@fry

Ik dacht dat de resonantiefrequentie van het eerste circuit werd veroorzaakt door de inductie van de spoel(spoelen zijn eigenwijs zegt mijn natuurkundeleraar dan :P). Dus condensator gooit zichzelf leeg --> spoel maakt veld --> stroom op --> spoel wil stroom in stand houden --> condensator weer opladen --> gooit weer leeg --> spoel maakt veld --> stroom op --> enz.... Iig.. het komt erop neer dat de condensator zichzelf steeds leeggooit.

Bij coupling dacht ik ergens gelezen te hebben dat het vooral te maken heeft idd met hoe snel de energie wordt overgebracht. Ik heb niks gelezen over het verband met de sparkgap echter. Enige dat ik tegenkwam is dat k ongeveer 0.1 moet zijn, omdat als het groter is de energie weer teruggaat in het primaire circuit (Waarom?!?!). En kleiner, te langzaam denk ik dan maar.

Neem het me aub niet kwalijk als ik het helemaal bij het verkeerde eind heb, ik heb nog niet eens een tesla coil gemaakt, en ben nog niet eens aan het berekenen geslagen (wel aan het "hypothetiseren"(??)).

@Jorrit
Ik ben ook nog steeds op zoek naar wikkeldraad, liefst 0,4mm en dan 590 meter of zo (zonder rekening te houden met hoogteverandering van wikkeling).. give or take.. 650meter?

En wie er hier problemen heeft met vinden van materiaal, je bent niet de enige :P

Op 13 oktober 2005 01:37:00 schreef dj_tjerk:
@fry

Ik dacht dat de resonantiefrequentie van het eerste circuit werd veroorzaakt door de inductie van de spoel(spoelen zijn eigenwijs zegt mijn natuurkundeleraar dan :P). Dus condensator gooit zichzelf leeg --> spoel maakt veld --> stroom op --> spoel wil stroom in stand houden --> condensator weer opladen --> gooit weer leeg --> spoel maakt veld --> stroom op --> enz.... Iig.. het komt erop neer dat de condensator zichzelf steeds leeggooit.

Klopt helemaal. ik zei het alleen wat anders, om en om sinus vormig wordt de energie opgeslagen. E=1/2%CV^2 en E=1/2LI^2.

Bij coupling dacht ik ergens gelezen te hebben dat het vooral te maken heeft idd met hoe snel de energie wordt overgebracht. Ik heb niks gelezen over het verband met de sparkgap echter. Enige dat ik tegenkwam is dat k ongeveer 0.1 moet zijn, omdat als het groter is de energie weer teruggaat in het primaire circuit (Waarom?!?!). En kleiner, te langzaam denk ik dan maar.

klopt ook, het verband met de gap is dat als de overdracht langzaam is de energie vaak door de sparkgap moet (veel cycli) dus er veel verloren gaat. Het moet immers vaker van C naar L door de gap.
De koppeling tehoog is meestal simpel weg dat de spoelen te dicht op elkaar zitten (isololatie, spannings veld) en daardoor overslag geeft.
als de vonkbrug geblust is, is er geen primaire circuit en kan de energie niet terug.

Als de koppeling hoog is is de overdracht snel, dus de periode dat er weinig/geen energie in het primaire circuit zit kort. Weinig tijd voor de gap om aftekoelen en te blussen dus grotere kans dat hij een of meerdere knopen blijft geleiden....

get a life: om middernacht nog posten???

het is dan idd wel mooi weer om een werkende coil te zien:p

Zo, net ff verhaaltje van jorrit gelezen. IIg een foutje gevonden,

Ook wil je meestal 2 cm speling tussen je secondaire en primaire hebben met een coil van dit formaat. Dus de binnen diameter van je secondaire word dan 15 cm.

Lijkt me dat dat primaire moet zijn. Goede uitleg iig :) Enige wat in mijn hoofd nog ontbrak is verhouding tussen output vermogen trafo en lengte secondary coil.

Nog ff paar kleine vraagjes:
-Lengte buis van primaire berekenen (spiraal met zelfde afstand tussen wikkelingen), is daar een formule voor.. of kan je simpel ((buitenwikkeling omtrek*wikkelingen)+ (binnenwikkeling omtrek * wikkelingen)) / 2. Dus optellen, en delen door twee.

-Hoe bevestig je de toroid aan de secondaire en plateau primaire aan de buis secondaire.

Ik neem aan dat de primaire op zelfde hoogte zit als onderkant secondaire wikkelingen, en dat je daarna stukje buis hebt met de aarding (binnendoor of buitenlangs?), en hij de primaire zweeft dan ongeveer. Tenminste dit zag ik op plaatjes hier. Maar hoe maak je dat plateau met primaire dan vast aan de buis van secondaire?

