Heeft er al iemand ervaring met de 1 watt leds die ze op leds-buy verkopen.

Is er een speciale werkwijze van aansluiten.

Ik heb er 4 in bestelling.

De naam is "1W Luxeon Star LEDs" dat ik vernomen heb.

wie kan mij helpen

De leds op ledbuy zijn de "standaard"Luxeon leds.
Het aansluiten doe je gewoon door er 2 draadjes aan te solderen.,het is een klein printje.
De leds hebben een grote uitstraalhoek die te verkleien is door een lensje toe te passen.
De lensjes zijn in 4 uitsraal hoeken leverbaar.
En trouwens niet in kijken.

klopt dit dan als ik dit aan een 12VDC voeding hang.
Dat ik een weerstand van 33ohm/3W nodig heb
voor een goede werking of moet ik dat anders berekenen
spanning is 3.8V en DC stroom 300mA

De weerstand van 33ohm klopt.
Namelijk 12v-3,8v = 8.2v
8,2v : 0.3A = 27,333 ohm.
Dus met de 33ohm zit je aan de veilige kant.

Bij 33ohm gaat er ongeveer 248ma door je led.

Ik heb er pas ook èèntje besteld en het geeft een hele hoop licht! Zelf gebruik ik hem nu met een 12v accu en 2 100 ohm (50 ohm) parallel gezette weerstanden van 5 watt. Deze 2 weerstanden tezamen werden na een minuutje of 5 al warmer dan 45°C (te HEET om vast te houden) en weer wat later begon je ze ook te ruiken zo heet. Het is dus misschien wel verstandig om ook die weerstanden te koelen.

(ik dacht dat de spanning van de luxeon 1W volgens de datasheet 3,5v is en geen 3,8!)

Wel jammer eigenlijk om van je accu 2/3 in weerstanden te verstoken.

Op 18 oktober 2005 18:49:16 schreef Peter112:
Wel jammer eigenlijk om van je accu 2/3 in weerstanden te verstoken.

Het is nog een proefopstelling. Het is de bedoeling dat er uiteindelijk 3 in serie komen, dan is dat 10,5V bij elkaar, dan zal de weerstand ook niet meer zo heet worden.

Nee, en dan heb je zo weinig spanningsval dat de stroom fors verschilt bij een volle accu (14.4V) of en een lege (10.5V).

Het kan herhaald blijven worden: LEDs hebben een stroombron nodig...

Het is uiteraard ook de bedoeling dat alles opnieuw berekend wordt, als spanningswaarde van de accu (vol) gebruik ik 13V (altijd veilig) en reken met een stroom van 320mA. Ok, ze geven dan iets minder licht, maar je zit wel binnen de uiterste waarden.

@marco69, die 14,4V is echt een beetje hoog voor een 12V accu, deze zullen nooit veel boven de 13 volt zitten (vooral niet meer als je ze gaat belasten).

En wat betreft: Het kan herhaald blijven worden: LEDs hebben een stroombron nodig...

Helemaal mee eens!! Dit leer je, als het goet is, ook op de elektronika opleiding (ik een aantal jaar geleden iig wel). (Bij sommige gaat dat misschien het ene oor in en bij het andere oor er weer uit)

op blz 18 van de nieuwste elektuur sttat iets over een kleine schakelende stabilisator die dezelfde aansluitingen heeft als de gewone 78xx. Ik weet dat een 78xx als stroomregelaar kan geschakeld worden dus misschien dat deze nieuwe soort dit ook kan?????
Het zal in elk geval je batterij minder belasten en geen warmte meer afgeven.
Ik weet niet waar hij hier verkrijgbaar is.

http://www.recom-international.com/

je kan ook samples aanvragen.

heeft er iemand een goede schakeling voor die leds
per 1 of per paar ofzo?
dat op een batterij werkt
of waar je dit volledig kan berekenen

Stroomsturing is goed om de LED in de juiste werkingsregio te houden, maar voor het rendement (toch belangrijk als je werkt met accu's) is stroomsturing nefast.
Interessanter zou PWM sturing zijn, waarbij de voorschakelweerstand liefst zo klein mogelijk is. (in het beste geval nul)

