@jorrit

ik ga het een beetje begrijpen..

@Jorrit
Je filmpjes zijn weg!!!!!

@ZAQ.

Weg ?
hmm dat is raar bij mij doen ze het wel. Heb laatst wel wat filmpjes verwijderd maar dat was omdat mijn site vol was maar deze staan er nog wel op als het goed is.

kijk anders maar is tussen
http://home.hccnet.nl/g.heus/
Er staat wel een hoop zooi tussen maarjah.

bij mij doen ze het ook jorrit kan je me nog wat vertellen over coupling?

Op 11 oktober 2005 20:04:20 schreef Bobbyb:
hallo.

Ik vroeg mij af of die bijeenkomst van 26 november voor iedereen die wil komen is fry:P?

Ik zou namelijk zelf erg graag een werkende tesla willen zien.

(edit)Ik volg dit topic niet zo heel erg meer maar ik kan me herinneren dat er ooit de vraag was hoeveel mot’s je in serie kan zetten. Ik heb het geprobeerd met 9 en dat werkt helaas niet Zonder olie met heb ik nog niet geprobeerd.
Het probleem is dat ik vonken kreeg tussen de primaire wikkeling en de kern die bij de meeste mot’s als een van de sec contacten is aangesloten.
Maar echt nuttig was het niet bij die 9 stuks ik kreeg er ook niet echt veel spanning uit zo tussen de 8 en 10kV.
En nadat de eerste vonken de wikkel draad isolatie hadden weg gesmolten was het helemaal een treurig gebeuren.

Dus mijn conclusie is mot's zonder olie en met kern als sec aansluiting in serie tot max 5 stuks.

Een bijeenkomst? Wat houdt deze bijeenkomst in? En waar is het?

in utrecht fry kan een of andere hal regelen 26 november snackbar om de hoek zoiets denk ik staat par bladzijdes trug

Op 12 oktober 2005 20:55:15 schreef Rincewind:
Dit plaatje beantwoordt denk ik ook Bertrix vraag (of je ook aan de onderkant van je secundaire een toroid kon maken). Dat is hier namelijk het geval!

Ik zag niet in waarom het niet zou kunnen, alhoewel het E-veld me dan stukken kleiner lijkt, en je dus niet zo leuk een tl-lamp kunt laten oplichten

@ZAQ

Een van die filmpjes van jou toont een TC met 4 mot's. Hoe heb jij deze mot's geschakeld? In serie of parallel? Heb je eventueel een schema van dit project?

Wat wel vaker voor kleinere coils gebruikt wordt is een zogenaamde counterpoise. In plaats van de secondaire te aarden leg je een geleidende plaat onder de coil waar je de secondaire op aansluit, eigenlijk een toroid aan de onderkant dus. Alleen kan het een plaat zijn omdat de spanning daar min of meer 0 is.
Dat plaatje van rincewind is een bipolaire tesla. Aan beide uiteinden is een spanning met een fase verschil van 180 graden. Dus als de een min is is de andere plus. De primaire zit hier in het midden van de secondaire. Er zijn meerdere manieren om een bipolaire temaken. Je kan ook twee identieke secondaires gebuiken bijv. Handig voor plaatsen waar aarding een probleem is.

Koppeling. Een gewone trafo heeft een koppeling van dicht bij 1. Alle energie die je er in stopt kun je er meteen aan de andere kant weer uithalen. Alle windingen zijn direct magnetisch aan elkaar gekoppeld. Dit is de meest effieciente manier om spanningen omhoog en omlaag te transformeren.
Omdat mogelijk te maken heb je een kern nodig met hoge permeabiliteit (Zeg maar goede geleider voor magnetisch veld) en wikkelingen moeten dicht op elkaar zitten.
Het probleem is dat bij extreem hoge spanning de boel erg moeilijk te isoleren valt.
Een tesla spoel omzeilt dat probleem door de wikkelingen ver uiteen te plaatsen. De primaire als een platte spoel helemaal onderaan de secondaire waar de spanning nog heel laag is. Geen goed geleidende ijzeren kern. Maar een lucht kern. Een toroid on de secondaire spoel afteschermen etc..
Het nadeel is dat de koppeling heel laag is. Je zou versimpeld kunnen stellen dat met een prim van 10 wikkelingen en een sec van 1000 wik. en een koppeling van 0,1 slechts 1 primaire wikkeling gekoppeld is aan 100 secondaire wikkelingen. De rest doet soort van niet mee.
De energie die je in de primaire stopt is daarom om maar voor een klein gedeelte direct te gebruiken in het secondaire circuit. Je moet het dus een tijdje op kunnen slaan totdat alle energie overgebracht is. Het LC(spoel condensator) circuit :
Eerst sla je alle energie op in de primaire condensator. Die laat je via de vonkbrug oscileren met de primaire spoel. Om en om slaan de condensator en de spoel de energie op. Een gedeelte wordt iedere cyclus afgestaan aan het secondaire circuit die het ook om en om in de toroid of de spoel opslaat. Na een tijdje zit alle energie in het secondaire circuit. Als de spanning secondair hoog genoeg is onstaat de streamer die de energie dissipeert.
Dit proces verloopt alleen efficient als beide crcuits op dezelfde frequentie oscileren anders kan nooit alle energie over gebracht worden.
Al met al een heel gedoe om eigenlijk maar 1 probleem optelossen, isolatie.
Maar probeer maar eens zelf een 500kV trafo tebouwen, bijna onmogelijk, een tesla is prima tedoen.