En die toroid, uiteinde koperdraad zit daaraan vast neem ik aan, en onderkant zit dan op gelijke hoogte secondaire wikkelingen? Dan zou je dus hem moeten bevestigen op een of andere manier op einde laatste wikkeling secondaire + 0.5 * diameter toroid met lijm of zo?

-Schermen jullie dingen ook nog af, in die open box die onder de coils zit, of is de kans dat daar een arc heengaat te klein of zelfs 0.

Op 12 oktober 2005 23:37:55 schreef zweetvoetje:
[...]
HAHA
tjongejonge ik zie dat je al weer goed bezig bent...
Je stelt vragen over het maken van een teslacoil. Daarna krijg je antwoord en zeg je dat je het te ingewikkeld vind. Geloof me maar, op die manier kom je er niet...
Ik geef zelf meteen toe dat ik geen ervaring op het teslacoilgebied heb, dus daar zal ik me verder niet mee bemoeien. Maar ik weet dat jou aanpak niet de handigste is. Ookal is het goed dat je iig zin hebt om wat te proberen.
Ik had trouwens een tijdje niet gereageerd, omdat het zo offtopic is. Maar nou ik deze posts zag staan moest ik toch wel reageren.

@nextcoil: toe maar, jij zit mij af te zeiken dat ik een nietsnut ben?(de universiteit neemt nou eenmaal veel tijd in beslag...) Ben jij nuttig dan? Ga jij de wereld verder helpen met het bouwen van een Teslacoil? Nou, veel plezier, ik kan niet wachten.

- Heeft u problemen met overgewicht?
- Is uw been laatst geamputeerd?
- Heeft u aandelen Laurus?
- Heeft u uw teen net tegen de drempel van de badkamer gestoten?
GEEN ZORG!
NEXTCOIL'S TESLA KOMT ERAAN!!!

Ik ben idd maar 18 jaar oud. Maar kan ik daar iets aan doen? Jij bent misschien ouder, maar dat zegt ook nog niet alles. Ik heb bijna 2000 posts op dit forum, en jij? Dat kan je ook als ervaring zien... Leeftijd is maar een getalletje, en zegt bijna niets.
Overigens is het opvallend dat jij precies begint met het bouwen van een teslacoil. Je bent gewoon weer het zoveelste sensatiezoekertje. Niet dat daar wat mis mee is hoor, ik vind het ook leuk om zo nu en dan ff wat te klooien met een flyback, maar ik geef toe, erg 'volwassen' is dat niet.

Tja, dat jij hoorde dat er radioactieve stoffen in zitten is jouw probleem. Ik hoor ook zo nu en dan dat aliens de CIA hebben geïnfiltreerd, en dat ik nu met één of andere chip in mn kop rondloop die me dwingt zo nu en dan botte reacties op het forum te zetten. Maar ik geloof er niets van.
Mensen, denk toch alsjeblieft zelf eens na. Geloof niet direkt alles. Het grootste deel wat je hoort is onzin, of deels niet waar. Neem nou het NOS journaal. Als er daar een onderwerp is waar ik iets van af weet, dan blijkt het toch ontzettend vaak dat er dingen niet kloppen, of dat er halve waarheden worden verteld. Maar waarschijnlijk merk jij dat niet.

En laat je trouwens niet afschrikken door een slechte behandeling door andere forummers. Ik werd in het begon ook nogal onder handen genomen door een zeker evil Aedolon(tegenwoordig gereïncarneerd tot evilist aedolon), maar zolang je maar bewijst dat je wel degelijk het forum iets te bieden hebt (of heb ik dat niet?), dan is de kritiek snel genoeg weg.

Over "sensatiezoekertje" gesproken. Volgens mij ben je dat zelf. En Universiteit of niet, je gedrag is voor jouw leeftijd al behoorlijk kinderachig.
Wat is er mis mee dat ik nu pas begin met het bouwen van een tesla coil? Man, op 11-jarige leeftijd bouwde ik al zenders!

Maar goed, als jij deze kinderlijke discussie graag wilt blijven doorzetten, prima! Maar ik laat het hier bij..

@zweetvoet

een teslacoil is inderdaad ingewikkeld
ben nu aan het wikkelen, nog 1433 te gaan

en dit forum is ervoor om uit te leren, en niet om afgezeken te worden dus komop... ONTOPIC

ik heb besloten om mn coil toch maar met een sparkgap uit te gaan voeren, nu heb ik een motor uit een makita, die ik met spanning kan regelen, maar weet iemand hoeveel sparks ik ongeveer moet maken per minuut, dan weet ik hoeveel schroeven ik op mn roterend blad moet monteren..

vraag2, weet iemand een lijst van isolatie waarden van materialen, vind niks met google

vraag3, is rvs een goed materiaal voor de vonkbrug of weet iemand iets beters.

