@hans
ook degene die bij mij in de straat woont heeft goed gedraaid met de loop, hij draaide op 48 , maar de modulatie was slecht omdat hij zijn muziek direct vanuit de computer in de icom 706 stuurde.

het feit dat jij de loop 1:1 had zegt niets in mijn ogen, met de C die ik er aan had hangen kreeg ik hem heel laag in de banden ook wel 1:1 maar het rendement was zo laag dat hij maar weinig straalde.

@pd5ar: Ik heb net de doorsnee gemeten van de desbetreffende loop (want ik heb 'em nog op zolder liggen) en deze is exact 1 meter en 23 centimeter. Dat zou volgens jou niet voldoende moeten zijn voor een goede afstraling? Nogmaals, misschien werkt een loop met een lus (i.p.v. rechtstreeks) beter... Jack Donio beweert, dat hij met een gevouwen FM-dipool met een lus daarin, zo'n 400 km. gehaald heeft met slechts 3 watt. Rob schijnt hem die dag ook gehoord te hebben en het ontvangstrapportje van Hugo Matten (want dat was degene) heb ik nog gezien. Met deze methode heb ikzelf (nog) geen ervaring.

@hans
misschien kan iemand daar wel antwoord op geven, het verschil tussen een loop met koppellus en zonder lus.

@ Hans
Ik heb laats een loop berekend met een programmatje daarvoor.
Om een goed rendement van je loop te krijgen,laten we zeggen 95%,moet je een flink gevaarte maken.
Ik kwam uit op ongeveer een loop van 4 meter doorsnede,met een diameter van het materiaal van 10cm.
Je heb dan een condensator nodig van een paar pF.
Ik kwam er door dat programma achter dat met een grotere C het rendement veel minder wordt.
Volgens mij is er gewoon geen betere antenne,dan een open-dipool of een inverted-V.

Die is er wel maar dan kom je meer in het straatje van de deltaloop,quad en nog grotere types (> 1 lambda).Aangezien de meeste niet de ruimte er voor hebben,zijn we veroordeelt tot het gebruik van dipoles en gp varianten.

Wat ook invloed heeft op het rendement van een loop is de dikte van de loop zelf, maar hoe hoger het rendement, hoe hoger de opslingering en hoe hoger de spanning over de afstem-c (kans op doorslag).

iemand op 6300khz, nederlandse muziek. wie o wie is er weer stout bezig?

@Transmitter, Esoterist, RD12tf: Bedankt voor jullie informatie. Ik weet genoeg. Geen loop meer op mijn zolder. Ik heb alleen nog 1 vraagje over dit onderwerp (wat mij al een tijdje bezighoudt)... Wat is het verschil tussen een loop met koppellus en zonder lus?
@pd5ar: Misschien was dat stukje, wat ik toen eraf gehaald heb om de loop fatsoenlijk op zolder te krijgen, inderdaad representatief voor het slechte zenden, maar zo'n groot verlies lijkt mij sterk...

Hans, wat ik vermoed (weet het *niet* zeker) met die loop is dat een koppellus als trafo koppeling werkt en de loop minder belast.

Ga je de loop onderbreken om het signaal te voeden dan is de koppeling naar mijn idee veel sterker, belast je de loop (als kring!) meer en verlaag je het rendement.

Maar das mijn idee, misschien weet een echte loopgebruiker het (veel) beter.

@allen

Het station op 6305 draait hier een 9+35Db mooie rustige ontvangst fading ongeveer 1 keer per minuut.
De antenne is hier een longwire in een driehoek vertikaal weggespannen en aangepast met een balun 1op9
MRF:9

@allen

Loop antenne met of zonder maakt niet zoveel uit wat versterking betreft.je bereikt er wel een galvanische scheiding mee.En bij een vaste koppeling ligt het 50 Ohms punt vast op een bepaalde plaats t.o.v. de frequentie.
Met een losse lus is dit niet het geval.
Onder in de loop is de impedantie toch nul (mantel) en als de coax dan op het juiste punt aangesloten wordt 50 ohms punt dan geeft dit geen demping en is de opslingering goed.
Een punt van aandacht is wel dat de opslingering een erg hoge spanning teweegbrengt bij de afstem condensator de aansluitingen daar moeten dan ook fors uitgevoerd worden met goede solide materialen.Beter is het twee platen evenwijdig gesoldeerd aan de loop en deze met kunstof bouten meer en minder naar elkaar toe trekken (ipv draaibare condensator)Het rendament is bepaald door de afmeting en de hoogte van de Q.