Nu ik toch bezig ben. Een streamer dissipeert niet zosnel en het kost wat tijd om hem telaten groeien. Als alle energie in de secondaire zit en de vonkbrug stopt niet met geleiden loopt alle overgebleven energie weer terug is het primaire circuit op dezelfde manier als ik boven al zei. Daarom is de vonkbrug zo belangrijk. Hij moet stoppen met geleiden na de eerste overdracht(knoop) en dat blijkt nog niet zo simpel. Als dat lukt kan de secondaire rustig uit oscileren totdat alles op is. Lukt dat niet dat wordt een groot deel opgestookt in de vonkbrug, zoiezo de grootste verliespost in een tesla. Vandaar dat halfgeleiders zo in zijn om die te vervangen.

Zat 26 november is er dus een teslathon in utrecht. Je kan me mailen als je wilt komen. Het iedee is dat zo veel mogelijk mensen met een coil daar komen om die te showen erover te lullen enzovoort. Als je geen coil hebt mag je natuurlijk ook langs komen. Veel meer als 40 man kunnen er niet in.

@ZAQ
die buis krijgt het wel errrrg heet zeg! word ie echt zo rood/geel/wit als je op het filmpje ziet?
als dat gebeurt in een van mijn buizenradio's, kan ik mijn buisje wel weggooien... ben benieuwd hoeveel emissie je buis nog heeft.
met dat soort buizen stunten, zoals jij doet, is toch wel redelijk gevaarlijk. als je niet doorhebt dat je anode zo ongeveer geel aan het worden is, dan is de kans groot dat je glas na verloop van tijd gaat smelten. en wat er dan gebeurt... een flinke knal en een steekvlam zal het wel zijn, ik weet het niet.
hoeveel kost die buis eigenlijk? ik vind em er heel cool uitzien, ik zou d'r wel 2 willen om een leuke amp mee te bouwen!

Bij tesla's heeft alles nogal last van stress. Zou raar zijn als een buis zich het er wel makkelijk vanaf zou kunnen maken :P

Mijn buisje heeft nergesn last van :P

Ik kom ook fry nog even proberen mijn vttc voor die tijd ineen te flansen.
Neem zowieso de grote mee met of zonder tankcap

Is trouwens hard gegaan hier even een dag niet gekeken en gelijk 65 a 70 posts om te lezen :S

OKay dan :) Twee vttc's, ik heb er nog nooit een live gezien.
Wat voor capaciteit heb je nodig voor de grote ? Misschien kun je een mmc lenen :)

Die thread groeit als kool idd :)

O ja DIY steld zijn electronica werkplaats beschikbaar. Dan kun effe in alle rust een opgeblazen H-brug opnieuw in elkaar solderen of de driver effe aan een scoop hangen als er wat mis is. Dat soort grappen.

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]

Op 12 oktober 2005 20:27:14 schreef wvenis:
@nextcoil
goedzo nextcoil, opzouten met die gek.
hij is zoiezo al erg stil geworden..........
haha

HAHA
tjongejonge ik zie dat je al weer goed bezig bent...
Je stelt vragen over het maken van een teslacoil. Daarna krijg je antwoord en zeg je dat je het te ingewikkeld vind. Geloof me maar, op die manier kom je er niet...
Ik geef zelf meteen toe dat ik geen ervaring op het teslacoilgebied heb, dus daar zal ik me verder niet mee bemoeien. Maar ik weet dat jou aanpak niet de handigste is. Ookal is het goed dat je iig zin hebt om wat te proberen.
Ik had trouwens een tijdje niet gereageerd, omdat het zo offtopic is. Maar nou ik deze posts zag staan moest ik toch wel reageren.

