Dat wisten we al, we waren van plan om zes strings van 10 caps van 22 nanofarad parallel te schakelen. Het probleem is alleen dat we niet weten hoe we de contactjes moeten verbinden. We hebben dus een soort schakelschema nodig. Snapt iemand hoe het op dit plaatje gedaan is?: http://home.wtal.de/herbs_teslapage/mmc-p1-l.jpg
@dj_tjerk
pole pigs zijn meestal nog gevaarlijker als mots maarjah die heeft voor zover ik weet niemand hier op het forum dus.
Een mot is wel eens stuk gevaarlijker als een nst omdat de stroom niet begrenst is en zobiezo al een stuk hoger is als bij een nst. Dat wil niet zeggen dat nst's niet gevaarlijk zijn maar in vergelijking met een mot is het toch wel wat minder gevaarlijk.
En over die 5 string parralel dat hoeft niet perse. Je kunt een 400 watt nst perfect draaien met 1 streng van de cde caps dus.
@MaxMadu
Ik snap je even niet. Als je al weet dat je er 10 in serie wilt zetten en 6 van die strengen parralel wilt waarom heb je dan nog een schema nodig ?.
De weerstanden wie je in deze foto ziet zijn bleeder weerstanden die moeten het voltage gelijkmatig verdelen over de caps en moeten ze ook ontladen. Zodat je veilig je cap bank aan kunt raken nadat je klaar bent met je tc.
Ik denk dat hij zich afvraagt waarom ze op zo'n koper ding zitten. Weet ik zelf ook niet, maar het lijkt het erop dat hij zo een draad door de ringen gooit en zo simpel zijn cap kan vergroten/verkleinen.
@Jorrit
Die stroom limiet, vroeg ik me al lange tijd af, in hoeverre heeft de stroom van een MOT invloed op of je enorme opdonder krijgt, of het niet meer na kan vertellen? Dan zou er dus wat ontbreken in de formule I = U/R; ervan uitgaande dat de R constant blijft (is dat zo?) zou de stroom door je lichaam alleen afhangen van de spanning. Maar het lijkt me toch wel zeer waarschijnlijk dat de stroom op de bron die je aanraakt ook invloed heeft.
[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op ]
Ietsje off topic, maar misschien toch wel leuk om te zien. Hier is een preview filmpje van een dvd die voor het walibi personeel wordt gemaakt door een vriend van mij:
http://www.sintleersum.nl/websitehalloween2005/Trailerdvdfilm2005.mpg
Fry z'n tesla komt ook een paar keertjes langs, de rest is meer gewoon een impresie van Halloween @ walibi world.
Veel kijk plezier!
Chris
Dat koper ding is inderdaad alleen voor de bevestiging volgens mij.
Bij een 8 kv 25 mA nst loopt er als hij kortgesloten is maar 25 mA omdat de nst begrenst is door shunts. Daarom zijn nst's ook ideale voedingen voor een tesla coil aangezien een tesla coil bijna kortsluiting vormt voor je voeding. Stel dat je nu een mot kortsluit. Deze zijn niet begrenst en de mot gaat dus een behoorlijke stroom leveren totdat de windingen smelten of de zekering springt. Ik meen dat sparks een 10 A zekering in zijn multimeter heeft laten springen door de kortsluitstroom van een mot secondair te meten. Dat is dus ook het gevaarlijke van een mot die blijft stroom leveren totdat de windingen smelten of een zekering eruit gaat. Dus als je zelf aan een mot hangt gaat er een zo hoog mogelijke stroom lopen.
Bij een nst is die stroom nog begrenst. Maar het lijkt me dat een schok van beide niet gezond is 
Dank je. Weet iemand waar we wolfraam elektroden voor een stationary spark gap kunnen krijgen? (Zijn newbies in dit onderwerp
) Spark gaps uit amerika kosten meer aan vervoerskosten dan het product zelf. En we zoeken naar een veilige oplossing (geen bleeder weerstanden) om onze capacitor te ontladen als we ermee klaar zijn.
