Daar zat hij (V) is verwijderd.
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=PCvoeding.jpg
Dank voor reactie.
Lastig zonder schema.
Dat is een uitganselco, die zou ik al vervangen, maar het is raar dat de voeding helemaal niks meer doet...
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Die uitgangselco zorgt er niet voor dat je voeding niet meer opstart. Maar zorg maar dat die goed in orde zijn, anders heb je deesdaag een blokgolf op je hele apperatuur...
Verder moet er ergens (vermoedelijk) een slechte elco zitten in je feedback. Tis maar een kleintje.
Analoge V-meter wijkt even uit op 12V als ik groene draad verbind met zwarte zoals je beschrijft.
Zal elco's één voor één nakijken op capaciteit.
Welke kan het zijn? Heb je toevallig geen schema om toch enig gedacht te hebben?
Op 10 oktober 2005 12:44:18 schreef egiana:
Analoge V-meter wijkt even uit op 12V als ik groene draad verbind met zwarte zoals je beschrijft.
Zal elco's één voor één nakijken op capaciteit.
Welke kan het zijn? Heb je toevallig geen schema om toch enig gedacht te hebben?
Kijk ze ook na op ESR, kapotte C's hebben dikwijls nog de goede capaciteit...
Ik heb wel een schema, maar niet van uw voeding, maar over het algemeen lijkt dat erg op elkaar: http://www.pavouk.comp.cz/hw/atxps.png
Ik meet de cap met analoogmeter op ohm er staat een capschaal op weet niet of dat zo juist is. Test dan isolatie op werkspanning. Grote elcos 470 µF 200 V test ik een 250 µF maar die hebben denk ik niets te maken met niet opstarten. Dank voor schema ga het eens uit pluizen. Kunnen ook nog transistors of thyristrors zijn. Welke elcos komen in aanmerking?
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Het meten van de cap waarde van elco's is hier niet een ideale oplossing.
- Een elco met een slechte ESR (die jij dus moet zien te vinden) kan evenzeer (zoals Bertrix al zei) nog een goede capaciteit hebben.
- Je krijgt valse metingen als er verschillende parallel staan. (Dit kan je omzeilen door ze er een voor een uit te halen
)
Daarom zijn er ESR meters die je gewoon in de schakeling kunt gebruiken.
Op 10 oktober 2005 12:44:18 schreef egiana:
Je voeding start dus niet op...
Verder denk ik wel dat je voeding het nog haalt als je de slechte cap vindt.
Succes
[Bericht gewijzigd door High-Voltage op ]
Ik heb eens aan het zoeken gegaan ESR meter
http://members.ozemail.com.au/~bobpar/esrmeter.htm
Zou er dichterbij niet aan te geraken zijn.
High-Voltage
Op 11 oktober 2005 20:05:18 schreef egiana:
Ik heb eens aan het zoeken gegaan ESR meter
http://members.ozemail.com.au/~bobpar/esrmeter.htm
Zou er dichterbij niet aan te geraken zijn.
Je moet niet per se een ESR meter hebben die de exacte waarde aangeeft. Je hebt ook van die toestellen (gemeenlijk zelfbouw) die piepen als de ESR waarde nog binnen de grenzen ligt. Die voeren een meting uit op 100-300kHz. (Maar die werken maar tot C's van 100V max!, daarna is de meting fout.)
Kan je meer info bezorgen over dat eenvoudig toestel of esr meter hier verkrijgbaar die niet overdreven veel kost.
Ik zou wel eens willen weten wat de fout is.
Ik heb hier nog een pc voeding staan, maar ik weet alleen niet of het een AT of ATX voeding is. Wat zijn de verschillen tussen deze voedingen?
Kijk naar de stekker: een 20/24Pin connector betekent ATX
2 losse connecoren is AT
ATX heeft een extra 3.3V lijn
High-Voltage
Op 16 oktober 2005 19:44:40 schreef egiana:
Kan je meer info bezorgen over dat eenvoudig toestel of esr meter hier verkrijgbaar die niet overdreven veel kost.