@nextcoil: toe maar, jij zit mij af te zeiken dat ik een nietsnut ben?(de universiteit neemt nou eenmaal veel tijd in beslag...) Ben jij nuttig dan? Ga jij de wereld verder helpen met het bouwen van een Teslacoil? Nou, veel plezier, ik kan niet wachten.

- Heeft u problemen met overgewicht?
- Is uw been laatst geamputeerd?
- Heeft u aandelen Laurus?
- Heeft u uw teen net tegen de drempel van de badkamer gestoten?
GEEN ZORG!
NEXTCOIL'S TESLA KOMT ERAAN!!!

Ik ben idd maar 18 jaar oud. Maar kan ik daar iets aan doen? Jij bent misschien ouder, maar dat zegt ook nog niet alles. Ik heb bijna 2000 posts op dit forum, en jij? Dat kan je ook als ervaring zien... Leeftijd is maar een getalletje, en zegt bijna niets.
Overigens is het opvallend dat jij precies begint met het bouwen van een teslacoil. Je bent gewoon weer het zoveelste sensatiezoekertje. Niet dat daar wat mis mee is hoor, ik vind het ook leuk om zo nu en dan ff wat te klooien met een flyback, maar ik geef toe, erg 'volwassen' is dat niet.

Tja, dat jij hoorde dat er radioactieve stoffen in zitten is jouw probleem. Ik hoor ook zo nu en dan dat aliens de CIA hebben geïnfiltreerd, en dat ik nu met één of andere chip in mn kop rondloop die me dwingt zo nu en dan botte reacties op het forum te zetten. Maar ik geloof er niets van.
Mensen, denk toch alsjeblieft zelf eens na. Geloof niet direkt alles. Het grootste deel wat je hoort is onzin, of deels niet waar. Neem nou het NOS journaal. Als er daar een onderwerp is waar ik iets van af weet, dan blijkt het toch ontzettend vaak dat er dingen niet kloppen, of dat er halve waarheden worden verteld. Maar waarschijnlijk merk jij dat niet.

En laat je trouwens niet afschrikken door een slechte behandeling door andere forummers. Ik werd in het begon ook nogal onder handen genomen door een zeker evil Aedolon(tegenwoordig gereïncarneerd tot evilist aedolon), maar zolang je maar bewijst dat je wel degelijk het forum iets te bieden hebt (of heb ik dat niet?), dan is de kritiek snel genoeg weg.

Ik had het ook al met Jorrit besproken op msn.
Die wou ook wel de mmc beschikbaar stellen.

Ik heb hem bereken op 50nF met de voledige primaire.
Maar met die enorme topload zal ik dat wel niet redden.
Ik bestel zelf 60 cde's 6x10 in serie.
Maar mischien dat we wel met twee mmc's en een motstack hem kunnen testen tot de max.
Jou mmc is meende ik tot ruim over een motstack gespect.
en die van Jorrit is geschikt voor een stack.
En ik hoop de mijne ook te hebben voor die tijd.
Dus wie weet kunnen we een nieuw nederlands record zetten voor een lange tijd.
Lijkt me wel heftig voor een teslathon.

En ik zal mijn best doen voor de vttc klaar te krijgen.
Ik zit waarschijnlijk wel wat in tijdnood.
nu drie dagen van 12 uur werken in alkmaar daar komt dan nog een uurtje heen en terug bij.
Maar zondag ben ik vrij dus dan kan ik weer wat sprongen maken.
planning is de grote toroid maken en een primaire vttc spoel maken.
EN ik moet nog op visite zondag maar dat kan wel ff tussen door :P

ik zie een edit:
Mooi das toppie een werkplaats erbij wat een luxe.
Zal ik mijn scoop meebrengen voor in the field tunen enzo?

EN ZWEETVOETJE EN DIE ANDERE DODO'S RUZIE MAKEN DOEN JULLIE MAAR ERGENS ANDERS!!!!!
Laat in ieder geval dan 1 de slimste zijn en kappen met die flauwekul.
Ook wij worden wel een moedeloos van somige vragen....
Maar beter een goed antwoord dan een geroosterde mede co'er

[Bericht gewijzigd door Sparks op ]

Kijk even met javatc of het tedoen is met 64nF en de grote toroid, dan vindt ik het wel okay om hem uittelenen met een 4MOT stack.
Ik heb eventueel nog de mmc van de kleine tes die er parallel bij kan, weer 12,5 nf, 12 942's in serie.

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]

sorry, maar als ze aankomen met 'opzouten met die gek', dan voel ik me aangetast in mijn ego, en dan daal ik af van mijn ivoren toren om even te gaan barbecueen.

Op 12 oktober 2005 23:43:34 schreef fry:
Kijk even met javatc of het tedoen is met 64nF en de grote toroid, dan vindt ik het wel okay om hem uittelenen met een 4MOT stack.