Hmm.. waarom heb ik nooit een studie elektrotechniek ofzo gedaan
Maar Jorrit, bij kortsluiting gaat er dus een grote stroom lopen, is er dan geen spanning meer, want er is een limiet (tenminste, ik ga altijd werken met een ballast), qua input stroom, dus lijkt mij ook een limiet qua output stroom tenzij de spanning afneemt en de stroom toeneemt.
Verder, keb net ff de MOTs uit de twee magnetrons eruit gesloopt (eerst condensator leeg laten lopen etc etc, ) en de weerstanden zijn iets hoger dan op die site die ik net noemde staan. Van de sec naar buitenkant van MOT is altijd oneindig, en ik krijg iets van 130-160Ohm van uitgang secundaire tot binnenkant schroefdraden waarmee hij vastzat, en tot het kleine puntje aan het einde van wikkeldraad aan kant van aarde. Dus ik denk dat er een beschermlaag omheen zit.
Primaire is trouwens iets van 2,2 Ohm. Kan ook zijn dat ik natuurlijk een bagger multimeter heb
(moet sowieso nog een inductiemeter kopen).
EDIT:
Jorrit, jij zei dat ik beter niet kon gaan meten aan MOTs, iig niet spanning enzo, maar moet ik dan gewoon uitgaan van 5*2kV = 8kV output, en dan maar gokken wat output stroom is met ballast enzo. Ik wil ongeveer uitkomen op 500-800Watt output. En capaciteit is afhankelijk van de impedantie van de trafo, en die moet ik dan wel weten dus (of is ongeveer gokken ook wel goed).
Verder zit ik dan nog met dikte draad, keb een 12,5cm diameter buis --> 62,5cm wikkelhoogte --> 0,4/0,5mm draad, respectievelijk 1250, 1562 wikkelingen. Ik ga morgen namelijk langs een (wikkel)draad bedrijf in Utrecht, dus zou ik dat graag weten 
[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op ]
Ben dus net ff geweest langs wikkeldraadbedrijf, en ik dacht, 0,42mm dik wikkeldraad (buitendiameter iets van 0,462mm) heeft die draad wel genoeg isolatie? Als ik dat hoorde van die man heeft hij maar iets van isolatie tegen 4kV :| Het koste maar iets van 10 euro voor 1,44kg, maar toch.
Verder vraag ik me echt af hoe ik die MOTs aan elkaar moet koppelen. Ga niet zomaar wat proberen tot het werkt, moet het ook nog begrijpen eerst. Het zijn ongeveer dezelfde MOTs als op dit plaatje: http://www.craigsarea.com/images/mots.jpg Op de MOT linksonder zie je dus 1 uiteinde van de secundaire aangesloten op de Kern. Maar hoe maak je dan een stroomkring in de magnetron, of gaat die via die low voltage taps. Fry heeft me uitgelegt over dat laten zweven van de kern enzo, maar de schematische tekeningen die ik tegenkom lijken niet erg op de realiteit zoals ik die tot nu toe ben tegengekomen bij o.a. de natuurkunde les.
Wat ik nu zou denken is dat je die wikkeling die aan de kern vastzit aan de highvoltage output moet koppelen van degene ernaast. En desnoods als het de buitenste betreft, loskoppelen van de kern.
Op 4 november 2005 16:07:00 schreef Bertrix:
Ik kan me vergissen, maar zit in een mot niet een kant van de HV wikkeling aan de kern?
ja, klopt
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Op 3 november 2005 13:19:31 schreef Jonathan:
mag ik vriendelijk vragen om afspraken voor meetings en dergelijke niet in DIT topic te doen? We hebben al delen genoeg en voor de lezer is het aangenaam om ONTOPIC-data te kunnen lezen.
Binnen enkele jaren is niemand meer geinteresseerd in een meeting, wel in tesla-info.
dus offftopic-gedoe in een ander topic, hier ontopic of ik zal verplicht zijn om de tesla draad dicht te gooien
over een paar jaar wil ik wel weer een meeting doen...
Maar goed vriendelijk vragen mag altijd 
Goeddddd... ik heb mijn kapotte gu21b verder gesloopt om de binnen kant te bekijken.
Zal vanaaf later wat foto's posten.