@dk_tjerk
een transformator/elekrto motor wikkelbedrijf of als je in friesland woont numan drachten daar heb ik draad gekocht 0.5mm 5kg €23
en als je primaire draad lengte wil uit rekenen stel ik voor dat je je wiskunde leraar ff vraagt want toen ik dat probeerde ging ik tog aardig de mist in had ene getal in mm en andere in cm bleek achteraf:P
javatc geeft trouwens lengte van de draad die je nodig hebt
je kan ook elke afzonderlijke winding nemen als een cirkel en dan 10 keer uitrekenen en optellen en dan doe je er 1 meter bij moet je ook wel genoeg hebben

@wvenis twee stalen bouten simpelere sg is er denk ik niet

[Bericht gewijzigd door jorn16 op ]

@dj_tjerk

Je kunt de lengte van de primaire makkelijk laten berekenen via java tc :). Er zou vast wel een formule voor zijn maar die weet ik zo niet.

Ik maak zelf altijd aan de boven en onderkant van de toroid een bout. Hier mee zet ik hem vast op de plaat en zet ik mijn toroid mee vast. Aan deze bout maak ik ook het draad van de secondaire vast. Om vonken binnen in de secondaire te voorkomen zet ik er meestal 2 of 3 isolerende lagen achter.

De hoogte van de secondaire ten opzichte van de primaire hangt af van de coupling wie je wilt.

@wvenis. Het aantal bps (ontladingen per seconde) Hangt van je transformator af. Je moet kijken hoevaak de transformator jouw cap kan opladen per seconde. Je kunt dit zelf doen maar java tc kan het ook gewoon voor je uitrekenen scheelt werk :). Je gaat voor een arsg met een nst meen ik uit je verhaal op te maken. Dit kan gevaarlijk zijn voor je nst en ik adviseer je het aantal bps minimaal op 300 te nemen voor de veiligheid van je nst.
Ik gebruik zelf trouwens rvs voor mijn srsg en koper voor mijn static gap. Ik wil eigenlijk wat betere electroden in mijn srsg hebben deze smelten namelijk weg maarjah dat komt nog wel eens.

@fry.
De igbt's komen deze kant op. Stuur maar een email met het aantal dat je er wilt hebben. Dan hebben we het wel even over de prijs.

ik heb een 2x4000 volt 50mA NST, mn pijp voor de sec is 7 cm dia en ik wou zo'n 1500 wikkelingen aan gaan brengen, java tc doet moeilijk, krijg rare foutmeldingen als ik gegevens aan het invoeren ben, zoals dat mn "cone" ofwel conische niet hetzelfde is, maar die cijfers zijn wel hetzelfde??

Secondary Coil Inputs:
Current Profile = G.PROFILE_BARE
3.5 = Radius 1
3.5 = Radius 2
0 = Height 1
35 = Height 2
1500 = Turns
0.02 = Wire Diameter

Secondary Outputs:
430.7 [kHz] = Secondary Resonant Frequency
90 [deg°] = Angle of Secondary
35 [cm] = Length of Winding
42.86 = Turns Per cm
0.03333 [cm] = Space Between Turns (edge to edge)
23 [awg] = Recommended Wire Size
329.87 [meters] = Length of Wire
5 = H/D Aspect Ratio
181.07 [ohms] = DC Resistance
68532 [ohms] = Reactance at Resonance
68472 [ohms] = Forward Transfer Impedance
0.092 [kg] = Weight of Wire
25.324 [mH] = Les-Effective Series Inductance
23.822 [mH] = Lee-Equivalent Energy Inductance
28.889 [mH] = Ldc-Low Frequency Inductance
5.392 [pF] = Ces-Effective Shunt Capacitance
5.081 [pF] = Cee-Equivalent Energy Capacitance
9.609 [pF] = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.101 [mm] = Skin Depth
0 [pF] = Topload Effective Capacitance

sparks jongen kan ik nou het resultaat van je noeste arbeid eens komen bezichtigen?

weet iemand een (online) winkel waar je 500 meter koperdraad kan kopen

Voor de teslathon,

Is er een video bewerker onder ons die het ruwe film materiaal tot een aanvaardbare video wil maken??

Op 13 oktober 2005 16:18:36 schreef nextcoile:
[...]

Over "sensatiezoekertje" gesproken. Volgens mij ben je dat zelf. En Universiteit of niet, je gedrag is voor jouw leeftijd al behoorlijk kinderachig.
Wat is er mis mee dat ik nu pas begin met het bouwen van een tesla coil? Man, op 11-jarige leeftijd bouwde ik al zenders!