GA ik morgen doen!!
ZOu wel toppie zijn om dat grote onding van mij eens echt in actie te zien

Op 12 oktober 2005 23:45:10 schreef zweetvoetje:
sorry, maar als ze aankomen met 'opzouten met die gek', dan voel ik me aangetast in mijn ego, en dan daal ik af van mijn ivoren toren om even te gaan barbecueen.

Kan ik me voorstellen neem het ook niet persoonlijk op zo is het niet bedoelt.
Er zijn nu eenmaal mensen die menen dat ze altijd voorrang hebben enzo.
mercedes waarvan de knipperlichten het bijna nooit doen etc etc

Op 12 oktober 2005 20:27:14 schreef wvenis:
@nextcoil

goedzo nextcoil, opzouten met die gek.

hij is zoiezo al erg stil geworden..........

haha

Is indd niet lief nu ik het ff terug lees
Als wvenis zich nu ook een beetje inhoud komt het allemaal goed

Owjah en voor de nieuwguys.
Gebruik google eens wat meer dan kun je al een hoop leren over de caps sparkgaps motstack etc etc.
Gebruik ook een jave tc design
En kijk eens naar de mogelijkheden met wat je hebt wat je je kunt veroorloven etc.
Stel eens een mmoie coil samen op papier en laat zien wat je van plan bent dan kunnen de coil cracks daar hun kritiek op loslaten

Owjah er zijn ook newguys die al erg leuk bezig zijn met een coil die al wat moois hebben laten zien als begin.

Yes dan wordt het echt leuk, jouw coil met zijn allen even tot het uiterste tweaken :)
Ik wil zelf die avond ook voor het eerst die extra 12,5 toevoegen voor een nieuw recordje, dus ik zorg wel dat ze lekker parrallel te schakelen zijn.
Er is inet, pc's zodat we nog wat kunnen narekenen als we weer wilde plannen hebben. We kunnen meten. Jouw scoop voor field werk zou cool zijn. Ik heb een terry planar antenne gemaakt om secondaire spanning zichbaar temaken op de scoop. Mooie combi, zou ook kunnen met mijn scoop, maar daar's wat mis mee , valt steeds uit. Ik weet niet of die weer lekker werkt voor die tijd.
Lekker rommelen met zijn allen, ik denk dat wel toch maar vroeg moeten beginnen, dat soort veranderingen maken aan een coil kost toch een berg tijd over het algemeen.

Ja het lijkt me wel handig dat de coil showende mensen er een beetje op tijd zijn.
Alles uitladen opbouwen etc kost een hoop tijd.
En als we dan ook nog het 1 en ander willen klooien vliegt de tijd helemaal.
Heb je al een tijd in gedachten?
EN moet er ook nog wat gesponsort worden ivm de ruimte en eventueel eten en drinken?
Mwah daar komen we ook wel weer uit.
We hadden al een filmer las ik volgens mij een hoop posten terug ik neem ook wel de digifoto dinges mee.
Mischien hier op co een stickie teslathon tread met foto's en filmpjes waar verder niet gepost mag worden?
Daar tevens ook een stukje basis beginselen tesla coils op?
Is dat een idee?

Ik roep ook maar wat :P

Kwa sponsering dacht ik aan meeeten kost inkoops prijs, tenzei je naar de snack gaat natuurlijk (vlees eters ed.) :) Als je een biertje wil gooi je 50 cent in een potje ofzo :P Het mag allemaal geen geld opleveren.
Vanaf 12 uur lijkt me wel wat. Wil je veel klooien kom je vroeg, vanaf 4 uur de kleinere sgtc's, vttc's en sstc's. Als het donker is de grotere coils in de grote ruimte die niet te blinderen valt.

Buiten de thread wil ik eigenlijk geen reclame omdat er niet al teveel mensen in kunnen. Mensen van CO die een coil hebben of geinterreseerd zijn kijken wel in deze thread af en toe. Daarna zeker een thread met film en foto's !

Mooie tijd vind ik.
En och ik ben wel een vleesliefhebber maar een dag zonder overleef ik ook wel :P
Dat is ook ongeveer wat ik bedoelde een stickie topic na de teslathon met foto's en filmpjes.
Blijft dan mooi boven aan in high voltage staan......
tenminste als de mods daar wat in zien.....
Gewoon een samenvatting met wat comentaar erbij waar verder niet in gepost kan/mag worden

DUS MOD'S LIEVE LIEVE MODS is dat een idee???

En nu ga ik op bed ik moet om 05:30 weer in mijn auto zitten en als dat goed komt komt er meer goed ;)