Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Goed ik heb hier twee keer 1500uF bij 350 volt uit een 6.5Kw regelaar.
Afmeting rond 6 cm hoog ongeveer 12 cm
ik begin nu ook te twijfelen, ik denk dat ze 4700uF zijn, die amerikanen gebruiken een komma als een punt.
Sparks
Getver ik wou dat ik die had 
Kan je een mooie coilgun ofzo mee bouwen ook leuk als buffer in een sstc (solid state tesla coil)
ok, volgende vraag, kan ik mn afvlakcondensator dan uitvoeren met z'n ding en in serie met een weerstand, wat dan uiteindelijk wel op de gewenste cap. komt en de 9000 volt aankan??
Sparks
Als je genoeg in serie zet moet dat wel lukken moet alleen wel een weerstand over elke elco voor gelijk verdeling van de spanning.
En een weerstand tussen de elco's en nst.. hooguit om de gelijkrichter te sparen een nst is in principe begrenst op die 50mA dus wat dat betreft hoeft het niet
Sparks
Op 23 oktober 2005 21:24:54 schreef wvenis:
sstc?? ze zijn maar 350 volt of kan dat dan met een weerstand?
Een sstc werkt niet met een hv trafo maar gewoon van het lichtnet
Hooguit een verdubbelaar naar 500 volt of zo
@wvenis.
De buffer condensatoren wie ik in mijn drsstc ga gebruiken zijn 200 volt en 12000 uF. Ik heb er 2 parralel en 2 in serie voor 400 volt 12000 uF. Dat is bijna 1 KJ aan energie opslag.
Als jij die 80 caps gaat gebruiken kom je op een goeie 23 KJ uit. Nou zijn daar veel leukere dingen mee te doen dan een nsttje afvlakken. Een tesla coil werkt eigenlijk net zo goed op ac als op dc het enigste voordeel van dc is dat je met het aantal bps het vermogen kunt regelen. Maar je kunt ook simpel een variac voor je nst zetten waarmee je het voltage aanpast. Hierdoor kun je ook het vermogen regelen.
Als je dan toch die caps wilt gebruiken bouw er dan een rail gun mee of een coil gun. Je hebt al een lading thyristors wie die cap bank makkelijk kunnen schakelen dus. En anders heb ik ook nog wel intersse in die caps 
maar die dingen ga ik dus niet in serie zetten, want dan wordt mn cap te groot, heb maar 0.1145uF nodig dus
zie mn berekening,
maar als ik 1 grote cap in serie met 1 weerstand zet kan ik mischien hetzelfde berijken,
ik bedoel dus dat de cap maar tot 0,11 geladen hoeft te zijn bij 0,02 seconden en wel 9000 volt aankan.
wat als voordeel heeft dat ik mn voeding kan vergroten zonder een nieuw ontwerp te maken
Sparks
Op 23 oktober 2005 21:31:31 schreef wvenis:
maar die dingen ga ik dus niet in serie zetten, want dan wordt mn cap te groot, heb maar 0.1145uF nodig duszie mn berekening,
maar als ik 1 grote cap in serie met 1 weerstand zet kan ik mischien hetzelfde berijken,
ik bedoel dus dat de cap maar tot 0,11 geladen hoeft te zijn bij 0,02 seconden en wel 9000 volt aankan.
wat als voordeel heeft dat ik mn voeding kan vergroten zonder een nieuw ontwerp te maken
in serie voltage verdubbelt en capiciteit halveert
parralel voltage gelijk capiciteit verdubbelt
daar heb je rekening mee gehouden?
ik heb al een paar keer het schema gepost en zal het nog een keer doen, volgens mij begrijpen we elkaar niet
ik wil gewoon een simpel gelijkstroomvoedinkje bouwen, met een regelbare sparkgap.
variac is leuk, maar heb ik niet dus...
en als ik direct het net kan gebruiken, wat ik al eerder heb gehoord, dan moet ik mn spoelen weer heel anders gaan wikkelen, effe geen zin in.
eerst dit, dan dat,
maar bedankt voor alle info.....
@sparks
jazeker, 4700uF NAAR 0,11uF = 42727 in serie bij 15MV, daar wou ik niet aan beginnen.
maar 30*33uF/400V in serie is een leuke elco voor mn voeding
[Bericht gewijzigd door tritium op ]
Sparks
Goed volgens mij:
-nst
-gelijkrichtbrug
-serie elco's
-sparkgap
-tankcap en primaire
En dan in die volgorde achter elkaar knopen
resonant laden hoeft niet met ruim 8Kv volgens mij
dus gelijkrichten afvlakken die uitkomst op een regelbare sg met primaire circuit knopen
[Bericht gewijzigd door Sparks op ]
@wvenis.
Ik raad je aan dan deze site door te lezen.
Hij maakt gebruik van een mot maar het princiepe blijft hetzelfde.
http://www.scopeboy.com/tesla/tc2schem.html
Hou er wel rekening mee dat dit schema het voltage verviervoudigt. Dus je komt dan rond de 32 kv uit als je hem helemaal nabouwt maar het gaat eigenlijk ook alleen om de theorie wie er staat.
daarom vind ik dit schema zo mooi, je zet alles in elkaar zoal je denkt dat het moet, en dan ga je de sparkgap regelen met een motor.
ik moet er wel bij zeggen dat ik nog nooit een goede tc gebouwd heb, maar de info die ik hier geleerd heb denk ik dat het van de week goed ga komen.
ja, die heb ik ook al gelezen, maar die gebruikt 4 mot's als smoorspoel, ik heb een trafo staan van 8H, hoop dat dat ook werkt, engels site's ben ik erg slecht in
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Die trafo van 8H, kan die tegen 1,41*2*8=22,8kV ? Dat is namelijk de spanning die erover komt te staan.
inderdaad, helaas mislukt dus, die kan maar 400 volt hebben, maar als ik een trafo gebruik als smoorspoel, dat kan nooit goed wezen, een smoorspoel is toch echt anders.
mischien zelf wikkelen, als ik dan toch aan het wikkelen ben..........
weet iemand nog wat de site was waar tini tes enzo op uitgelegd stonden. want ik moet voor pws wel een tesla coil bouwen maar natuurlijk niet te groot.
Op 23 oktober 2005 22:06:03 schreef fry:
Die trafo van 8H, kan die tegen 1,41*2*8=22,8kV ? Dat is namelijk de spanning die erover komt te staan.
hoe kom je aan die formule/info
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
thegroover:
http://www.roffesoft.co.uk/tesla/
wvenis. Ik maak een foutje, het is meer.
De "elco" wordt opgeladen tot de piek spanning van de nst. Dat is wortel(2)*8kv=11,3 kv.
De tank condensator wordt door resonant laden opgeladen tot twee keer die spanning, dus 22,6 kV . Als de vonkbrug doorslaat en de tank gaat resoneren met de primaire spoel swingt die spanning naar bijna -22,6 kV. De andere kant van de ballast hangt aan de +11,3kv van de elco en de diode is in geleiding. De spanning over de ballast is dan dus 33,9 kV