eindwerk

Hallo,

Weet er iemand waar ik schema's kan vinden van verschillende huishoudelijke apparaten? ( wasmachine,boormachine,strijkijzer, etc.)

En waar kan ik de normen voor huishoudelijke apparaten terugvinden ? in het AREI ?

Alvast bedankt
Michaël

jup, google is your friend! Bovendien, de apparaten die jij noemt zijn in principe niet lastig te snappen. Het zijn de moderne technieken (zoals wasweging bij een wasautomaat) die het ingewikkeld doen lijken, maar als je daardoor heen prikt kan je zelf ook wel bedenken dat een wasmachine niet veel meer is dan een moter, verwarmingselement en regelcircuit (ik neem aan dat je voor je eindwerkje geen hele schema's hoeft te hebben, je steld de vraag zo algemeen)

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

wat moet ik dan als trefwoord pakken want ik vind echt weinig

Leg misschien eens uit wat de bedoeling van je eindwerk is. Ik heb hier pakken schema's van wasmachines en droogkasten (Miele, Blomberg/Brandt) liggen, bij sommige zelfs met het schema van de programmator bij. Maar daar schiet je niet altijd even veel mee op om de werking te begrijpen hoor.

Simpel gezegd:
Wasmachine = verwarmingselement en thermostaat (tegenwoordig NTC), pressostaat voor regeling waterniveau (soms 2), motor (eventueel met aparte sturing), pomp, ventiel(en), en programmator die het hele boeltje bestuurt.

Vaatwas = circulatiepomp, "leeglaat"pomp, verwarmingselement met thermostaat, luchtkamer om waterniveau te meten, evt hogedrukpressostaat, inlaatventiel, vaak spoeltjes om afwasmiddel- en spoelmiddelbakjes te openen.

Bij bovenstaande toestellen soms nog bijkomende elementen zoals vlotter in de bodemplaat (overloopbeveiliging), flowmeter (miele), beladingsmeter wasm. (weerom miele), vuildetector (vaatwas),...

Droogkast = motor, verwarmingselement met clixons (of soms NTC), programmator (en bij een condensdroger: pompje en overloopbeveiliging)

Kookplaat = kookplaat (bestaat uit 2 of 3 elementen bij klassieke plaat en 1 bij keramisch (of 2 bij dubbele zone)), 7-takt of energieregelaar.

Oven = verwarmingselementen (2 of 3: boven & onder en soms één rond de ventilator bij warmelucht), grill, keuzeschakelaar, thermostaat.

Strijkijzer: verwarmingselement en thermostaat. Soms een beveiliging die de verwarming uitschakelt als het te lang stil staat.

enz enz...

Je ziet, zoveel zit er niet in die toestellen in, en bij wasmachines en zo wordt het meeste toch rechtstreeks om de programmator aangesloten, die dan alles nakijkt en laat gebeuren wat moet gebeuren... Soms wordt er nog eens rechtstreeks iets aangesloten (bvb verwarmingselement via contact pressostaat => enkel warmen bij voldoende water) maar meestal gaat alles naar de programmasturing.
En dan zijn er de spitsvondigheden van de fabrikanten, bvb bij sommige machines pomp in serie met ventiel, zodat er geen water kan opkomen als het spoeltje van de pomp doorgebrand is...
Enfin, in essentie is het vrij simpel, 't is de invulling die wat verschilt van fabrikant naar fabrikant.

Ik moet een foutzoek diagram opstellen , de normen opzoeken , de werking etc.

En ik moest tegen maandag gewoon zoveel mogelijk schema's verzamelen over verschillende toestellen.

Zou u eventuel die schema's kunnen doorsturen ?

Tja, ik zou je wat schema's kunnen mailen, ik heb hier een classeur of 8 vol (en dan nog wat op zolder)... maar ik weet niet of je daarmee zoveel gaat opschieten. Bij witgoed wordt er meestal slechts bij "rare" problemen naar een schema gegrepen.
(Mijn frank valt trouwens dat ik bij mijn vorige opsomming bij de toestellen de deurvergrendelingen vergeten opsommen ben!)

Helaas zal het me niet meer lukken die schema's tegen maandag door te sturen, ik heb hier niks thuis, alles ligt in mijn winkel...

(Moest je zelf een Miele-toestel hebben, vijs het dan eens open. Daar zit zeker een schema in!)

hoi Michael, ben toch nog aan mijn mappen en cd-roms geraakt dus heb je enkele schema's gestuurd.