MRF

ps. het is masda op 6305Khz.

Masda gaat nu in de fading kan ook niet anders (Greyline)maar toch nog heel goed te beluisteren.

MRF

@hans
dat stukje wat jij eraf hebt gehaalt is niet een verschil tussen optimaal en waardeloos, bij mij was het een redelijk alternatief i.p.v. een andere antennemodel.

maar als het goed is ga ik over een week (plusminus) aan de v op z'n kop, en dan ontvang ik iedereen van dit forum :-)))

oja hans dan mag jij niet meer draaien, dan brand mijn meter uit de ontvanger :-(((

@pd5ar
wat voor loop had je Izaak?
diameter loop ?
diamater loopmateriaal?
hoeveel windingen?
Koperbuis?
welke frequentie?

zal ik het rendament eens uitrekenen, laten rekenen bedoel ik .

MRF

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

@allen

radio communard op 6275 Khz roept om CQ

@marcel
na even zoeken heb ik een link gevonden waar dezelfde loop staat,
http://www.geocities.com/vrijeradio/hfloop.htm

@pd5ar: Sukses met het bouwen van jouw Inverted Vee, Izaak! Mocht je nog hulp daarbij nodig hebben, dan hoor ik het nog wel. Zal in het vervolg jou vantevoren waarschuwen wanneer ik inschakel, zodat je alvast de RF-gain naar beneden kunt draaien... Scheelt je weer een meter...
Nah! Mocht het ooit eens zover komen, dan ben ik wel tevreden met mijn spulletjes...

Op 30 september 2005 22:13:42 schreef pd5ar:
@marcel
na even zoeken heb ik een link gevonden waar dezelfde loop staat,
http://www.geocities.com/vrijeradio/hfloop.htm

Rendament van je loop is 15% valt dus tegen dat is dus -8,nogwat Db minder t.o.v. een dipool.

MRF

@ALLE LOOP-LIEFHEBBERS: Voor degenen met weinig ruimte is dit dus NIET altijd de oplossing, wat er ook beweerd wordt... (MRF-Technoligy, Transmitter, Rd12tf en Saturnus: Bedankt dat dit nu duidelijk is!); voor degenen die toch het één-en-ander willen onderzoeken...
Dit is géén Hawaiiaans grapje, ik presenteer bij deze:
de HOOLA HOOP LOOP!!!
http://www.hard-core-dx.com/nordicdx/antenna/loop/hulaloop.html

http://webpages.charter.net/aa5tb/loop.html
http://www.dxzone.com/cgi-bin/dir/jump2.cgi?ID=7503
http://www.iri.tudelft.nl/~geurink/magnloop.htm

Weer uit de lucht!

6400KHZ

Rob007.

[Bericht gewijzigd door rob007 op ]

Op 1 oktober 2005 11:29:50 schreef Hans de Swan:
@ALLE LOOP-LIEFHEBBERS: Voor degenen met weinig ruimte is dit dus NIET altijd de oplossing, wat er ook beweerd wordt...

@hans
zoals blijkt uit de links onder jou bericht zijn er ook mensen die voor henzelf de loop WEL een oplossing vinden.

maar ik begrijp dat ik jou straks tegen kom bij de plaatselijke speelgoedzaak? laat de hoepels dan wel inpakken, ze kletsen nogal gauw in wolvega :-))

@Rob: hier om 13.10 uur alleen een draaggolf met 400 Hz toon ofzo te horen rond de 6398 kHz.

Ben er net uit Flip!
maar als je wilt zet ik hem gerust nog even aan!
SMS 0615657588

Rob007.

Rob, dat zal denk ik weinig nut hebben. Die ander is nogal behoorlijk hard dus ik denk niet dat je daar doorheen komt.