Ook heb ik een 8Kw h-brug met feriet kern staan zal ik ook ff bekijken mischien wat ideen opdoen ofzo
Op 4 november 2005 16:04:12 schreef dj_tjerk:
Verder vraag ik me echt af hoe ik die MOTs aan elkaar moet koppelen. Ga niet zomaar wat proberen tot het werkt, moet het ook nog begrijpen eerst. Het zijn ongeveer dezelfde MOTs als op dit plaatje: http://www.craigsarea.com/images/mots.jpg Op de MOT linksonder zie je dus 1 uiteinde van de secundaire aangesloten op de Kern. Maar hoe maak je dan een stroomkring in de magnetron, of gaat die via die low voltage taps. Fry heeft me uitgelegt over dat laten zweven van de kern enzo, maar de schematische tekeningen die ik tegenkom lijken niet erg op de realiteit zoals ik die tot nu toe ben tegengekomen bij o.a. de natuurkunde les.Wat ik nu zou denken is dat je die wikkeling die aan de kern vastzit aan de highvoltage output moet koppelen van degene ernaast. En desnoods als het de buitenste betreft, loskoppelen van de kern.
Daar ben ik opzich ook wel erg benieuwd naar! Ik heb er ook van alles over zitten opzoeken, maar meer als dit soort schakelschematjes kon k niet vinden 
Chris
Ik heb ook nog even een vraagje over de strike ring. Misschien beetje onnozelle vraag, maargoed ik wil leren enzo
Wat maakt nou precies het verschil of deze voledig rond loopt, of dat ie onderbroken is?
Ik las namelijk ergens dat het beter is om 'm te onderbreken omdat ie anders alle spanning van je prim. steelt als je strikes op je strikering maakt en dat hierdoor de energie verdwijnt in de vorm vanm warmte.
An incomplete ring above the primary that is connected to RF ground to prevent arcing to the primary coil. If one was to use a complete ring, it would rob all the power from the primary coil and dissapate it as heat.
Maar deze kerel heeft m dan bijvoorbeeld weer verbonden:
http://www.craigsarea.com/images/sgtc_primary.jpg
http://www.craigsarea.com/images/sgtc_pri_gnd.jpg
Chris
Sparks
Een doorverbonden strike ring gedraagt zich als kortgesloten winding.
Er ontstaat in die winding een enorm hoge stroom om die stroom te realiseren is natuurlijk een hoop vermogen nodig dat wordt tussen de primaire en secundaire weg gejat.
Althans dat zegt men.
Goed eerst drie foto's van de gesloopte gu21b :
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=vtttc+next+step…
Op deze foto is goed te zien hoe simpel zo'n 10Kw buisje in elkaar steekt.
Volgende foto's van een tegenvallende vttc er is ergens iets mis....
De output vertegenwoordigd 3 Kw
Ik had de gloei en input elk op een eigen fase maar de fase van de input knalde er met weinig output al uit.
Heb nog het 1 en ander proberen te verstemmen maar dat mag ook niet baten.
Mischien toch andere caps?
Heb er een kort moment 40 Cm uit gehad maar op 1 of andere manier schijnt dat nu onmogelijk te zijn.
Nahjah alle tips zijn welkom.
En nog even een groepsfoto van de toroids naast de vttc
Op 4 november 2005 20:51:27 schreef Sparks:
Goed eerst drie foto's van de gesloopte gu21b :http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=vtttc+next+step…
Dan een mooi stukje techniek, interessanter dan de dye van een chip(met het blote oog toch...)
Sparks
Op 4 november 2005 21:26:05 schreef ZAQ:
@SparksHeb een hv cap van 2200 pico zal ik deze meenemen de 26 ste?
Let me know.
Ik zit nu op 8400 pico dus dat zal niet veel zoden aan de dijk zetten vrees ik of ik moet meer primaire windingen toevoegen...
Mischien niet eens een slecht idee mijn vorige testcoil ging als de brandweer met meer wikkelingen en minder capiciteit in de primaire....
Ik zal morgen eens een primaire met meer wikkelingen maken en dan pak um beet 2400 pico in de tankcap.