Ik zou wel eens willen weten wat de fout is.
Sorry, daar kan ik je niet aan helpen.
Is Google geen oplossing?
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Nu d'r toch een topic over is .. waar dient de PWR OK (grijs) voor?
Op de paarse 5VSB lijn meet ik nix:(
Op de voeding staat ook: 5V AUX 2A// wat is dit? (apart van de 5+ 10A)
Op 26 oktober 2005 21:26:14 schreef High-Voltage:
[...]Sorry, daar kan ik je niet aan helpen.
Is Google geen oplossing?
Test van alle elcos uit ATX voeding met esr meter
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=ATX_ELCOS.xls
Volgens tabel ESR-meter slechts één(17) buiten waarde. Is diegene die nogniet de helf cap haalt.
Op 26 oktober 2005 21:51:19 schreef jossie14:
Nu d'r toch een topic over is .. waar dient de PWR OK (grijs) voor?
Die gaat hoog op het moment dat de voeding klaar is, een soort reset voor het moederbord, zodat dat proper initialiseerd.
Die oude PC-voedingen gebruik ik vaak voor stappenmotors
Om er eens een te testen enzo.
Bij de NIET ATX- voedingen zet ik een weerstand van 47 Ohm
over de +5VDC en GND.
Dan starten ze altijd direkt.
Dit is overigens ook vaak een probleempje bij voedingen
uit gebruikte apparatuur.
Daar hangt normaal altijd een belasting aan.
Helaas heb ik er eerst een twintig weggegooid voor ik
dit ontdekte
.
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Ik heb een klein ATXje van 145W om een beetje mee te spelen/testen. Was afgelopen week toch ffies blij dat zo'n ding kortsluit beveiliging heeft:D
High-Voltage
Op 26 oktober 2005 21:51:19 schreef jossie14:
Op de paarse 5VSB lijn meet ik nix:(
Sorry voor de héél late reactie, maar ik kom niet vaak meer omdat ik geen tijd heb.
Maar die 5VSB is je standby spanning, een keer je voeding loopt valt die af. Als je voeding uitstaat, maar wel insteekt zou je daar tussen massa en die draad als alles goed is 5V moeten meten.
Evenals op je PS_ON draad.
Op 17 december 2005 21:29:28 schreef High-Voltage:
[...]Sorry voor de héél late reactie, maar ik kom niet vaak meer omdat ik geen tijd heb.
Maar die 5VSB is je standby spanning, een keer je voeding loopt valt die af. Als je voeding uitstaat, maar wel insteekt zou je daar tussen massa en die draad als alles goed is 5V moeten meten.
Evenals op je PS_ON draad.
Hoe die spingt af?!?
http://www.saunalahti.fi/elepal/vahvistin/Atx_power.gif
Je ziet toch dat die een geheel apart circuit is en dus blijft aanstaan... Het mag in ieder gevan niet wegvallen volgens de ATX Design Guidelines. (of het problemen geeft de +5VSB uit te zetten bij een lopende pc weet ik niet)
High-Voltage
Op 17 december 2005 23:02:07 schreef Bertrix:
[...]Hoe die spingt af?!?
http://www.saunalahti.fi/elepal/vahvistin/Atx_power.gif
Je ziet toch dat die een geheel apart circuit is en dus blijft aanstaan... Het mag in ieder gevan niet wegvallen volgens de ATX Design Guidelines. (of het problemen geeft de +5VSB uit te zetten bij een lopende pc weet ik niet)
Hmmm... Ja, je hebt gelijk. Ik denk dat ik mij ergens vergist heb. Want je hebt die 5VSB nodig om hem terug uit te kunnen zetten 
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 5 november 2005 22:36:42 schreef jossie14:
Was afgelopen week toch ffies blij dat zo'n ding kortsluit beveiliging heeft:D
En vandaag alweer:P
En de 5Vsb werkt wel, had zekers verkeerd gemeten.