Hallo allemaal
Mijn kennis van 240 en 400 motoren is weinig en vraag daarom jullie hulp.
Wat ik zoek is een schema die er voor zorgt dat een drie fasen motor altijd een richting draait ongeacht hoe de voeding zelfs aangeleverd wordt.
Reden.
We hebben een wormpomp die maar een richting mag draaien. Het gebeurd echter dat op sommige bouw kasten de fase anders van volgorde zijn dan andere, waardoor de wormpomp andersom draait. Ik heb wel een schakelaar gemonteerd en dat werkt al jaren goed. Maar door een onbekende is de schakelaar omgezet en daardoor de wormpomp beschadigd.
Was eerst van plan om via twee magneet schakelaars en een chipje een ledje te laten branden voor wel of niet juiste richting, en dan handmatig de schakelaar wederom omzetten. Maar om alle verdere schade te voorkomen e.t.c is misschien datgene wat ik boven vroeg wel net zo goed mogelijk.
Alvast bedankt
Rene
Op 11 november 2005 09:25:10 schreef Marco69:
Koop een fasevolgorderelais.
...en sluit die aan op een vierpolige magneetschakelaar met twee maak en twee verbreekkontakten. Die zijn er speciaal voor deze toepassing.
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Op 11 november 2005 09:51:23 schreef Arjan Swets:
of met de hand... met een schakelaar 2 fase wisselen...dus een links-0-rechts schakelaar...
Die zat er al en dat ging fout.
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Op 11 november 2005 09:54:22 schreef GJ_:
[...]
Die zat er al en dat ging fout.
dom ... overheen gelezen... sorry
Ik zal even voor je zoeken, wij hebben 3 fase stofzuigers en daar zit een fasevolgordedetectierelais (scrabble?) in welke er voor zorgt dat het schoepenwiel niet uit elkaar vliegt bij foute draairichting.
deze van Moeller zorgt dat de motor alleen start bij juiste draairichting. Ik zoek nog even verder naar de automatische.
[Bericht gewijzigd door Peter112 op ]
Je kan het ook zo maken, dat je de pomp niet kan starten als de voeding een verkeerd draaiveld heeft.
Met de ompool schakelaar die je al hebt, moet je dan eerst
de draairichting ompolen.
Wel een lampje monteren dat aangeeft dat de draairichting verkeerd is !
een beetje overdreven, maar als je echt wilt voorkomen dat de motor de verkeerde kant op draait dan zet je er een frequentie omvormer tussen.
Iedereen alvast bedankt voor de reacties,
GJ, Kan je iets specifieker zijn, aub.
Peter112 ea, als er geen automatische bestaat of te vinden is, is het dan mogelijk om het een en ander samen te stellen met losse solid states? Lijkt me beduidend goedkoper of heb ik het mis?
Rene
Op 11 november 2005 20:16:16 schreef michel1972:
een beetje overdreven, maar als je echt wilt voorkomen dat de motor de verkeerde kant op draait dan zet je er een frequentie omvormer tussen.
Dan kan je ook nog het toerental regelen 
[Bericht gewijzigd door MMSoft op ]
MMSoft
Dat klinkt interessant voor een ander machine die we hebben, we moeten elke keer een v snaar naar een andere poelie zetten.
Heb je meer concrete info hierover voor me?
Rene
Op 11 november 2005 20:40:00 schreef rvamerongen:...
GJ, Kan je iets specifieker zijn, aub....
Een fasevolgorde relais schakeld als er een "linksom" veld wordt aangesloten en schakeld niet als er een "rechtsom" veld wordt aangesloten. (of andersom, da's een kwestie van aansluiten).
Als je dat relais een vierpolig relais laat aansturen met 2 maak en twee verbreekkontakten draait ie automatisch de draairichting om als hij in een "verkeerde" WCD word gestoken.
L1 L2 L3
| | |
|__ |__ |
| | | | |
o o o o |
| | | | |
| | | | |
o o o o |
| | | | |
| |_____| | |
|________|__| |
| | |
| | |
U V W
Op 12 november 2005 01:07:13 schreef rvamerongen:
MMSoftDat klinkt interessant voor een ander machine die we hebben, we moeten elke keer een v snaar naar een andere poelie zetten.