Je ziet, het wordt toch wel complex om een simpele LED aan te sturen.

kan er mij soms iemand vertellen waar ik zo'n spiegelkapjes kan bestellen, of kopen in regio kortrijk of omstreken?
iemand ervaring mee

had die luxeon's bij een betere ledshop besteld. die hebben ze vaak wel, of lenzen in verschillende stralingshoek.

m

en moest ik nu eens een switchertje maken met een hoog rendement. speciaal om luxeonnekes te sturen ?
4.5 tot 15 volt erin ( speelt geen rol ) stroom programmeer je. geen vermogen verstoken in weerstanden.

geef eens wat input. wat wil je als ingangspspanning bereik ? en hoeveel luxeonnekes wil je kunnen sturen ermee ?

@free: Jij had er eerst ook eentje gemaakt (en gepost).. maar dat IC is zo obsolete als ie maar zijn kan :(

Op 17 november 2005 00:01:06 schreef jossie14:
@free: Jij had er eerst ook eentje gemaakt (en gepost).. maar dat IC is zo obsolete als ie maar zijn kan :(

allee, zevert niet. dat ding zit in massaproductie en dat zal nog jaren zo blijven

LT1930AES5-ND 3248 in stock
LT1930ES5-ND 1589 in stock

www.digikey.com

das een boost convertor. de kan je ook gebruiken om de luxeonnekes te voeden. alleen R6 effe heruitrekenen. nu ga ik een stepdown maken om van hogere batterijspanningen leds te voeden. ook met een zeer hoog rendement.

gebaseerd op een LT1616. en daar zijn er 6972 in stock :-)

[Bericht gewijzigd door free_electron op ]

Maar niet op nl.digikey.com :(

dat kan zijn. waarchijnlijk mag digikey geen linear tech verkopen in europa omdat daar al een dealer zit. ik baseer mij altijd op www.digikey.com ( je kan daar ook bestellen vanuit europa. zo kan je die parallale import zever omzeilen

als je naar zoekresultaten kijkt zie je dat er '4' staat , maar aantal getoonde records is nul.:

lt1930: 4
Records matching criteria: 0
Page Generated at: 17:15:19 11/16/2005

voila daar issie. de luxeon power supply. vreet alles tussen pakweg6 en 25 volt en kan 1 of meerdere luxeons driven.

de luxeons MOETEN in serie staan.
de ingangsspanning moet minstens 2 volt hoger zijn dan de spanning die de luxeons samen nodig hebben.

efficientie van dit ding zit op 85% of hoger ( tot 90% )

er is bijna geen warmte ontwikkeling of dissipatie in voorschakelweerstandne. ( er gaat 300 milliwatt verloren in de stroom sense weerstand )
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=ledpsd.pdf

Leuk!

Misschien maar is een keer een Digikey IA starten oid, 18eurie shipping :( (minimaal 100 eurie)

Free,

Leuk die aparte ic's die mijn elektroboer niet heeft.
En met de verzendkosten van Digi er bij wordt het nog een duur ding.

Zou je iets kunnen ontwerpen met een LM324 / LM339 / MC34063 , spul dat je bij ieder elektroboer kun halen.

Hij woont in USA .. daar is digikey wel oke.

Zelf maar even gegoogled:

http://www.futureelectronics.com/promos/Lumileds/tables/MedVolt/ONS_MC…

Met de MC34063A die bij mijn lokale boer voor 2,25 te halen is, 0,55@reichelt ...

Op 17 november 2005 17:12:06 schreef Roland van Leusden:
Free,

Leuk die aparte ic's die mijn elektroboer niet heeft.
En met de verzendkosten van Digi er bij wordt het nog een duur ding.

Zou je iets kunnen ontwerpen met een LM324 / LM339 / MC34063 , spul dat je bij ieder elektroboer kun halen.

dat soort circuits maak je niet met dat 'oud prul'.
dat de electroboeren maar rap hun blikveld eens verruimen anders zouden ze binnekort wel eens kunnen verdwijnen.