Maar goed, als jij deze kinderlijke discussie graag wilt blijven doorzetten, prima! Maar ik laat het hier bij..

kinderachtig? Dat van jou is eerder kinderachtig. Zweetvoetje zijn politieke ideen daar gelaten...
Bedenken > Bouwen, op mijn 5 ging ik ook al chemische tuintjes maken maar hoe ze werkten? Dat heeft een paar jaar geduurd...

Maargoed, ik vind toch dat je die coil moet bouwen en liefst zoveel mogelijk vermogen.

Op 13 oktober 2005 01:54:50 schreef fry:
[...]
Klopt helemaal. ik zei het alleen wat anders, om en om sinus vormig wordt de energie opgeslagen. E=1/2%CV^2 en E=1/2LI^2.

Fry, wat heb jij toch met die energieformules? Begin eens met laplace en differentiaalvergelijkingen, dan kan je tenminste een mooi modelletje maken...

Ik zal het morgen wel eens voordoen voor een LC kringetje.

Op 13 oktober 2005 21:43:42 schreef Evilest Aedolon:
[...]
kinderachtig? Dat van jou is eerder kinderachtig. Zweetvoetje zijn politieke ideen daar gelaten...
Bedenken > Bouwen, op mijn 5 ging ik ook al chemische tuintjes maken maar hoe ze werkten? Dat heeft een paar jaar geduurd...

Maargoed, ik vind toch dat je die coil moet bouwen en liefst zoveel mogelijk vermogen.

????? Wees even wat duidelijker.

Op 13 oktober 2005 22:00:13 schreef nextcoile:
[...]

????? Wees even wat duidelijker.

Nee. Probeer het gewoon maar te snappen.

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]

Kappen nu met ruzie maken, allemaal.

Vragen staat vrij, en oprechte vragen zijn geen domme vragen. Dit forum is er om van elkaar te leren, respecteer elkaar. Nextcoile stelde een prima vraag.

Voor de volgende die onaardig reageert vraag ik een ban aan.

Er is niets zo laag als ruzie maken op internet.

Noobs :P

[Bericht gewijzigd door Rincewind op ]

Op 13 oktober 2005 22:31:56 schreef Rincewind:

Is dat zoiets als een plaatje aanvragen? Dat is trouwens niet aardig, wees jij maar de eerste.

Op 13 oktober 2005 22:31:56 schreef Rincewind:

Aha, wel dan wil ik een ban voor:
blablablabla, hele lijst hier

http://www.ferretgames.com/imageupload/images/tesla_smilie4340327087008.gif

Ik heb net de DC weerstand van mijn secundaire spoel gemeten (52 Ohm) - volgens mijn berekeningen zou 300 meter @ 0,35 mm maar 5,3 Ohm moeten opleveren. Is dit een normale waarde voor een secundaire spoel?

ik heb vandaag een flyback trafo (zelf gewikkeld) aangezet en het verbaasde me dat ik met een schroevendraaier die ik in de buurd hield een vlamboog trok, het hele spul stond op een tafel en de vlam ging mn schroevendraaier in, zonder dat ik zelf iets merkte, maar de stroomkring ging dus wel via mn lijf naar aarde dwars door de isolatie van 2000v, de hele installatie stond uiteindelijk op lexaan plus dat ik zelf ook genoeg geisoleerd was,merkte er niks van maar de vlamboog was er echt, en die energie ging dus via mijn lijf naar aarde, weet iemand hoe dit mogelijk is,

toen ik dit deed viel trouwens de radio uit in een straal van >50 meter, heel de werkplaats van mn werkgever kwam kijken,

en over flybacks gesproken, ik denk dat die resonantie niet zo krap komt,

dit omdat als ik de flyback op een zelfgebouwde stuurcircuit op 16 khz laat werken,(zelfzoekend) werkt i op de ideale freq.

zet ik er 20 khz op zelf aangestuurd, doet i het ook

dus ik denk dat je met een TC enkel de pri. aan moet sturen met grote VA'S op een hoge freq. op wat voor manier dan ook.

als ik ongelijk heb hoor ik het graag want ik ga het uitproberen, en als ik dan voor niks bezig ben...............

wat is het rustig vandaag...............

Pff, net ff langs neon ding geweest (verkoopt alleen maar schijnbaar), en die stuurt dus gewoon ontwerpen op of zo, want hij had geen losse NST's, en los bestellen was ook niet mogelijk. Ik weet niet waar jij ze vandaan hebt fry, maar ik kan moeilijk vinden. Misschien maar eens op het stort (zo heet dat toch?) zoeken naar magnetrons als die daar mogen.

Helaas zijn MOT stacks wel weer een stukkie ingewikkelder :X

Ik wil gewoon kunnen beginnen met rekenen bwèèèèh :P