Heb je meer concrete info hierover voor me?
Rene
Een frequentieregelaar is ook een oplossing. Hou er rekening mee dat als je ze op een driefasenvoeding zet dat ze ca 50% duurder zijn dan 230Vac uitvoeringen. Ook moet je er rekening mee houden dat een FO zo z'n beperkingen heeft. Een motor langdurig belasten op 1/4 van z'n nominale snelheid bijvoorbeeld Kan eenvoudig resulteren in een verbrande motor.
Maar nogmaals, het zou ook een (hele goede) oplossing kunnen zijn. Een fasevolgorderelais is nl ook niet voor niks. Een 230Vac regelaar kost dan wel iets meer maar bied dan ook veel extra mogelijkheden.
Welke regio zit je? Als je "om de hoek" zit kun je er wat mij betreft wel eens gewoon een uitproberen. Niet iedere machine is geschikt om zomaar een FO op te zetten, in sommige gevallen moet er een slag grotere motor gemonteerd worden.
GJ en anderen
In eerste instantie had ik z'n soort schema in gedachte, met wat elektronica die test of de volgorde van de fase inorde is. Dacht bijvoorbeeld aan een chip die poorten heeft als flipflops die gaan stappen ( tweede poort kan pas gezet worden als de eerste gezet is, tellen ) en bij de derde fase set en alles reset. Als de fase volgorde in orde is is er dus tot drie geteld, de uitgangen van deze teller moeten hun status blijven behouden, dan deze uitgangen via een 'AND' + cond het relais of een solid state rel van jouw schakelen ( rechtsom ). De uitgangen van de teller chip worden gereset door de derde fase, waardoor ook de 'AND' laag wordt echter met een cond erachter om klepperen van het SS relais te voorkomen. Mocht de derde fase op de plek van de tweede fase zitten dan zal er nooit tot drie geteld worden en blijft het relais uit ( linksom ).
Echter wat gebeurt er bij storingen, zoals ineens kabelbreuk waardoor fase zoek, relais slaat uit motor wil andere kant op gaan draaien?
En wat is de beste manier om een fase te detecteren?
Rene
Marco69 geeft je een kant en klare veilige 100% arbo verantwoorde oplossing zonder geknutsel.
een FASE VOLGORDE RELAIS
er zijn uitvoeringen die 3 aaansluitingen hebben voor de fasen en 3 aansluitingen voor de motor en het aangeboden veld maakt dan niets uit de motor draait altijd de juiste kan op.
Op 12 november 2005 14:16:18 schreef The Headhunter:...
er zijn uitvoeringen die 3 aaansluitingen hebben voor de fasen en 3 aansluitingen voor de motor en het aangeboden veld maakt dan niets uit de motor draait altijd de juiste kan op.
Die heb ik nog nooit gezien. Heb je daar info over?
Wij doen het altijd gewoon met een Telemecanique LC1D128V7 en een Carlo Gav. SM170400.
Dat kost bij elkaar nog geen 100 euro.
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
Deze week niet ,volgende week wel.
ik heb ze een tijd terug geplaatst op een circelzaag voor een bouwplaats
Bedankt
Headhunter, Meinesz als je de info vind, aub laat het hier weten. Bedankt.
GJ, Ik ga ze bekijken, want als ik google kom ik meer onzin tegen dan werkelijke onderdelen die nuttig zijn.
Echter. Ben ik toch nog steeds nieuwsgiewrig om een en ander zelf te bouwen dus, is er iemand die mij kan laten zien hoe ik pulsen kan creeeren van de fasen. Ok trafo ( veel ruimte drie stuks ) of een flinke weerstand ( heet ) met optocoupler weet ik van maar is er niet iets..... klein maar fijn.
Rene
moet je ff zoeken naar een fase volgorde detector deze staat hiet op co
links veld gaat het ene lampje branden rechts veld de andere.