Als dat beter werkt laat ik het weten dan zouden we mooi het verschil kunnen zien tussen de goedkope schijfjes en een echt hf/hv cap.
Ik post morgen wel wat resultaten.
Overigens als ik de variac even een slinger geeft tot over de 16 ampere dan geeft ie wel even een brul voor de zekering gaat...
Ik post morgen wel even de resultaten van een andere primaire.
@ bertrix
Tis wel mooi dat rusische geweld is weer eens wat ander als een fetje 
hee ben terug van de schoolreis naar engeland (londen)
ben daarow in t technische museum geweest 
stond en mooie cascade jo KWIJL
zal straks een foto posten (jammergenoeg zetten ze m niet meer aan
)
Op 4 november 2005 16:07:00 schreef Bertrix:
Ik kan me vergissen, maar zit in een mot niet een kant van de HV wikkeling aan de kern?
Dus, hoe moet ik ze dan ooit in serie krijgen? Die HV wikkeling aan kern losmaken/ die andere draad er aan vast.. solderen?
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
De sec van een MOT heeft twee aansluitingen. Een faston lipje midden op de secondaire en een draad naar een oogje die op de kern geschroeft zit.
Bij de middenste twee MOTs verbindt je die twee oogjes met elkaar en laat ze aan de kern zitten. Je verbindt dit punt ook met HF aarde. Dus samen met de secondaire en evt strikering aan de zelf geslagen aardpen. GEEN ander punt van het primaire circuit aan aarde hangen.
Bij de buitenste twee MOTs haal je de oogjes los van de kern en verbindt deze aan de faston lipjes van de binnenste MOTs.
Zorg voor goede isolatie tussen dat draadje en de kern. SChuif zonodig een stuk plastic tussen de secondaire winding en de kern op die plek.
De faston lipjes van de buitenste MOTs zijn nu de twee hoogspannings aansluitingen.
Alle primaires parallel zetten.
Neem laagspannings trasformatortje Bijv 230-9V en sluit die aan op de MOT stack. Meet met eenmultimeter de spanningen van de secondaires. Zou iets van 9*9 =80V moeten zijn. Met nu de spanning over de hele MOT stack, dat zou 4*80 is 320V moeten zijn. Meet je maar 160V staat 1 MOT in tegenfase, Meet je bijna niks staan twee MOTs in tegenfase. Net zolang primaires andersom aansluiten tot je die 320 krijgt. Niet aan de secondaire kant wisslelen!
Klaar.
En oppassen natuurlijk. 320V kan al dodelijk zijn.
Een teslathon thread lijkt me niet echt nodig tenzei jullie er anders overdenken.
Mail me en alles komt goed. Ik stuur iedereen die mij gemailed heeft binnen kort alle info toe die nodig is.
Sparks
@ Fry
lijkt mij ook niet nodig de geintreseerden hebben zich al gemeld die lezen denk ik wel regelmatig het topic.
Ik zal je ook nog even een mailtje sturen.
Goed ik hen net wat wikkelingen bij de primaire op gegooit.
Resultaat is al een stuk beter zit nu op 3600 pico
Heb ook nog even lopen klooien met een variabele c met ruime plaatafstand maar niet ruim genoeg (evil grin)
Output zit nu op 25cm met een rokende mot heb nu een 27 ohm weerstand met 600 pico in de grid.
Straks nog eens wat wikkelingen erbij proberen mischien de gridcoil ook iets groter maken.
Ik knoei nog ff lekker verder vanaaf hoop ik wat spectaculaidere foto's
[edit] mail verstuurd [edit]
Sparks
Ik snap d'r geen hout meer van.
Mijn vttc presteerd beter met 1 mot die staat te roken binnen een minuut dan met een motstack die 16 ampere uit het net zuigt.
Het is al weer iets beter maar komt nog niet in de buurt van mijn houtje touwtje testcoil.
Of mijn bottle cap constructie met de huidige vttc secundaire.
Vonken zijn dus wel degelijk mogelijk met deze secundaire 
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Ziet er toch leuk uit 
Een beetje stomme vraag misschien maar weet je zeker of je MOT's goed gefaseerd zijn ?
Gebruik je een ballast met de MOT stack ?