MIC19502BT kan ik zo snel even niet vinden.

Je hoeft natuurlijk niet perse die te gebruiken. In dat schema is het zo dat je de motor alleen aan en uit kan zetten. Dat is ook makkelijk te realiseren met een LM317 en een torretje.

en eh lucky luke? Heb je nog een foto van je trafo? ik wil dat wel graag zien:D

Op 15 september 2005 18:36:06 schreef Lucky luke:

Ik heb even voor je gezocht maar kan niks vinden over de MIC19502BT. Zou het kunnen zijn dat je een kleine "typo" hebt gemaakt en bedoel je misschien de MIC29502BT??

Daar heb ik namelijk wel de datasheet van gevonden.
Je kunt hem hier downloaden.
Het zijn allebei low-dropout voltage regulators en de MIC29502BT kan zelfs nog wat meer stroom leveren.
Ik heb verder niet naar de details gekeken maar hij lijkt zo op het eerste gezicht wel degelijk bruikbaar als alternatief. Hij is echter niet pin-compatible! Houd daar dus rekening mee als je een print aan het ontwerpen bent.

Kan iemand mij vertellen waarom hier zo'n duur ding voor ingezet word? nou ja duur. Het zou ook gewoon makkelijk kunnen met een LM317 en een torretje

Op 15 september 2005 18:54:00 schreef Jan Bot:
[...]

Hoi,

Ik ben zelf begonen met schrijven van software. Alleen gebruik ik denk ik nog wel dezelfde schema + software voor de base.

@lucky luke:

kijk maar in de datasheet:

http://www.national.com/ds/LM/LM2941.pdf van de MIC2914 (is het zelfde als de LM2914)

de MIC19502BT kan ik zo snel even niet vinden.

Je hoeft natuurlijk niet perse die te gebruiken. In dat schema is het zo dat je de motor alleen aan en uit kan zetten. Dat is ook makkelijk te realiseren met een LM317 en een torretje.

en eh lucky luke? Heb je nog een foto van je trafo? ik wil dat wel graag zien:D

nouja, dan ga ik het gewoon proberen met die regulator.

nee, ik heb geen foto van mijn trafo, ik wil er wel eentje maken. als je mee een sony memmorystick opstuurt want de mijne is op mysterieuze wijze verdwenen...

Op 16 september 2005 13:56:00 schreef Jan Bot:
Kan iemand mij vertellen waarom hier zo'n duur ding voor ingezet word? nou ja duur. Het zou ook gewoon makkelijk kunnen met een LM317 en een torretje

ik heb nog een mic29502bt liggen, dus als die te gebruiken is, dan gebruik ik die, al is ie duur (voor mij niet :P oud mobo gemold)

Op 23 september 2005 20:20:13 schreef Lucky luke:
bouwen we nog?

Jazeker wel!!
Het gaat alleen wat minders snel als ik zou willen. Dit heeft alles te maken met diverse andere activiteiten en verplichtingen. Dat zal jullie toch ook bekend voorkomen, of niet soms?

Goed nieuws voor diegenen onder ons die nog bezig zijn met het wikkelen van de draaitrafo. Ik heb de energie overdracht flink op weten te krikken door een condensator parallel aan de primaire spoel te schakelen. Op deze manier ontstaat er een soort resonantiekring.
Eerst een plaatje van de draaitrafo:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=trafo2.jpg
Scopebeeld van de secondaire uitgangsspanning zonder condensator. 2V/div
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=scopeoutnoc.jpg
En nu met condensator van 100nF. 2V/div
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=scopeoutc.jpg
De secondaire spoel was belast met een 6V 500ma lampje die op volle sterkte brandde! Met parallel condensator heb ik dus nog een spanning van 13V top-top. Ik weet dat er formules zijn om de resonantie frequentie en Q-factor te bereken. Ik heb echter de waarde van de condensator proefondervindelijk bepaald.